• träna med Clara

    Det är dags att börja anmäla sig!

    För det finns så mycket att anmäla sig till.

    Har börjat pytsa ut gruppträningar och pt-tider till höger och vänster, morgonpass och kvällspass, lunchfys och yoga och löpgrupper och lite allt möjligt.

    Och för att du allra enklast ska ha koll och hänga med och förstå allting, så är det bäst att bara gå med här under och få mina träningsmail.

    Anmäl dig härunder för att få förstahandsinformationen!

    * indicates required
  • träna med Clara,  Youtube

    Yoga med Clara

    Hej gänget!

    Nu börjar det hända saker här borta. Jag börjar få mer tid. Jag börjar lära mig saker. Jag börjar hitta. Jag börjar förstå.

    Jag börjar ha tid till att spela in träningsvideo, fota, fixa och dona.

    Igår hade jag till och med tid att åka iväg och shoppa mitt under dagen.

    Så nu är målet att spela in fler träningsvideos och lägga ut på olika sociala medier! Hoppas att ni också blir peppade av det här!

  • träna med Clara,  Värt att tänka på

    Börja gymma – baby step version

    Idag tänkte jag ge er mina bästa tips för att komma igång med gymträningen, med baby step.

    baby steps

    Vad ska man göra om man vill börja gymma, men inte vågar? När paniken och ångesten äter upp en inifrån och en inte ens klarar att gå förbi ytterdörren?

    Ja, ett sätt är att ta till baby-step-metoden. Inte lägga världens största träningsplanering direkt, utan ta en sak i taget. Beroende på hur jobbigt du tycker att det är så tar du en punkt i taget, två punkter i taget, eller ja, hur du nu vill göra. En punkt per dag, en punkt i veckan, eller varannan dag.

    Jag tror på dig.

    Baby step för att börja träna

    1. Gå förbi ytterdörren.

    2. Gå in på gymmet, gå in i omklädningsrummet, gå in på toan och sätt dig där och andas en stund. Gå på toa vetja.

    3. Gå in på gymmet, gå in i omklädningsrummet, gå in i duschen, duscha, och gå hem sen. Basta också såklart, om ditt gym har det, för hur skönt är det inte att basta?

    4. Gå in i gymmet, byt om och gå in i konditionsdelen i gymmet. Gå 10 minuter på löparbandet, 5 minuter cykel eller 7 minuter på crosstrainern. Ta ett par dagar och testa varenda konditionsmaskin de har på ditt gym. Några minuter på varje. Roddmaskinen är min favoritkonditionsmaskin. Testa och utvärdera.

    5. Gå in i gymmet, kör några minuters kondition och gå fram till ett hantelställ. Gör några bicepscurls och gör de 4 gånger. Gå och duscha, basta (!) och gå hem sen.

    6. Gå in i gymmet, värm upp med några minuters kondition, kör några överkroppsövningar, bland annat bicepscurls som du har koll på, någon latsdragsmaskin eller roddmaskin kanske? Axelpressar tycker jag om, antingen med kettlebells, hantlar eller med skivstång.

    7. Här är ett gäng övningar du kan göra med fria vikter, eller så kan du prova det här överkroppspasset. Eller kanske det här benpasset? Lär dig några övningar i början och bli proffs på dem. Lär dig tekniken och lär dig att göra dem med olika redskap. Därefter kan du lära dig några nya. Du behöver inte kunna allt direkt.

    baby steps

    Eller så gör du i en annan ordning. Eller tar ännu fler punkter.

    Kanske bokar du en PT.

    Kanske bokar du en gyminstruktion.

    Kanske tränar du med en vän.

    Kanske tar du och testar att träna med en styrkelyftsklubb eller tyngdlyftningsklubb.

    Kanske börjar du gå på ATC-pass som Actic brukar köra mitt i gymmet, då är det ett cirkelfys-pass med saker som är vanliga att träna med i gymmet, och du får en bra instruktion av hur man gör med varje övning.

    Kanske börjar du gå på gruppträningspass istället.

    Vill du ha ännu mer stöd kan du anlita mig som online-PT eller så går du med i min fb-grupp. Eller båda såklart.

    Jag är hundra procent säker på att du kommer lyckas!

    baby steps

  • Clara Färdiga Gå,  träna med Clara

    Att göra något fastän man inte har någon motivation alls

    Ibland funderar jag på det där med löpningen, och alltså om det är något jag ska ta upp igen eller inte.

    Ibland känner jag JA när jag börjar tänka på hur skönt det vore att börja springa och få upp den rutinen igen… Men sen så börjar mina ursäkter komma, en efter en.

    Hur gör man egentligen när man börjar träna utan ett större mål? Utan ett tydligt varför?

    Jag vet ju många anledningar till att börja springa, typ som:

    • det skulle vara bra att ha några mil i kroppen om jag ska göra tough viking nästa sommar igen
    • det är skönt att springa när man fått in rutinen
    • det är bra för kroppen och jag kommer orka mycket mer om jag tränar upp konditionen och min löparvana

    Men de här tre anledningarna är inte tillräckligt motiverande för mig, precis som det kan vara fruktansvärt omotiverande för andra att styrketräna, att köra yoga, att simma eller vad det nu handlar om för andra människor.

    För även om man älskar att träna så älskar man inte allt.

    För även om träning är det man lever på, så tränar man inte allt hur lätt som helst.

    Hur gör man då, när man vill göra något lite grann, fastän man inte har tillräckligt mycket motivation?

    För mig handlar det om att bara göra det. Boka in det. Tvinga fram det. Bara sluta komma på ursäkter. Bara ta på sig kläderna och bara dra ut. Inte tänka så himla mycket. Göra det tidigt på dagen så man slipper komma på ursäkter till kvällen. Tänka på hur skönt det är efteråt.

    Häromdagen skrev jag om det här på instagram och mina fina följare gav de här tipsen:

    • försök göra det roligt, upptäck nya ställen, prova trail-löpning (alltså springa på små skogsstigar)
    • sätt upp en belöning, ex att efter tio löprundor så får man de där nya tightsen eller skorna
    • gör en pakt med några kollegor eller vänner att den som sprungit minst ska bjuda på fika (typ det som motiverar mig mest)
    • spring med en kompis
    • peppande musik i lurarna
    • springa samma runda men åt olika håll och testa vilket som tar längst tid

    Har du fler förslag? Vore så bra om vi kan hjälpa varandra, så dela dina bästa tips i kommentarerna här.

  • Blogg,  träna med Clara

    How to: träna under sommaren

    Det här inlägget innehåller reklam för Clara Färdiga Gå.

    Det här är något som kan blir så hiskeligt jobbigt för vissa. Det här med att tappa sin träningsrutin alltså. För vissa är det enklare att ta tag i det man jobbar mot, men andra har liksom svårt att få till det som är så enkelt i vardagen.

    För när semestern börjar och vardagen bryts är det inte samma vardagsstruktur. Det blir inte träning innan jobbet, snabbpass på lunchen eller gruppträningen direkt efter jobbet. Det blir ingen transportträning till och från jobbet och till råga på allt slutar alla anläggningar med att erbjuda samma mängd pass som tidigare gjorts.

    Mina bästa tips för att träna under sommaren

    Skapa rätt förutsättningar för dig själv så du verkligen tar dig tid att träna:

    Träna med någon annan

    Någon som du bestämmer tid med. Någon som drar ut dig när du behöver det och som du drar ut när den personen behöver det. Någon som har liknande mål och förutsättningar i livet, alltså någon som vill träna samtidigt som dig, lika länge och så vidare.

    Sätt sommarmål

    Vad kan du jobba mot under sommaren? Är det att få till 3 träningspass i veckan? Böja 100kg? Springa milen under en timme? Stå på händerna? Testa alla gymmets gruppträningar som finns, ett nytt per vecka.

    Att sätta nya, korta mål gör det lite lättare att jobba emot det.

    Ät och drick ordentligt

    Skitsamma om det är skräpmat ibland, så länge du äter och häller i dig ordentligt med dricka. Vatten, saft, läsk, whatever. Nu när det är såhär varmt behöver kroppen få i sig mycket vätska. Sen ska du ju få i dit bra saker, så läsk rekommenderar jag ju inte ur hälsosynpunkt, men att få i sig dricka är verkligen viktigt, så därför kan det vara okej att få i sig en liten burkläsk nu under sommaren, bara för att fylla på.

    Satsa på mat och dryck som ger mycket energi, häll i dig vatten och skapa de bästa förutsättningarna för att både prestera under träningen och inte få värmeslag eller liknande.

    Prova något nytt

    Gymma utomhus på något utegym om det finns där du bor.

    Spring en annan sträcka än den du brukar köra.

    Prova ett nytt pass under sommaren (jag provade på spinning för någon vecka sen, så kul och så svettigt).

    Skaffa en PT

    Vill du lära dig mer om träning? Komma igång med det där målet du tänkt på så länge? Ha någon som hjälper dig med rätt teknik i övningar, hur du ska träna och helt enkelt vad.

    Anlita mig här

    Stressa inte så mycket

    Är du sån som tränar ofta under arbetsåret men som får svårt med träningen under semestern? Vad gör det då? Hur många veckors semester har du mot hur många veckors jobb har du? Det kanske är dags för en långvila, din kropp kanske behöver återhämta sig enormt mycket, vem vet? Kanske kommer du prestera på topp i höst?

    Träna det första du gör på morgonen

    Alltså, det är ju så skönt att börja med träningen på morgonen, och liksom få det hela överstökat. Sen kan du göra lite vad du vill under dagen, vila, åka och bada, städa, handla, äta glass i en park eller gå på någon sommarkonsert.

    För många är det svårt att träna på eftermiddagen, både för att man kommit in i andra aktiviteter, blivit seg, eller bara inte har motivationen. När det är så varmt som det är just nu är det ju hopplöst att försöka få i sig rätt mängd vatten, mat och allt man behöver för att orka träna på kvällen också, därav kan det vara lättare att träna på morgonen!

  • Företagarlivet,  träna med Clara

    Sommarbootcamp 2018

    Fullbokat!!!

    Äntligen är det dags igen!

    Nu har jag äntligen släppt det jag planerat ett tag: Sommarbootcamp i Örebro!

    Under tre veckor kommer vi träna ihop, två timmar i veckan, en på tisdagskvällen och en på torsdagskvällen, för 400kr. Vi kommer ses vid Naturens Hus och utgå därifrån, där vi blandar styrketräning med enkel konditionsträning.

    Drop-in för 100kr/pass. Du betalar med swish, kort eller faktura.

    Träningspassen är planerade vecka 28, 29 och 30. Tisdagskvällar och torsdagskvällar kl 18-19.

    Det här kommer passa dig som gillar uteträning, där det enbart är fokus på din egna kroppsstyrka. Därför passar det här dig som är nybörjare inom träning, eller bara älskar att känna hur du blir starkare och utvecklas framåt. I min gruppträning jobbar jag en hel del tidsbaserat, vilket innebär att personer på olika nivåer kan arbeta lika länge, men med olika varianter som passar just deras nivå.

    Konditionsträningen kommer vara korta sträckor på runt 50 meter som absolut max, oftast runt 15 meters löpning/joggning.

    Här nedan ser ni anmälan, som är bindande.

%d bloggers like this: