• träna med Clara,  Värt att tänka på

    Börja gymma med min minikurs

    Ja, men hallå eller!

    Hur är läget?

    Här är det fortsatt sjukstuga, jag har ju testat mig för Corona (igår) och nu väntar jag på provsvaret som antagligen kommer imorgon, och ja, jag önskar bara att jag får bli frisk nu.

    Under tiden i väntan på det där så har jag ju satt ihop en minikurs i att börja gymma som är helt gratis!

    Tänk vilken grej!

    Kursen hittar ni här och den är mailbaserad! Tre mail med tre videos direkt i din inkorg.

    Kul va? 😉

  • träna med Clara,  Träning

    Den stora guiden för hemmaträning

    Kan man verkligen bli stark om man bara kör hemmaträning? Ja, såklart du kan det. Beror helt klart på vilken styrka det är du är ute efter och vad du har för redskap hemma, men det går självklart.

    Jag tränar hemma ibland, främst när jag kör mer rörlighetsträning eller jobbar med styrkan i överkroppen.

    Hemmaträning behöver verkligen inte vara med massa redskap, utan det räcker långt med att bara jobba med kroppen, så länge man vet hur man ska göra.

    Redskap att ha hemma

    • Min balansplatta är en av de redskap jag använt mest tidigare, speciellt när jag tränade roller derby. Finns många utmaningar att göra på den, ex benböj, armhävningar med antingen fötterna eller händerna på plattan, utfall med ena foten på plattan och stå på en fot och blunda.
    • Ett gäng hantlar. Jag har visserligen inte så tunga hantlar, men de jag har är köpta på blocket och de köpte jag för 30 kr totalt. Kika i icke-populära-träningsmånader i olika köp&säljgrupper, då kan du säkert ramla över ett gäng hantlar för en billig slant. Jag ska försöka investera i ett gäng tyngre hantlar i år, mina tyngsta väger 5kg.
    • En lång pinne – kanske din sopborste? Går superbra att träna rörlighet i axlar med, speciellt om du tränar benböj samtidigt. Går säkert att köpa dyra såna också som används på gym, om du inte vill använda vad du antagligen har hemma!
    • Kettlebells är något jag funderar på att köpa hem! Skulle mer än gärna vilja ha ett par i olika storlekar (vikter). Blir enkelt bra träning med ett par såna!
    • Några olika hårdheter på gummiband. Mina är så sönderanvända så de har gått sönder haha, men tidigare har jag satt fast det i ett handtag på en dörr, och kört exempelvis rodd eller pressar för axlarna. Bra för både styrka och exempelvis rehabilitet.
    • Foamrollers används kanske mer efter träningspasset än under, men min är verkligen det jag använt mest av allt jag har hemma. Här kan du läsa mer om foamrollers.
    • Yogamattan – skönaste grejen att ha för de stackars händerna och knäna och tårna när det ska göras exempelvis armhävningar.
    • En ribbstol skulle jag vilja ha, eller något att hänga i, exempelvis en chinsställning att sätta fast i en dörr. Vill någon gång kunna klara göra både chins och pullups så om en har det hemma kanske jag kommer köra det lite mer och nå målet lite snabbare?

    Har du fler tips får du gärna säga till så kan jag lägga till dem här!

    Det här är saker som absolut inte behöver kosta hur mycket som helst, om du inte vill såklart!

    Bästa apparna för hemmaträning

    • Min egna favorit är helt klart FMTK (som ni ju vet sen tidigare), Försvarsmaktens träningsklubb. Gratis app med många bra träningspass.
    • Tabata-appar. Sök bara på tabata och ta första bästa app. Min är blå och heter tabata haha! Det appen gör är (enligt grundinställning) att den tar tid för 20s arbete och 10s vila som upprepas totalt åtta gånger. Detta går givetvis att ställa in. Så där kan du köra ex plankan 20 sekunder x 8, med 10 s vila.
    • Runkeeper eller annan konditionsapp som peppar iväg dig att dra ut och springa. Runkeeper är den jag alltid kört med, har faktiskt inte testat någon annan app.

    Sen finns det många styrkeutmaningar, kost&vikt-appar och många olika former av appar, men brukar inte använda såna, så om du har några att tipsa om får du gärna göra det!

    Träningspass eller program att följa

    • Jag håller på att samla alla mina träningspass jag någonsin skrivit i den här kategorin, vilket kommer bli en hel del. Gå gärna in och kika och kör något pass! Finns både för hemmaträning och för gym, och lite utomhus såklart.
    • Yoga with Adriene – en av alla youtubekanaler som jobbar med träning på olika sätt på tuben! 
    • Och så får man såklart köra alla mina pass!

    5 övningar att börja med

    Finns ju miljarder med övningar att jobba med när du tränar hemma, att scrolla igenom instagramflödet (åtminstone mitt) ger liksom träningspass som skulle kunna hålla på i timmar, och då bara med övningar att göra hemma!

    Armhävning är ju en av övningarna du kan köra när du tränar hemma. Enklaste varianten är mot en vägg, sen mot en bänk, sen på knä, sen på fötter och om du orkar med fötterna på en höjd. Allra tuffaste är väl att göra armhävningar med endast händerna i backen. 😉

    Benböj finns ju också miljarder varianter på, här ser ni en så kallad benböjspumpvariant. Viktigt att tänka på i alla varianter: använd musklerna i både magen och benen, spänn och håll spänningen.

    Psst: gillar du hemmaträning? Gå gärna med i min fb-grupp i så fall! Min tid för träning heter den.

    hemmaträning

    Höftlyft är en viktigt övning tycker jag, det är en sån där styrkeövning jag gärna ser till att träna både på gymmet och hemma. Går att kombinera med vikter på höften, gummiband som spänner ihop knäna och lite alla möjliga sätt.

    hemmaträning

    Plankan finns ju mängder av varianter av, antingen kan man stå på knäna och händerna, eller fötterna och armbågarna, eller så gör man som ovan, går ut och går in, utmanar balans och bålstabilitet samtidigt.

    hemmaträning

    Getups är också en sån där övning med många varianter. Det är ju burpees, fast tvärtom, du lägger dig på rygg istället. Vill du inte göra hela så kan du ju göra själva böj&hopp-biten (alltså upphopp). Vill du variera kan du alltid köra burpees också.

    Tips för att lyckas med din hemmaträning

    • PLANERA! Glöm för guds skull inte att planera in dina pass. Lägg en struktur för hur många pass du ska göra i veckan och vad för pass du ska köra då!
    • När du planerat så bör du såklart skriva in de i kalendern och gärna berätta i en facebookgrupp också. Eller någonannanstans. Till någon. Så att det blir av vetja. Blir lättare att genomföra om någon annan förväntar sig det.
    • Sätt upp ett mål – och påminn dig om målet ofta. Ju starkare och tydligare mål du har desto roligare blir det! Tips: sätt inte gå ner 5 kilo, det är inte så roligt. 
    • Sätt inte för högt mål – du ska fortfarande kunna nå målet. Sätt gärna delmål också!
    • Mät dina resultat – men inte med måttbandet, utan med antal repetitioner du orkar. Första gången kanske du orkar tre benböj, en vecka senare kanske du orkar fem. Undra hur många du orkar efter fem veckor… Kanske du är så stark då så du behöver några vikter för att få effekt?
    • Förbered dig, ta på favoritträningskläderna, ta fram bra musik, förbered vattenflaskan och peppa igång dig själv!
    hemmaträning

    Psst: är du intresserad av att anlita mig som personlig tränare? Då kan jag hjälpa dig att komma igång. Skriv upp dig på min väntelista här nedan:

  • träna med Clara,  Träningspass

    Hemmaträning – what if you fly

    Hej på er!

    Hur är läget med er?

    Känns som en evighet sen jag la ut ett träningspass här på bloggen, så here we go again!

    Passinstruktion

    Dagens pass är att köra samtliga övningar i en cirkel, där vi börjar med att göra en repetition på varje övning i ett varv, sen två, sen tre, sen fyra och så vidare. 7e varvet gör ni 7 repetitioner och så vidare.

    Totalt kör vi i 30 minuter. Ni får ta så många och så få pauser som ni bara vill.

    Övningarna

    Mountainclimbers. Gör en per ben.

    Planka med vridning. Gör en per sida.

    Walk in walk out plank.

    Situps. hela vägen.

    Getups. Lägg dig på golvet och ställ dig upp igen.

    Knäböj.

    Lycka till!

    Glöm inte att tagga mig på instagram när du är klar! @claratoll

  • träna med Clara

    Kursen för dig som vill träna med skivstång

    Hej på er! Hur är läget? Det är väl tisdag idag eller? Känns som måndag. Skrev förövrigt ”godmorgon, ny vecka” i en chatt jag är med i så får väl ba ta och gå och lägga mig igen så jag kommer in i tisdagen? Hujedamig.

    Något som jag verkligen ser fram emot är i alla fall gymkursen som startar på måndag! Omgång numero två! Ska bli så roligt! Är taggad på att lära ut knäböj och marklyft och bänkpress och allt möjligt! Prata om läskiga saker och peppa för att få folk att våga göra nya saker.

    Gymkursen innebär

    • Att du får lära dig träna med skivstång
    • Att du får en lugn introduktion till gymmet och fria vikter
    • Att du får 3 träningspass på 30 minuter i fem veckor i rad
    • Att du får vara med i en fb-grupp specifik för alla som gått kursen

    Förutom det vill jag göra den gruppen mer levande. Mer saker som händer. Mer happenings. Vill sätta ihop träningsdagar, vill sätta ihop fler träningsprogram, vill hitta på fler saker. Håller på att göra ett program som ska vara fortsättningsträning efter gymkursen, men det är ju inte aktuellt för dig som läser nu ändå! 😉

    Det viktigaste i kursen

    … är att jag vill få dig att våga. Våga misslyckas. Våga göra fel. Våga testa hur en riktig skivstång känns, lägga på lite vikter och så.

    Våga ta plats i gymmet och kanske till och med våga prata med någon ny? Om du är sån som vill prata med folk när du tränar dvs.

    Det är 3 pass i veckan, på 30 minuter styck. 5 veckor.

    349kr.

    Det du behöver är ett gymmedlemskap, så att du har tillgång till en skivstång och vikter.

    Klicka här för att anmäla dig.

  • träna med Clara

    Det är dags att börja anmäla sig!

    För det finns så mycket att anmäla sig till.

    Har börjat pytsa ut gruppträningar och pt-tider till höger och vänster, morgonpass och kvällspass, lunchfys och yoga och löpgrupper och lite allt möjligt.

    Och för att du allra enklast ska ha koll och hänga med och förstå allting, så är det bäst att bara gå med här under och få mina träningsmail.

    Anmäl dig härunder för att få förstahandsinformationen!

    * indicates required
%d bloggers like this: