Träning

  • listor,  Tankar,  träna med Clara

    5 saker jag önskar att jag visste när jag började gymma

    Att det inte spelar någon roll hur mycket man lyfter

    Tänker tillbaka på mina första år på gymmet och hur mycket jag skämdes över att jag tog små hantlar, små vikter och kämpade på med att bygga upp mig själv från noll. Skämdes för att jag trodde att alla andra brydde sig.

    Vet inte om jag någonsin lagt märke till vad någon annan håller på med, om det inte är någon jävligt stark i närheten som lyfter riktigt tunga vikter. Då stannar jag upp, hejar på och applåderar efteråt.

    Att allt blir enklare om man följer ett träningsprogram

    Det behöver verkligen inte vara något avancerat. Är man nybörjare är det ju smart att börja med ett program för just nybörjare. För att börja någonstans, men för att ha någon form av struktur att följa och en tanke bakom.

    Att slippa tänka ut, slippa fundera ut övningar, att läsa om teknik och se instruktioner i förväg och ha en backup-plan om något är upptaget – det hade hjälpt mig enormt i början.

    Att det är motiverande att skriva upp sin träning

    Och att utmana sig själv genom att pusha sig själv lite varje gång. Har man tagit samma vikt i 10 veckor och gjort samma repetitionsantal varje gång så händer det ju tyvärr inte så mycket, eller samma i ett år som det var för mig haha, såååå… jag hade verkligen behövt ha bättre koll på vikter jag lyfte i början.

    För att utvecklas behöver man ju fortsätta utmana sig själv. Det behöver inte vara att man dubblar vikten varje gång, men lite tyngre kan man alltid prova. Och då behöver man ju ha koll.

    Att det är okej att skita i konditionsträningen

    Åtminstone med tanke på att jag (i princip) aldrig haft ett mål där jag behövt ha bra kondition SAMT att jag alltid cyklat så himla mycket överallt och verkligen inte behöver lägga 5 minuter på en konditionsmaskin när jag redan cyklat 20 min till gymmet i motvind. Meningslöst och inte behövligt för alls för mig.

    (har du mål där du vill ha bra kondition behöver du ju inte ta åt dig av det här)

    Alla vill hjälpa till

    Förlåt men det finns inget folk på gym älskar mer än ”ursäkta men du ser ut att kunna det här, skulle du bara kunna hjälpa mig med tekniken i xxxx för jag fattar inte riktigt hur man gör”.

    Utan att överdriva har du antagligen gjort den personens dag, kanske vecka, kanske bästa på hela månaden.

    Okej, kanske inte att exakt alla vill hjälpa till, men de allra allra flesta vill gärna ha en sån komplimang, och vet inte den personen du frågar så kan du alltid höra av dig till mig.

  • Tankar,  Träning

    Träningsåret 2021

    I början av 2021 satte jag stora träningsmål. Först och främst ville jag springa det där Stockholm Marathon och tränade för det, och sen ville jag träna tunga vikter på gymmet och försöka klara av att göra PB i både marklyft och knäböj.

    Det blev inget av det med någonting gjort.

    För i början av 2021 trodde jag fortfarande att corona sakta men säkert skulle försvinna från vår jord, i och med vaccinationerna, men nu verkar det ju mer som att det här är något vi ska leva med ett bra tag, om jag förstått allt rätt.

    Så istället för ett bra träningsår så har det blivit… sådär.

    Jag har tränat en hel del, absolut, men jag har inte tränat med den kontinuiteten jag önskar och behöver för mina mål.

    Först angående löpningen:

    Jag tränade en del löpning, men inte alls så mycket som jag borde, men var ändå något så när inställd på att springa marathon i juni, som det egentligen var tänkt.

    Sen blev det inställt och uppskjutet till oktober, och jag tänkte väl att ja, jag kan träna för det, men allteftersom sommaren gick tappade jag suget mer och mer på att springa maraton och sen hoppade jag av det helt.

    Gymträningen har gått helt okej, med tanke på förutsättningarna.

    Början av 2021 blev det inte mycket träning, eftersom jag flyttade ner till Småland från Örebro och helt ärligt var omotiverad på det mesta.

    Försökte motivera mig men det var svårt. Tungt mentalt.

    Sen under sommaren landade jag lite mer i att bo här och hittade ett gym jag faktiskt gillade att träna på.

    Önskar helt klart att jag tränat mer, men har jobbat väldigt mycket under andra halvan av 2021 och har kämpat med förkylningar som inte vill släppa taget.

    Så, jag har lyckats träna upp en styrka i benen som jag inte haft på flera år, och det får jag ändå vara nöjd med.

    2022 behöver bli ett bättre träningsår, men det har det åtminstone alla förutsättningar att bli, nu när jag vet hur jag ska hantera coronan, åtminstone för mig själv.

  • planering

    Veckans träningsplanering

    Hejhej! Här är en gullig bild på mig, farmor och lillskiten. Farmor är vaccinerad och hälsade på oss för någon vecka sen med farfar. Bra dag det.

    Måndag: gymmade och körde bänk, militärpress, triceps och biceps. Tränade lite handstående och lite rörlighet och körde en lugn joggingrunda med Maxie efteråt på 2 km. Lite för långt för honom med tanke på värmen (rundan är egentligen 3km) så sista fick vi gå.

    Tisdag: Gymmet, blir nog ett marklyftspass imorgon och sen lite löpning. Ska fortsätta nöta och hitta rätt teknik i marken imorgon.

    Onsdag: Ska på fotografering på onsdag! Ska fota till ett projekt i höst (bland annat).

    Torsdag: Löpning och kanske en långpromenad eller så. Eller tre.

    Fredag: Bänkpass tror jag allt. Blir väldigt trött på jobbet i benen, eftersom jag går eller står upp hela arbetspasset, så kommer fokusera en hel del på överkroppsträning just nu, framförallt eftersom jag behöver träna löpning också till mitt maraton i höst.

    Lördag & söndag: Tänkte försöka mig på ett långpass i skogen, och sen vilodag.

    På helgen är det en hel del personer på gymmet (inte så konstigt) så vill inte vara där då pga smittorisken. När jag gymmade idag så kom det en person efter halva passet, innan det var jag helt ensam. Lagom då.

  • Träning

    Runstreak – minst 1,6 km per dag

    Påbörjade en runstreak igår, 1 maj, och har tänkt köra minst en månad.

    Behöver kickstarta min maratonträning och satte samtidigt det som månadens utmaning för medlemmarna på Patreon.

    Finns en liten runda här i skogen som är ungefär 2km om man inte springer flera varv så den kommer jag nog springa ganska många gånger, framförallt för att Maxie kan hänga med där.

    Idag sprang jag dock längs vägen för ville ha en längre runda på 5 km istället.

    Vi får se hur det går, men jag är iaf nöjd med två dagar haha!

  • planering

    Veckans träningsplanering

    Efter många om och men har jag äntligen fått upp lusten att börja träna igen, så here we go! Nu tänker jag komma tillbaka till min form (snackar prestation nu, inte utseende) och sen bygga upp ännu mer.

    Måndag: idag sprang jag 4km. Plan är att fortsätta bygga upp min löpning, behöver orka springa 4.2 mil i september nämligen.

    Tisdag: imorgon tänkte jag prova på att träna på ett gym i Växjö (för första gången på evigheter). Blir bara lätt träning, känna lite på bänkpressen kanske.

    Onsdag: vilodag för lär vara helt död efter att ha rört på bröstmusklerna för första gången på evigheter.

    Torsdag: vila eller löpning, beror på när jag slutar jobbet, blir det tidigt kanske jag till och med gymmar.

    Fredag: vila.

    Lördag: yoga hemma och överkroppsträning på gymmet.

    Söndag: RUN AT HOME! Ska egentligen springa 10km men det blir nog 5 km löpning och 5 km promenad… Min kropp är inte med på banan än konditionsmässigt.

  • Träning

    Träning ska kännas roligt

    Träning är något som behöver kännas roligt för att det ska bli av, eller hur? Det måste vara något som känns tryggt, roligt och något som man vill göra för att det faktiskt ska bli av.

    Träningen behöver kännas givande, inte bara för att man ”ska” träna, utan för att man ska vilja träna också. För att det ska hålla på sikt.

    Nu menar jag inte att träningen ska vara rolig varje gång, men på sikt måste det kännas bra i kroppen, måste kännas lättsamt och behöver vara något man tycker om.

    Kanske är själva träningen inte jätterolig, men det du får ut av träningen, belöningen, det är kanske det du drivs av.

    Vissa drivs av att springa långa lopp, och tränar för att klara av det.

    Vissa drivs av att lyfta tunga saker, och tränar rörlighet för att kompensera kroppen för all den tunga träningen.

    Vissa vill vara ute i trädgården hela sommaren och tränar därför under vintern för att motverka ryggont av allt grävande.

    Vissa älskar känslan efter ett träningspass och tränar gärna korta men intensiva träningspass, gärna varje dag, för att få den där känslan.

    Vissa älskar verkligen att lyfta vikter och tränar flera timmar bara för att få se hur musklerna jobbar i spegeln.

    Vissa avskyr gym, och älskar att slå långa golfbollar och dra tunga väskor(?) efter sig med alla klubbor.

    Vissa springer helst runt runt och jagar en boll tillsammans med sitt lag, och älskar att göra mål på motståndarna.

    Finns inget rätt eller fel, utan det handlar bara om att hitta det som du gillar.


    Vill du ha hjälp med att hitta det du gillar? Anmäl dig till min pt-väntelista här.

%d bloggare gillar detta: