• träna med Clara

    Kursen för dig som vill träna med skivstång

    Hej på er! Hur är läget? Det är väl tisdag idag eller? Känns som måndag. Skrev förövrigt ”godmorgon, ny vecka” i en chatt jag är med i så får väl ba ta och gå och lägga mig igen så jag kommer in i tisdagen? Hujedamig.

    Något som jag verkligen ser fram emot är i alla fall gymkursen som startar på måndag! Omgång numero två! Ska bli så roligt! Är taggad på att lära ut knäböj och marklyft och bänkpress och allt möjligt! Prata om läskiga saker och peppa för att få folk att våga göra nya saker.

    Gymkursen innebär

    • Att du får lära dig träna med skivstång
    • Att du får en lugn introduktion till gymmet och fria vikter
    • Att du får 3 träningspass på 30 minuter i fem veckor i rad
    • Att du får vara med i en fb-grupp specifik för alla som gått kursen

    Förutom det vill jag göra den gruppen mer levande. Mer saker som händer. Mer happenings. Vill sätta ihop träningsdagar, vill sätta ihop fler träningsprogram, vill hitta på fler saker. Håller på att göra ett program som ska vara fortsättningsträning efter gymkursen, men det är ju inte aktuellt för dig som läser nu ändå! 😉

    Det viktigaste i kursen

    … är att jag vill få dig att våga. Våga misslyckas. Våga göra fel. Våga testa hur en riktig skivstång känns, lägga på lite vikter och så.

    Våga ta plats i gymmet och kanske till och med våga prata med någon ny? Om du är sån som vill prata med folk när du tränar dvs.

    Det är 3 pass i veckan, på 30 minuter styck. 5 veckor.

    349kr.

    Det du behöver är ett gymmedlemskap, så att du har tillgång till en skivstång och vikter.

    Klicka här för att anmäla dig.

  • Blogg,  Träning

    Provtränade på Växjö Träningsfabrik

    Hejhej! Hur är läget med er?

    Här är det lite segt, är så trött i kroppen, och är lite morgontrött i huvudet också. Tänkt komma igång med dagen om en stund, men först kan jag ju blogga lite tänkte jag.

    Igår hängde jag med V till Växjös träningsfabrik och tränade där! Körde marklyft och lite annat, och avslutade med huvudstående. Kikade inte runt jättemycket men alltså, wow, vilket ställe!

    Fanns riktigt stora ytor att träna på, och var liksom en stor och bra uppdelning mellan alla saker och redskap, utan att kännas trångt och instängt.

    Jag vet inte om stället är en officiell crossfitbox, men kändes som att stället var byggt för att vara en sån åtminstone!

    Stora skillnaden mot att vara en CF-box mot ett traditionellt gym känns ju som att det är att en box vill vara stor och öppen, och att de flesta gym försöker stänga in, dela av och göra det så litet och trångt som möjligt.

    Det finns så sällan öppna ytor på gym tycker jag, utan istället försöker man fylla med redskap, maskiner och allt möjligt bös som kanske inte alltid behövs.

    Det här kan du träna på Växjö Träningsfabrik

    Först och främst har de en hel del träningspass där, både högintensiva, lågintensiva och så såg jag att de till och med har yinyoga, vilken lyx!

    Sen går det ju att träna egen träning, så som vi gjorde. Det finns för skivstångsträning, en del maskiner och olika ställningar för om du vill träna på dina chins, och så mycket annat.

    Så 5 stjärnor till fabriken, utan att ens ha hunnit kika runt för mycket. Det fanns det jag ville ha, det fanns ytor att träna på utan att man är ivägen för någon och det fanns många saker jag skulle vilja testa en annan gång om jag får möjlighet att åka dit igen!

    Kändes roligt att vara där och inspirerande! Hade lätt skaffat kort där om jag bodde i Växjö!

    Här hittar ni en länk till sidan om ni vill träna där också.

    Psst: tänker fylla på det här inlägget om jag åker dit igen och kikar runt mer, men just nu har jag inte mer att skriva 😉

  • Tankar,  Träning

    Mitt träningsupplägg framöver

    Alltså, det här är ju lite klurigt. Ni som hängt med länge vet ju att jag ångrar mig, ändrar mig och testar annat helt plötsligt. Så kan det vara.

    Just nu är målet att få till två löppass per vecka och fyra styrkepass per vecka.

    Vad det blir är oftast bara ett löppass och bara 3 styrketräningspass, men äh, inte hela världen.

    Vad jag tränar för?

    Ja, först och främst tränar jag ju för mitt maraton i vår, så där borde fokus ligga men haha nja, det gör det inte. Suck.

    Mitt fokus ligger istället, precis som vanligt, att bli så stark som möjligt.

    Just nu tränar jag ett väldigt basic upplägg i bänkpressen, ett maxrepsupplägg som går över 6 veckor. Idag började jag vecka 4 och ja, det ska väl bygga både uthållighet och styrka här va. Maxreps är riktigt jobbigt, men också lite kul, ibland… 😉

    Sen har jag gjort ett enkelt upplägg i marklyft, där jag har ett visst antal set på ett visst antal kilo upp till 100kg. Målet är att köra en gång i veckan fram till jul och se om jag kan öka repsantalet på samtliga vikter från för två veckor sen när jag började, till jul då.

    Här är det väldigt mycket fokus på marklyftstekniken, i jämförelse med bänkpressen. Där är det mer fokus på att pressa upp den där himla vikten.

    Knäböj skippar jag just nu, kommer köra frontböj och lite tyngdlyftning en gång i veckan.

    Fokus på att ha kul

    Gör lite allt möjligt.

    Försöker att inte ha för mycket struktur, utan göra det jag känner för.

    Jag har inte planerade dagar, att måndagar är marklyftsmåndag, onsdagar är bänkdagar etc, sånt funkade förut för mig, men nu blir jag baaaara stressad av det haha.

    Av upplägget ovan kör jag varannan dag överkropp och varannan dag underkropp. Styrka tre – fyra gånger i veckan.

    Löpningen försöker jag verkligen få till två gånger i veckan, men blir oftast en gång i veckan, på måndagskvällar.

    Jag lägger dock minimal värdering i min egen träning just nu.

    Jag gör inget som skadar mig och förhindrar träningspass som jag har på Actic eller med mina kunder, men annars så kör jag på känsla för det mesta.

    Gör ett oseriöst försök i att bli stark i handstående och huvudstående.

    Yogar lite hemma varje dag i små doser.

    Haha go bild från Oxford jag hittade i arkivet.

    Till våren blir det mer löpning

    Och kanske bara två styrketräningspass/vecka. Och kanske 3 löppass.

    Man ska ju springa 42 kilometer va.

    Och denna personen gillar ju inte att vara sämst, utan vill ha en bra tid.

    Vill inte vara snabbast, behöver absolut inte vinna, men medelmåtta, jo tack, det ska jag bli.

    När jag gjorde min GMU så satsade jag aldrig på att vara bäst (förlåt alla befäl, vet att vi lovade det) men jag ville vara i mitten i plutonen, vilket jag också var enligt våra fystest. Varken bäst eller sämst, men i mitten.

    Styrketräningen då kommer vara fokus på att bli löpstark, och sen fokusera på överkroppstyrkan. Efter löpningen kommer en säsong med hinderbanelopp och efter denna sommaren med bara ett lopp så vill jag ta revansch.

    Om jag inte behövde vila och återhämta mig

    Så hade jag redan nu tvingat mig själv att springa 3 gånger i veckan.

    Sen hade jag kört bänk x3 och haft ett teknikpass och två uppläggspass.

    Sen hade jag satsat på tyngdlyftningen igen och gjort den seriöst.

    Och sen hade jag börjat med någon idrott igen. Kanske innebandy? Tanken har slagit mig ett par gånger senaste veckorna.

    Och massor med annan träning.

    Tänk om någon kunde betala mig för att träna…

  • Träning

    Ibland bara rinner svetten om mig


    Bild från precis den stund jag gick av löpbandet och gick till spegeln där jag kunde sitta ner.

    Oj, vad min kropp inte är van att springa.

    Oj, vad jag inte ser fram emot Stockholm Maraton.

    Oj, vad det ändå va lite najs att svettas.

    Oj, vad najs det var att springa till en serie. 45 minuter sprang jag, med lite olika hastigheter. Ibland fick jag gå lite också såklart. 6km blev det tillslut.

    Så bara 36 kvar då till Sthlm Maraton-distansen.

    Woho. Vad inte kul det ska bli.

  • Träning,  Värt att tänka på

    Att börja gymma – tre läskiga saker att hantera

    Det här med att börja gymma och komma till ett nytt gym, och våga sig in och köra liksom, det är ändå lite läskigt. Läskigt för att man inte vet vad man möter, vilka som finns där, vad jag ska förvänta mig, hur kulturen på det gymmet är och vad jag ska göra riktigt.

    Gymkulturen på ditt nya gym

    Kanske det mest läskiga, det som gör att många drar sig för att gymma på nya ställen.

    Här är a och o att be om en rundtur. Jag brukar alltid göra det, och får jag ingen så brukar jag inte vilja gymma där, i alla fall inte om jag ska gymma själv.

    Be personalen att visa runt i gymmet, och se över vart toaletter och omklädningsrum, be dem visa konditionsmaskinerna (de brukar alltid funka lite olika) och be dem visa vart allting finns, åtminstone det du ska använda den dagen.

    Det kanske tar en liten stund, vissa gymvärdar brukar bli helt i extas för att någon vill prata med dem, åtminstone brukar jag bli det, för många vill knappt säga mer än hej haha, men det brukar ändå vara smärtfritt, utan istället ganska skönt att få genomgången!

    Då känner man ofta av hur stämningen är på gymmet, man ser vilka gymvärden hejar på, lite hur det funkar, vilken väg personen tar genom gymmet och så vidare.

    Om det inte finns någon som vill gå igenom gymmet och visa, så hade jag antingen tränat på ett annat gym där det finns sånt, eller tagit med en person som kan gå igenom det med dig. Kanske känner du någon som tränar där redan?

    Vad ska jag göra?

    Det här kan vara svårt att jobba med, eftersom vissa gym har mer saker än andra. Är du van att gymma med en typ av träningsredskap och det inte finns på ditt nya gym kanske det blir extra tufft och du känner dig lite osäker på vad du ska hitta på.

    Kanske är du helt ny och inte har en susning om vad man ska göra överhuvudtaget? I så fall hade jag bokat en personlig tränare, eller kanske köpt min gymkurs! Då blir det en tydlig genomgång av vad du ska göra, och du får hjälp och stöd i din träning.

    Tänk igenom en grundplan, typ som att du ska träna ben idag, och så kör du olika övningar som tränar dina ben. På vissa gym kan det finnas bra skivstångsutrymmen, på andra kanske det finns en släde att dra, och ja, på vissa gym finns det bara hantlar att köra med.

    En grundplan som du kan modifiera efter de förutsättningar som finns där du är.

    Hjälp, alla kollar på mig?

    Alltså, jag ska inte ljuga, men jag kollar en del när jag ser att det är någon ny som tränar på mitt gym, jag är ändå en nyfiken själ.

    Men ganska snart tappar jag intresset och fokuserar på mig själv.

    För så gör nog de flesta, de blir glada att det kommer någon ny som vill ta tag i sitt liv och investera i sig själv, och sen så bryr man sig inte jättemycket mer än det. Man fortsätter träna, glo i sin telefon, eller kanske ta snygga bilder till instagram.

    Om någon kollar på mig, speciellt om jag är på ett nytt ställe, brukar jag le lite mot dem och sen gå och göra min grej. Ibland kanske jag till och med säger hejhej, eller så skiter jag i det.

    Folk är nyfikna, så är det ju, men det får man nog bara acceptera.

    Ha din plan, gör det du tänkt, testa dig fram, se vilka maskiner och övningar som används av andra medlemmar på gymmet och se om du ska göra samma, eller kanske något helt annat.

    Psst: Glöm inte att anmäla dig till min gymkurs.

  • Träning

    Träningsuppdateringen

    Hej på er! Hur är läget?

    Tänkte uppdatera lite om hur jag mår och om hur träningen går, vilket faktiskt känns rätt bra ändå.

    Jag mår för det mesta bra, just nu i en svacka, men annars bra och så.

    Löpning

    Löpningen går bra, just nu håller jag på med en runstreak, alltså att jag springer en sträcka varje dag under hela augusti. Inget långt, inget tidsbestämt, bara minst 2 km per dag.

    Min maratonsatsning i vår kommer ju behöva det där.

    Men det känns bra, kroppen behöver det och jag behöver liksom få in löparvanan.

    Jag gillar ju inte det där med att springa hörrni. Det känns inte som jag, det känns inte roligt och så, i vanliga fall. Men nu är det som om det faktiskt är lite kul, som om kroppen ba ”yeah, detta är najs, jag vill springa”.

    Ibland känner jag mig till och med snabb. Haha.

    Yogan

    Går framåt. Börjar bli starkare och mer bekväm i de positioner som tidigare var svinjobbiga.

    Funderar på om jag ska ge mig en liten utmaning, typ som att göra en egen 30-dagars yogautmaning efter Tough Viking, bara för att satsa ännu mer på det.

    Styrketräningen

    Är min största struggle just nu.

    Jag försöker. Verkligen.

    Men jag ger upp ett av två program jag följer just nu.

    Och det andra tror jag att jag får pausa på och börja om efter Tough Viking.

    Det ena, det som är för knäböj, det är alldeles för tufft och funkar inte för mig.

    Det andra, det för bänkpress, det kommer jag fortsätta på. Tror jag.

    Försöker vara snäll mot kroppen just nu bara.

  • Träning

    5 rimliga träningsmål för en nybörjare

    När jag drar igång nya pt-kunder försöker jag alltid få dem att sätta rimliga mål för sig själva, men för personer som aldrig riktigt tränat så är det svårt, för vem vet vad som kan vara ett bra mål, när man aldrig tränat och bara ser personer som kan springa 4 mil under 4 timmar, folk som gör 10×10 med 100kg i knäböj och andra såna där sjuka saker?

    Givetvis kan man sätta upp såna mål, MEN det är så långt till att ens klara 4 mil för en nybörjarlöpare (som knappt orkar igenom 3 km) att det kanske mest känns hopplöst.

    Att börja med mindre och smartare mål gör det hela enklare. Kanske är det stora målet mer en dröm, eller ett stort mål som får brytas ner i små mål att pricka av längs vägen.

    5 kilometer utan att stanna

    Ett mål kan vara att springa 5 kilometer utan att stanna. Att försöka springa i samma tempo hela tiden. Det behöver inte gå snabbt, du behöver inte springa ditt snabbaste, men att inte stanna, det är ett riktigt bra mål. Det visar en bra grundkondition och när du klarat det så är det enklare att jobba mot milen, mot två mil och sen kanske mot ett maraton, om du vill det.

    En hel minut i plankan

    Lite mer fokus på styrka i det här målet, men går ju att göra på alla möjliga sätt. Här handlar det om att träna bålkontroll, statisk styrka och bara göra en allmänt bra övning.

    Orka gå armgång hela vägen i ditt utegym

    Här är kanske en lite roligare utmaning, åtminstone tycker jag det! Här handlar det om att bygga upp en greppstyrka, och en vana att orka bära upp sig själv och sin kroppsvikt. Och våga utmana sig själv (jag är höjdrädd så tycker att det är jobbigt om det är alltför högt upp hehe).

    Klara armhävningar på tårna i hela 30 sekunder

    Ni vet sådär snyggt pumpa armhävningar som typ elitsoldater gör, ja, det kan man ha som mål, men i början kanske man kan ta det lite lugnare. Börja med att klara 30 sekunder på knäna och därefter utveckla och testa sig fram.

    Klara hela gruppträningen med den tyngsta vikten

    Kanske kan du börja gå på gruppträning regelbundet och försöka jobba mot att orka allt som ledaren får er att göra först hela tiden man ska jobba, och sen börja försiktigt sakta men säkert höja vikten. Det tyckte jag var så roligt i början när jag gick på cirkelfys regelbundet. Blev så himla stolt över mig själv när jag klarat göra burpees hela tiden, eller insåg att 5kg var alldeles för lätt för att det skulle vara jobbigt för mig.

%d bloggers like this: