• Tankar

    När det liksom inte längre är en bergochdal-bana

    När det inte känns så himla mycket längre.

    När livet känns liksom… stabilt kanske. Det är inte så mycket som jag funderar över, stressar över och sånt.

    Jobbar på med mina fastställda mål och försöker byta ut mitt extrajobb mot ett annat, men annars är det liksom.

    Jag.

    Här är jag.

    För ett år sen var jag ju i världens bergochdal-bana och grät och skrattade om vartannat.

    Idag är det mer… lugnt.

    Det är inga jobbiga känslor som spökar. Det är inte så svettigt att leva.

    Jag tar en dag i taget och gör det där jag faktiskt vill göra.

    Finns små saker jag vill ändra såklart, men i det stora hela, så är jag här. This is me.

    Jag klarar mig.

    Så jag antar att det är lite konstigt att läsa för er, eftersom det var så länge sen jag kände så, men jag mår bra. På riktigt mår bra.

    För en gångs skull.

    Det är typ värt att fira?

  • träna med Clara

    Kursen för dig som vill träna med skivstång

    Hej på er! Hur är läget? Det är väl tisdag idag eller? Känns som måndag. Skrev förövrigt ”godmorgon, ny vecka” i en chatt jag är med i så får väl ba ta och gå och lägga mig igen så jag kommer in i tisdagen? Hujedamig.

    Något som jag verkligen ser fram emot är i alla fall gymkursen som startar på måndag! Omgång numero två! Ska bli så roligt! Är taggad på att lära ut knäböj och marklyft och bänkpress och allt möjligt! Prata om läskiga saker och peppa för att få folk att våga göra nya saker.

    Gymkursen innebär

    • Att du får lära dig träna med skivstång
    • Att du får en lugn introduktion till gymmet och fria vikter
    • Att du får 3 träningspass på 30 minuter i fem veckor i rad
    • Att du får vara med i en fb-grupp specifik för alla som gått kursen

    Förutom det vill jag göra den gruppen mer levande. Mer saker som händer. Mer happenings. Vill sätta ihop träningsdagar, vill sätta ihop fler träningsprogram, vill hitta på fler saker. Håller på att göra ett program som ska vara fortsättningsträning efter gymkursen, men det är ju inte aktuellt för dig som läser nu ändå! 😉

    Det viktigaste i kursen

    … är att jag vill få dig att våga. Våga misslyckas. Våga göra fel. Våga testa hur en riktig skivstång känns, lägga på lite vikter och så.

    Våga ta plats i gymmet och kanske till och med våga prata med någon ny? Om du är sån som vill prata med folk när du tränar dvs.

    Det är 3 pass i veckan, på 30 minuter styck. 5 veckor.

    349kr.

    Det du behöver är ett gymmedlemskap, så att du har tillgång till en skivstång och vikter.

    Klicka här för att anmäla dig.

  • Blogg

    Veckans planer

    Måndag: veckan började med två timmars tågförsening, mitt första tåg blev inställt så blir totalt två timmar woopwoop. Jobbar från tåget och ikväll ska jag jobba på P&T och sen springa en runda.

    Tisdag: jobbar hemifrån med mina PT-kunder och så, ska spela in lite pass och lite annat har jag tänkt. På lunchen ska jag på nätverksträff och så har jag tänkt gymma. På kvällen föreläser jag på Medborgarskolan om Sociala medier, denna gången fokus Instagram.

    Onsdag: börjar med mina tre danspass, därefter möte med Frida och utbildning på kvällen.

    Torsdag: jobb med pt-kunder på förmiddagen, och sen 4 gruppträningspass efter det. Och hockey på kvällen, dock bara på tvn den här veckan.

    Fredag: en välbehövlig ledig dag! Ska fixa och dona hemma, greja med saker som behöver skötas om och gymma på eftermiddagen! På fredag är det även internationella champagnedagen så kanske tar ett glas eller två? 😉

    Lördag: jobb på Actic och styrketräning efter det. Och hockey på det.

    Söndag: Actic-jobb och sen så är iaf planen både styrketräning, löpning och yoga men kanske flyttar löpningen till en annan dag… 😉

  • Blogg,  listor

    Veckans bästa – äntligen hockey

    Vissa saker vill jag bara glömma, men andra saker känns som om de får gå till världshistorien nästan. Here we go.

    Veckans nervösaste: i tisdags var jag på arbetsintervju för ett nytt jobb och jag väntar på svar från dem, så går runt och är smånervös för vill ju verkligen ha jobbet va.

    Veckans vettigaste: att gå på hockey två gånger denna veckan.

    Veckans svettigaste: att hålla tre danspass på rad, precis som vanligt, precis som jag alltid gör på onsdagar. Efter det är jag alltid helt slut, men det är en ganska go känsla då faktiskt.

    Veckans roligaste: att gå på TVÅ hockeymatcher den här veckan.

    Veckans mest spännande: mitt tåg brann i fredags.

    Veckans ångest: att se på när Lakers förlorade inte bara en gång, utan två gånger, den här veckan. Suck.

    Veckans mest utvecklande: att ha två utbildningar på Medborgarskolan som jag har den här terminen. På tisdagar försöker jag förklara sociala medier och på onsdagar försöker jag förklara hemsidebyggande. Haha. Det är kämpigt, men kul såklart.

    Veckans äntligen: två hockeymatcher på en vecka hörrni.

    Veckans starkaste: gjorde riktigt tunga marklyft igår hörrni. Så trött i kroppen idag.

    Veckans bästa: att få gå på hockey. Två gånger till och med. Det spelar mindre roll hur det går, eller ja, allt går dåligt just nu, men det spelar ingen roll. Fick se dem live. Fick jubla. Fick skrika. Fick fundera på vad de håller på med. Fick gråta tyst inombords. Fick känna så mycket känslor så en knappt hinner med sig själv. Älskar det. Älskar varenda sekund.

  • Blogg,  Träning

    Provtränade på Växjö Träningsfabrik

    Hejhej! Hur är läget med er?

    Här är det lite segt, är så trött i kroppen, och är lite morgontrött i huvudet också. Tänkt komma igång med dagen om en stund, men först kan jag ju blogga lite tänkte jag.

    Igår hängde jag med V till Växjös träningsfabrik och tränade där! Körde marklyft och lite annat, och avslutade med huvudstående. Kikade inte runt jättemycket men alltså, wow, vilket ställe!

    Fanns riktigt stora ytor att träna på, och var liksom en stor och bra uppdelning mellan alla saker och redskap, utan att kännas trångt och instängt.

    Jag vet inte om stället är en officiell crossfitbox, men kändes som att stället var byggt för att vara en sån åtminstone!

    Stora skillnaden mot att vara en CF-box mot ett traditionellt gym känns ju som att det är att en box vill vara stor och öppen, och att de flesta gym försöker stänga in, dela av och göra det så litet och trångt som möjligt.

    Det finns så sällan öppna ytor på gym tycker jag, utan istället försöker man fylla med redskap, maskiner och allt möjligt bös som kanske inte alltid behövs.

    Det här kan du träna på Växjö Träningsfabrik

    Först och främst har de en hel del träningspass där, både högintensiva, lågintensiva och så såg jag att de till och med har yinyoga, vilken lyx!

    Sen går det ju att träna egen träning, så som vi gjorde. Det finns för skivstångsträning, en del maskiner och olika ställningar för om du vill träna på dina chins, och så mycket annat.

    Så 5 stjärnor till fabriken, utan att ens ha hunnit kika runt för mycket. Det fanns det jag ville ha, det fanns ytor att träna på utan att man är ivägen för någon och det fanns många saker jag skulle vilja testa en annan gång om jag får möjlighet att åka dit igen!

    Kändes roligt att vara där och inspirerande! Hade lätt skaffat kort där om jag bodde i Växjö!

    Här hittar ni en länk till sidan om ni vill träna där också.

    Psst: tänker fylla på det här inlägget om jag åker dit igen och kikar runt mer, men just nu har jag inte mer att skriva 😉

  • Blogg

    När det blev kortslutning på tågtoaletten

    Vissa dagar har man mer tur än andra.

    När det gäller att åka tåg så verkar jag alltid ha otur på något sätt.

    Men ja, jag orkar inte ens bli upprörd. Det går ju inte att göra något åt det ändå.

    Det blev någon kortslutning på mitt tåg som skulle vara ett direkttåg från Hallsberg till Alvesta, vilket hade varit så perfekt om den sträckan fanns på riktigt, men nej. Haha. Nope.

    Åh, ja, vad ska man göra liksom.

    I vanliga fall åker jag alltid Örebro -Mjölby, och sen Mjölby- Alvesta, men nu tänkte jag ju att det här vore bättre.

    Bryta vanorna ni vet.

    Nya mönster i livet.

    Tydligen inget för mig… 😉

  • Tankar,  Träning

    Mitt träningsupplägg framöver

    Alltså, det här är ju lite klurigt. Ni som hängt med länge vet ju att jag ångrar mig, ändrar mig och testar annat helt plötsligt. Så kan det vara.

    Just nu är målet att få till två löppass per vecka och fyra styrkepass per vecka.

    Vad det blir är oftast bara ett löppass och bara 3 styrketräningspass, men äh, inte hela världen.

    Vad jag tränar för?

    Ja, först och främst tränar jag ju för mitt maraton i vår, så där borde fokus ligga men haha nja, det gör det inte. Suck.

    Mitt fokus ligger istället, precis som vanligt, att bli så stark som möjligt.

    Just nu tränar jag ett väldigt basic upplägg i bänkpressen, ett maxrepsupplägg som går över 6 veckor. Idag började jag vecka 4 och ja, det ska väl bygga både uthållighet och styrka här va. Maxreps är riktigt jobbigt, men också lite kul, ibland… 😉

    Sen har jag gjort ett enkelt upplägg i marklyft, där jag har ett visst antal set på ett visst antal kilo upp till 100kg. Målet är att köra en gång i veckan fram till jul och se om jag kan öka repsantalet på samtliga vikter från för två veckor sen när jag började, till jul då.

    Här är det väldigt mycket fokus på marklyftstekniken, i jämförelse med bänkpressen. Där är det mer fokus på att pressa upp den där himla vikten.

    Knäböj skippar jag just nu, kommer köra frontböj och lite tyngdlyftning en gång i veckan.

    Fokus på att ha kul

    Gör lite allt möjligt.

    Försöker att inte ha för mycket struktur, utan göra det jag känner för.

    Jag har inte planerade dagar, att måndagar är marklyftsmåndag, onsdagar är bänkdagar etc, sånt funkade förut för mig, men nu blir jag baaaara stressad av det haha.

    Av upplägget ovan kör jag varannan dag överkropp och varannan dag underkropp. Styrka tre – fyra gånger i veckan.

    Löpningen försöker jag verkligen få till två gånger i veckan, men blir oftast en gång i veckan, på måndagskvällar.

    Jag lägger dock minimal värdering i min egen träning just nu.

    Jag gör inget som skadar mig och förhindrar träningspass som jag har på Actic eller med mina kunder, men annars så kör jag på känsla för det mesta.

    Gör ett oseriöst försök i att bli stark i handstående och huvudstående.

    Yogar lite hemma varje dag i små doser.

    Haha go bild från Oxford jag hittade i arkivet.

    Till våren blir det mer löpning

    Och kanske bara två styrketräningspass/vecka. Och kanske 3 löppass.

    Man ska ju springa 42 kilometer va.

    Och denna personen gillar ju inte att vara sämst, utan vill ha en bra tid.

    Vill inte vara snabbast, behöver absolut inte vinna, men medelmåtta, jo tack, det ska jag bli.

    När jag gjorde min GMU så satsade jag aldrig på att vara bäst (förlåt alla befäl, vet att vi lovade det) men jag ville vara i mitten i plutonen, vilket jag också var enligt våra fystest. Varken bäst eller sämst, men i mitten.

    Styrketräningen då kommer vara fokus på att bli löpstark, och sen fokusera på överkroppstyrkan. Efter löpningen kommer en säsong med hinderbanelopp och efter denna sommaren med bara ett lopp så vill jag ta revansch.

    Om jag inte behövde vila och återhämta mig

    Så hade jag redan nu tvingat mig själv att springa 3 gånger i veckan.

    Sen hade jag kört bänk x3 och haft ett teknikpass och två uppläggspass.

    Sen hade jag satsat på tyngdlyftningen igen och gjort den seriöst.

    Och sen hade jag börjat med någon idrott igen. Kanske innebandy? Tanken har slagit mig ett par gånger senaste veckorna.

    Och massor med annan träning.

    Tänk om någon kunde betala mig för att träna…

%d bloggers like this: