• Blogg

    Drömmer om att kunna springa igen

    Bild från 2016, baby face haha

    Om att orka träna igen. Om att orka lyfta en skivstång med 100kg.

    Eller bara orka gå ett varv i lägenheten och inte få andnöd av det.

    Om att känna att jag har energi till allt jag vill göra.

    För jag har så många idéer, så mycket jag vill göra.

    Så många tankar på projekt jag vill starta.

    Så mycket jag vill göra i företaget.

    Men jag orkar inte. Hujedamig vad jag är trött på att vara sjuk.

    Längtar ut i skogen, längtar efter att röra på mig, längtar efter att springa backe upp backe ner i spåret. Känna vinden, hur det duggregnar mot kinden.

    Orka röra på mig.

  • Blogg

    Fyra veckors sjukstuga

    Vinter är inte här (hunden alltså) men exakt såhär känner jag mig. Hur i hela ska jag någonsin bli frisk igen.

    Testet jag gjorde (för en evighet sen) visade inte Corona, men antar att jag har det ändå, för alla mina symptom visar på det, och är det inte Corona så är det någon dryg jävla förkylning som inte vill släppa taget.

    Hur man gör för att inte bli tokig av att vara hemma?

    Ja, inte vet jag.

    Jag har spelat massor med sims, kollat snart igenom hela Lucifer (började på femte säsongen imorse) och målar och pysslar för fullt här hemma.

    Planterar om växter, virkar små skålar och stickar. Försöker underhålla mig med jobb.

    Imorgon har jag vart sjuk i fyra veckor.

    Vad gör man ens när man har vart sjuk så länge? Hur underhåller man sig själv?

    Jag har absolut ingen aning så ni får gärna tipsa mig, innan jag blir helt tokig.

  • Tankar

    När jag slutade väga mig så blev jag trygg i mig själv

    När jag slutade titta på siffran på vågen, började jag uppskatta min kropp.

    När jag slutade klämma på magfettet, började jag uppskatta mat igen.

    När jag slutade jämföra mig med andras kroppar, så började jag känna att min kropp duger också.

    När jag slutade använda en calipertång för att mäta fettprocent (ja, vi hade såna på universitetet som vi hade tillgång till, skitdumt för min hjärna), så kunde jag släppa taget om mina negativa tankar.

    När jag började träna tung styrketräning och började bry mig om vikterna på skivstången, kunde jag släppa taget om min egen vikt.

    När jag började bry mig om vikterna på skivstången, kunde jag för första gången känna att mitt utseende inte spelar någon större roll.

    Vill inte säga att jag haft en allvarlig ätstörning, men jag har, som många andra i min ålder gör eller gjort, ätit alldeles för lite och har alltid försökt gå ner i vikt, oavsett om man egentligen behöver eller vill gå ner i vikt.

    Jag vill inte säga hur mycket jag väger här, eller liksom prata om det, för jag vet att det kan vara triggande, och jag har lovat att det här är en safe spot, och helt ärligt, det spelar ju ingen roll?

    Den viktigaste vikten är vad du har på skivstången, inte vad som står på vågen.

    Sluta mesa, börja lyft ordentligt, lägg av med dina 3-kg-vikter och börja träna med vikter som ger resultat på riktigt.

    Lovar att du kan börja må bra i din egna kropp då med.


    Vill du ha mer såna här inlägg? Signa upp dig på mitt nyhetsbrev

    Hej! För att få mail från mig behöver du godkänna här nedan:

    You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

    We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp’s privacy practices here.

  • Blogg

    Efterdyningar från en utmattning

    Det här blir inte ett lätt inlägg, för jag vet inte riktigt vad som hänt mig exakt, men ska göra mitt bästa…

    Sen typ början av min universitetsutbildning, kanske ett år in på den, eller någonstans där åtminstone, så har min arbetsbelastning varit skyhög.

    Att jobba, plugga och starta ett företag plus allt annat jag gjorde och försökte balansera samtidigt….

    Well, det satte sina spår.

    Det gick sådär, i slutet av min universitetsutbildning så började det knaka ordentligt. Jag klarade inte av att skriva klart min c-uppsats. Det gick bara inte.

    Och ja, efter det har det varit många ups and downs och kanske först efter att jag kom hem från min GMU så började det lugna ner sig lite. Jag pluggade åtminstone inte heltid.

    Men jag tillät mig inte riktigt att vila helt. Körde fortfarande på i högt tempo med företag och jobb och försökte balansera livet.

    Och ja, det gick någonstans därefter sakta men säkert utför. Med panikångest och stöd från sjukvård för en ev depression och hitan och ditan saker jag egentligen inte orkar gå in på så kom vi till 2020.

    Året som stannat av så mycket för så många.

    Och som satt hela mitt liv lite på paus. Åtminstone alla aktiviteter och alla saker jag alltid flängt runt med.

    Plötsligt blev det bara två saker i mitt liv jag behövde anstränga mig för att få kontroll över: företaget och min träning.

    Och med det kom ett lugn. En stressfriare miljö för mig, att bara vara hemma, att göra saker i lugn och ro och fokusera på en sak i taget. För att jag inte hade något val. Det fanns inget annat.

    Tänka sig vad konstigt det är att jag varit sjuk så mycket under våren.

    Skojar, det är ju egentligen inte så konstigt. För visst blir ni också sjuka när ni jobbat mycket och haft en intensiv period och sen får semester?

    Det är nog det som hänt mig, bara att det här är en sån fördröjning i allt jag burit på lite för länge.

    Lite som en urladdning som pågår sakta men säkert. Som en slags detox som rensar ur skiten en sak i taget. Som läker mig.

    Så jag tror att det här är ett slags sätt för kroppen att visa mig att jag faktiskt fortfarande behöver ta det lugnt. Att jag fortfarande inte klarar av att göra allt jag vill göra. Att jag måste ta och vila.

    Ångesten märker jag som tur är av mindre och mindre. Den är inte sådär öronbedövande och panikångest var ett bra tag sen nu.

    Dock märker jag att mitt minne fått sig en liten törn. Det är liksom lite trött ibland och jag har svårare att komma ihåg vad folk säger. Oavsett om jag anstränger mig eller inte. Det är bara trögt ibland.

    Och så klarar jag absolut inte leva som jag gjorde förut. Älskade att ha uppbokade dagar med många möten, mycket som skulle göras och flängande hit och dit överallt.

    Numera klarar jag en stor grej eller två mindre grejer på en dag, förutom träningen. Träning som är under tidspress klarar jag dock absolut inte. Köra ett snabbt effektivt pass får mig att må riktigt dåligt. Då skiter jag hellre i det.

    Min koncentrationsförmåga är som bortblåst. Det är som att jag inte ens orkar försöka koncentrera mig ibland. Inte ens vill ge hjärnan en chans.

    Och så är jag trött. Jämnt. Ständigt.

    Jag vet att det här året har varit välbehövligt för mig och mitt mående, och att ja, även om jag varit sjuk mycket och stressat mycket över olika saker under våren och sommaren så har det ändå varit fokus på att vila hjärnan främst.

    Jag har inte behövt leva i 120. Jag har levt på 40% i energinivå och jag har klarat av att leva ändå.

    En dag i taget kommer jag tillbaka.

    Även om jag är sjuk nu igen.

  • Clara Färdiga Gå

    Om fem år ska jag…

    … ha släppt de tre träningsapparna jag har i huvudet just nu. En är ganska enkel, två är lite mer komplicerade.

    … vara anställd på halvtid (eller något sånt) som hockeytränare eller fystränare för ett hockeylag.

    … jobba på samma sätt som jag gör med mina PT-kunder, där jag har ett team på max 10 personer som jag coachar varje månad. Gärna ha en specifik app för just den här coachingen med, för det hade underlättat enormt, meeeen vi får se. Nej, vill inte ha en som finns på marknaden, vill givetvis ha en egen app 😉

    … jobba mer med träningsevent och träningsresor igen! Saknar det enormt mycket! Vill anordna mina egna resor i Sverige och kanske även utomlands om vi hittar något hållbart sätt att resa och att det funkar med Corona.

  • Företagarlivet

    Veckans planer – ta mig till havet

    joy of missing out

    Hej på er! Hur är läget? Här är jag i princip frisk, men tänkte att jag ska vara hemma idag, tisdag och onsdag för säkerhetskull. Fick igår svar att jag inte har Corona, vilket är så skönt, men kände mig sliten igår ändå, så ska bara bli helt frisk från förkylningen jag har…

    Måndag: idag blir det PT-jobb, uppföljningar och avslut av en PT-kund och uppstart av en annan som haft paus ett tag. Ikväll tänkte jag streama lite sims (vet inte om jag sagt att jag börjat streama sims? Ni som håller koll på min twitter vet ju, men ni andra får hålla koll på min twitch-kanal) så det blir kul! Tänkte försöka streama en gång i veckan framöver, får se hur det går men vore såååå kul!

    Tisdag och onsdag: pluggdagar, ska försöka plugga på riktigt bra då har jag tänkt… Vi får se hur det går dock 😉

    Torsdag: På torsdag så tänkte jag försöka bege mig ut i skogen, om jag nu mår braaaa då. Som jag längtar ut. Förmiddagen blir jobb dock och gruppträning eventuellt på eftermiddagen och sen uuuuuut i skooooogen. Om det regnar på torsdag kommer jag ju gå av haha.

    Helgen: kommer antingen innebära träning, lite jobb och skogen, havet och Blekinge, eller fortsatt sjukstuga. Vi får se helt enkelt! Söndag innebär åtminstone pt-uppföljningar.

    Träningsmässigt: för det första har jag tänkt göra en hel del rörlighetsträning här hemma. Vill bli rörligare och eftersom jag inte orkar så mycket annat mer än lite lätt rörlighet så får jag ju helt enkelt ta det jag kan 😉

    Om jag mår bättre i slutet av veckan så kommer det bli lugn träning för att komma tillbaka igen, och förhoppningsvis gymma i helgen eller nästa vecka. Vi får se hur det går men håller alla tummar och tår.

    Har ju gjort misstaget alldeles för många gånger med att köra igång med träningen lite för snabbt, lite för hårt. Ain’t happening this time.

  • träna med Clara,  Värt att tänka på

    Börja gymma med min minikurs

    Ja, men hallå eller!

    Hur är läget?

    Här är det fortsatt sjukstuga, jag har ju testat mig för Corona (igår) och nu väntar jag på provsvaret som antagligen kommer imorgon, och ja, jag önskar bara att jag får bli frisk nu.

    Under tiden i väntan på det där så har jag ju satt ihop en minikurs i att börja gymma som är helt gratis!

    Tänk vilken grej!

    Kursen hittar ni här och den är mailbaserad! Tre mail med tre videos direkt i din inkorg.

    Kul va? 😉

%d bloggers like this: