• Företagarlivet,  listor

    Veckans planer – runstreak igen?

    Måndag: idag har jag redan hunnit springa på morgonen, och funderar på om jag ska köra igång en runstreak igen? Springa varje dag i ett gäng veckor. Och alldeles strax ska jag iväg på ett väldigt spännande möte! Ikväll ska jag jobba på puls & träning och innan det ska jag jobba med mina pt-kunder.

    Tisdag: Imorgon ska jag köra en lunchföreläsning på KITT, och på kvällen ska jag föreläsa på Medborgarskolan. Och kanske springa då?

    Onsdag: Tre förmiddagspass på Actic, eventuellt springa och så föreläsning på Medborgarskolan. Gillar att jobba där, det är kul att utbilda inom både sociala medier och hemsidebyggande. På onsdag kommer jag prata om strategier bakom sin hemsida.

    Torsdag: på torsdag ska jag få träna Kvinnor i fokus-gruppen igen! Har ju börjat hjälpa till att köra pass i både Brickebacken och i Oxhagen åt ett integrationsprojekt (Kvinnor i fokus) och på torsdag är det min tur igen.

    Fredag, lördag och söndag: har inte bestämt än, antingen åker jag till Växjö, eller så stannar jag kvar i Örebro och jobbar här. Det som ska göras i helgen är iaf plugga, träna och kolla på hockey, antingen live eller på tvn.

    Ska nog testa en runstreak igen? Eller? Gah, vet inte, ska klura till imorgon.

    Styrketräningen får bli i helgen, blir två bänkpass och ett marklyftspass! Ska jobba med maxreps på 47.5kg i bänken, får se hur högt jag kommer. På markpasset ska jag fortsätta göra så många reps på 70, 80, 85, 90, 95 och 100kg som jag bara orkar. Mitt mål är att göra 10 repetitioner på 100, och igår gjorde jag 5. Mitt gamla PB är dock 7 på 100, så har ju lite kvar till det.

    Just nu kör jag bara mark en gång i veckan, men tror det är ganska lagom faktiskt. Det är skönt att vara lite lagom… 😉

  • Blogg

    Träningsvlog från Växjö Träningsfabrik

    Kommer ni ihåg när jag va och tränade på fabriken med Viktor?

    Well, jag vloggade därifrån med så nu finns filmen klar!

    Måååååste bara våga börja prata i kameran med! Det är inga problem när jag är ensam, men alltså, när andra är med så känns det så dumt?

    Someday, maybe. Maybe someday.

    Om ni inte sett min recension av träningsfabriken kan ni kika här!

  • Företagarlivet,  listor

    Veckans bästa – tänk att vi fick 4 poäng

    Veckans äntligen: i torsdags fick vi (Växjö Lakers alltså) med oss ett poäng mot Frölunda och 3 poäng igår mot Brynäs. 4 poäng. Kändes som det var mer än vi fått ihop resten av säsongen, men det stämmer ju inte riktigt hehe, menmen.

    Veckans mysigaste: min bubbelkväll med Louise i fredags!

    Veckans starkaste: igår gjorde jag reps-PB på både 42.5kg och 45kg i bänkpress. Mycket nöjd.

    Veckans roligaste: imorgon börjar jag ta hand om en ny PT-kund!! Så roligt!

    Veckans sämsta: blev av med mitt extrajobb pga nedskärningar… Så är i extrajobbsökningsperiod, vet ni något får ni ju hojta va!

    Fick det meddelandet också bara några timmar efter att jag skrev det här inlägget haha, som ett extra fuck you.

    Veckans längtan: efter jul?! Har börjat längta SÅÅÅÅ mycket efter julen!

    Veckans svettigaste: Sprang 10km igår. Inte så snabbt. Inte så intensivt. Men fortfarande alldeles för jobbigt. Tänk att man ska orka springa 42km nästa vår. Haha.

    Veckans bästa musiklista: hittade den här via Nevnarien på instagram igår och lyssnat så mycket haha! Underbar musik!!!

    Jaja, nu är det strålande sol ute så ska ta och packa träningsväskan och dra till ÖKK och gymma och sen till Actic och gå på yoga!

  • Blogg

    Få träningen gjord när annat stör

    Kanske det absolut svåraste att lyckas med – att få träningen gjord alltså.

    Det är nämligen ganska enkelt att börja träna, man känner sig peppad, motiverad, går all in och kör i en eller två veckor och bara ”YEAH” nu kör vi.

    Men sen… sen sviker motivationen och annat kommer in och stör. Först är det ett pass som missas, sen skiter det sig för nästa pass och nästa pass.

    Och sen är man helt plötsligt på ruta ett igen, förutom att man har ett gymkort som kostar 300kr/månad. Eller en PT som tjatar på en fast man inte vill.

    Idag tänkte jag berätta hur jag gör för att peppa igång mina PT-kunder, och får träningen att hålla för dem.

    Först och främst:

    Planera inte fasta träningsdagar

    (om du inte har ett schema där det faktiskt funkar)

    Mina PT-kunder får skriva schema en vecka i taget och får bestämma vilka dagar det kommer funka att träna den veckan helt själva.

    Och sen så skriver jag aldrig ett schema som är gjort för att personen faktiskt kommer få till måndagspasset, onsdagspasset och lördagspasset, utan (åtminstone i början) så skriver jag pass 1, pass 2, pass 3. Och då gör det inte något om de tränar tisdag, torsdag, lördag och söndag, men missar och bara tränar en gång veckan efter.

    På det sättet blir inte träningen lidande, de får inte prestationsångest och träningen känns enklare att genomföra nästa gång.

    Så gör jag för mig själv också, har 4 rullande pass och kör nästa pass i listan när jag får tid helt enkelt.

    Prioritera träningen

    Ibland går det inte att få ihop 2 timmar träning på en dag, och det är ju inte så konstigt, men prioritera träningen framför andra saker. Kanske kan du gå upp 40 minuter tidigare på tisdagar och köra ett utepass innan du ska jobba, kanske kan du köra ett kort lunchpass på jobbet på torsdagar?

    Eller innan du gör något annat på söndagsmorgonen så kanske du kan dra ut och springa i 30 minuter?

    Ibland kan man inte få till den stora planen, men då får man ha reservpass som ändå får en att komma närmare målet.

    Planera utefter duschdagar

    Kanske mest gäller dig med långt hår, men alltså, hujedamig vad mitt hår blir slitet av att duscha ofta?

    Jag har börjat planera mina träningsdagar efter när jag ska duscha, åtminstone de passen där jag vet att håret kommer bli riktigt grisigt.

    Just nu är mitt hår väääldigt långt och då tar det alltid en stund att duscha, så då kan jag ju lika gärna springa en stund innan, eller köra något annat konditionspass.

    Imorgon tänkte jag nämligen göra precis det, springa innan jag tvättar håret.

    (Och ja, jag duschar varje dag, men tvättar inte håret varje dag… 😉 )

    Se över vad det är som stör

    Är det dina barn?

    Är det familjen?

    Är det vänner?

    Är det jobb?

    Är det hushållsysslor?

    Är det… ja, vad är det?

    Vad kan vänta? Vad är viktigare att prioritera?

    Kan du träna med familjen eller någon vän?

    Hus behöver städas, jobb behöver skötas och mat behöver stå på bordet. Men kanske kan du köra 20 minuter tabata innan du sätter igång med städningen?

    Se till att ditt mål är tydligt nog

    Att målet är enkelt att fokusera på.

    Att det inte känns som om det är helt omöjligt.

    Ha en tydlig plan.

    En sak i taget.

    Se min youtubefilm: skriv ner dina träningsmål

  • Blogg

    En serie för dig som jobbar på kontor

    Hej! Ni är många som frågat om kontorsgympa-övningar som inte är svettiga och jobbiga (mer än att det kanske är jobbigt för en är lite stel) så jag har börjat göra en liten serie med såna övningar till min youtube!

    Här är första övningen! Och på min youtubekanal ligger det en till övning!

    Det kommer komma upp fler allteftersom, har det planerat men filmar en annan dag. Nu ska jag jobba med en ny kund ett litet tag och sen är det fredagsmys med en vän som jag ska lura i att spela kort är bland det roligaste som finns! 😉

  • Tankar

    När det liksom inte längre är en bergochdal-bana

    När det inte känns så himla mycket längre.

    När livet känns liksom… stabilt kanske. Det är inte så mycket som jag funderar över, stressar över och sånt.

    Jobbar på med mina fastställda mål och försöker byta ut mitt extrajobb mot ett annat, men annars är det liksom.

    Jag.

    Här är jag.

    För ett år sen var jag ju i världens bergochdal-bana och grät och skrattade om vartannat.

    Idag är det mer… lugnt.

    Det är inga jobbiga känslor som spökar. Det är inte så svettigt att leva.

    Jag tar en dag i taget och gör det där jag faktiskt vill göra.

    Finns små saker jag vill ändra såklart, men i det stora hela, så är jag här. This is me.

    Jag klarar mig.

    Så jag antar att det är lite konstigt att läsa för er, eftersom det var så länge sen jag kände så, men jag mår bra. På riktigt mår bra.

    För en gångs skull.

    Det är typ värt att fira?

  • träna med Clara

    Kursen för dig som vill träna med skivstång

    Hej på er! Hur är läget? Det är väl tisdag idag eller? Känns som måndag. Skrev förövrigt ”godmorgon, ny vecka” i en chatt jag är med i så får väl ba ta och gå och lägga mig igen så jag kommer in i tisdagen? Hujedamig.

    Något som jag verkligen ser fram emot är i alla fall gymkursen som startar på måndag! Omgång numero två! Ska bli så roligt! Är taggad på att lära ut knäböj och marklyft och bänkpress och allt möjligt! Prata om läskiga saker och peppa för att få folk att våga göra nya saker.

    Gymkursen innebär

    • Att du får lära dig träna med skivstång
    • Att du får en lugn introduktion till gymmet och fria vikter
    • Att du får 3 träningspass på 30 minuter i fem veckor i rad
    • Att du får vara med i en fb-grupp specifik för alla som gått kursen

    Förutom det vill jag göra den gruppen mer levande. Mer saker som händer. Mer happenings. Vill sätta ihop träningsdagar, vill sätta ihop fler träningsprogram, vill hitta på fler saker. Håller på att göra ett program som ska vara fortsättningsträning efter gymkursen, men det är ju inte aktuellt för dig som läser nu ändå! 😉

    Det viktigaste i kursen

    … är att jag vill få dig att våga. Våga misslyckas. Våga göra fel. Våga testa hur en riktig skivstång känns, lägga på lite vikter och så.

    Våga ta plats i gymmet och kanske till och med våga prata med någon ny? Om du är sån som vill prata med folk när du tränar dvs.

    Det är 3 pass i veckan, på 30 minuter styck. 5 veckor.

    349kr.

    Det du behöver är ett gymmedlemskap, så att du har tillgång till en skivstång och vikter.

    Klicka här för att anmäla dig.

%d bloggers like this: