• Blogg

    Längtar efter sommaren

    Längtar efter cykelsommaren. Längtar efter äventyr runt Örebro med Maxie i en cykelkärra bakom, som jag tänkt köpa längre fram, runt på äventyr, runt till olika badplatser.

    Kaffe i termosen, ett par bullar i en låda och badkläder såklart.

    En lugn och ledig äventyrsdag med Maxie.

    ÅÅÅH det kommer bli så bra.

    Längtar redan.

    Visst, vintern är också härlig. Älskar egentligen snö. Älskar egentligen kylan.

    Åker gärna på skidsemester och sånt.

    Men det finns ju en anledning till att jag jobbade i Egypten januari – april.

    Eller alltid längtar bort.

    Det är väl ingen hemlighet att sommaren är min favoritårstid, och inte det här kalla mörka och hemska vinterhalvåret.

  • Företagarlivet

    Hemmajobbsdagar

    Dagarna går in i varandra. Dagar där det inte händer något nytt.

    Dagar där man går upp och äter frukost, går en runda med hunden, jobbar och sen läser en bok på kvällen.

    Dagar där man inte vet om det är måndag eller torsdag.

    Dagar man inte har en susning om det ens är förmiddag eller eftermiddag.

    Dagar som alla går in i varandra.

    Om jag längtar efter andra rutiner än vad jag har nu? Absolut.

    Längtar efter att få göra annat om dagarna. Träffa folk utan att behöva hålla avstånd.

    Prata med främmande människor utan att behöva gå iväg direkt för man är rädd för att bli smittad eller smitta.

    Längtar efter att resa, längtar efter att träna på andra ställen än hemma.

    Vissa dagar känner jag att mitt coronagnäll är bortskämt. Att jag borde vara tacksam över vad jag har, och det är jag. Enormt tacksam.

    Men också väldigt less på det här. Less på att leva i en situation som inte är bra för någon. Inte för världen.

    Eventuellt för Maxie dock. Han mår ju bra av att bara vara hemma med mig hela tiden.

  • Clara Färdiga Gå,  träna med Clara

    Träna med chinsstång

     thunder fitness

    I stolt samarbete med Thunder Fitness har jag fått prova en chinsstång, något jag kan varmt rekommendera att skaffa till sin hemmaträning, oavsett om man är van att träna den typen av träning eller om man inte har kört någon sån träning liknande. Vill du klicka hem dig en egen så gör du det här.

    Med en chinsstång kan man träna upp främst överkroppsstyrka, i och med att man gör chins, men man kan också träna en hel del annat, som greppstyrka och bålstyrka.

    Ni som följt mig länge vet ju att jag är en förespråkare av att variera sin träning, så jag kommer alltid att rekommendera så mångsidig träning som möjligt, och att inte alltid bara göra en variant av en övning.

    Övningen chins kan man variera på många olika sätt, med smalt grepp, med brett grepp, med en arm (om man är så stark dvs) och med omvänt grepp. Man kan jobba med excentriska chins (negativa) och man kan jobba med pauser i övningen, och många andra varianter. 

    Först och främst tycker jag vi reder ut skillnaden mellan chins och pull ups/omvända chins.

    Chins kör du med handflatorna bort från dig (pronerat grepp) och drar upp dig med hjälp av ryggmuskulaturen allra främst (latissimus dorsi). Armmuskulaturen hjälper givetvis till här. På engelska heter dock övningen pull-up. Det är också den här övningen det tävlas i, framförallt i olika fitnesstävlingar.

    chinsstång thunder fitness
    Startposition för att göra chins

    Omvända chins eller pull ups heter det när du har handflatan mot dig (supinerat grepp). Här kan man välja lite vad man vill kalla det, men omvända chins är nog enklast i detta sammanhang, så vi kör på det. Chin up heter övningen i engelska sammanhang.

    chinsstång thunder fitness
    Pullups / omvända chins

    Rörelsen ska givetvis vara en rak och kontrollerad rörelse, utan att man “swingar” kroppen, så greppa din chinsstång med händerna i ett lagom avstånd så att du får plats med överkroppen mellan dina händer och dra upp dig själv så hakan kommer upp till stången.

    Lättare sagt än gjort för vissa. I den här övningen krävs det mycket teknik, såklart, och en hel del styrka. Det kan man träna upp genom att köra:

    • Statisk träning, där man försöker hänga så länge som möjligt i olika lägen exempelvis längst upp, eller i bottenläget (dock ej avslappnat)
    • Excentriska chins – att du hoppar upp till toppläget och håller emot på vägen ner mot marken. 
    • Med gummiband som hjälper till att dra dig uppåt.
    • I maskiner utformade för chins.
    • Att köra mycket latsdrag och andra roddar.

    Sen handlar det om att variera sin träning, att inte bara träna på ett “läge” med händerna på din chinsstång, utan att du ibland kör smalt, ibland brett, ibland med handflatorna mot dig och ibland bort från dig och så vidare. Ju fler varianter du tränar på desto mer allroundtränad kommer du bli. 

    thunder fitness

    Greppstyrka

    Förutom själva chinsövningen så kan man träna andra saker med en chinsstång.

    Greppstyrka är en bra grej att träna, alltså där man bara rätt och slätt tränar på att hänga i ett räcke. Här är det bra att inte vara helt avslappnad i bottenläget, utan försöka brösta upp sig och aktivera axelmuskulaturen.

    Armar & rygg

    Armarna och ryggen tränas ju en hel del när man gör chins, men man kan göra många andra rörelser och övningar med ett chinsräcke, för om du inte riktigt har tekniken än för att klara av chins så kan man ha sitt räcke längre ner och göra olika typer av roddar. 

    För snart ett år sen tränade jag väldigt mycket teknik i armhävningar, som ni kanske kommer ihåg, och är man i början av den träningen kan man sätta sitt chinsräcke i en lagom höjd och köra tricepsarmhävningar mot det till exempel.

    chinsstång thunder fitness

    Bålstyrka

    Något jag brukar träna mycket (i princip varje gympass) är bålstabilitet och bålstyrka, och något jag vill kunna göra är strikta toes to bar, vilket är en övning där man hänger i ett pull up bar och lyfter upp sina tår med raka ben mot händerna och nuddar räcket och sen långsamt sjunker ner igen. Det är en övning jag tycker ser så snyggt ut och ja, för att göra den behövs ju ett chin up bar.

    I början så tränar man på att orka lyfta knäna upp till magen, långsamt och kontrollerat, och när man orkar det så utökar man med raka ben och försöker lyfta högre och högre.

    Det är en hyfsat lätt övning om man svingar kroppen och hjälper till med fart, men en supertung övning om man inte fuskar överhuvudtaget. 

    Förutom den övningen så kan man göra många andra saker. Har man ett trx-band eller ett bra gummiband kan man sätta fast det i sitt chinsräcke och göra ännu fler övningar, då kan man träna både ben och armar och handståendestyrka och allt möjligt. 

     thunder fitness

    Nu när jag har fått hem en egen pull-up bar så kommer jag fokusera mycket på att träna på chins framöver här hemma, speciellt eftersom pandemin gör att jag inte vill gymma just nu.

    Jag tänker mig ett upplägg på kanske 10-15 minuter varannan dag där jag fokuserar på negativa chins, chins med gummiband som stöd och att försöka göra rörelsen så korrekt som möjligt utan att behöva hoppa upp.

    Tidigare har jag nästan klarat av att göra chins, men det är ju ett tag sen, så nu får jag börja om lite. Bra och roligt projekt att ha här hemma nu.

    Vill du också komma igång med din hemmaträning så kan du köpa dig en egen här.

  • Företagarlivet,  Youtube

    VLOG: jobbar hemifrån

    Alltså. Det är lite konstigt just nu.

    Går typ runt och väntar på att något ska hända. Väntar på att någon ska ta tag i saker. Väntar på att saker ska göras.

    Men det händer ju inget. Ingenstans. Ingenting.

    Jaja. Jobba jobba jobba.

    I väntan på att det ska hända något kul.

  • Clara Färdiga Gå

    Tack och bock bokföringsåret 2020

    Idag har jag gjort klart bokslutet för 2020 och WOW vilket jäkla år jag haft. Har sålt mer än dubbelt så mycket som under 2019.

    Sinnes mycket.

    Målet för 2021 är att sälja tre gånger så mycket som under 2020 och helt ärligt så tror jag det är ett för lågt satt mål. Eller ja, jag hoppas verkligen det är ett för lågt satt mål.

    Dröm att nå det till sommaren.

    Dröm att för en gångs skull faktiskt klara av att jobba mot målen jag har.

    Tidigare har mål jag satt stressat mig så mycket, oavsett vad det är för mål, men nu känns det lättare. Motiverande.

    Längtar efter att fortsätta jobba.

    Växa i företaget och växa som person.

    Vill starta AB. Vill bygga business på riktigt. Liksom göra det seriöst.

    Clara Färdiga Gå AB.

    Im coming for ya.

  • Blogg

    Gör träningen mer avancerad med redskap

    Åh, vad jag saknar gymmet, redskapsträningen och skivstång och alla hantlar, ett golv som klarar att man släpper 100kg från höften och allt annat sånt.

    Längtar verkligen, men än går det inte riktigt att gymma.

    Lite har vi kvar på den här pandemin. Först får vi köra en hel del hemmaträning till.

    Den här videon ovan har mina patreonmedlemmar fått till sina träningspass under kommande vecka. Tre svettiga pass med en yttre belastning för lite extra tungt och lite mer komplicerad träning.

    Längtar så efter marklyftsbilder i flödet igen. Längtar efter att se folks TUNGA träning.

  • Tankar

    Min numera okomplicerade relation till mat

    Triggervarning: vikthets.

    Förr, när jag var yngre, högstadiet, gymnasiet och ännu mer när jag fyllde 18 och började gymma och sådär, så hörde jag att om och om igen andra som var tvungna att kompensera det man åt med träning.

    Framförallt åren inom hemvården, sommarjobben, så kunde man aldrig ha en fikarast utan att någon skulle säga ”ojojoj nu måste jag bränna de här kalorierna” vilket satte sina spår. Tyvärr.

    Det var som att det ingick i att träna, att man måste springa bort kalorierna. Att man behövde få ångest kring mat. Att det var en bra grej att tänka på det.

    Vilket, nu när jag kommit en lång bit från den ångesten, känns helt absurt. Varför i helvete ska jag aldrig få njuta av något? Varför ska jag känna ångest kring hur jag ser ut, oroa mig för att gå upp när jag äter en liten semla och ja, varför ska jag bry mig.

    Förr, när jag hade en komplicerad relation till mat, skadade såna där kommentarer mig djupt. Kanske aldrig syntes utåt, men jag tänkte alltid på vad jag åt.

    Räknade kalorier.

    Det har jag kommit långt från nu.

    Nu äter jag en semla, njuter av varenda tugga, och planerar att göra en till strax, när jag skrivit klart här.

    Numera, när jag kommit över det där med att alltid hetsa kring träning och mat, så äter jag och njuter.

    Det är länge sen jag kände ett behov av att bränna kalorier. Det är länge sen jag kände att jag måste fundera över vad jag stoppar i mig.

    Förr: åt jag bara något gott om jag visste att jag skulle träna sen och kunde kompensera.

    Nu tänker jag bara ”rakt ut i biceps” och reflekterar inte över vad jag stoppar i mig.

    Eller ja, för tändernas skull så tänker jag ju till, och för kroppens skull så äter jag bra mat för det mesta, men kära någon, livet är till för att njutas.

%d bloggare gillar detta: