Blogg

  • Företagarlivet

    Halvvägs genom 2022

    Och jag är glad, för jag mår lite bättre hela tiden.

    Det går lite bättre för varje dag, lite roligare att leva, lite enklare.

    Att bli frisk från utmattning tar tydligen längre tid än man kan tro.

    Men jag är glad ändå.

    Glad i det lilla livet jag bygger upp.

    Med dagar i skogen med hunden, med att ha börjat paddla kajak, med att ha kommit igång med träningen på riktigt och få fart på företaget.

    Vi skapar en vardag, långsamt men säkert, som funkar att jobba med, leva med.

    Som passar vårt liv och vad vi vill ha.

  • Clara Färdiga Gå,  listor

    Fem saker du får hjälp med om du anlitar mig som personlig tränare

    Uppstart

    Först och främst – en rimlig uppstart. Det är så lätt att starta igång projektet ”komma igång med träningen” och när man gör det så blir det alldeles för svårt och komplicerat och för många saker på en gång.

    Det är lätt att sätta höga krav på sig själv och inte hitta någon form av rimlighet i träningen och det blir för tungt och för mycket, så det är en av sakerna jag jobbar mycket med; att skapa en rimlig start för dig som vill komma igång med träningen.

    Utmanande träning

    En del som kontaktar mig brukar vilja ha hjälp med träning som utmanar och som utvecklar, för man kan känna att man tränar dag ut och dag in, utan att få några resultat, så det jag gör är att se över så det blir en rimlig träningsmängd och att man tränar så det faktiskt blir något vettigt av det hela.

    Har man inte koll på läget kan det vara svårt att veta hur tungt något ska vara och hur många repetitioner man bör göra på en viss vikt, så det är något som jag ser över och hjälper dig med.

    Struktur

    Att ha en bra struktur och en rimlig träningsmängd per vecka kan vara svårt att få till, både antal pass och hur länge man ska träna, så det är något vi ser över och bestämmer åt dig.

    För vissa kan det handla om att dra ner på antal pass, men kanske lägga till lite rörlighetsövningar i veckorna, för andra kan det vara att öka antal pass, så det här beror på person och hur ens vardag ser ut.

    Vissa har väldigt aktiva jobb och kanske inte behöver så mycket fysisk aktivitet, andra kanske sitter framför en dator hela dagarna och behöver röra på sig mycket mer än vad de gör just nu, och då lägger vi en plan utefter det.

    Kosthållning

    Något som väldigt många kämpar med är att hitta en bra kost som ger mycket energi, men som är hälsosam och hållbar över tid. Det är jättelätt att hitta dieter och kostscheman som funkar under en kort tid, det är ju bara att googla så får man upp mängder med förslag, men att hitta ett förhållningssätt som funkar över tid, ja, det är absolut inte lika lätt.

    Tillsammans diskuterar vi fram en lösning som funkar för dig, antingen om du får riktlinjer, ett schema att följa eller om du mer vill ha feedback och en diskussion kring vad du äter.

    Alla vill inte ha det här, men många önskar hjälp med sin kost, så givetvis pratar vi om det, om du vill.

    Roligare träning

    Och främst; träning som du tycker är rolig, motiverande och som du faktiskt kommer genomföra. Alla älskar inte att träna på gym, alla älskar inte hemmaträning, alla älskar inte löpning, men jag vet att det finns någon form av träning som du uppskattar mer än andra träningssätt.

    Jag kommer inte tvinga dig att göra något du inte vill, utan istället hittar vi det som du tycker om och kan tänka dig göra. Kanske gillar du inte att träna alls, och i så fall så gör vi bara det minsta möjliga så du får träningsresultaten du vill ha, utefter dina förutsättningar.

    Anlita mig som online-pt

    För att kunna anlita mig som online-pt behöver du skriva upp dig på min väntelista, för jag tar nämligen inte in nya pt-kunder närsomhelst, utan jag släpper bara in nya i gänget när jag har tid, så för att inte missa din chans kan du skriva upp dig på den här listan, så meddelar jag dig när det är dags för nästa gäng.

  • Smått och gott

    En sommardröm

    Hallå! Hur är läget med er?

    Här är det bra, njuter av sommaren och fint väder (även om det mulnade på ordentligt nu.

    Igår badade jag för första gången i år och det var visserligen lite kallt men inte helt hemskt ändå.

    Längtar tills det är sådär varmt så man kan vara i vattnet LÄNGE, men det dröjer väl ett par veckor till.

    Tills dess får man vara ute i solen och njuta av värmen.

    Till morsdag bakade jag rabarbermuffins, blev hur gott som helst.

    Älskar verkligen att jag kommit igång med bakandet på riktigt nu.

  • Tankar

    Hejdå maj – det gör vi inte om igen

    Förlåt, men vilken jävla månad det har varit.

    Så psykiskt påfrestande att jag inte vet vad jag ska göra av mig själv.

    Men nu är det över. Och nu vet jag mer om framtiden.

    Och vet vart jag ska ta vägen närmsta tiden.

    För helt plötsligt, så blev jag utan jobb. Och mitt arbete var påväg att förstöras helt.

    Men det blev ”bara” en liten brand och även om mycket blev förstört så står åtminstone byggnaden kvar. Och det finns en framtid. Så snart, väldigt snart, ska vi få börja jobba där igen. Längtar redan.

    Men det har varit tungt och stressigt och skitjobbigt, att inte veta och att oroa sig för framtiden.

    Hoppas på att aldrig behöva uppleva det igen och hoppas inte någon annan behöver det heller.

    Sen har det hänt många bra saker, gick i pridetåget med Annika & Växjö Lakers, har börjat med paddling i Växjö Kanotklubb och fått igång min träning igen vilket känns himla roligt.

    Och jag och den lilla hunden har varit ute i skogen och gått mycket, och han har till och med badat några gånger. Jag är inte lika sugen på att bada än, men snart kanske, nu när det ska bli varmare igen.

    Jag hoppas verkligen att juni blir en lugnare månad, utan alltför mycket påfrestande saker som händer.

  • Youtube

    Nytt yogapass

    Hej! Här kommer det senaste yogapasset från mig!

    Om du vill signa upp dig för att få fler yogapass direkt i din mail skriva upp dig här nedan så fixar jag det!

    * indicates required

    Hej! För att få mail från mig behöver du godkänna här nedan:

  • Smått och gott

    Baby got back

    Extremt kass kvalité på den här bilden men men blev bara imponerad av mina ryggmuskler.

    Brukar sällan titta på den här typen av resultat eller utveckling på mig själv, men det kanske är det som är grejen, kollar man sällan så blir det ännu mer roligt när man faktiskt ser någon skillnad.

    En till med fin kvalité.

    Så nu ska jag bara börja träna rygg som fan för det här måste vi ju jobba mer på.

    eller så.

  • Tankar

    Träna det som är roligt

    Träna det som du tycker om, det som får dig att må bra.

    Gör det som får dig att känna att det är värt tiden, antingen om det är själva träningssättet eller om det är med en vän som gör det roligt tillsammans med dig.

    Kroppen behöver ju fysisk aktivitet, det vet nog alla, men man måste inte genomlida det värsta bara för det.

    Vissa älskar att gymma (som jag), andra älskar att springa. Någon tycker danspassen är det roligaste som finns och andra är hellre ute i skogen och lyfter på tunga pinnar och stenar eller klättrar över berg eller kanske tar kajaken över sjön och grillar lite korv som pausaktivitet.

    Det är lätt att säga att vissa saker räknas mer än annat, men jag vet inte det jag.

    Så länge kroppen används och får jobba och du faktiskt tar i och anstränger dig tycker jag det räknas.

    För vem orkar ens ha åsikter om vad som är rätt och fel hela tiden.

%d bloggare gillar detta: