• Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Juli 2020 och alla mina planer

    Hej gänget! Hur är läget med er?

    Har suttit här en stund och klurat på vad jag ska göra i juli och framöver i företaget, för jag har ett litet lyxproblem…

    I januari, innan coronan, så satte jag massa planer för det här året och tänkte NU KÖR VI och planerade för att driva CFG på 30% vid sidan om jobb.

    Tji fick jag och fick levla upp rejält.

    Från 30% till 100% egenföretagare. Det är svettigt. Jag kan inte lyxa speciellt mycket, men jag lever och jag har mat på bordet.

    Men eftersom jag helt plötsligt fick massor med tid över så har jag liksom gjort allt det jag planerat under året redan nu… Vilket på ett sätt är bra och ett sätt… krångligt.

    Eller kul såklart.

    Men nu måste jag fundera ut vad jag vill av resten av 2020. För målet är (förlåt chefen) att inte behöva gå tillbaka till mitt extrajobb. Jag vill så himla himla gärna känna att jag på riktigt kan vara heltidsföretagare.

    Så. Here we go.

    Hoppas ni stöttar.

    Mål för juli 2020

    Sätta fart på min youtube, lägga upp 3 klipp i veckan med pass, övningar och annat. Nu har jag 214 prenumeranter och jag vill ha 300 i slutet av juli.

    Jobba med gymkursen och få ett till gäng som hoppar på den under hösten. Håller på att göra om upplägget nu och tror det kan bli jäkligt bra.

    Göra om hela min hemsida (om det blir en regnig månad dvs, annars blir det inget sånt haha)

    Ha två träningsevent, ett i Kumla och ett i stan! Vill ha massor med goa deltagare såklart!

    Ska ha träningar för två olika lag (!) och köra stenhårt med de såklart.

    Jobba och preppa för PT-insläpp samt prishöjningar i augusti.

    Ja, det var nog allt. Och sen ska jag vara ledig då. En del. Tre dagar i veckan ungefär.

    Några kompisar ska hit på besök, och så ska jag träna massor.

    Kommer bli kul, hoppas jag åtminstone. Känner mig redo. Riktigt redo.

  • Clara Färdiga Gå

    Anlita mig som online-PT

    HEJ! Hur är läget?

    Godmorgon eller godförmiddag, beror väl på vad du räknar kl 9 till.

    Snart, om två veckor ungefär, har jag tänkt släppa in nya pt-kunder i mitt team.

    Det känns lite läskigt, men också väldigt roligt, för jag har liksom fått ett litet gäng som frågat och önskat om att komma igång redan(!) så det känns liksom redan BRA!

    IIIIIIIIIH

    Denna gången kommer det bara bli 6 månaders-avtal och inte mina 4-veckor eller 8-veckor, de håller jag nämligen på att plocka bort.

    Märker att jag inte riktigt når mina kunder på samma sätt, de får inte ut det som andra får ut av träningen och efteråt så står de fortfarande på samma plats i livet (inte riktigt men det känns så) och jag vill ju göra en impact.

    Det kommer bli mycket träning, mycket svett och en hel del pizzaätande. Om du gillar det dvs.

    Vill du också anlita mig som PT? Kanske inte bestämt dig helt? Skriv upp dig här och anmäl ditt intresse så lägger jag till dig i väntelistan.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Att försöka hitta tillbaka till självrespekten

    Det hände en sak, för ungefär ett år sen.

    Som jag kanske inte fattat ordentligt förrens nu.

    Men har fattat nu.

    Hade en person i livet som tryckte ner mig för ungefär ett år sen, lite mer egentligen, och jag fattade nog inte hur mycket skada det tog, alla den personens ord, allting, förrens NU.

    För mitt självförtroende sjönk något otroligt av den personen, vilket jag inte förstått förrens nu. För nu börjar jag känna igen mig själv. Nu. Minst ett år senare.

    Det känns ju egentligen rätt sjukt, men jag fattade inte då, för det var en person som jag såg upp till, men nu fattar jag.

    Inte så konstigt att jag känt mig så himla bekräftelsesökande och så OSÄKER kring mina gruppträningar, pt-pass och bara att vara företagare haha. Inte konstigt att jag gått till gruppträningar med folk jag verkligen tycker om med en klump i magen för jag känt mig orolig att de ska se igenom mig.

    Att jag inte alls kan.

    Fastän jag vet att jag kan.

    Herregud jag kan så jäkla mycket.

    Knäppt att en person kan få en att vackla så mycket. Att gå från YES jag kan detta till att känna ångest av att träffa folk.

    Jag känner inte så längre, nu är det kul igen, men minns hur jobbigt jag har tyckt att det har varit.

    Vill dock tillbaka till glädjen på bilden, den är snart TVÅ (!!!!) år gammal, och där kände jag mig on top of the world trots nydumpad och sargad. Kände mig som världens bästa gruppträningsinstruktör.

    Nu ser jag fram emot det igen. Hade PT-pass idag och det var KUL, hade gruppträning i tisdags och det var också kul, och fys med laget i måndags.

    Ska jobba vidare på självrespekten, och är tacksam för alla era fina ord på instagram häromdagen. Det värmde och stärkte. Tack

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Juniplaner – Dags att bli gammal

    Nej men hallå eller! ÅH vad jag saknar Greklandet, och att hänga med tjejen bredvid mig. Det där var verkligen en bra tid i Clara Tolls liv.

    Nu är äntligen juni här, min favoritmånad på hela året! Vet ni varför?

    Jo men, jag fyller ju år!!!

    Tråkigt nog kommer jag bli så gammal så jag inte längre räknas som ungdom på SJ-tågen, men förutom det vet jag inte om det blir en större förändring i lilla livet.

    Mål för JUNI

    Träningsmässigt:

    Handståendeutmaning – jag ska försöka mig på att stå på händer hela juni. En minut varje dag.

    Runstreak – ska springa varje dag en liten sträcka. Kanske inte blir långt. Kanske inte går snabbt. Men en bit iaf.

    Juni Yoga Challenge – och såklart ska jag yoga med gruppen! <3

    Och sen vill jag bara komma tillbaka till tekniken i min träning. Hitta tillbaka till var jag en gång var.

    Businessmässigt:

    Först och främst vill jag ha ett riktigt bra event på lördag, och sen vill jag sätta plan för kommande träningsevent i sommar. Har planer på lite olika saker jag vill göra, så det ska jag klura på om en liten stund!

    Därefter vill jag jobba vidare med min youtubekanal! Större och bättre med roligare och mer spännande innehåll.

    Och sen kommer jag skicka ut i slutet av juni (tror jag) att jag släpper in nya PT-kunder. Har inte bestämt exakt, kanske ska avvakta hela vägen till augusti? Eller i juli? Vi får se helt enkelt, behöver suga på den karamellen lite till.

    Sen vill jag försöka bli bättre på att vara ledig och slappna av. Har en trave med böcker jag vill läsa. Har vänner jag vill hälsa på (om man nu får) och har lite annat jag vill göra.

    Tror att juni kommer bli riktigt bra.

  • Clara Färdiga Gå,  Värt att tänka på

    5 saker som mitt företag står för

    Styrka före utseende

    Skiter verkligen i att träna andra för att de ska se snygga ut, eller för att jag själv ska se snygg ut.

    Finns inget tråkigare och mer segt än att träna för att ”bränna kalorier” och ja, ni vet, snyggträna. Dömer inte, men det är inget du hittar hos mig.

    Givetvis får man ju vilja vara snygg, det vill väl de flesta ändå, men det… Nej, jag vet inte, jag drivs av att träna folk som vill må bra och vill bli starka först och främst. Som är villiga att satsa på sig själva och bygga upp en inre styrka.

    Vikthets nej tack

    Skiter lite i vad du väger, hur mycket fettprocent du har på kroppen och ja, hur du ser ut egentligen.

    Hos mina kunder vill jag att de ska känna att de har energi, att de äter för att de vill ha energi och mat och allt sånt, och liksom, ja, orkar med livet.

    Att orka träna, orka med att tänka på sin arbetsplats, orka med eventuellt samboliv, barn, vänner, allt. Så jäkla onödigt att svälta sig själv.

    Träning ska vara roligt

    Det är inte alltid roligt att träna såklart, men på det stora hela så ska det kännas roligt och motiverande att köra av ett träningspass.

    Det ska finnas en tydlig struktur med en omväxling mellan övningar, rörelser, och framförallt en planering som får en att utvecklas.

    För det är oftast det som är det roligaste, att känna att man blir starkare och bättre. Att känna att det ”inte är för gäves” att göra 50 burpees, springa intervaller eller köra på med tunga knäböj.

    Det har jag aldrig provat så det kan jag säkert

    Typisk Pippi-inställning, men tror mycket på den här inställningen, både för min egen del och för mina PT-kunder.

    Tror dock inte på att kasta sig platt ut från klippan och hoppas på det bästa, men tror på att försöka i lagom takt och lära sig saker. Våga utmana, våga testa sina gränser i lagom takt och våga köra på.

    Personligt och enkelt

    Man ska få känna att det finns tid för utveckling, tid för reflektion och ja, att jag har tid för personen på riktigt.

    Det ska inte bara vara hets och stress mellan övningar och pass och ditten och datten, utan jag vill att de ska få känna att jag bryr mig på riktigt.

  • Clara Färdiga Gå

    10 saker jag hjälper dig med som online-PT

    Börja träna överhuvudtaget

    Och i det veta vad du ska göra när du börjar träna.

    Veta vad det innebär och veta vad du ska göra för övningar. Hur många som är rimligt att köra.

    Hur ofta. Hur mycket. Vilka tidsintervaller. Vilken vikt.

    Allt. Från början. Det gör vi tillsammans.

    Förstå vad träning ger dig

    Alltså på riktigt vad det ger dig. Vad träningen gör i ditt liv, vad det ger dig att stärka dina armmuskler, bygga upp en bålstabilitet, bygga upp konditionen, bygga upp självkänslan och mycket mycket annat.

    Skapa motiverande träning

    JA, man ska alltid träna träning som är bra för kroppen, men ibland är det kanske lite tråkigt att bara köra sån typ av träning. Det är lika viktigt att köra träning som motiverar, som utmanar och som känns roligt.

    För vissa är det att gå på danspass, för vissa är det att köra biceps i 4 olika vinklar och övningar, för vissa är det att dra ut och springa länge.

    Livssituationsbaserad träning

    Visst. Man kan planera hur mycket som helst. Man kan tänka att man ska hinna med 5 pass i veckan, träna 2 timmar varje gång och verkligen kötta.

    Och så kommer livet emellan.

    Vissa har barn att ta hand om, andra har mycket jobb, vissa har ångest att hantera, andra vill inte träna när det är mycket folk(jag) och ja, alltså, det finns miljontals anledningar som gör att en träningsplanering inte håller.

    Det jag gör är att hjälpa dig hitta den träningsplan som passar i ditt liv.

    Träningsform för dig

    Som ovan, vissa vill träna 2 timmar fem gånger i veckan. Andra vill träna så lite som möjligt, gärna hemma, gärna utan att behöva byta om.

    Vissa vill dra ut på långpass, cykla i flera timmar, vissa vill dra och simma intervaller innan jobbet. Vissa vill gå på morgonpass på gymmet, vissa vill köra på lunchen och vissa vill träna sena yogapass innan det är dags att sova.

    Våga utmana rädslor

    Våga testa tunga vikter. Våga springa lite snabbare. Våga göra något nytt. Våga ta steget till skivstången. Våga gå på ett nytt pass.

    Våga och utvecklas.

    En längre hållbar plan

    Tillsammans sätter vi en plan som sträcker sig över lång tid. Som är mot ett större mål. Som inte bara handlar om att komma igång utan som handlar om en lång och hållbar livsstil.

    Hitta en lagom nivå

    Och egentligen kanske lära dig förstå vad som är tillräcklig träning. Hur mycket som är good enough och vad som mer är en drömnivå.

    Vissa veckor blir det ”bara” två pass och vissa veckor blir det fem pass. Båda är good enough.

    Teknikhjälp

    Teknik kan vara svårt att få till i vissa övningar, eller nej, egentligen alla övningar. Det är så lätt att fuska sig igenom knäböj, planka, armhävningar, marklyft, och ja, alla övningar egentligen.

    Genom film och tekniktips hjälper jag dig hitta rätt i dina övningar, hjälper dig hur du ska göra för att stå rätt, hitta rätt muskler, aktivera rätt, så att du får ut så mycket som möjligt av din träning.

    Med dålig teknik kan det fortfarande bli skitjobbigt och du blir trött. Men med dålig teknik finns det risk att du skadar dig, sliter på leder och muskler och på något sätt gör att du inte håller så länge.

    Orka fortsätta kämpa

    När allt är skitjobbigt, inget går som du vill, utvecklingen stannar, du bara blir sjuk och allt sånt du vet.

    Då fortsätter vi tillsammans.

    En träningsdag i taget.

    Vill du också anlita mig som PT?

    Skriv upp dig på min väntelista.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Bucketlist 2020

    Okej. Här sitter jag på tåget till Småland, och dricker en kopp kaffe, äter plockgodis och funderar över livet.

    Damen mittemot öppnade precis en öl och ser lite ut som om hon funderar på vad hon egentligen håller på med, men det kanske inte är något jag ska fråga henne om va?

    En fredagskväll på ett tåg. Helfestligt.

    Åtminstone inga förseningar, och jag åker framåt för en gångs skull. Lyxigt.

    Förra året och året innan det skrev jag en bucket list med saker jag ville lyckas med och göra och hitta på under året, och nu i år tänkte jag fortsätta på samma bana.

    Några företagsprylar, några träningsprylar och en hel del annat.

    Bucketlist 2020

    • Överleva mitt maraton haha
    • Få med mig 100 personer på OCR Team Clara
    • Tatuera mig
    • Besöka alla SHL-arenor under slutet av den här säsongen och under nästa säsong fram till årsskiftet.
    • Böja 100kg.
    • Läsa 50 böcker.
    • Nakenbada
    • Tälta
    • Marka 150kg.
    • Åka till Skara Sommarland.
    • Prova alla Örebros hotellfrukostar med Louise.
    • Uppleva norrsken (vilket borde kunna kombineras med Skellefteå eller Luleå-resa?)
    • Prova 52 olika bubbel eller viner (helst rödvin haha)
    • Nå 1000 prenumeranter på youtube
    • Ha ett träningsevent i månaden (inte så stort och komplicerat dock)
    • Åka till Frankrike med tåg för en gångs skull
    • Klara av kodkursen jag går nu, den jag ska börja i januari och vad jag nu hittar för något till hösten! Faktiskt lite peppad, men inte på tentan vi ska ha om två veckor.
    • Hitta ett hockeylag att vara fystränare för.
    • Få börja i HV någon himla gång, sökt 711 gånger utan att få mer än ett ”vänta”
    • Jobba heltid som PT

    Sen vill jag göra lite andra privata saker under året, och det lär ni märka när det händer, men inget jag vill gå ut med just nu bara.

%d bloggers like this: