Clara Färdiga Gå

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet,  listor

    2021 – månad för månad

    Varje år sammanställer jag året i månadsform, för att se tillbaka över året som varit och jobba vidare mot mina mål kommande år.

    I början av året gjorde jag en bucketlist, och jag har ändå kryssat av några saker! Att resa har varit klurigt, men på det stora hela har jag ändå lyckats med en del kul punkter. Skogslivet passar mig bra har jag insett.

    Januari, februari och mars

    Januari, februari och mars var inte roliga månader för mig. Gick runt och väntade på att få besked från jobb jag sökt, efter att ha varit arbetslös och sjuk (förutom företaget) under hösten, men fick tyvärr ingenting.

    Jobbade mycket med företaget och var ute med min hund, min träning var i princip obefintlig, jag var i en väldigt negativ spiral med tankar och kände bara hur livet åt upp mig och till slut kunde jag inte hitta någon annan lösning än att flytta ifrån Örebro och ner till Växjö och till min familj.

    April

    Sagt och gjort, i april flyttade jag till en håla utanför Växjö, i närheten av mina föräldrar, och sökte jobb i samma håla och fick jobbet samma dag i princip. Började jobba två veckor efter och trivs som fisken i vattnet. Jobbar där 50% nu och företaget 50%.

    Bodde hos mina föräldrar i en månad innan jag fick lägenheten, och från att varit i princip ensam sen Corona kom så var det väldigt skönt att bo med andra, och att bo på landet, med skogen.

    Jag kom igång med företaget igen, och med träningen. Livet började kännas bättre.

    Maj

    Absolut bästa här var givetvis SM-guldet för Växjö Lakers! Älskade jävla lag

    Jag jobbade med att bygga klart Strongandhappy.se som lanserades 1 juni, och det är jag så himla stolt över. Älskar den sidan.

    Hittade även ett gym i Växjö som jag började träna på och kände att livsglädjen började komma tillbaka.

    Flyttade ju in i min lilla lägenhet och började komma iordning. Kände att visst, det är skönt att bo med andra, men att bo med sina föräldrar igen… Det tar på krafterna! 😉

    Juni

    I juni jobbade jag en hel del, badade en hel del, och förberedde inför träningsutmaningen i juli som det var så många som var med på!

    Min egen träning kändes också bra, det kändes som om det började klicka i kroppen igen. Det blev en del löpning och en del pass på gymmet.

    Juli

    I juli testade jag på att padla kajak för första gången i mitt liv! Det var himla roligt och jag funderar starkt på att gå med i kanotklubben i stan för att göra det här fler gånger! Det är så himla rogivande och skönt mentalt för hjärnan, så jag hoppas det blir mer av det nästa år.

    Under juli hade jag ju träningsutmaningen som i år låg på Strongandhappy.se, vilket är ännu en anledning till att jag älskar min nya medlemsite, att ha allting samlat är så skönt. I år var det anmälningsrekord igen, vilket kändes jättejätteroligt!!

    Augusti

    I augusti hade jag semester från mitt ena jobb och från sociala medier, så helt plötsligt hade jag väldigt mycket tid över, vilket blev en roadtrip söder om Växjö, med några nätter i tält tillsammans med den lille hunden!

    Var väldigt nervös över att han inte skulle kunna sova i tält, men han snarkade på bra. Själv sov jag inte jättebra första natten, för det blev visst storm, men sen sov jag som en stock. Ser fram emot fler tältnätter under 2022.

    Och efter att ha varit utan livehockey en evighet så fick jag och två kompisar ta bilen hela vägen till Halmstad för att se en rutten men älskvärd hockeymatch mellan Lakers och Frölunda. Kul äventyr det.

    September

    Under september blev det mycket jobb, men också en hel del tid i skogen. Jag hade som punkt på min bucketlist att vandra en vandringsled, och det blev det dags för en solig lördag.

    Här någonstans började också den riktiga hockeysäsongen och livsglädjen tog några kliv på trappan för ÄNTLIGEN kunde jag ha ett säsongskort och se många av hockeymatcherna live. Det här är typ det största varföret jag flyttade ifrån Örebro just ner hit. Växjö Lakers alltså.

    Oktober

    I oktober blev det en hel del träning, och det blev det under hela hösten faktiskt. Förutom att jag var sjuk jämnt och mycket (skräll att jag är sjuk nu också) så har jag ändå haft en bra träningsfrekvens under hösten tycker jag.

    November

    I november fick jag ÄNTLIGEN plocka bort en knöl jag sökt vård för så länge och bönat och bett om att bli av med, tre år senare fick jag bort den! Var sjukskriven ett tag efter för blev lite klen, men till slut så blev det läkt och nu mår jag bra; utan knöl!

    Träningen tog sig en törn men efter ett tag kom jag upp på fötterna igen.

    December

    Över hela taget tycker jag att december har varit bra. Känns som om jag landat lite mer i hur livet är nu.

    Det var inte riktigt min plan att flytta ifrån Örebro, inte på det här sättet.

    Men nu är det så.

    I början kände jag mig riktigt besviken på mig själv.

    Nu har jag landat i det.

    Nu trivs jag.

    2022 kommer nog bli bra. Åtminstone för mig.

    Det hoppas vi.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Företagsåret 2021

    Det har varit en mental resa, det ska jag inte hymla med.

    En jobbig sådan. Men en fin ändå. På något höger.

    Det har kanske inte gått som jag velat, men det har fortfarande gått bra tycker jag.

    Det har inte varit året jag velat ha, men det var nog ett reset-år som jag behövde.

    Starta om hjärnan.

    Göra annorlunda.

    Och annorlunda har det blivit.

    Jag har gjort så jag har hela min business online nu, och har inte planer just nu åtminstone på att ha något IRL med andra människor.

    Vi får se vad framtiden bär av men just nu är det som det är.

    PT-året 2021

    PT-verksamheten rullar på och har uppdaterats så det blir smidigare, i och med flytten över till Strongandhappy.se! Därifrån har jag allt just nu, både kurser, utbildningar, medlemskap och en faktabank jag sakta men säkert bygger upp.

    Så med flytten dit så blev det enklare att coacha med teknik och instruktioner blev enklare och ja, det blev smidigare allting bara!

    Så ser fram emot att fylla på med fler PT-kunder under 2022!

    Medlemsåret 2021:

    Först hade jag en medlemsida på Patreon, där jag hade tre olika nivåer av medlemskap och ja, det funkade helt okej, men var absolut inte optimalt, så efter många om och men bestämde jag mig för att bygga mig en egen hemsida:

    Strongandhappy.se

    Vilket jag är så nöjd med över att jag gjorde och så stolt över hur bra det faktiskt blev!

    Där kan man bli medlem för 249kr i månaden och där har jag alla utbildningar och kurser och allt möjligt som jag skapar.

    Oändliga möjligheter och så himla roligt att jobba med! 2022 kommer bli bra eftersom jag fortsätter att jobba med det där. Allting är enbart digitalt med just nu och är så himla skönt.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    En egen keps

    Hur sjukt är inte det här egentligen

    Vet inte varför, men mäter framgång i fysiska produkter tydligen just nu.

    Jag har beställt kepsar till mig och till alla som genomförde sommarutmaningen i juli!!! Alltså

    Det känns så sjukt

    Att jag ska skicka iväg såna här nästa vecka, och att folk sen ska gå runt med något som är kopplat till mig!!! Så jävla jävla coolt.

    I made it. I am successful!!!!!

    Okej, ska lugna ner mig, är bara så himla stolt över mig själv och vad jag gör så varsegoda för lite hybris.

    Älskar mitt företag och älskar strongandhappy.se som jag skapat.

    Ja, den är lite skitig för har en hund som hårar ööööverallt så shamea inte.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Nu har vi flyttat färdigt

    Åtminstone tillfälligt.

    Nu är det bara väntan på att få nyckel till nya lägenheten och sen är det full fart inflytt.

    Och sen har jag mitt nya hem.

    Som jag längtar.

    Känner att jag just nu har noll koll på vad som händer i företaget och i mitt liv, så tänkte strax sätta mig och styra upp det hela, för lite mer koll behöver jag ha.

    Jag har gjort en hel del på rutin just nu för det har varit mycket med flytten, men nu behöver jag styra upp igen.

  • Clara Färdiga Gå,  listor

    Börja träna hemma i coronatider

    Just nu, när många kämpar med träna hemma i coronatider, och försöker få till veckans pass, men kanske tycker att det börjar bli lite segt med hemmaträning och motivationen tryter så behöver man påminna sig själv om varför man ska träna. Här kommer 5 punkter på vad jag tycker att man ska fundera igenom:

    Varför vill du träna?

    Varför vill du träna hemma just nu? Varför ska du träna öht? Vad tränar du för?

    Är det för att du inte vill gå till gymmet men vill hålla igång under tiden? Är det för att du i vanliga fall har en aktiv vardag men just nu med hemmajobb så har det blivit mycket stillasittande?

    Är det för att du vill komma igång en gång för alla? Är det för att du har ont överallt och vill jobba bort det?

    Ingen anledning är bättre än en annan, så fundera ut ditt varför och skriv ner det så du kan påminna dig själv.

    Vilken träning gillar du?

    Gillar du tung träning? Gillar du svettig träning?

    Gillar du lätt och mysig träning? Gillar du att det bränner i benen?

    Gillar du mest att träna balans? Kanske springa långt?

    Och hörrudu, vet du inte om du gillar något av det ovanstående så tycker jag att du ska prova innan du säger nej till något. Finns korta svettiga pass på youtube att köra bland annat.

    Vilken tid är bäst att träna på för dig?

    Är det på morgonen? På kvällen? Efter lunch? Innan du ska duscha och tvätta håret? (haha det är min stora motivationspunkt för hemmaträningen)

    Behöver du ladda länge eller behöver du bara göra sluta mesa och bara göra?

    När funkar det för dig att träna hemma i coronatider? Behöver du förhålla dig till resten av familjen eller kanske dina arbetstider? Vad har du för möjligheter?

    Träna ensam eller med andra?

    Vissa (jag) tycker att det är oftast rätt tråkigt att träna ensam och vill gärna träna med andra om jag kan. Jag tränar väldigt gärna yogapass med mina favoritinstruktörer på youtube och jag tränar allra helst med någon annan utomhus, eller åtminstone med en podd i lurarna när jag springer.

    För andra är det helt tvärtom, de tycker om att träna ensamma och vara i sin egna bubbla.

    Hur funkar du? Testa gärna olika saker innan du bestämmer dig för hur du vill göra. Och såklart (!!) kan man göra olika för olika saker.

    Hur motiverar du dig?

    Vissa gillar att bara sätta upp 2 pass per vecka och behöver inte mer motivation än så. De vet att de har sina två pass att bocka av och är nöjda när de är klara.

    Andra tycker att det är roligt med utmaningar, till exempel att ha en yoga streak, alltså att man kör yoga lite varje dag så länge man bara kan. Eller löpning, funkar likadant.

    Vissa vill tävla mot andra och tränar styrka eller kondition med olika utmaningar eller tävlingar. I min fitbitklocka (och app) kan man utmana sina vänner med stegutmaningar till exempel, där man ska gå så många steg man bara kan på en viss tid. Superkul!

    Det är inte en lätt tid vi lever i just nu, med pandemin vi lever i och allt annat som händer i världen. Det är faktiskt rätt tungt, så var snäll mot dig själv. En dag i taget.

    Att börja träna hemma i coronatider är tungt, men det går. Vi hjälper varandra.

    Vill du ha mer såna här tips? Skriv upp din mail här nedan så hjälper jag dig med allt du behöver.

    Bearbetar …
    Klart! Du är med på listan.
  • Clara Färdiga Gå,  träna med Clara

    Träna med chinsstång

     thunder fitness

    I stolt samarbete med Thunder Fitness har jag fått prova en chinsstång, något jag kan varmt rekommendera att skaffa till sin hemmaträning, oavsett om man är van att träna den typen av träning eller om man inte har kört någon sån träning liknande. Vill du klicka hem dig en egen så gör du det här.

    Med en chinsstång kan man träna upp främst överkroppsstyrka, i och med att man gör chins, men man kan också träna en hel del annat, som greppstyrka och bålstyrka.

    Ni som följt mig länge vet ju att jag är en förespråkare av att variera sin träning, så jag kommer alltid att rekommendera så mångsidig träning som möjligt, och att inte alltid bara göra en variant av en övning.

    Övningen chins kan man variera på många olika sätt, med smalt grepp, med brett grepp, med en arm (om man är så stark dvs) och med omvänt grepp. Man kan jobba med excentriska chins (negativa) och man kan jobba med pauser i övningen, och många andra varianter. 

    Först och främst tycker jag vi reder ut skillnaden mellan chins och pull ups/omvända chins.

    Chins kör du med handflatorna bort från dig (pronerat grepp) och drar upp dig med hjälp av ryggmuskulaturen allra främst (latissimus dorsi). Armmuskulaturen hjälper givetvis till här. På engelska heter dock övningen pull-up. Det är också den här övningen det tävlas i, framförallt i olika fitnesstävlingar.

    chinsstång thunder fitness
    Startposition för att göra chins

    Omvända chins eller pull ups heter det när du har handflatan mot dig (supinerat grepp). Här kan man välja lite vad man vill kalla det, men omvända chins är nog enklast i detta sammanhang, så vi kör på det. Chin up heter övningen i engelska sammanhang.

    chinsstång thunder fitness
    Pullups / omvända chins

    Rörelsen ska givetvis vara en rak och kontrollerad rörelse, utan att man “swingar” kroppen, så greppa din chinsstång med händerna i ett lagom avstånd så att du får plats med överkroppen mellan dina händer och dra upp dig själv så hakan kommer upp till stången.

    Lättare sagt än gjort för vissa. I den här övningen krävs det mycket teknik, såklart, och en hel del styrka. Det kan man träna upp genom att köra:

    • Statisk träning, där man försöker hänga så länge som möjligt i olika lägen exempelvis längst upp, eller i bottenläget (dock ej avslappnat)
    • Excentriska chins – att du hoppar upp till toppläget och håller emot på vägen ner mot marken. 
    • Med gummiband som hjälper till att dra dig uppåt.
    • I maskiner utformade för chins.
    • Att köra mycket latsdrag och andra roddar.

    Sen handlar det om att variera sin träning, att inte bara träna på ett “läge” med händerna på din chinsstång, utan att du ibland kör smalt, ibland brett, ibland med handflatorna mot dig och ibland bort från dig och så vidare. Ju fler varianter du tränar på desto mer allroundtränad kommer du bli. 

    thunder fitness

    Greppstyrka

    Förutom själva chinsövningen så kan man träna andra saker med en chinsstång.

    Greppstyrka är en bra grej att träna, alltså där man bara rätt och slätt tränar på att hänga i ett räcke. Här är det bra att inte vara helt avslappnad i bottenläget, utan försöka brösta upp sig och aktivera axelmuskulaturen.

    Armar & rygg

    Armarna och ryggen tränas ju en hel del när man gör chins, men man kan göra många andra rörelser och övningar med ett chinsräcke, för om du inte riktigt har tekniken än för att klara av chins så kan man ha sitt räcke längre ner och göra olika typer av roddar. 

    För snart ett år sen tränade jag väldigt mycket teknik i armhävningar, som ni kanske kommer ihåg, och är man i början av den träningen kan man sätta sitt chinsräcke i en lagom höjd och köra tricepsarmhävningar mot det till exempel.

    chinsstång thunder fitness

    Bålstyrka

    Något jag brukar träna mycket (i princip varje gympass) är bålstabilitet och bålstyrka, och något jag vill kunna göra är strikta toes to bar, vilket är en övning där man hänger i ett pull up bar och lyfter upp sina tår med raka ben mot händerna och nuddar räcket och sen långsamt sjunker ner igen. Det är en övning jag tycker ser så snyggt ut och ja, för att göra den behövs ju ett chin up bar.

    I början så tränar man på att orka lyfta knäna upp till magen, långsamt och kontrollerat, och när man orkar det så utökar man med raka ben och försöker lyfta högre och högre.

    Det är en hyfsat lätt övning om man svingar kroppen och hjälper till med fart, men en supertung övning om man inte fuskar överhuvudtaget. 

    Förutom den övningen så kan man göra många andra saker. Har man ett trx-band eller ett bra gummiband kan man sätta fast det i sitt chinsräcke och göra ännu fler övningar, då kan man träna både ben och armar och handståendestyrka och allt möjligt. 

     thunder fitness

    Nu när jag har fått hem en egen pull-up bar så kommer jag fokusera mycket på att träna på chins framöver här hemma, speciellt eftersom pandemin gör att jag inte vill gymma just nu.

    Jag tänker mig ett upplägg på kanske 10-15 minuter varannan dag där jag fokuserar på negativa chins, chins med gummiband som stöd och att försöka göra rörelsen så korrekt som möjligt utan att behöva hoppa upp.

    Tidigare har jag nästan klarat av att göra chins, men det är ju ett tag sen, så nu får jag börja om lite. Bra och roligt projekt att ha här hemma nu.

    Vill du också komma igång med din hemmaträning så kan du köpa dig en egen här.

  • Clara Färdiga Gå

    Tack och bock bokföringsåret 2020

    Idag har jag gjort klart bokslutet för 2020 och WOW vilket jäkla år jag haft. Har sålt mer än dubbelt så mycket som under 2019.

    Sinnes mycket.

    Målet för 2021 är att sälja tre gånger så mycket som under 2020 och helt ärligt så tror jag det är ett för lågt satt mål. Eller ja, jag hoppas verkligen det är ett för lågt satt mål.

    Dröm att nå det till sommaren.

    Dröm att för en gångs skull faktiskt klara av att jobba mot målen jag har.

    Tidigare har mål jag satt stressat mig så mycket, oavsett vad det är för mål, men nu känns det lättare. Motiverande.

    Längtar efter att fortsätta jobba.

    Växa i företaget och växa som person.

    Vill starta AB. Vill bygga business på riktigt. Liksom göra det seriöst.

    Clara Färdiga Gå AB.

    Im coming for ya.

%d bloggare gillar detta: