• Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    En egen keps

    Hur sjukt är inte det här egentligen

    Vet inte varför, men mäter framgång i fysiska produkter tydligen just nu.

    Jag har beställt kepsar till mig och till alla som genomförde sommarutmaningen i juli!!! Alltså

    Det känns så sjukt

    Att jag ska skicka iväg såna här nästa vecka, och att folk sen ska gå runt med något som är kopplat till mig!!! Så jävla jävla coolt.

    I made it. I am successful!!!!!

    Okej, ska lugna ner mig, är bara så himla stolt över mig själv och vad jag gör så varsegoda för lite hybris.

    Älskar mitt företag och älskar strongandhappy.se som jag skapat.

    Ja, den är lite skitig för har en hund som hårar ööööverallt så shamea inte.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Nu har vi flyttat färdigt

    Åtminstone tillfälligt.

    Nu är det bara väntan på att få nyckel till nya lägenheten och sen är det full fart inflytt.

    Och sen har jag mitt nya hem.

    Som jag längtar.

    Känner att jag just nu har noll koll på vad som händer i företaget och i mitt liv, så tänkte strax sätta mig och styra upp det hela, för lite mer koll behöver jag ha.

    Jag har gjort en hel del på rutin just nu för det har varit mycket med flytten, men nu behöver jag styra upp igen.

  • Clara Färdiga Gå,  listor

    Börja träna hemma i coronatider

    Just nu, när många kämpar med träna hemma i coronatider, och försöker få till veckans pass, men kanske tycker att det börjar bli lite segt med hemmaträning och motivationen tryter så behöver man påminna sig själv om varför man ska träna. Här kommer 5 punkter på vad jag tycker att man ska fundera igenom:

    Varför vill du träna?

    Varför vill du träna hemma just nu? Varför ska du träna öht? Vad tränar du för?

    Är det för att du inte vill gå till gymmet men vill hålla igång under tiden? Är det för att du i vanliga fall har en aktiv vardag men just nu med hemmajobb så har det blivit mycket stillasittande?

    Är det för att du vill komma igång en gång för alla? Är det för att du har ont överallt och vill jobba bort det?

    Ingen anledning är bättre än en annan, så fundera ut ditt varför och skriv ner det så du kan påminna dig själv.

    Vilken träning gillar du?

    Gillar du tung träning? Gillar du svettig träning?

    Gillar du lätt och mysig träning? Gillar du att det bränner i benen?

    Gillar du mest att träna balans? Kanske springa långt?

    Och hörrudu, vet du inte om du gillar något av det ovanstående så tycker jag att du ska prova innan du säger nej till något. Finns korta svettiga pass på youtube att köra bland annat.

    Vilken tid är bäst att träna på för dig?

    Är det på morgonen? På kvällen? Efter lunch? Innan du ska duscha och tvätta håret? (haha det är min stora motivationspunkt för hemmaträningen)

    Behöver du ladda länge eller behöver du bara göra sluta mesa och bara göra?

    När funkar det för dig att träna hemma i coronatider? Behöver du förhålla dig till resten av familjen eller kanske dina arbetstider? Vad har du för möjligheter?

    Träna ensam eller med andra?

    Vissa (jag) tycker att det är oftast rätt tråkigt att träna ensam och vill gärna träna med andra om jag kan. Jag tränar väldigt gärna yogapass med mina favoritinstruktörer på youtube och jag tränar allra helst med någon annan utomhus, eller åtminstone med en podd i lurarna när jag springer.

    För andra är det helt tvärtom, de tycker om att träna ensamma och vara i sin egna bubbla.

    Hur funkar du? Testa gärna olika saker innan du bestämmer dig för hur du vill göra. Och såklart (!!) kan man göra olika för olika saker.

    Hur motiverar du dig?

    Vissa gillar att bara sätta upp 2 pass per vecka och behöver inte mer motivation än så. De vet att de har sina två pass att bocka av och är nöjda när de är klara.

    Andra tycker att det är roligt med utmaningar, till exempel att ha en yoga streak, alltså att man kör yoga lite varje dag så länge man bara kan. Eller löpning, funkar likadant.

    Vissa vill tävla mot andra och tränar styrka eller kondition med olika utmaningar eller tävlingar. I min fitbitklocka (och app) kan man utmana sina vänner med stegutmaningar till exempel, där man ska gå så många steg man bara kan på en viss tid. Superkul!

    Det är inte en lätt tid vi lever i just nu, med pandemin vi lever i och allt annat som händer i världen. Det är faktiskt rätt tungt, så var snäll mot dig själv. En dag i taget.

    Att börja träna hemma i coronatider är tungt, men det går. Vi hjälper varandra.

    Vill du ha mer såna här tips? Skriv upp din mail här nedan så hjälper jag dig med allt du behöver.

    Bearbetar …
    Klart! Du är med på listan.
  • Clara Färdiga Gå,  träna med Clara

    Träna med chinsstång

     thunder fitness

    I stolt samarbete med Thunder Fitness har jag fått prova en chinsstång, något jag kan varmt rekommendera att skaffa till sin hemmaträning, oavsett om man är van att träna den typen av träning eller om man inte har kört någon sån träning liknande. Vill du klicka hem dig en egen så gör du det här.

    Med en chinsstång kan man träna upp främst överkroppsstyrka, i och med att man gör chins, men man kan också träna en hel del annat, som greppstyrka och bålstyrka.

    Ni som följt mig länge vet ju att jag är en förespråkare av att variera sin träning, så jag kommer alltid att rekommendera så mångsidig träning som möjligt, och att inte alltid bara göra en variant av en övning.

    Övningen chins kan man variera på många olika sätt, med smalt grepp, med brett grepp, med en arm (om man är så stark dvs) och med omvänt grepp. Man kan jobba med excentriska chins (negativa) och man kan jobba med pauser i övningen, och många andra varianter. 

    Först och främst tycker jag vi reder ut skillnaden mellan chins och pull ups/omvända chins.

    Chins kör du med handflatorna bort från dig (pronerat grepp) och drar upp dig med hjälp av ryggmuskulaturen allra främst (latissimus dorsi). Armmuskulaturen hjälper givetvis till här. På engelska heter dock övningen pull-up. Det är också den här övningen det tävlas i, framförallt i olika fitnesstävlingar.

    chinsstång thunder fitness
    Startposition för att göra chins

    Omvända chins eller pull ups heter det när du har handflatan mot dig (supinerat grepp). Här kan man välja lite vad man vill kalla det, men omvända chins är nog enklast i detta sammanhang, så vi kör på det. Chin up heter övningen i engelska sammanhang.

    chinsstång thunder fitness
    Pullups / omvända chins

    Rörelsen ska givetvis vara en rak och kontrollerad rörelse, utan att man “swingar” kroppen, så greppa din chinsstång med händerna i ett lagom avstånd så att du får plats med överkroppen mellan dina händer och dra upp dig själv så hakan kommer upp till stången.

    Lättare sagt än gjort för vissa. I den här övningen krävs det mycket teknik, såklart, och en hel del styrka. Det kan man träna upp genom att köra:

    • Statisk träning, där man försöker hänga så länge som möjligt i olika lägen exempelvis längst upp, eller i bottenläget (dock ej avslappnat)
    • Excentriska chins – att du hoppar upp till toppläget och håller emot på vägen ner mot marken. 
    • Med gummiband som hjälper till att dra dig uppåt.
    • I maskiner utformade för chins.
    • Att köra mycket latsdrag och andra roddar.

    Sen handlar det om att variera sin träning, att inte bara träna på ett “läge” med händerna på din chinsstång, utan att du ibland kör smalt, ibland brett, ibland med handflatorna mot dig och ibland bort från dig och så vidare. Ju fler varianter du tränar på desto mer allroundtränad kommer du bli. 

    thunder fitness

    Greppstyrka

    Förutom själva chinsövningen så kan man träna andra saker med en chinsstång.

    Greppstyrka är en bra grej att träna, alltså där man bara rätt och slätt tränar på att hänga i ett räcke. Här är det bra att inte vara helt avslappnad i bottenläget, utan försöka brösta upp sig och aktivera axelmuskulaturen.

    Armar & rygg

    Armarna och ryggen tränas ju en hel del när man gör chins, men man kan göra många andra rörelser och övningar med ett chinsräcke, för om du inte riktigt har tekniken än för att klara av chins så kan man ha sitt räcke längre ner och göra olika typer av roddar. 

    För snart ett år sen tränade jag väldigt mycket teknik i armhävningar, som ni kanske kommer ihåg, och är man i början av den träningen kan man sätta sitt chinsräcke i en lagom höjd och köra tricepsarmhävningar mot det till exempel.

    chinsstång thunder fitness

    Bålstyrka

    Något jag brukar träna mycket (i princip varje gympass) är bålstabilitet och bålstyrka, och något jag vill kunna göra är strikta toes to bar, vilket är en övning där man hänger i ett pull up bar och lyfter upp sina tår med raka ben mot händerna och nuddar räcket och sen långsamt sjunker ner igen. Det är en övning jag tycker ser så snyggt ut och ja, för att göra den behövs ju ett chin up bar.

    I början så tränar man på att orka lyfta knäna upp till magen, långsamt och kontrollerat, och när man orkar det så utökar man med raka ben och försöker lyfta högre och högre.

    Det är en hyfsat lätt övning om man svingar kroppen och hjälper till med fart, men en supertung övning om man inte fuskar överhuvudtaget. 

    Förutom den övningen så kan man göra många andra saker. Har man ett trx-band eller ett bra gummiband kan man sätta fast det i sitt chinsräcke och göra ännu fler övningar, då kan man träna både ben och armar och handståendestyrka och allt möjligt. 

     thunder fitness

    Nu när jag har fått hem en egen pull-up bar så kommer jag fokusera mycket på att träna på chins framöver här hemma, speciellt eftersom pandemin gör att jag inte vill gymma just nu.

    Jag tänker mig ett upplägg på kanske 10-15 minuter varannan dag där jag fokuserar på negativa chins, chins med gummiband som stöd och att försöka göra rörelsen så korrekt som möjligt utan att behöva hoppa upp.

    Tidigare har jag nästan klarat av att göra chins, men det är ju ett tag sen, så nu får jag börja om lite. Bra och roligt projekt att ha här hemma nu.

    Vill du också komma igång med din hemmaträning så kan du köpa dig en egen här.

  • Clara Färdiga Gå

    Tack och bock bokföringsåret 2020

    Idag har jag gjort klart bokslutet för 2020 och WOW vilket jäkla år jag haft. Har sålt mer än dubbelt så mycket som under 2019.

    Sinnes mycket.

    Målet för 2021 är att sälja tre gånger så mycket som under 2020 och helt ärligt så tror jag det är ett för lågt satt mål. Eller ja, jag hoppas verkligen det är ett för lågt satt mål.

    Dröm att nå det till sommaren.

    Dröm att för en gångs skull faktiskt klara av att jobba mot målen jag har.

    Tidigare har mål jag satt stressat mig så mycket, oavsett vad det är för mål, men nu känns det lättare. Motiverande.

    Längtar efter att fortsätta jobba.

    Växa i företaget och växa som person.

    Vill starta AB. Vill bygga business på riktigt. Liksom göra det seriöst.

    Clara Färdiga Gå AB.

    Im coming for ya.

  • Clara Färdiga Gå

    Mål för 2021 – stabilitet och närvaro

    Äntligen nytt år, äntligen nya saker att se fram emot och en nystart!! Ni som följt med länge vet ju att jag älskar att sätta mål, planera och få börja om haha, älskar nya månader, älskar måndagar, älskar allt sånt. Planering och målsättning och såklart att jobba mot målen.

    I år har jag för första gången i mitt liv (typ) bara en sak att fokusera på; mitt företag.

    Jag har som stort mål för mitt företag att avveckla min enskilda firma och

    starta aktiebolag

    Det känns så sinnes STORT och läskigt men också väldigt roligt och spännande.

    Planen för året är att bygga upp mer stabilitet i bolaget och sen i maj, bokslutstider, övergå till ett AB.

    JÄKLIGT SPÄNNANDE!!!

    Mina två huvudfokus kommer vara att fortsätta driva min ptverksamhet och samtidigt bygga upp mitt medlemskapsprogram.

    Fortsätta skapa, fortsätta hjälpa, fortsätta träna andra. Lära ut, svettas och skratta med andra.

    På ett personligt plan vill jag att året 2021 ska innebära stabilitet. Det är mitt ord för året, stabilitet.

    För mig betyder det att jag ska få ordning på allt i livet, få kontroll över situationer jag lite skitit i för jag inte riktigt orkat ta tag i det, pga psykisk ohälsa och så, men det är dags att få ordning på det.

    Jag vill känna att jag står stabilt, själv fast med alla vänner, och givetvis Maxie.

    Planen för året är att ha himla många såna där bilder som den ovan i telefonen.

    Bilder på när jag är utomhus och tar pauser och vilar. Andas och bara mår bra.

    Skogsmulleåret ska det bli för mig. Vill vandra mycket, vill tälta mycket (måste skaffa tält) och vill bara ha det gött utomhus. Vill bygga upp mig själv igen. Mitt självförtroende fick sig en törn det här året, och det… ja, det måste repareras.

    Hoppas givetvis på att det går att resa massor i sommar och höst, men vågar inte tro på det än och vill inte ha höga förväntningar på det, så målet för 2021 blir att bara njuta av det som finns tillgängligt just nu.

    Här i mellandagarna i Småland har jag och Maxie gått på många turer i skogen och bara varit och det har varit väldigt skönt. Önskar många såna turer under kommande år.

  • Clara Färdiga Gå

    Det nya patreonmedlemskapet

    Äntligen är det dags, äntligen släpps mitt nya medlemskap!

    Som jag längtat, som jag planerat, som jag vart taggad på att dela med mig av det här till er!!!

    Här hittar ni det!

    Det kommer vara tre nivåer, där första nivån är enbart för dig som vill stötta och få tips och råd kring din träning.

    Nivå två får du ett träningspass i veckan, uppföljning, föreläsningar och en hel del annat.

    Och på nivå tre får du tre träningspass i veckan, uppföljning och utmaningar varje månad.

    Ser lika mycket fram emot att göra det här för er som för min skull haha, hoppas verkligen att ni hakar på!!!

    Ibland kommer det vara livesända träningspass och ibland kommer det komma utmaningar och andra saker vi hittar på. Någon månad kommer vi fokusera på rörlighet, en annan månad på kondition och en tredje på något helt annat.

    Varmt välkomna att läsa mer här.

%d bloggare gillar detta: