• Clara Färdiga Gå,  träna med Clara

    Träna med chinsstång

     thunder fitness

    I stolt samarbete med Thunder Fitness har jag fått prova en chinsstång, något jag kan varmt rekommendera att skaffa till sin hemmaträning, oavsett om man är van att träna den typen av träning eller om man inte har kört någon sån träning liknande. Vill du klicka hem dig en egen så gör du det här.

    Med en chinsstång kan man träna upp främst överkroppsstyrka, i och med att man gör chins, men man kan också träna en hel del annat, som greppstyrka och bålstyrka.

    Ni som följt mig länge vet ju att jag är en förespråkare av att variera sin träning, så jag kommer alltid att rekommendera så mångsidig träning som möjligt, och att inte alltid bara göra en variant av en övning.

    Övningen chins kan man variera på många olika sätt, med smalt grepp, med brett grepp, med en arm (om man är så stark dvs) och med omvänt grepp. Man kan jobba med excentriska chins (negativa) och man kan jobba med pauser i övningen, och många andra varianter. 

    Först och främst tycker jag vi reder ut skillnaden mellan chins och pull ups/omvända chins.

    Chins kör du med handflatorna bort från dig (pronerat grepp) och drar upp dig med hjälp av ryggmuskulaturen allra främst (latissimus dorsi). Armmuskulaturen hjälper givetvis till här. På engelska heter dock övningen pull-up. Det är också den här övningen det tävlas i, framförallt i olika fitnesstävlingar.

    chinsstång thunder fitness
    Startposition för att göra chins

    Omvända chins eller pull ups heter det när du har handflatan mot dig (supinerat grepp). Här kan man välja lite vad man vill kalla det, men omvända chins är nog enklast i detta sammanhang, så vi kör på det. Chin up heter övningen i engelska sammanhang.

    chinsstång thunder fitness
    Pullups / omvända chins

    Rörelsen ska givetvis vara en rak och kontrollerad rörelse, utan att man “swingar” kroppen, så greppa din chinsstång med händerna i ett lagom avstånd så att du får plats med överkroppen mellan dina händer och dra upp dig själv så hakan kommer upp till stången.

    Lättare sagt än gjort för vissa. I den här övningen krävs det mycket teknik, såklart, och en hel del styrka. Det kan man träna upp genom att köra:

    • Statisk träning, där man försöker hänga så länge som möjligt i olika lägen exempelvis längst upp, eller i bottenläget (dock ej avslappnat)
    • Excentriska chins – att du hoppar upp till toppläget och håller emot på vägen ner mot marken. 
    • Med gummiband som hjälper till att dra dig uppåt.
    • I maskiner utformade för chins.
    • Att köra mycket latsdrag och andra roddar.

    Sen handlar det om att variera sin träning, att inte bara träna på ett “läge” med händerna på din chinsstång, utan att du ibland kör smalt, ibland brett, ibland med handflatorna mot dig och ibland bort från dig och så vidare. Ju fler varianter du tränar på desto mer allroundtränad kommer du bli. 

    thunder fitness

    Greppstyrka

    Förutom själva chinsövningen så kan man träna andra saker med en chinsstång.

    Greppstyrka är en bra grej att träna, alltså där man bara rätt och slätt tränar på att hänga i ett räcke. Här är det bra att inte vara helt avslappnad i bottenläget, utan försöka brösta upp sig och aktivera axelmuskulaturen.

    Armar & rygg

    Armarna och ryggen tränas ju en hel del när man gör chins, men man kan göra många andra rörelser och övningar med ett chinsräcke, för om du inte riktigt har tekniken än för att klara av chins så kan man ha sitt räcke längre ner och göra olika typer av roddar. 

    För snart ett år sen tränade jag väldigt mycket teknik i armhävningar, som ni kanske kommer ihåg, och är man i början av den träningen kan man sätta sitt chinsräcke i en lagom höjd och köra tricepsarmhävningar mot det till exempel.

    chinsstång thunder fitness

    Bålstyrka

    Något jag brukar träna mycket (i princip varje gympass) är bålstabilitet och bålstyrka, och något jag vill kunna göra är strikta toes to bar, vilket är en övning där man hänger i ett pull up bar och lyfter upp sina tår med raka ben mot händerna och nuddar räcket och sen långsamt sjunker ner igen. Det är en övning jag tycker ser så snyggt ut och ja, för att göra den behövs ju ett chin up bar.

    I början så tränar man på att orka lyfta knäna upp till magen, långsamt och kontrollerat, och när man orkar det så utökar man med raka ben och försöker lyfta högre och högre.

    Det är en hyfsat lätt övning om man svingar kroppen och hjälper till med fart, men en supertung övning om man inte fuskar överhuvudtaget. 

    Förutom den övningen så kan man göra många andra saker. Har man ett trx-band eller ett bra gummiband kan man sätta fast det i sitt chinsräcke och göra ännu fler övningar, då kan man träna både ben och armar och handståendestyrka och allt möjligt. 

     thunder fitness

    Nu när jag har fått hem en egen pull-up bar så kommer jag fokusera mycket på att träna på chins framöver här hemma, speciellt eftersom pandemin gör att jag inte vill gymma just nu.

    Jag tänker mig ett upplägg på kanske 10-15 minuter varannan dag där jag fokuserar på negativa chins, chins med gummiband som stöd och att försöka göra rörelsen så korrekt som möjligt utan att behöva hoppa upp.

    Tidigare har jag nästan klarat av att göra chins, men det är ju ett tag sen, så nu får jag börja om lite. Bra och roligt projekt att ha här hemma nu.

    Vill du också komma igång med din hemmaträning så kan du köpa dig en egen här.

  • Clara Färdiga Gå

    Tack och bock bokföringsåret 2020

    Idag har jag gjort klart bokslutet för 2020 och WOW vilket jäkla år jag haft. Har sålt mer än dubbelt så mycket som under 2019.

    Sinnes mycket.

    Målet för 2021 är att sälja tre gånger så mycket som under 2020 och helt ärligt så tror jag det är ett för lågt satt mål. Eller ja, jag hoppas verkligen det är ett för lågt satt mål.

    Dröm att nå det till sommaren.

    Dröm att för en gångs skull faktiskt klara av att jobba mot målen jag har.

    Tidigare har mål jag satt stressat mig så mycket, oavsett vad det är för mål, men nu känns det lättare. Motiverande.

    Längtar efter att fortsätta jobba.

    Växa i företaget och växa som person.

    Vill starta AB. Vill bygga business på riktigt. Liksom göra det seriöst.

    Clara Färdiga Gå AB.

    Im coming for ya.

  • Clara Färdiga Gå

    Mål för 2021 – stabilitet och närvaro

    Äntligen nytt år, äntligen nya saker att se fram emot och en nystart!! Ni som följt med länge vet ju att jag älskar att sätta mål, planera och få börja om haha, älskar nya månader, älskar måndagar, älskar allt sånt. Planering och målsättning och såklart att jobba mot målen.

    I år har jag för första gången i mitt liv (typ) bara en sak att fokusera på; mitt företag.

    Jag har som stort mål för mitt företag att avveckla min enskilda firma och

    starta aktiebolag

    Det känns så sinnes STORT och läskigt men också väldigt roligt och spännande.

    Planen för året är att bygga upp mer stabilitet i bolaget och sen i maj, bokslutstider, övergå till ett AB.

    JÄKLIGT SPÄNNANDE!!!

    Mina två huvudfokus kommer vara att fortsätta driva min ptverksamhet och samtidigt bygga upp mitt medlemskapsprogram.

    Fortsätta skapa, fortsätta hjälpa, fortsätta träna andra. Lära ut, svettas och skratta med andra.

    På ett personligt plan vill jag att året 2021 ska innebära stabilitet. Det är mitt ord för året, stabilitet.

    För mig betyder det att jag ska få ordning på allt i livet, få kontroll över situationer jag lite skitit i för jag inte riktigt orkat ta tag i det, pga psykisk ohälsa och så, men det är dags att få ordning på det.

    Jag vill känna att jag står stabilt, själv fast med alla vänner, och givetvis Maxie.

    Planen för året är att ha himla många såna där bilder som den ovan i telefonen.

    Bilder på när jag är utomhus och tar pauser och vilar. Andas och bara mår bra.

    Skogsmulleåret ska det bli för mig. Vill vandra mycket, vill tälta mycket (måste skaffa tält) och vill bara ha det gött utomhus. Vill bygga upp mig själv igen. Mitt självförtroende fick sig en törn det här året, och det… ja, det måste repareras.

    Hoppas givetvis på att det går att resa massor i sommar och höst, men vågar inte tro på det än och vill inte ha höga förväntningar på det, så målet för 2021 blir att bara njuta av det som finns tillgängligt just nu.

    Här i mellandagarna i Småland har jag och Maxie gått på många turer i skogen och bara varit och det har varit väldigt skönt. Önskar många såna turer under kommande år.

  • Clara Färdiga Gå

    Det nya patreonmedlemskapet

    Äntligen är det dags, äntligen släpps mitt nya medlemskap!

    Som jag längtat, som jag planerat, som jag vart taggad på att dela med mig av det här till er!!!

    Här hittar ni det!

    Det kommer vara tre nivåer, där första nivån är enbart för dig som vill stötta och få tips och råd kring din träning.

    Nivå två får du ett träningspass i veckan, uppföljning, föreläsningar och en hel del annat.

    Och på nivå tre får du tre träningspass i veckan, uppföljning och utmaningar varje månad.

    Ser lika mycket fram emot att göra det här för er som för min skull haha, hoppas verkligen att ni hakar på!!!

    Ibland kommer det vara livesända träningspass och ibland kommer det komma utmaningar och andra saker vi hittar på. Någon månad kommer vi fokusera på rörlighet, en annan månad på kondition och en tredje på något helt annat.

    Varmt välkomna att läsa mer här.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Tack och hejdå 2020

    ÄNTLIGEN dags att börja säga hejdå på riktigt till det här året.

    I vanlig ordning tänkte jag sammanfatta hur året varit, men det blir nog inte ett lika glatt hejdå som 2019s inlägg var.

    Mitt ord för 2020 var framåt, och jag vet inte hur mycket framåt jag kom, utan det kändes som om jag bara välte bakåt hela tiden.

    Här skrev jag om hur jag ville ha mitt år, här skrev jag om att jag trodde att året skulle bli ett bra år (hahahahha) och min bucketlist för 2020 såklart.

    Det gick ju… sådär.

    När jag läser allt jag skrev då, i början av året så känner jag ju igen den där peppen och glädjen jag hade inför det nya året, men nu, i efterhand, så känner jag ju bara nej, nej och nej.

    DOCK, det är ju inte mitt fel att världen sattes på paus. Det är ju inte mitt fel att året gick som det gick, så jag känner inte stress eller oro över att jag ”misslyckats”, utan jag gjorde ju bara det bästa av alla hinder jag mött.

    JANUARI

    I januari satte jag som mål att jag skulle besöka alla hockeyarenor i SHL innan året tog slut, främst på hösten. Hann med Örebros och Växjös, sen blev det inget mer innan coronan. Skulle åkt till både Karlstad och Stockholm i januari, men det passade aldrig med jobbet och sådär.

    FEBRUARI

    Här kom årets första sjukskrivning, blev soffliggande pga sprang sönder mitt knä. 🙂 Kunde inte jobba, kunde inte gå på hockey, kunde inte träna speciellt mycket.

    MARS

    Gymmade ändå en del här, men mådde inte jättebra psykiskt. Tung månad. Har för mig att coronastressen kom här mitt i mars va? Eller var det april?

    APRIL och MAJ

    I april och maj tränade jag mycket hemma, och mycket ute. Dock hade jag årets andra sjukskrivning och låg hemma ett par veckor.

    Gullhunden Vinter kom och bodde hos mig en månad, var jourhem åt honom och fick hjälp upp på benen igen.

    Under maj hade jag en hel del gruppträningar ute, vilket var himla roligt!

    JUNI

    Sommaren kom och jag mådde bättre igen. Fyllde 26 och firade med vänner och familj.

    JULI

    Årets tredje sjukskrivning. Började bli less på det och ”lovade” mig själva att rycka upp mig efter tre veckor i soffan.

    AUGUSTI

    Mådde bra under augusti och kände att livet var på gång. Träffade vänner, dejtade lite, och tränade massor. Kände att nu, nu händer det. Nu går det framåt.

    SEPTEMBER, OKTOBER och NOVEMBER

    Sjukskriven igen, denna gång med någon influensavariant. Har inte haft bekräftad corona, men har haft många coronasymptom, samt haft läkare som säger att det är corona, bara att det inte visar sig på några tester.

    Så hösten… sög.

    DECEMBER

    Sen kom Maxie, min gullevovve, in i mitt liv och vände upp och ner på allt. En mager, trött men glad hund som verkligen kämpade för att leva fick upp mig på fötter igen, och nu känner jag äntligen att jag är sugen på att leva själv igen.

    Trots allt pissigt som hänt under året så är jag dock ändå rätt stolt över mig själv och nöjd. Trots att jag känt att jag vart på botten måendemässigt och känt att jag inte riktigt kommer upp därifrån, så har det liksom ordnat sig.

    Har fått företaget att gå från att vara en liten sidoinkomst till att vara min huvudsakliga inkomstkälla.

    Det är sjukt att tänka på det, men är så jäkla stolt över mig själv, för trots att jag typ suttit hemma i soffan varenda dag detta jävla år, så har jag gått från att behöva jobba extra till att klara mig själv.

    Ser verkligen fram emot att bygga vidare på företaget 2021 och fortsätta bygga upp det hela.

    Clara Färdiga Gå är nu 5 år gammalt och det har varit med mig så länge, men det är först nu jag verkligen kan göra något av det.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Clara Färdiga Gå fyller 5 år

    Det var hösten 2015, ett år in på Tränarprogrammet, och jag, rastlös som jag var, kände att nej, nu orkar jag inte vänta på att starta bolag, NU behöver något hända.

    Jag hade överlevt den jobba anatomitentan (visserligen på tredje försöket) och efter det kunde ju knappast TP vara speciellt ansträngande tänkte jag.

    In ramlade jag på Drivhusets kontor som då låg i Långhuset, vilket egentligen inte var meningen. Jag hade bara tagit en paus i plugget och gått och köpt kaffe, men så såg jag att dörren var öppen och Josephine satt där och såg pratsugen ut, så jag gick in och så började vi diskutera ett eventuellt företag.

    Någon större plan hade jag egentligen inte, utan jag ville testa och se vad det skulle bli av alltihopa.

    Först, när jag började plugga, tänkte jag att jag skulle forska inom träning (HAHA) men jag gav upp den i samma stund som vi hade vår första statistikkurs, och istället kände jag att företagande vore något för mig, speciellt eftersom detta är mitt tredje företag (beroende på hur man räknar visserligen).

    Älskade bästa Nerike Knockouts som jag var tränare för under tiden jag pluggade. Här tillsammans med Karlstads lag och Linköpings lag (tror jag) efter att vi haft en träningsmatch efter ett träningsläger i Örebro.

    Vad jag gjorde i företaget i början? Ja, säg det.

    Jag hade lite gruppträningar, jag hade lite pt-kunder och lite kostrådgivning och jag fakturerade företag som ville anlita mig som influencer, och så gjorde jag massor med olika små projekt vid sidan om mina studier.

    Bland annat hade jag och Rebecka en träningsjulkalender på min youtube och alltså, haha, det är så himla roligt att gå tillbaka längst bak på min kanal och se alla de fantastiska klippen vi gjorde då.

    Som vi skrattade, som vi svettades och som vi åt pepparkakor.

    2016 anordnades BBCon, som var en konferens dåvarande Better Bloggers och nu Influencers of Sweden anordnade och då fick jag lära känna bland annat världens bästa Clara, som driver Bossbloggen. En av mina absolut bästa företagsvänner det där.

    Och sen har jag gått alla möjliga små utbildningar vid sidan om Tränarprogrammet, bland annat som anställd för Actic gick jag en hel del gruppträningar, och sen gick vi Tyngdlyftning steg 1 genom TP, någon massageutbildning och ja, lite allt möjligt. Kost har jag läst och träningslära och ja, allt möjligt. Så mycket små utbildningar man kan hitta på egentligen. Kul det där.

    Billy Granberg

    Juste, Tränarpodden jag drev under studietiden har jag glömt helt!! Haha

    Jag startade en podd där jag intervjuade tränare, vilket verkligen var riktigt roligt. Det var så kul att få prata med andra om träning och ja, men få prata med vissa som bara gjorde det för att det var en kul grej och vissa som levde på att jobba som tränare. Tränarpodden finns att lyssna på fortfarande, finns där poddar finns.

    Sommaren 2017 tog jag examen, och lämnade universitetslivet. Avslutade också mitt och Jessicas fina integrationsprojekt Fotboll För Alla Tjejer, där vi en gång i veckan spelade fotboll med nyanlända ensamkommande tjejer och bara umgicks. Vi försökte väl lära ut lite svenska men jag vet inte om de lärde sig så mycket, de skrattade mest åt oss.

    Slutade även som tränare här för ÖRD och började träna hårt inför att göra min GMU under vintern 2017.

    Gjorde 3 månaders GMU och hoppade sen av det där av många anledningar, men allra främst för min stackars axel inte mådde så bra av all belastning.

    Hem kom jag istället och började jobba halvtid på en skola och halvtid med företaget och det var egentligen här jag började satsa mer, även om jag var rätt slut i huvudet och kanske bara borde tagit det lugnt (såhär i efterhand kan man ju tycka det).

    Jag hade alla möjliga olika sorters gruppträningar, löpgrupper och ja, allt möjligt, och började ha mer och mer PT, både online och irl-kunder. Började mer och mer inse vad jag faktiskt vill jobba med (pt-online).

    Sen var jag på en gruppträningsutbildning på Playitas med Apollo inför jobbet i Egypten och LEVDE LIVET.

    Kanske en av de bästa resorna i mitt liv? Skulle tro det åtminstone.

    Här, varmaste dagen på två veckor, hade vi vattengympautbildning/ examination vilket innebar att vi hade den jobbigaste typen av träning just den dagen. Vi hade riktigt kul men tror egentligen ingen mådde speciellt bra utan alla ville bara sitta i skuggan haha.

    Efter den utbildningen (och efter Egypten) så insåg jag mer och mer att event är ju den form av gruppträning jag trivs allra mest med. Här är från en av mina yogafrukostar jag haft, ett fantastiskt mysigt koncept med yoga och sen hotellfrukost. Detta var från nyåret 2018, kanske ett av mina bästa företagsminnen faktiskt.

    Efter corona får jag börja med detta igen känner jag.

    Sen kom mitt stora äventyr; mina fyra månader i Egypten. Jag jobbade som gruppträningsinstruktör/ reseledare för Apollo på Aqua Vista, och andades och levde träning. Skitjobbigt och sådär, men SÅ HIMLA ROLIGT.

    Elin, bilden under här, var dock inte helt med på vad jag ville ha för bild här med pyramiden i Giza, men vi var väldigt trötta så ni får bara ta det. 😉

    Såhär såg många av våra dagar ut, eller ja, lunchraster. Gymmet var det kallaste stället på hela anläggningen så när det var siesta och allt var stängt så brukade vi träna/stretcha inne på gymmet. Eller ja, inte alltid, men ibland tränade vi. Ibland hängde vi mest.

    Sen tog jag en svängom till Grekland också, inte att glömma det, med Apollo som arbetsgivare också. Två veckors betald ”semester” var väldigt skönt. Till skillnad mot Aqua Vista som är en träningsanläggning så var det hotellet jag jobbade då på inget träningshotell, så oftast fick jag tjata mig till deltagare på passen. Jag hade fyra pass per dag schemalagt, men i slutet av dagen kanske jag hade haft två av dem, eller eventuellt bara morgonyogan.

    Vilket jag egentligen inte klagar på, fick ju sola och sånt själv hela dagarna. Levde livet.

    Sen efter sista resan där till Grekland har det mest varit jobbande i Sverige, med gruppträningar och med PT-online, och så klart jobb på andra ställen. Här är det fantastiska seniorgäng jag brukade ha aqua och dans för på Actic, där jag jobbade en hel del under mina fyra år som anställd.

    Sen kom Corona och från att ha jobbat med företaget vid sidan om och kanske inte så seriöst (för som ni ser så har jag fyllt tiden med massor med andra saker) så blev det helt plötsligt kris och jag behövde växla upp företagandet.

    På några månader så hade jag gått från 2 online-pt-kunder till att faktiskt kunna leva på det, och räkna det som halvtidsjobb. Och under hösten nu har jag växlat upp ännu mer och räknar med att kunna jobba heltid med bolaget nu efter att jag är klar med den programmeringskurs jag läst på halvfart under hösten.

    Hela året har inneburit en stor omställning, inte bara för mig, utan för alla såklart, men framförallt så har det varit en stor stor stoooor bromsning.

    Från att alltid kört på 150% till att helt plötsligt ha massor med tid över.

    Från att kört mig långsamt in i väggen och inte riktigt tillåtit mig att återhämta mig till att faktiskt ha tid och utrymme för alla tankar, all ångest och allt ni vet. Allt psykisk ohälsa innebär.

    Från att vara stressad av för mycket ledig tid, för mycket ensamhet och för mycket lugn och ro, till att.. ja, trivas ensam. Jag, extroverta jag, trivs inte ensam egentligen, men detta året har varit bra för min hjärna. Det har varit en bra broms och för första gången på år behöver jag inte längre känna en sån himla stor press och stress.

    Har slutat vara orolig över mitt egna liv.

    Är dock orolig för världen och klimatkris och corona och allt annat sånt, men det är så stort och överväldigande så det är enbart jobbigt att tänka på.

    Under nästa företagsår hoppas jag kunna fortsätta bygga upp mitt lelle bolag. Vill gå från att överleva till att leva gött och ha det bra.

    Har en lista på utbildningar jag skulle vilja gå, som alla kostar en bra slant, så målet är att ha råd med alla tre (det är tre framförallt då alltså) och ja, vill bara känna att jag har det bra ni vet.

    Är enormt stolt över att jag har haft mitt f-skattebevis registrerat i fem år (12e december visserligen men) och att jag ändå klarar av att bygga upp min dröm med allt det innebär.

    Tack alla fina vänner och läsare och alla ni för att ni stöttat mig under de här åren!! Hoppas verkligen ni fortsätter stötta mig under kommande år!

  • Clara Färdiga Gå

    Planering för de tre sista månaderna

    … är skitjobbigt att sätta mentalt just nu, men har gjort det.

    Helt ärligt? Jag har riktigt jobbig ångest för resten av det här året, för jag vet inte om jag kommer klara av att hålla min planering.

    Nu har jag väl haft fler sjukdagar än friska dagar, inkl alla skadade dagar, det här året, och jag är så INNERLIGT trött på att få käppar i hjulet gång på gång på gång.

    Men man får ju försöka.

    Så planerna för de sista tre månaderna är satta, och vi får se om det går att genomföra allt.

    Träningsmässigt

    Mina mål att sätta PB i marklyft har jag dock släppt. Knäböjen kommer jag sätta PB i garanterat, så länge jag får till typ 8 veckors bra träning, men marklyften får jag lägga på hyllan tills vidare. Jag kommer inte komma upp på 150kg på ett bra tag i marken.

    Kanske borde träna för ett PB i bänk istället…?

    Jag vill börja om med min chinsträning, börja om och jobba med musklerna igen i överkroppen.

    Och så är det verkligen dags att börja springa igen för ett visst maraton i vår. Vill få in mängdträning igen. Många korta pass.

    Företagsmässigt

    Förutom att ta hand om mina pt-kunder och ge dem all hjälp de behöver, och göra klart kursen jag läser på uni, så har jag lite olika projekt jag vill fortsätta jobba för.

    Varje söndagskväll den här hösten sänder jag live i min tid för träning, och pratar om olika ämnen. Ikväll är ämnet fysiska tester.

    Förutom det är planen att fortsätta jobba upp min youtubekanal, vill gärna ha ganska många fler prenumeranter innan året är slut, så för att nå det målet har jag planerat att göra en yogajulkalender bland annat.

    Och sen har jag en lång lista med övningar och andra filmer som behöver spelas in, saker jag vill lägga ut och så vidare.

    Och lite allt möjligt.

    Om det nu går. Om jag nu är frisk resten av året och är utan skador.

%d bloggare gillar detta: