• Clara Färdiga Gå

    10 saker jag hjälper dig med som online-PT

    Börja träna överhuvudtaget

    Och i det veta vad du ska göra när du börjar träna.

    Veta vad det innebär och veta vad du ska göra för övningar. Hur många som är rimligt att köra.

    Hur ofta. Hur mycket. Vilka tidsintervaller. Vilken vikt.

    Allt. Från början. Det gör vi tillsammans.

    Förstå vad träning ger dig

    Alltså på riktigt vad det ger dig. Vad träningen gör i ditt liv, vad det ger dig att stärka dina armmuskler, bygga upp en bålstabilitet, bygga upp konditionen, bygga upp självkänslan och mycket mycket annat.

    Skapa motiverande träning

    JA, man ska alltid träna träning som är bra för kroppen, men ibland är det kanske lite tråkigt att bara köra sån typ av träning. Det är lika viktigt att köra träning som motiverar, som utmanar och som känns roligt.

    För vissa är det att gå på danspass, för vissa är det att köra biceps i 4 olika vinklar och övningar, för vissa är det att dra ut och springa länge.

    Livssituationsbaserad träning

    Visst. Man kan planera hur mycket som helst. Man kan tänka att man ska hinna med 5 pass i veckan, träna 2 timmar varje gång och verkligen kötta.

    Och så kommer livet emellan.

    Vissa har barn att ta hand om, andra har mycket jobb, vissa har ångest att hantera, andra vill inte träna när det är mycket folk(jag) och ja, alltså, det finns miljontals anledningar som gör att en träningsplanering inte håller.

    Det jag gör är att hjälpa dig hitta den träningsplan som passar i ditt liv.

    Träningsform för dig

    Som ovan, vissa vill träna 2 timmar fem gånger i veckan. Andra vill träna så lite som möjligt, gärna hemma, gärna utan att behöva byta om.

    Vissa vill dra ut på långpass, cykla i flera timmar, vissa vill dra och simma intervaller innan jobbet. Vissa vill gå på morgonpass på gymmet, vissa vill köra på lunchen och vissa vill träna sena yogapass innan det är dags att sova.

    Våga utmana rädslor

    Våga testa tunga vikter. Våga springa lite snabbare. Våga göra något nytt. Våga ta steget till skivstången. Våga gå på ett nytt pass.

    Våga och utvecklas.

    En längre hållbar plan

    Tillsammans sätter vi en plan som sträcker sig över lång tid. Som är mot ett större mål. Som inte bara handlar om att komma igång utan som handlar om en lång och hållbar livsstil.

    Hitta en lagom nivå

    Och egentligen kanske lära dig förstå vad som är tillräcklig träning. Hur mycket som är good enough och vad som mer är en drömnivå.

    Vissa veckor blir det ”bara” två pass och vissa veckor blir det fem pass. Båda är good enough.

    Teknikhjälp

    Teknik kan vara svårt att få till i vissa övningar, eller nej, egentligen alla övningar. Det är så lätt att fuska sig igenom knäböj, planka, armhävningar, marklyft, och ja, alla övningar egentligen.

    Genom film och tekniktips hjälper jag dig hitta rätt i dina övningar, hjälper dig hur du ska göra för att stå rätt, hitta rätt muskler, aktivera rätt, så att du får ut så mycket som möjligt av din träning.

    Med dålig teknik kan det fortfarande bli skitjobbigt och du blir trött. Men med dålig teknik finns det risk att du skadar dig, sliter på leder och muskler och på något sätt gör att du inte håller så länge.

    Orka fortsätta kämpa

    När allt är skitjobbigt, inget går som du vill, utvecklingen stannar, du bara blir sjuk och allt sånt du vet.

    Då fortsätter vi tillsammans.

    En träningsdag i taget.

    Vill du också anlita mig som PT?

    Skriv upp dig på min väntelista.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Bucketlist 2020

    Okej. Här sitter jag på tåget till Småland, och dricker en kopp kaffe, äter plockgodis och funderar över livet.

    Damen mittemot öppnade precis en öl och ser lite ut som om hon funderar på vad hon egentligen håller på med, men det kanske inte är något jag ska fråga henne om va?

    En fredagskväll på ett tåg. Helfestligt.

    Åtminstone inga förseningar, och jag åker framåt för en gångs skull. Lyxigt.

    Förra året och året innan det skrev jag en bucket list med saker jag ville lyckas med och göra och hitta på under året, och nu i år tänkte jag fortsätta på samma bana.

    Några företagsprylar, några träningsprylar och en hel del annat.

    Bucketlist 2020

    • Överleva mitt maraton haha
    • Få med mig 100 personer på OCR Team Clara
    • Tatuera mig
    • Besöka alla SHL-arenor under slutet av den här säsongen och under nästa säsong fram till årsskiftet.
    • Böja 100kg.
    • Läsa 50 böcker.
    • Nakenbada
    • Tälta
    • Marka 150kg.
    • Åka till Skara Sommarland.
    • Prova alla Örebros hotellfrukostar med Louise.
    • Uppleva norrsken (vilket borde kunna kombineras med Skellefteå eller Luleå-resa?)
    • Prova 52 olika bubbel eller viner (helst rödvin haha)
    • Nå 1000 prenumeranter på youtube
    • Ha ett träningsevent i månaden (inte så stort och komplicerat dock)
    • Åka till Frankrike med tåg för en gångs skull
    • Klara av kodkursen jag går nu, den jag ska börja i januari och vad jag nu hittar för något till hösten! Faktiskt lite peppad, men inte på tentan vi ska ha om två veckor.
    • Hitta ett hockeylag att vara fystränare för.
    • Få börja i HV någon himla gång, sökt 711 gånger utan att få mer än ett ”vänta”
    • Jobba heltid som PT

    Sen vill jag göra lite andra privata saker under året, och det lär ni märka när det händer, men inget jag vill gå ut med just nu bara.

  • Clara Färdiga Gå

    Avslutar året med knäböj

    Och är jäkligt nöjd.

    Med året.

    Träningsåret 2019.

    Egentligen det enda jag är ordentligt nöjd med av det här året.

    Men alltså, på riktigt.

    Känns som om jag är på väg in i mitt livs toppform.

    Ser ruskigt mycket fram emot träningsåret 2020.

    Vet inte vad jag ska träna imorgon bara.

  • Clara Färdiga Gå

    Såhär ska mitt 2020 bli

    Hittade det här inlägget inför 2018, så tänkte att jag snor min egen lista och kör inför 2020!

    En sak jag vill lära mig: Då skrev jag att jag ville lära mig koda, och det vill jag verkligen fortsätta köra på!

    Det här vill jag testa på: Åh, vet inte? Vill testa olika sporter, men vet inte exakt vad jag vill göra! Har ni några idéer? Boxning? Dans?

    En sak jag måste våga minst en gång: Kanske fortsätta köra fastän allt känns hopplöst? Är bra på att ge upp, men vill inte det under 2020.

    En sak jag vill köpa till garderoben i år: Alltså, i år har jag tänkt köpa massa träningskläder… 😉 Men tänkt att det ska vara med min logga på! Så blir liksom MINA kläder. Taggad.

    Träningsform jag tänker satsa på: Första halvåret blir ju löpning och träning för mina OCR-lopp, och andra halvan blir tung styrketräning igen.

    Ett äventyr jag vill åka på: Alltså jag vet inte??? Jag vet inte vart jag vill åka i år? Vart ska vi åka kompisar? Vem vill åka någonstans med mig? Jag vet ju vart jag VILL åka, Portugal och Spanien är lockande, men vad ska jag göra där då? Haha

    Ett sparmål jag har för 2020: Har ett stort sparmål, och sen har jag massa små i Dreamsappen!

    Något jag ska fokusera på: mitt företag. Att få mitt företag att växa. Längtar verkligen efter allt jag ska få av det där företaget.

    För att få mer vardagsglädje ska jag: Umgås mer med massa fina kompisar! Åh, har så mycket saker jag vill göra med mina vänner haha, taggad på 2020! Hoppas att de alla vill umgås med mig bara.

    Något jag gärna vill ha mer av: Glädje.

    Något som inte får följa med från 2019:  Ångestskapande människor.

    Mitt ledord för 2020: framåt.

  • Clara Färdiga Gå,  Egypten,  Företagarlivet

    Tack för 2019

    Nej men hallå. Vilket JÄKLA år jag haft. Det har vart så skitjävla dåligt och helt magiskt bra så jag vet inte ens hur jag ska börja gå igenom allt. Tror vi tar månad för månad och så går jag igenom min bucket list för 2019 och det här med en lista och plan om 2019, och sen lite andra saker jag skrivit upp om året.

    För det första ville jag ha Modig som ledord för året. Och det har jag verkligen verkligen verkligen varit. Haft så mycket fuck-it attityd under året och bara kört på.

    Att våga och vara modig var det som fick mig att inte krascha helt under året. Släppa taget och våga.

    Känner ändå att ordet modig va mitt ord.

    Januari

    Började året med nyårsyoga och att fira med V, och åkte sen till Egypten. Var i Luxor och såg alla möjliga magiska och häftiga saker. Herregud vad jag älskar historia.

    Och så började jag ju som reseledare och träningsinstruktör på Aqua Vista och levde livet. Ett väldigt stressigt jobb, trivdes med träningsbiten men hade ändå väldigt kul.

    På något sätt älskar jag ju stressiga jobb i perioder. Alltid gillat när det händer saker.

    Träning: under 2019 hade jag som mål att bli mer allroundtränad och det har jag verkligen kört på, speciellt under Egypten-tiden, eftersom jag behövde orka hålla alla möjliga olika träningspass och köra olika typer av träning.

    Februari

    I februari levde jag och Elin livet i Egypten, var i Kairo och hade fotosession och ja, förutom det så slet och slavade vi på Aqua Vista.

    Träning: I februari var det en hel del fokus på kondition. Simmade mycket, sprang en del i öknen och tränade mycket generellt. Många pass, speciellt aqua-pass, så trött var man typ alltid.

    Mars

    I mars var jag på Hurghada-tur med en random taxi-kille. Råkade säga att jag va kristen och ville se stans finaste katolska kyrka, och eftersom han också va kristen (katolik) så blev han SÅ stolt och körde mig runt halva stan typ. Behövde inte betala utan han va så nöjd och så stolt över det hela. Smög dock ner ett par 100 egypiska pund som tack, stackarn la 4 timmar på mig utan att tjäna pengar. Men så häftigt och fan vad jag saknar Hurghada, så fint där!

    Jag och E var på ökensafari! Så himla himla häftigt!

    Träning: körde ju Marklyft Mambo under mars och april, och jäkla bra resultat det gav. 130 kg pb.

    April

    I april om V och turistade med mig och jag jobbade mina sista veckor i Hurghada. Då, sista tiden, var det så varmt och skönt i den där stan. Såååå härligt. I början hade det varit riktigt varmt och svettigt, men på slutet var det bara gött och härligt.

    Maj

    I maj var jag hemma ett par veckor, körde träningsgrupper, föreläste för de här bland annat och hade det väldigt väldigt bra. Det var skönt att få komma hem till Sverige igen mindes jag, allt var tyst och lugnt haha.

    Dock åkte jag i slutet av maj till Grekland igen och jobbade där i en vecka ungefär.

    I Grekland var jag ju och jobbade på Zakynthos, och en av dagarna var vi på roadtrip runt ön! Så jäkla fin ö det där, och saknar mina kompisar något enormt.

    Juni

    I juni tog min fina syster studenten, känns knäppt att den lilla ungen blev så stor men sånt händer ju det också.

    Och så sprang jag och V Action Run i Kalmar ju! Så himla roligt! Är så taggad på att springa fler OCR-lopp under 2020.

    Sen var jag en vecka i Taizé, var dock sjuk hela veckan så var inte jätteroligt, men behövde ändå få åka dit och varva ner. Och när jag kom hem så åkte jag och hälsade på min favoritHelga och favoritFilippa i Mallis.

    Mådde också ruskigt dåligt i juni. Gick till en psykolog som hjälpte mig en hel del, även om det bara blev tre gånger (för hon skulle ha semester och sen flytta) så blev det väldigt mycket enklare att hantera alla tankar.

    Juli

    Under juli hade jag mitt julibootcamp, tränade en grupp utomhus hela sommaren, och förutom det jobbade jag mest på Actic. Mycket träningsnack och en hel del grupper. Saknar det jobbet enormt, så himla fina medlemmar som jag hängde med då.

    Träning: yogade enormt mycket och tog mycket tid att bara ta hand om kroppen.

    Tyvärr är allt jag minns från juli bara ett stort mörker. En dag i taget.

    Augusti

    I augusti jobbade jag också en hel del, och fick hem den här fina älskade vovven. Nyko älskling. Fan vad jag saknar dig. Hade bara en månad pga han och jag ej funkade ihop. Han pga inte bra med stadsmiljö och jag pga det som står nedan.

    Mådde också så extremt dåligt under hela sommaren, fick kämpa så mycket med att komma ur sängen, både juni, juli och augusti var såna månader. Sen hände något, en person kom in i mitt liv och hjälpte mig att komma på banan igen. Dock försvann personen för någon månad sen igen, men är evigt tacksam för den här tiden iaf.

    Började jobba på Puls&träning här, så himla kul extrajobb! Gillar den kedjan enormt, så mysig och snäll, och professionellt bemötande överallt, både chefer och medlemmar och allt. Gillar verkligen den kedjan, så kommer sakna dem nu när jag ska sluta i januari/februari-skiftet.

    Bokläsande: under sommaren och hösten började jag läsa mer regelbundet igen, och även om jag inte nådde målet med 50 böcker så kom jag iaf närmare än vad jag gjort tidigare. Så skönt att hitta tillbaka till läskärleken igen.

    September

    Här började jag äntligen må bra, även om jag fick lämna ifrån mig Nyko. Hittade livslust och motivation till att börja jobba med företaget, och äntligen började saker fungera för mig. Äntligen började jag få upp det intresset jag så länge kämpat för att få.

    Enormt tacksam för att jag orkade ta mig igenom sommaren och enormt tacksam för att ni som hjälpte mig igenom det gjorde det.

    Pluggfokus: i september började jag min java-programmeringskurs på Gävle Uni, och den har jag läst nu under hösten, vilket har varit iaf en start i målet att lära mig att koda och programmera.

    Oktober

    I oktober blev det en del föreläsningar, föreläste om träning och om internet, så en kul månad! Körde lite uteträning och fick igång några nya pt-kunder vilket va himla himla roligt!

    Slutade även jobba på Actic. Saknar enormt men känner också att det var dags att lämna det jobbet. Det var lite orimligt att jobba en eller två timmar om dagen max och få den lönen som jag fick, med tanke på hur jag mådde. Jaja, man kanske får komma tillbaka när jag mår bättre, saknar ju gruppträningsdeltagarna!

    I och med att jag slutade där och slutade med lite andra uppdrag som fått mig att stressa runt Örebro så började jag också må bättre. Tog för lång tid för mig att inse, men till slut så….

    November

    En jobbig månad rent fysiskt, eftersom jag började jobba på mitt nya deltidsjobb och tränade väldigt tungt samtidigt. En tuff månad mentalt också, men överlevde.

    I november tog jag tag i min youtubekanal och laddade upp många träningspass och andra roliga saker, vilket har vart så kul! Ett av målen 2020 är att köra mer på yt.

    Träning: i november och december har jag på riktigt börjat träna för att hitta rätt i knäböjen igen. Mitt mål är ju att orka göra 100kg i knäböj, egentligen under det här året, men det har inte gått så bra som jag tänkt… eftersom jag inte tränat på min knäböj knappt alls. Men nu tänker jag lära mig böja igen, så kanske 100kg kommer upp enkelt under 2020.

    Dock stolt över att ha orkat köra 10 x 100kg i marklyft:

    December

    Och så kom december, årets sista månad. Lite lugnare jobbmässigt, men kände att novembers slit satt sig i huvudet. Men nu känns det bra igen, är redo för 2020 och att börja jobba ordentligt med företaget igen.

    Träning: Bra löpmånad, sprungit mer och längre, vilket har känts himla bra! Mitt maraton känns inte lika hopplöst. Bockade av att orka milen utan att dö från min bucket list med, himla trevligt.

    Måendemässigt så är det först andra halvan av december som jag känner att jag mått bra på riktigt. Att livet vart roligt. Att jag haft det bra. Äntligen.

    Summarum

    Nådde absolut inte mina stora mål med året, men nådde många mål och gjorde många saker från min bucket-list, vilket va så roligt ändå. Det är kul när man läser igenom målen jag satte och ser att många har blivit nådda, även om jag glömt bort att jag skrivit upp det. Lite häftigt det där.

    För företaget hade jag enormt höga mål, som jag inte nådde ens lite. Hade kanske kunnat göra det om jag hade haft andra förutsättningar, men har generellt mått riktigt dåligt under året, så det har liksom inte fungerat. Tror dock att jag ska copy paste på de målen och köra under 2020, det känns närmare nu än då när jag skrev dem.

    Träningssummering från Styrkelabbet:

    Av 123 registrerade styrketräningspass (har inte reggat alla) så har jag kört 2.5 pass i veckan i snitt, och mitt allra tyngsta lyft va mitt maxlyft i marklyft på 130kg. Mitt stoltaste pb är dock 55kg i bänken. Har även lyft över 500 ton.

    Träningssummering från Runkeeper:

    190 registrerade sprungna kilometer. Medeltempo 7.52min/km, och 48 registrerade pass. Totalt har jag sprungit i nästan 25 timmar haha! Mitt längsta pass var 15km och mitt snabbaste på milen är på 1 timme och 9 minuter.

    Ett jäkligt bra träningsår. Är nog ändå i min bästa träningsform just nu. Kommer säkert se tillbaka på den här tiden om ett par år och bara vad i hela uppskattade jag inte det mer än vad jag gör haha…

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Drömmer om 2020

    Längtar ju efter att företaget ska gå så pass bra att jag kan ta ledigt på riktigt.

    Att jag kan lita på att mina kunder finns där.

    Jag längtar efter att vara företagare på heltid.

    Att det ska funka på riktigt.

    Jag längtar efter att kunna göra allt jag vill och inte känna mig stressad över att det inte fungerar.

    Jag vill så gärna att det ska gå.

    Så himla motiverad inför 2020.

    Målen har blivit satta nu.

    Vill ta 2020 med storm.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet,  Youtube

    Sov mer för bättre träningsresultat

    HEJ!

    Hur är läget?

    Hur mår ni?

    Här är det bra, det är lite olika saker som händer just nu i livet, men i ren allmänhet är det väldigt bra.

    Just nu har jag hamnat i en youtubeperiod, så har börjat uppdatera YT väldigt mycket, vilket känns så roligt! Pratar om lite allt möjligt, som i det här klippet ovan, som handlar om sömn.

    Det här är något som lätt glöms bort, men som är viktigare än man kan tro.

    Det är viktigt att sova, mer viktigt än att hetsa kring träningen och försöka trycka in så mycket som möjligt.

    Jag har slutat på Actic!

    Det är dags för nya äventyr i mitt liv, så lämnar både gymmet och gruppträningen nu. Behövligt, har ändå jobbat där i fyra år!

    Har lite andra saker på gång, och vill framförallt lägga ner den energin på mitt egna företag.

    Kommer visa sig under våren mer i vad jag tänker och planerar!

%d bloggers like this: