• Blogg,  Företagarlivet,  Tankar

    Jag har tappat motivationen här

    Clara förr: planerade stora framtidsdrömmar.

    Clara nu: orkar inte ens tänka på nästa vecka.

    Clara förr: drömde om att åka utomlands.

    Clara nu: orkar inte ens tänka ut vad hon ska äta imorgon.

    Clara förr: festade flera dagar i rad och orkade ändå gå upp ur sängen dagen efter.

    Clara nu: tar timmar på sig för att bara komma upp ur sängen och äta lite frukost.

    Clara förr: drömde om att driva ett stort träningsföretag.

    Clara nu: orkar inte ens fullfölja planeringen jag har just nu.

    Jag är dock inte orolig.

    Vet att mitt gamla jag finns därinne. Att hon vill komma fram igen.

    Känner det på mig. Vet att jag är på gång. Skyndar långsamt och vet att det får ta sin tid det tar.

    En dag i taget kanske blir att orka en vecka i taget. Sen kanske jag orkar tänka på månader igen och snart orkar jag nog tänka längre än så. Igen.

  • Tankar

    Att börja träna efter att ha varit sjuk

    Nu kanske jag jinxar allt och säger att jag är frisk och blir sjuk igen imorgon, MEN jag tror jag är helt frisk nu. Snorar inte, hostar inte, har inte huvudvärk.

    Är bara jättetrött och blir andfådd av minsta lilla fortfarande.

    Så…. hur gör man för att börja träna igen och komma igång med allt när man vart sjuk? Antingen bara en liten förkylning eller om ni också vart sjuk lääänge.

    För det första så är det bra att prova att ta någon dags extra vila om du har tid och möjlighet för det, för hur drygt är det inte att komma igång med träningen igen och så blir man sjuk DIREKT för att kroppen inte helt är med på banan, trots att det kändes så.

    Så först någon dag mer i soffan.

    Och sen börja med korta promenader. 10-15 minuter, och se hur det känns efteråt när du kommer hem.

    Ta en långsam cykelrunda på 30 min och känn efter om flåset känns behagligt eller skitjobbigt.

    Kanske kan du göra ett yogapass hemma, eller testa om du orkar dammsuga lite. Åtminstone är det så för mig, att om jag orkar städa lägenheten (och framförallt vill göra det för att man är så rastlös,) så är man frisk).

    Vad ska man köra för pass sen då?

    Det beror såklart på vad man brukar göra i vanliga fall, men jag hade valt ett pass som är lite lugnare och kanske inte riktigt involverar helkroppsövningar.

    Om man gymmar hade jag valt lite tricepspressar och bicepscurls, lite tåhävningar kanske, någon enklare rodd för ryggen och lite lugn cykling kanske.

    Hade jag tränat hemma hade jag kört lite lugna minibandsövningar och försökt hålla pulsen nere, kanske tränat lite balans, och mest tagit det lugnt.

    Ska man köra någon typ av kondition hade jag verkligen tagit det lugnt, testat med kanske lite lugna intervaller, där man varvar lugn jogging med att gå och gjort det max 30 minuter.

    Orkar man och känns det bra, ja, då ökar man först nästa dag.

    Känns det inte bra, ja, då backar man och vilar dagen efter.

    En dag i taget. Lite lugnt och långsamt kommer man tillbaka.

    För vem orkar bli sjuk ännu en gång? Inte jag åtminstone.

  • Tankar

    När jag slutade väga mig så blev jag trygg i mig själv

    När jag slutade titta på siffran på vågen, började jag uppskatta min kropp.

    När jag slutade klämma på magfettet, började jag uppskatta mat igen.

    När jag slutade jämföra mig med andras kroppar, så började jag känna att min kropp duger också.

    När jag slutade använda en calipertång för att mäta fettprocent (ja, vi hade såna på universitetet som vi hade tillgång till, skitdumt för min hjärna), så kunde jag släppa taget om mina negativa tankar.

    När jag började träna tung styrketräning och började bry mig om vikterna på skivstången, kunde jag släppa taget om min egen vikt.

    När jag började bry mig om vikterna på skivstången, kunde jag för första gången känna att mitt utseende inte spelar någon större roll.

    Vill inte säga att jag haft en allvarlig ätstörning, men jag har, som många andra i min ålder gör eller gjort, ätit alldeles för lite och har alltid försökt gå ner i vikt, oavsett om man egentligen behöver eller vill gå ner i vikt.

    Jag vill inte säga hur mycket jag väger här, eller liksom prata om det, för jag vet att det kan vara triggande, och jag har lovat att det här är en safe spot, och helt ärligt, det spelar ju ingen roll?

    Den viktigaste vikten är vad du har på skivstången, inte vad som står på vågen.

    Sluta mesa, börja lyft ordentligt, lägg av med dina 3-kg-vikter och börja träna med vikter som ger resultat på riktigt.

    Lovar att du kan börja må bra i din egna kropp då med.


    Vill du ha mer såna här inlägg? Signa upp dig på mitt nyhetsbrev

    Hej! För att få mail från mig behöver du godkänna här nedan:

    You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

    We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp’s privacy practices here.

  • Tankar,  Träning

    Målet: så allroundtränad som möjligt

    Hejhej! Vill först och främst säga att jag inte är så här brun just nu. Det är från Egyptentiden, men kände att det var dags för en sån igen.

    För det andra så ja, nu tänkte jag prata lite om mina träningsmål just nu och ja, detta är ju ingen nyhet för många av er, men får ändå frågan ofta och mitt allra största träningsmål just nu är att bli så allroundtränad som möjligt.

    Att klara av så mycket som möjligt och så varierat som möjligt, ja, det är målet.

    Och det som jag tränar för just nu är att klara av:

    • Marklyft 150kg och knäböj 100kg (någon gång runt jul är väl tanken haha)
    • Klara av att göra chins igen
    • Träna upp min rörlighet genom yoga
    • Löpträna inför ett eventuellt maraton i vår (om nu det blir något lopp då?)

    Min tanke är att köpa mig ett par skridskor när hockeysäsongen börjar och lära mig åka igen, men det är också en tanke jag haft i x antal år så vi får se hur det går på den fronten.

    Sen… ja, jag vill bli större och starkare. Bygga mer muskler, växa, kanske gå upp en storlek eller två.

    Men det behöver inte gå så snabbt. Vill ta det i min takt. En sak i taget.

  • Tankar

    Be fearless and leave him behind.

    Vissa dagar gör vissa saker mer ont än andra. Vissa saker känns mer än andra. Vissa saker är jobbigare att släppa än andra.

    Men släppa taget, ja, det måste jag göra.

    Vissa saker orkar man inte med, som att bli behandlad som att man inte riktigt är värd det bästa.

    Men.

    Det är man ju. Alltid.

    Ibland tar det bara tid att på riktigt mogna i tanken att släppa taget om någon.

    Åtminstone om man är sån som alltid alltid alltid vill tro det bästa om andra och vill tro att andra kan ändras.

    Be fearless and leave him behind.

  • Tankar

    Det sägs att jag älskar mat

    Och jag förstår ju varför man tror det.

    Ibland undrar jag om jag pratar om något annat än mat.

    Kanske träning ibland. Och företaget. Och att sova.

    Men annars är det nog käket ändå.

    Det är en indikator för mig. Äter jag bra mat och framförallt orkar jag laga bra mat så mår jag bra. Gör jag inte så…. behöver jag oftast fixa till något i livet.

    Så nu, när jag ätit ett par mackor, och redan längtar efter nästa gång jag ska äta, så kan man ju säga att jag mår finfint.

    Vet inte varför egentligen, men ville bara ventilera detta.

    Här är en rabarberpaj som jag gjorde en gång.

    Bara så ni vet.

    Nu ska jag till gymmet. Hej.

  • Tankar

    Måste man vilja utvecklas just nu?

    Har sett många som pratat om fenomenet fram och tillbaka senaste dagarna om att man MÅSTE GÖRA SAKER nu i Corona-tider.

    Man måste utvecklas, måste utbilda sig, måste göra ditten och datten och måste HITTA PÅ SAKER för all denna tid som man får av att inte göra x och y som man alltid gör, ja, varför ska man kasta bort den.

    Typiskt stress-påslag.

    Alltså, det här känns säkert bra och viktigt och meningsfullt för vissa, men jobbigt och kämpigt för andra.

    Jag tror att det kan vara väldigt dumt att prata om all den här nya tiden vi helt plötsligt fick som en tid man måste utnyttja, åtminstone för vissa typer av människor, såna som mig.

    Såna som tycker att det är lite jobbigt och lite stressigt med Corona, som gärna tar till sig av nyheter och stressar upp sig av det mesta.

    Och så ska man ”ta vara på tiden och göra massa nya saker”…

    Njae.

    Visst, att göra något med tiden, och kanske försöka fokusera på annat än nyheter och sociala medier, men i så fall rekommenderar jag att fokusera på det man redan kan, och kanske lära sig mer om samma område man redan kan. Försöka göra små saker med det man redan har hemma.

    Men jag tror helt ärligt att många kommer må mycket bättre av att backa och pausa istället för att vilja utvecklas och vilja bli mer än vad de tidigare varit.

%d bloggers like this: