listor

  • Clara Färdiga Gå,  listor

    Fem saker du får hjälp med om du anlitar mig som personlig tränare

    Uppstart

    Först och främst – en rimlig uppstart. Det är så lätt att starta igång projektet ”komma igång med träningen” och när man gör det så blir det alldeles för svårt och komplicerat och för många saker på en gång.

    Det är lätt att sätta höga krav på sig själv och inte hitta någon form av rimlighet i träningen och det blir för tungt och för mycket, så det är en av sakerna jag jobbar mycket med; att skapa en rimlig start för dig som vill komma igång med träningen.

    Utmanande träning

    En del som kontaktar mig brukar vilja ha hjälp med träning som utmanar och som utvecklar, för man kan känna att man tränar dag ut och dag in, utan att få några resultat, så det jag gör är att se över så det blir en rimlig träningsmängd och att man tränar så det faktiskt blir något vettigt av det hela.

    Har man inte koll på läget kan det vara svårt att veta hur tungt något ska vara och hur många repetitioner man bör göra på en viss vikt, så det är något som jag ser över och hjälper dig med.

    Struktur

    Att ha en bra struktur och en rimlig träningsmängd per vecka kan vara svårt att få till, både antal pass och hur länge man ska träna, så det är något vi ser över och bestämmer åt dig.

    För vissa kan det handla om att dra ner på antal pass, men kanske lägga till lite rörlighetsövningar i veckorna, för andra kan det vara att öka antal pass, så det här beror på person och hur ens vardag ser ut.

    Vissa har väldigt aktiva jobb och kanske inte behöver så mycket fysisk aktivitet, andra kanske sitter framför en dator hela dagarna och behöver röra på sig mycket mer än vad de gör just nu, och då lägger vi en plan utefter det.

    Kosthållning

    Något som väldigt många kämpar med är att hitta en bra kost som ger mycket energi, men som är hälsosam och hållbar över tid. Det är jättelätt att hitta dieter och kostscheman som funkar under en kort tid, det är ju bara att googla så får man upp mängder med förslag, men att hitta ett förhållningssätt som funkar över tid, ja, det är absolut inte lika lätt.

    Tillsammans diskuterar vi fram en lösning som funkar för dig, antingen om du får riktlinjer, ett schema att följa eller om du mer vill ha feedback och en diskussion kring vad du äter.

    Alla vill inte ha det här, men många önskar hjälp med sin kost, så givetvis pratar vi om det, om du vill.

    Roligare träning

    Och främst; träning som du tycker är rolig, motiverande och som du faktiskt kommer genomföra. Alla älskar inte att träna på gym, alla älskar inte hemmaträning, alla älskar inte löpning, men jag vet att det finns någon form av träning som du uppskattar mer än andra träningssätt.

    Jag kommer inte tvinga dig att göra något du inte vill, utan istället hittar vi det som du tycker om och kan tänka dig göra. Kanske gillar du inte att träna alls, och i så fall så gör vi bara det minsta möjliga så du får träningsresultaten du vill ha, utefter dina förutsättningar.

    Anlita mig som online-pt

    För att kunna anlita mig som online-pt behöver du skriva upp dig på min väntelista, för jag tar nämligen inte in nya pt-kunder närsomhelst, utan jag släpper bara in nya i gänget när jag har tid, så för att inte missa din chans kan du skriva upp dig på den här listan, så meddelar jag dig när det är dags för nästa gäng.

  • listor,  Tankar,  träna med Clara

    5 saker jag önskar att jag visste när jag började gymma

    Att det inte spelar någon roll hur mycket man lyfter

    Tänker tillbaka på mina första år på gymmet och hur mycket jag skämdes över att jag tog små hantlar, små vikter och kämpade på med att bygga upp mig själv från noll. Skämdes för att jag trodde att alla andra brydde sig.

    Vet inte om jag någonsin lagt märke till vad någon annan håller på med, om det inte är någon jävligt stark i närheten som lyfter riktigt tunga vikter. Då stannar jag upp, hejar på och applåderar efteråt.

    Att allt blir enklare om man följer ett träningsprogram

    Det behöver verkligen inte vara något avancerat. Är man nybörjare är det ju smart att börja med ett program för just nybörjare. För att börja någonstans, men för att ha någon form av struktur att följa och en tanke bakom.

    Att slippa tänka ut, slippa fundera ut övningar, att läsa om teknik och se instruktioner i förväg och ha en backup-plan om något är upptaget – det hade hjälpt mig enormt i början.

    Att det är motiverande att skriva upp sin träning

    Och att utmana sig själv genom att pusha sig själv lite varje gång. Har man tagit samma vikt i 10 veckor och gjort samma repetitionsantal varje gång så händer det ju tyvärr inte så mycket, eller samma i ett år som det var för mig haha, såååå… jag hade verkligen behövt ha bättre koll på vikter jag lyfte i början.

    För att utvecklas behöver man ju fortsätta utmana sig själv. Det behöver inte vara att man dubblar vikten varje gång, men lite tyngre kan man alltid prova. Och då behöver man ju ha koll.

    Att det är okej att skita i konditionsträningen

    Åtminstone med tanke på att jag (i princip) aldrig haft ett mål där jag behövt ha bra kondition SAMT att jag alltid cyklat så himla mycket överallt och verkligen inte behöver lägga 5 minuter på en konditionsmaskin när jag redan cyklat 20 min till gymmet i motvind. Meningslöst och inte behövligt för alls för mig.

    (har du mål där du vill ha bra kondition behöver du ju inte ta åt dig av det här)

    Alla vill hjälpa till

    Förlåt men det finns inget folk på gym älskar mer än ”ursäkta men du ser ut att kunna det här, skulle du bara kunna hjälpa mig med tekniken i xxxx för jag fattar inte riktigt hur man gör”.

    Utan att överdriva har du antagligen gjort den personens dag, kanske vecka, kanske bästa på hela månaden.

    Okej, kanske inte att exakt alla vill hjälpa till, men de allra allra flesta vill gärna ha en sån komplimang, och vet inte den personen du frågar så kan du alltid höra av dig till mig.

  • Företagarlivet,  listor

    Såhär ska mitt 2022 bli

    Se 2018 och 2019 här.

    En sak jag vill lära mig: Under 2022 tänker jag fokusera mer på att lära mig koda. Jag har kommit en bit på den resan, men känner också att jag bara skrapat på ytan av vad jag vill lära mig.

    Det här vill jag testa på: Det här kommer jag säkert få äta upp, men är sugen på att gå en nybörjarkurs i CrossFit. Haha.

    En sak jag måste våga minst en gång:

    En sak jag vill köpa till garderoben i år: Jag vill köpa träningskläder till mig själv i mitt eget namn. Alltså till företaget. Med Clara Färdiga Gå på.

    Träningsform jag tänker satsa på: Jag tänker främst köra vanlig hederlig gymträning. Bygga muskler.

    Ett äventyr jag vill åka på: Jag vill ut och tälta, åka på tältresa någonstans! Kanske flera såna?

    Ett sparmål jag har för 2021: Inget specifikt så, men jag vill bygga upp min buffert igen.

    Något jag ska fokusera på: Att bli stark och må bra och landa i livet. Det har varit väldigt kämpigt mentalt så nu vill jag bara… må bra.

    För att få mer vardagsglädje ska jag: Vara ute mycket med hunden och träna mycket. Det jag tycker om och behöver.

    Något jag gärna vill ha mer av: Lästid! Jag vill läsa mer böcker och bara slappna av med en bra bok. Ta det lugnt. Läsa.

    Något som inte får följa med från 2021: förutom all sjukdom i världen så vill jag gärna att alla förkylningar jag haft senaste halvåret bara ska lägga av och låta mig vara ifred.

    Mitt ledord för 2022: BUILD.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet,  listor

    2021 – månad för månad

    Varje år sammanställer jag året i månadsform, för att se tillbaka över året som varit och jobba vidare mot mina mål kommande år.

    I början av året gjorde jag en bucketlist, och jag har ändå kryssat av några saker! Att resa har varit klurigt, men på det stora hela har jag ändå lyckats med en del kul punkter. Skogslivet passar mig bra har jag insett.

    Januari, februari och mars

    Januari, februari och mars var inte roliga månader för mig. Gick runt och väntade på att få besked från jobb jag sökt, efter att ha varit arbetslös och sjuk (förutom företaget) under hösten, men fick tyvärr ingenting.

    Jobbade mycket med företaget och var ute med min hund, min träning var i princip obefintlig, jag var i en väldigt negativ spiral med tankar och kände bara hur livet åt upp mig och till slut kunde jag inte hitta någon annan lösning än att flytta ifrån Örebro och ner till Växjö och till min familj.

    April

    Sagt och gjort, i april flyttade jag till en håla utanför Växjö, i närheten av mina föräldrar, och sökte jobb i samma håla och fick jobbet samma dag i princip. Började jobba två veckor efter och trivs som fisken i vattnet. Jobbar där 50% nu och företaget 50%.

    Bodde hos mina föräldrar i en månad innan jag fick lägenheten, och från att varit i princip ensam sen Corona kom så var det väldigt skönt att bo med andra, och att bo på landet, med skogen.

    Jag kom igång med företaget igen, och med träningen. Livet började kännas bättre.

    Maj

    Absolut bästa här var givetvis SM-guldet för Växjö Lakers! Älskade jävla lag

    Jag jobbade med att bygga klart Strongandhappy.se som lanserades 1 juni, och det är jag så himla stolt över. Älskar den sidan.

    Hittade även ett gym i Växjö som jag började träna på och kände att livsglädjen började komma tillbaka.

    Flyttade ju in i min lilla lägenhet och började komma iordning. Kände att visst, det är skönt att bo med andra, men att bo med sina föräldrar igen… Det tar på krafterna! 😉

    Juni

    I juni jobbade jag en hel del, badade en hel del, och förberedde inför träningsutmaningen i juli som det var så många som var med på!

    Min egen träning kändes också bra, det kändes som om det började klicka i kroppen igen. Det blev en del löpning och en del pass på gymmet.

    Juli

    I juli testade jag på att padla kajak för första gången i mitt liv! Det var himla roligt och jag funderar starkt på att gå med i kanotklubben i stan för att göra det här fler gånger! Det är så himla rogivande och skönt mentalt för hjärnan, så jag hoppas det blir mer av det nästa år.

    Under juli hade jag ju träningsutmaningen som i år låg på Strongandhappy.se, vilket är ännu en anledning till att jag älskar min nya medlemsite, att ha allting samlat är så skönt. I år var det anmälningsrekord igen, vilket kändes jättejätteroligt!!

    Augusti

    I augusti hade jag semester från mitt ena jobb och från sociala medier, så helt plötsligt hade jag väldigt mycket tid över, vilket blev en roadtrip söder om Växjö, med några nätter i tält tillsammans med den lille hunden!

    Var väldigt nervös över att han inte skulle kunna sova i tält, men han snarkade på bra. Själv sov jag inte jättebra första natten, för det blev visst storm, men sen sov jag som en stock. Ser fram emot fler tältnätter under 2022.

    Och efter att ha varit utan livehockey en evighet så fick jag och två kompisar ta bilen hela vägen till Halmstad för att se en rutten men älskvärd hockeymatch mellan Lakers och Frölunda. Kul äventyr det.

    September

    Under september blev det mycket jobb, men också en hel del tid i skogen. Jag hade som punkt på min bucketlist att vandra en vandringsled, och det blev det dags för en solig lördag.

    Här någonstans började också den riktiga hockeysäsongen och livsglädjen tog några kliv på trappan för ÄNTLIGEN kunde jag ha ett säsongskort och se många av hockeymatcherna live. Det här är typ det största varföret jag flyttade ifrån Örebro just ner hit. Växjö Lakers alltså.

    Oktober

    I oktober blev det en hel del träning, och det blev det under hela hösten faktiskt. Förutom att jag var sjuk jämnt och mycket (skräll att jag är sjuk nu också) så har jag ändå haft en bra träningsfrekvens under hösten tycker jag.

    November

    I november fick jag ÄNTLIGEN plocka bort en knöl jag sökt vård för så länge och bönat och bett om att bli av med, tre år senare fick jag bort den! Var sjukskriven ett tag efter för blev lite klen, men till slut så blev det läkt och nu mår jag bra; utan knöl!

    Träningen tog sig en törn men efter ett tag kom jag upp på fötterna igen.

    December

    Över hela taget tycker jag att december har varit bra. Känns som om jag landat lite mer i hur livet är nu.

    Det var inte riktigt min plan att flytta ifrån Örebro, inte på det här sättet.

    Men nu är det så.

    I början kände jag mig riktigt besviken på mig själv.

    Nu har jag landat i det.

    Nu trivs jag.

    2022 kommer nog bli bra. Åtminstone för mig.

    Det hoppas vi.

  • listor

    En träningsbucketlist

    Har du en sån?

    Jag har en, fast kanske inte en enbart för träning, men jag har en lång radda med saker jag skulle vilja göra i livet, där de allra flesta har med fysisk aktivitet att göra.

    Några saker har jag redan gjort, som att göra en GMU och testa på Tough Viking.

    Det har också varit på min bucketlist att åka till Egypten, och dit åkte jag inte bara, var ju där i fyra månader och jobbade!

    Står här på bilden som egyptierna avbildade sina gudar förr i tiden, för med ena foten fram sådär så visste man att det var en gud. Var det andra foten så var det en människa. Viktigt.

    Nu framöver har jag ju några större och mindre saker jag skulle vilja göra någon gång.

    I höst har jag ett maraton inbokat…. Det känns väl sådär men ja, det är en sak jag vill göra någon gång liksom.

    Sen skulle jag vilja cykla någon lång sträcka, alltså typ ner till Frankrike eller annan spännande distans. Det behöver inte vara i tävlingsform utan det får gärna gå långsamt och vara i semesterstuk. Men ändå! Kul grej va?

    Och förutom Tough Viking vill jag ju givetvis testa de andra hinderbaneloppen, har gjort Action Run, men vill nog ha lite mer utmaning än så.

    När jag gjorde GMUn tyckte jag att överlevnaden i skogen var allra roligast, och även om det var jobbigt som fan, så vore det ändå kul att testa något liknande igen. Kanske inte lika jobbiga former, men att veta och lära sig mer om sin fysiska kapacitet och hur man gör för att överleva ensam i skogen är väl ändå alltid viktigt att kunna tänker jag.

    Sen vore det kul att bestiga ett berg, vandra någon lång vandring och kanske göra något annat helt galet som på bilden nedan.

    Jag är väldigt sugen på att lära mig paddla kajak på riktigt. För några veckor sen testade jag och Annika på att paddla kajak och det var verkligen så mysigt så nu ser jag fram emot att göra det igen någon gång. Funderar på att bli medlem i kajakklubben i stan, men ska bara hitta tid i schemat till det också.

    Förutom det, ja, det vore kul att klara av mina styrkemål på gymmet, som att dra 150kg i mark, och att bara bli allmänt mycket starkare, men det kommer väl.

    Sen har jag mest en lång lista på ställen jag vill upptäcka, ställen jag vill vandra till och resa runt, men det är kanske inte det fysiska målet i säg som är det viktiga, men det är ju en stor del av det.

    Hoppas man lever länge och är skadefri så man har mycket tid att göra allt och uppleva allt!

  • Clara Färdiga Gå,  listor

    Börja träna hemma i coronatider

    Just nu, när många kämpar med träna hemma i coronatider, och försöker få till veckans pass, men kanske tycker att det börjar bli lite segt med hemmaträning och motivationen tryter så behöver man påminna sig själv om varför man ska träna. Här kommer 5 punkter på vad jag tycker att man ska fundera igenom:

    Varför vill du träna?

    Varför vill du träna hemma just nu? Varför ska du träna öht? Vad tränar du för?

    Är det för att du inte vill gå till gymmet men vill hålla igång under tiden? Är det för att du i vanliga fall har en aktiv vardag men just nu med hemmajobb så har det blivit mycket stillasittande?

    Är det för att du vill komma igång en gång för alla? Är det för att du har ont överallt och vill jobba bort det?

    Ingen anledning är bättre än en annan, så fundera ut ditt varför och skriv ner det så du kan påminna dig själv.

    Vilken träning gillar du?

    Gillar du tung träning? Gillar du svettig träning?

    Gillar du lätt och mysig träning? Gillar du att det bränner i benen?

    Gillar du mest att träna balans? Kanske springa långt?

    Och hörrudu, vet du inte om du gillar något av det ovanstående så tycker jag att du ska prova innan du säger nej till något. Finns korta svettiga pass på youtube att köra bland annat.

    Vilken tid är bäst att träna på för dig?

    Är det på morgonen? På kvällen? Efter lunch? Innan du ska duscha och tvätta håret? (haha det är min stora motivationspunkt för hemmaträningen)

    Behöver du ladda länge eller behöver du bara göra sluta mesa och bara göra?

    När funkar det för dig att träna hemma i coronatider? Behöver du förhålla dig till resten av familjen eller kanske dina arbetstider? Vad har du för möjligheter?

    Träna ensam eller med andra?

    Vissa (jag) tycker att det är oftast rätt tråkigt att träna ensam och vill gärna träna med andra om jag kan. Jag tränar väldigt gärna yogapass med mina favoritinstruktörer på youtube och jag tränar allra helst med någon annan utomhus, eller åtminstone med en podd i lurarna när jag springer.

    För andra är det helt tvärtom, de tycker om att träna ensamma och vara i sin egna bubbla.

    Hur funkar du? Testa gärna olika saker innan du bestämmer dig för hur du vill göra. Och såklart (!!) kan man göra olika för olika saker.

    Hur motiverar du dig?

    Vissa gillar att bara sätta upp 2 pass per vecka och behöver inte mer motivation än så. De vet att de har sina två pass att bocka av och är nöjda när de är klara.

    Andra tycker att det är roligt med utmaningar, till exempel att ha en yoga streak, alltså att man kör yoga lite varje dag så länge man bara kan. Eller löpning, funkar likadant.

    Vissa vill tävla mot andra och tränar styrka eller kondition med olika utmaningar eller tävlingar. I min fitbitklocka (och app) kan man utmana sina vänner med stegutmaningar till exempel, där man ska gå så många steg man bara kan på en viss tid. Superkul!

    Det är inte en lätt tid vi lever i just nu, med pandemin vi lever i och allt annat som händer i världen. Det är faktiskt rätt tungt, så var snäll mot dig själv. En dag i taget.

    Att börja träna hemma i coronatider är tungt, men det går. Vi hjälper varandra.

    Vill du ha mer såna här tips? Skriv upp din mail här nedan så hjälper jag dig med allt du behöver.

    Bearbetar …
    Klart! Du är med på listan.
  • Blogg,  listor

    Bucket list 2021

    Äntligen nytt år, äntligen dags för min bucket list 2021.

    I år har jag många saker på min lista, och jag tänkte att jag skulle dela upp det hela i lite olika kategorier:

    • Vandra en signaturled
    • Tälta
    • Bestiga ett berg
    • Vandringssemester i Norge
    • Laga mat över öppen eld
    • Äta utefrulle

    Hahahah detta är den enda bilden jag har på mig själv i ett tält på bloggen, och då har jag tältat typ varenda år i Frankrike sen jag var 15? Aja varsegoda

    • Åka nattåg
    • Se norrskenet
    • Glamping
    • Besöka alla vänner i Luleå och Umeå (och massa andra platser jag skrivit upp men kan ju inte skriva varenda stad i Sverige så det fick bli såhär)
    • Böja 100kg
    • Marka 150kg
    • Bänka 70kg

    Det är mina tre styrkemål, och det är tre mål som får följa med från 2020 in i 2021, eftersom jag tränat extremt dåligt under året som vart (varit både sjuk och skadad i princip hela året).

    • Springa stockholm maraton
    • Yoga mer
    • Gå på gruppträningspass med nya instruktörer (det tycker jag är så läskigt haha, verkligen mental utmaning varenda gång)
    • Streama mer spel
    • Läsa minst 50 böcker
    • Gå på hockey
    • Våga köra vattenscooter
    • Åka skidor, både utför och längdskidor
    • Lära mig åka skridskor
    • Köpa 10 nya klänningar och hitta 10 bra användningstillfällen för dem!
    • Testa göra egen pasta
    • Gå på dejt

    Det var min bucket list 2021. Hoppas ni fått lite inspiration till ert år! Jag kommer nog lägga till ett par saker på min lista under året, men på det stora hela så.

%d bloggare gillar detta: