• Blogg,  Egypten,  Värt att tänka på

    Jag lever ett helt annat liv

    img_20190219_160857_2834364617665508261361

    Mitt liv för två år sen idag: Stress-skrev c-uppsats, försökte hinna med företagande, jobb och socialt liv, med träning, med att vara tränare för två olika lag och bara hinna med mig själv. Brände nästan ut mig här.

    Mitt liv för ett år sen: Småvilsen efter att ha kommit hem från GMUn utan riktigt en koppling på vad jag ville med mitt liv, sambo och hundägare, jobbade på skola och försökte samla ihop spillrorna efter kaoset i mitt liv.

    Idag: Utsidan: jobbar med saker jag vill göra. Insidan: mår bra. Orkar saker. Vill saker. Slåss för saker. Accepterar inte bara saker längre. Slåss för mig, slåss för andra. Gör det jag vill. Och så mår jag bra. 

    Jag mådde stundtals väldigt bra under de andra två åren, men de kantades också av ångestattacker hit och dit, bråkigt förhållande och bara allmänt dåligt.

    Just då mådde jag verkligen inte bra och jag försökte så ofta fly från verkligheten.

    Jag behövde alkohol, jag behövde träning och jag behövde många andra saker. Fy vad jag kan se tillbaka på den tiden och bara ha ont i hjärtat. Försökte verkligen hålla ihop.

    Nu behöver jag visserligen också träning, men jag behöver inget annat på det sättet. Jag behöver inte kämpa. Jag kan ta en dag utan träning utan att känna ångest.

    Jag kan slappna av.

    Jag kan må bra.

  • Blogg,  Träningspass,  Värt att tänka på

    8 övningar att prova

    img_20190207_190037_5246470269065411345850

    Har fått en del frågor senaste tiden hur man gör för att komma igång med gymträningen om man aldrig har gjort det, och ja, det är egentligen inte svårare än att börja med hemmaträning utan vikter, men det svåra kan vara att veta vilka övningar som är bra att börja med, och vilka redskap som ska användas hur.

    I det här inlägget tänkte jag dela 8 olika övningar att prova på och välja att lära sig. Det här blir som ett litet träningspass, där övningarna går att göra exempelvis 10 repetitioner på, två gånger om. Det är något som jag brukar skriva 10 x 2 i mina scheman med.

    axelpress

    Axelpressar med hantel

    Pressa din hantel rakt upp och försök få vikten att gå från örat och rakt upp. Sikta på örat helt enkelt. Långsam och kontrollerad rörelse, inga kickpressar helt enkelt.

    benpress

    Benpressar

    Benpressar brukar finnas i lite alla möjliga olika former och vinklar på gym. Den här är en sån som är enkel att lasta på många kilon, andra har färdiga magasin. Testa att göra 10 reps två gånger om.

    hantelplanka

    Planka med vrid

    Utmana din corebalans. Försök att inte gunga med höften utan försök stå så stilla med korppen som möjligt och gör den här rörelsen långsamt och försiktigt. Prova dig fram vilken vikt som passar dig, men börja med en låg vikt för att hitta rätt. Går såklart bra att göra på knäna, på armbågarna eller hur du  nu vill göra den.

    bröstpress

    Hantelpressar

    Antingen kör du riktiga bänkpress med skivstång, eller så provar du att göra med hantlar. Antingen en hantel i taget eller båda samtidigt. Prova dig fram vilken variant du gillar. Använder du skivstång så blir det dock enklare att ta mycket kilo i pressen, men då är det bra att ta hjälp av någon som kan bänkpress.

    rodd för rygg

    Rodd i maskin

    Jag gillar roddmaskiner så mycket, känner mig alltid så stark när jag kör i en sån, även om jag kanske inte tar så mycket i rodden. Här är det också viktigt att inte stressa igenom övningen, utan långsamt och kontrollerat.

    goblet squat

    Goblet squats

    Krama om en vikt och böj på knäna. Jobbigt och bra grej. Långsamt och kontrollerat.

    båtvrid mage

    Bålvrid med boll

    Olika bålövningar går att träna med vikter, exempelvis med bollar, med hantlar eller med viktplattor. Här är en jag brukade göra mycket för flera år sen bland annat!

    höftlyft

    Höftlyft

    Sista övningen blir höftlyft, en övning man kan göra både med och utan vikt. Vill man ha med vikt lägger man vikten på höften och köttar på. Upp och ner. Långsamt och kontrollerat.

  • Egypten,  Värt att tänka på

    4 viktiga saker att packa för träningsresan

    Så träningsresor blir bara mer och mer populärt, både utomlands och i Sverige. Ser fler och fler som åker och turistar i olika städer och länder och tar med sig träningen, vilket jag såklart tycker är så bra! Så… här tänkte jag bjuda på fyra viktiga saker att ta med sig till sin träningsresa, så ni inte gör samma misstag som jag! 😉

    Alla trosor och strumpor du äger

    Okej, kanske inte alla, men mycket. Själva kläderna kan du ju använda flera gånger om, bara att skölja ur, men att byta trosor och strumpor efter hårda och jobbiga pass… Det är något magiskt med det. Så ta med dubbelt vad du tänkt dig. Minst.

    Solglajjorna på

    Skydda dina ögon!!!! Alltså, på riktigt. Solen i bland annat Egypten beter sig annorlunda än i Sverige och det är ju tråkigt att komma hem med synskador. Vissa tider på dagen ligger solen högt och reflekteras på både vattenytan och marken rakt in i dina ögon, så även om du inte stirrar solen i vitögat så är den jävlig mot dig. Solglasögon med helt enkelt.

    Pengaficka för löpturer

    Eller för vad du nu ska ut på för äventyr. Antingen om du kör på midjeväska, mobilhållare på armen eller i strumpan, ha något ställe där du kan lägga nyckel, mobil och pengar till taxi. Du vet aldrig när olyckan är framme och att kunna ta sig hem är ju väldigt skönt när man inte vet vart man är riktigt. Här i Egypten vet alla taxichaufförer vart aqua vista ligger så det klarar man sig långt på.

    Fotvård

    Så fötterna får kärlek. Hudkräm för kvällar, fotfil, skor som är bra för dina fötter och allt sånt som du kan behöva för att ta hand om dina fötter. Din resa blir väldigt tråkig om dina fötter får blåsor och skavsår, eller hur? Speciellt om du ska vandra eller springa långt. Byt strumpor ofta för hållbara fötter vetja.

  • Värt att tänka på

    Får inte tjejer vara starka?

    Så idag hände det igen. En man blev kränkt över att jag var starkare än honom. Igen.

    Haha vad är det för grej ändå?

    När kommer vissa män inse att vissa personer är starkare än andra, helt oberoende på vilket kön de har? Vissa tar mer i marklyft, vissa orkar öppna konservburkar, vissa är bäst på att koka kaffe och vissa är riktigt bra på att byta blöjor.

    Det har väl ändå inget med kön att göra.

    Ja, jag veeet att det är genetiskt, killar är generellt starkare än tjejer, men nu tänker jag inte på det, utan nu tänkte jag bara på att folk kan släppa sina fördomar om svaga tjejer.

    Och bara sluta ha fördomar generellt.

    Vissa personer orkar lyfta 100kg, vissa orkar inte.

    Vissa kan springa flera mil, andra inte, och speciellt inte jag.

    Bara sluta ha fördomar. Bli imponerad av personen istället, vilket kön personen än har.

    Kan personen öppna en konservburk utan att använda en kniv då är det en riktigt stark person…. eller hur?

  • Värt att tänka på

    Våga misslyckas för att lyckas

    För att kunna utvecklas måste man ibland få misslyckas, eller hur? Framförallt inom träning, då behöver en ibland testa och misslyckas för att kroppen ska lära sig vad som är rätt och fel, när det går för långt åt ett håll och vart man ska bromsa.

    Utan att testa sig fram och prova nya övningar och nya sätt att träna så kommer man inte framåt.

    Det är lite det jag håller på med på instagram just nu, testar övningar jag inte kan, utmanar mig själv, försöker våga misslyckas. Det är jättejobbigt, och lite pinsamt att inte kunna, men samtidigt så… måste man kunna allt? Måste man vara bäst på allt?

    Ibland är det okej att bara prova sig fram, misslyckas och utmana sig själv igen. Ofta känns det som om man förväntar sig att kunna allt direkt, göra perfekta armhävningar, knäböj eller vad det nu än är, och klarar man inte det så ger en upp direkt, utan att våga testa igen.

    Men det är det som är hela grejen, att man ska våga misslyckas för att klara av vad det nu är en vill klara av i framtiden. Musklerna ska hitta rätt kontakt, du ska hitta balansen och kroppen ska lära sig övningen.

    Så det är därför jag kommer fortsätta lägga ut filmer när jag misslyckas och misslyckas om och om igen, för att andra ska våga misslyckas också.

  • Clara Färdiga Gå,  Värt att tänka på

    Att komma igång med träningen som nybörjare

    Det här är ett känsligt ämne, jag vet. Och ett viktigt ämne. Och ett svårt ämne, för alla reagerar och tänker olika. Att komma igång är svårt, men så viktigt.

    Men det är väldigt viktigt att träna, det vet nog de flesta. Det handlar om hur vi mår på insidan, hur vi känner oss och vad vi orkar med om dagarna. Jag tränar ju för att inte bara överleva dagen utan för att orka göra allt jag vill hela tiden. Jag vill inte känna att något är för tungt, vare sig det handlar om att bära hem två matkassar, köra ett träningspass eller gå ut och gå en timme och orka prata samtidigt.

    Börja smått

    Tänk inte att du ska omvända dig, gå med i en sekt, eller sätta världens största och mest omöjliga träningsmål.

    Enkelt.

    Är det att ut och gå 20 minuter två gånger i veckan?

    Köra en kvarts youtubepass hemma efter jobbet på tisdagarna?

    Haka på en promenadutmaning i januari i facebookgruppen min tid för träning?

    Läs mer: steg för steg guide för att börja gymma. 

    Utvärdera och belöna!

    Jag som inte gillar att springa har satt upp som mål att när jag har sprungit 10 gånger så ska jag få köpa ett par träningsbyxor jag verkligen velat ha så länge, och när jag sprungit 20 gånger så ska jag få köpa något annat. 30 gånger något annat.

    Det blir en belöning och motivationen att faktiskt röra på mig ökar.

    Jag utvärderar också hela tiden, försöker göra samma träningspass flera gånger, och skriver upp hur allt kändes och hur jag mådde, för att kunna jämföra. Det använder jag min bullet journal till.

    Testa något nytt!

    Testa en ny sport vetja. Min vän Erika började med friidrott, mitt gamla lag ÖRD tar regelbundet in nybörjare och ja, det finns nybörjargrupper för klättring, padel och allt möjligt därute. Golf kanske?

    Jag tänker att det är både bra och roligt att testa något som inte handlar om hur kroppen ser ut, utan där det är något man ska lära sig för att kunna prestera. Där en inte tänker på att det är träning för hälsan utan mer inriktad på prestationen.

    Åtminstone var det så jag tänkte både när jag tränade fotboll och roller derby, och så tänker jag inte riktigt nu när jag gymmar, för där blir det så påtagligt att det handlar om ens utseende hela tiden.

    Så det här är ett av de viktigaste tipsen, att gå med i en nybörjargrupp i någon sport du är nyfiken på. Någon där man tränar en gång i veckan, och fokuserar på att lära sig och ha kul.

    Vad krävs för att du ska komma igång?

    Träna hemma eller ute – ett träningspass att köra direkt. 

    Fundera på vad du faktiskt vill

    Vad är det du behöver i ditt liv? Är det verkligen en helomvändning du vill ha?

    Eller är det små förändringar som är det viktiga? Skulle du kunna ta dig tid att cykla en gång i veckan till kontoret?

    Kan du börja umgås med din vän en gång i veckan, när ni har bestämt att ni ska gå på ett visst gruppträningspass varje tisdag kl 18 på gymmet?

    Hur kan du göra för att komma igång med din träning?

    Läs mer: planera inför en riktigt bra träningsvecka.

    Vill du läsa mer om det här?

    * indicates required




  • Värt att tänka på

    Jag bryr mig inte om vad du väger

    Nyss fick jag ett mail som… alltså, den frågan jag fick var ungefär på samma nivå som att säga att jag är en rasist eller något annat sånt där ni vet. Som om jag vill sprida viktminskningshets. 

    Jag bryr mig inte om vad du väger. Du kan vara stor eller liten, du kan vara lång eller kort eller vad du nu är. Det handlar om din insida, vad du stoppar i kroppen, och vad du gör med kroppen som jag tycker är intressant.

    Jag bryr mig inte om du har en eller två fettvalkar, om du är storlek 48 eller 52, eller 32 för den delen. Eller vad vet jag vad det finns för storlekar, spelar ingen roll.

    Jag lägger ingen värdering i ditt utseende och det är ingenting jag jobbar med.

    Så nu blev jag riktigt jävla arg, ber om ursäkt för språket, för det kom en samarbetsförfrågan från ett företag som jobbar enbart med viktminskning, och de vill att jag ska jobba som personlig tränare för dem, typ som en ambassadör.

    Fan, det är väl kul att vara snygg naken, ja, det erkänner jag att jag med tycker, men vem säger att en viss fettprocent är snyggt och en annan inte är?

    Vem säger att det största målet med livet ska vara att ha en viss typ av kropp? Att inget annat duger.

    Det var tydligen för länge sen som jag skrev om det här, för var länge sen jag fick en sån förfrågan. 

    Ibland får jag såna förfrågningar från kunder.

    Alltså, kunder som vill att jag ska hjälpa dem ner i vikt. Och det är väl okej, folk ska få gå ner i vikt om de nu vill det. Men jag fokuserar bara på att de kunderna ska komma igång med träningen och äta mat som de får mycket energi av, där det inte är så mycket skitmat och försöker ändra vanor.

    Försöker lägga till lite promenader, lite mer fysisk aktivitet, lite mer nyttig mat.

    Min erfarenhet är att om kunden väljer att våga lita på mig och äta mycket mat så kommer kunden få de målen den vill ha. Är det viktnedgång som gäller, ja, då jobbar vi för det, är det viktuppgång, ja, då jobbar vi på ett annorlunda sätt och jobbar för det. Är det att bli starkare, eller orka mer i livet, ja, då jobbar vi mot det.

    Allt handlar om vad du stoppar i kroppen.

    Inget handlar egentligen om utseendet.

    Du kan vara stor.

    Du kan vara liten.

    Du kan väga vad du vill.

    Jag kommer fokusera på att din kropp ska må bra.

    På att du ska bli stark.

    På att du ska ha energi.

    Ork.

    Känna att du orkar prestera.

    Och då spelar det ju ingen roll vad du väger.

    För det finns inget som säger att en ”smal människa” har en hälsosam kropp.

    Eller att en ”tjock människa” är ohälsosam.

    Låt personer se ut som de vill.

    Se till att dina medmänniskor äter hälsosamt, rör på sig, men håll fan käften angående deras kropp.

    Det behövs inte mer hets i det här samhället. Inte om något som om hur vi ser ut. Fokusera på att vara hälsosam, att äta mat som får dig att må bra på sikt.