Blogg,  Värt att tänka på

Så här skapar du nya träningsvanor

Träningsvanor kan vara något som är svårt. Det kan vara klurigt. Hur gör man? Hur hittar en vägar att vara hälsosam? Vad är ens en träningsvana?

Träningsvanor är (enligt mig) den vana som gör att du tränar, dagligen, varannan dag eller veckovis. Precis som du kanske har en vana att dricka en kopp kaffe på morgonen så har jag en vana att ta cykeln till jobbet eller universitetet. Precis som du har en vana att alltid sätta dig framför tvn på kvällen har jag en vana att ta mig till gymmet och riva av ett gött träningspass (vilket är lite off nu då, eftersom jag är sjuk).

Tjureda

Skapa nya träningsvanor:

  • GÖR SMÅ FÖRÄNDRINGAR – varje vecka. Gå inte all in direkt. Börja försiktigt. Har du aldrig tränat kan du inte börja med tio pass i veckan, låtsas som du har lika stark kropp som en elitidrottare och bara go loco. Nej, du behöver vänja dig och din kropp. Börja med ett eller två korta pass. Efter några veckor ökar du med både minuter och lägger till ett pass.
  • FUNDERA PÅ DITT VARFÖR – varför vill du träna? Varför vill du vara hälsosam? Gör gärna en tankekarta eller skriv upp punkter på varför du vill träna. Perfekt att ha på toadörren så du ser den när du sitter och skiter, eller hur? Bästa motivationen.
  • TRÄNINGSDAGBOKEN – Din nya vän. Skriv upp här hur passen går. Hur många armhävningar orkade du idag? Hur många lyktstolpar orkade du springa förbi? Skriv ner, gå tillbaka och läs och se din egna utveckling. Lovar att det kommer ha hänt saker bara på några veckor.
  • PREPARATION IS THE KEY – Okej, träningspasset är imorgon innan jobbet. Du vet att du aldrig kommer komma upp om du måste fixa ALLT innan……. Så därför packar du väskan kvällen innan, du fixar frukost som är lätt att äta efter passet, och du packar ombyte för jobbdagen. Inga ursäkter. Bara att gå upp, hur trött du än är. 😉

paradiscykling

  • CYKELTISDAG – Ja, det är bra att cykla till jobbet, men har du över en mil till jobbet behöver du inte go loco, utan du börjar med en dag i taget. Cykeltisdagar till exempel. Gör det till något kul, något du längtar till. Tiden du cyklar till och från jobbet är bara din, det är du och farten, du och musiken eller podden i öronen och ja, det är den bästa tiden på hela veckan.
  • SKAFFA TRÄNINGSKOMPIS – Ha en som drar ut dig, ha en som du kan dra ut. Peppa varandra. Tjata på varandra. Tillsammans orkar ni. Tillsammans kan ni. Vill ni. Börja med att dra till något utegym. Testa på olika träningssätt eller gruppträningspass. Googla eller kör lördagspassen.
  • MÅLSÄTTNINGEN – Sätt ett mål. Tävla mot dig själv. 10 träningspass med PTn och det blir nya träningskläder. 1000 armhävningar på 5 dagar och det blir den där snygga väskan. När du totalt sprungit 50 kilometer blir det att investera i dig själv med massage. Gör det lätt för dig. Något att kryssa av. Något som går att jobba på lite varje dag.

Ta hand om dig själv.

Viktigast är som första punkten säger – gå inte ut för hårt – utan bygg upp det. En vecka i taget. Låt det ta tid. Det är din kropp, det är inget som kan köpas utan det är något du behöver ta hand om. Varje dag.

2 Comments

Vad tycker du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: