10 anledningar att lyfta tungt ⋆ Clara Färdiga Gå
Blogg,  Clara Färdiga Gå,  Värt att tänka på

10 anledningar att lyfta tungt

ökk

Världens bästa lista kommer NU!

10 anledningar att lyfta tungt!

1. Bygg styrka.

Klara livets alla problem genom att helt enkelt bli starkare. Inte för att vara sån, men mitt liv har blivit lättare att ta sig igenom sen jag började styrketräna. Det mesta är lättare att göra om en har lite styrka. 

Ex: Öppna jobbiga syltburkar.

2. Se bra ut.

Detta är nästan fult att säga, men det är nog den största anledningen till att folk tränar styrketräning = de vill se snygga ut. Och tro mig, folk blir snyggare på gymmet. Även om de inte alltid är i min smak, så är det liksom ganska sexigt med folk som tränar på gym…. 😉

3. Ökad awesomeness.

Det som händer när du tränar styrka är att du (oftast) blir bättre på annat. Är du löpare och börjar träna styrketräning för löpare, så kan du faktiskt börja springa snabbare(!!). Jobbar du med att lyfta tunga saker på ditt jobb så kommer träning i att lyfta tunga saker på gymmet göra dig bättre på att lyfta sakerna på jobbet. Det låter som en hel vetenskap (och det är det) men det är väldigt lätt egentligen. 

4. Balans.

Ju starkare muskler desto bättre balans. Faktiskt. Du blir bättre på att hålla koll på kroppen och det liksom gör dig mer stabil. Du blir bättre på att aktivera dina muskler när du behöver dem.

Tänk om du håller på med pistol squats hela tiden… förstå vilken balans och styrka du kommer bygga upp i dina ben då. Ingen kommer någonsin kunna rubba dig! 😉

5. Självförtroendeökning.

Alltså. Tänk såhär. Ju starkare du är desto mer kilon kan du lyfta och ju coolare du blir. Du blir stoltare över dig själv och du ökar ditt självförtroende. Världens bästa grej.

Tänk till exempel om någon försöker tränga sig förbi dig i en kö, och du bara sträcker på dig och spänner dina muskler… INGEN kommer våga komma förbi dig efter det.

ökk

6. Kompisboost!

Du får en anledning att umgås med dina vänner – för ett gympass blir oftast bättre om du har sällskap, eftersom ni kan peppa varandra till att bli starkare! Yes. Ring en vän och dra till gymmet nu!

7. Få vänner!

Ja, nä, du kanske inte har någon att gymma med. Vad gör väl det då? Börja prata med dem på gymmet istället! Säg hej. Säg hur-är-läget?. Säg jävlar-vad-stark-du-är. Något som öppnar till en konversation. Det behöver inte vara mycket i början, men hux flux, om ett par veckor har ni ett litet kompisgäng som gymmar därborta tillsammans.

Enligt en otroligt sann forskning (mina egna erfarenheter) så tar en i mycket, mycket mer om någon annan står och peppar på. Promise. Så sant. 

8. Quality of life.

Yes, it’s true. Testa gymma så förstår du.

9. Minska din stress.

Ibland är jag stressad och mår ganska dåligt. Vet ni, då är det så himla skönt att gå in på gymmet, utan en lång plan på vad som ska göras, utan bara ett mål: att lyfta tungt. 

Vad det än blir (oftast marklyft) så är bara målet att lyfta tungt och utan några andra krav. Inte mängder med övningar som stressar, ingen tidsplan som stressar, bara jag och skivstången. Finns inget bättre sätt att ta ut frustrationen på tycker jag. 

10. Variation.

Det finns MÄNGDER med sätt att träna på. Det finns mängder med sätt att variera sin träning. Du kan träna på att bli stark, snabb, uthållig, explosiv, större, mindre, gladare, peppigare, allt.

En övning kan ge allt det ovan, det beror helt på hur du gör det.

träna med clara

Läs mer: Sju olika sätt för att börja gymträna.

4 Comments

Vad tycker du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.