Sju olika sätt för att börja gymträna

claratoll

Att träna på gym är självklart för mig och många andra, men inte för alla. Att sätta första steget på ett gym, en helt ny miljö är ganska tufft. Därför tänker jag dela med mig av sju tips för att du själv ska bli mer bekväm när du ska gymträna, så du också kan gå ner på gymmet och riva av ett grymt träningspass.

Det är självklart frivilligt att gymträna! 😉 Men många av mina vänner och mina kunder frågar mig om hur de ska börja, så här kommer några alternativ till hur du vågar börja. 

1. Träna med någon som kan

Gå med någon annan som tränar, någon som är van, som kan visa dig hur man gör grundövningar osv. Känner du ingen som du vill gå med kan du alltid anlita mig eller någon annan personlig tränare som kan ta med dig och visa dig grunder!

2. Konditionsträning först

Träna konditionsträning på gymmet i början! Första gångerna jag gymmade så sprang jag bara på löpbandet, för jag ville (och visste) att det var bra att gymma, men hade ingen koll på hur. Efter några gånger vågade jag mig till att prova göra hantelcurls, och andra övningar, tills att jag blev kär i vikterna och skippade löpbandet. 

3. GYMINTRODUKTION

Be om en gymintroduktion. De flesta gym brukar alltid ha någon som kan visa vad de olika maskinerna är till för och hur det går till när man tränar just på det stället. Be de i receptionen visa dig, det ingår i deras arbete (tycker åtminstone jag).

utfall

4. PLANERA ETT PASS.

Bestäm dig för fem övningar du ska göra, googla runt på vad som ser bra ut, eller använd något av de jag lagt ut här på kanalen. Gör ex 3 set av 8 repetitioner. Har du en plan är det också lätt att börja, att gå in och se lite kaxig ut och bara köra på!

5. Fråga

Fråga andra som tränar. Ser du någon som gör benböj, någon som ser ut som de har koll på läget, FRÅGA hur de gör. Alla gillar att bli uppmärksammade på att det de gör ser bra ut, så ge en komplimang och fråga om hjälp. 

böj

6. Träningsdagboken

Ta med en träningsdagbok och skriv ner vad du gjorde, repetitoner och vikt, hur lång tid du sprang/cyklade och vilken distans. Det är alltid kul att följa upp vad man gjorde.

7. Träna när ingen annan tränar

Tränar du kl 17 en måndag är det nästan garanterat knökfullt, jobbigt att få plats och ja, det är en tid jag upplever att man måste veta vad man håller på med för att få plats. Tränar du istället kl 10 en söndagsförmiddag är det nästan garanterat tomt (beror på vilket gym du väljer), och du får vara ifred och testa övningarna som du vill.

Prova att gå ner en gång, och bara försök. Det är ingen som dömer dig, för vi andra som tränar där är så fokuserade på våra egna övningar (och våra mobiler i pauserna) så ingen bryr sig om vad du gör.

Läs mer: Såhär skapar du nya träningsvanor.

Glöm för all del inte att lägga upp en gymselfie på instagram! Tagga gärna mig @claratoll, för jag vill se er! Så, dags att dra till gymmet! 😉 

2 thoughts on “Sju olika sätt för att börja gymträna

Vad tycker du?