Blogg,  Clara Färdiga Gå,  Träning

Träna på rätt sätt eller träna på ditt sätt?

Satt och sökte i förrådet bland alla bilder här på bloggen och titta vad som dök upp! Sensommarbild. Underbart fint. 

Jag skulle kunna berätta för er år ut och år in hur ni ska träna. Hur ni ska lägga upp det med löparrundor och styrketräningspass och explosiva pass och stretching och allt det där.

Jag skulle kunna säga att 5 stycken 40 sekunders löpintervaller är bäst, en längre, eller tre kortare extra är fel, utan det är bara 5 40-sekundrare som duger.

Eller att ni bara ska träna roller derby (ja) och att ni ska slutat träna fotboll, innebandy, simning eller vilken annan sport ni håller på med. Att ni ska sluta springa ultramaraton, för att halvmaraton är bättre, eller att fem kilometer är ultimata distansen.

Att bicepscurls är värdelöst och att ni ska träna enbart tyngdlyftningsövningarna.

Hade ni ens trott mig om jag hade gått ut och sagt så? 😉

Träna på ditt sätt

Det finns faktiskt inte ett rätt sätt att träna. Det finns många.

Det finns visserligen några sätt som är fel, och de handlar om dålig teknik och dålig uppfattning om sin egen förmåga, men det tar vi inte nu. 

Jag tänker att det här innebär mer att du kan träna på precis det sätt du vill. Vill du att det ska handla om yoga varje dag, löpning en gång i veckan eller spela roller derby, ja, då får din träning handla om det.

Det finns ofta en jakt på det där perfekta sättet att träna. Att få till exakt rätt sekunder för att bli allra bäst, bränna mest fett eller vad nu det är som det frågas om.

Jag får en hel del frågor på hur man kan optimera träningen för just den personen, för just det målet och för just den situationen. Och absolut kan det finnas saker som är bättre att träna än andra när det är ett visst mål som är satt, men det hänger nog de flesta med på automatiskt.

Jag hade inte satt min elit-maratonlöpare på att spela ishockey, dansa bugg eller bågskytte, om nu inte personen vill ha det som komplement till sin träning. Men huvudsakliga träningen behöver vara maraton-specifikt.

I det kan fortfarande elit-maratonlöparen träna på sitt sätt, eller hur? Mitt uppdrag som tränare blir ju att motivera idrottaren och att utveckla idrottaren, så blanda det som behövs med det som är kul, på idrottarens sätt.

När jag tränar på mitt sätt så innebär det oftast cykling eller tyngdlyftning.

Vad innebär träning när du ska träna på ditt sätt?

3 kommentarer

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: