Blogg,  Clara Färdiga Gå,  Värt att tänka på

Skapa din belöningslista

Något som jag tycker är viktigt är att belöna sig för hårt arbete. Hårt arbete i det här sammanhanget är träning. Idag tänkte jag visa hur en belöningslista skulle kunna se ut, en lista som du kan skriva upp för motivationspepp.

Något jag tycker folk i allmänhet ska sluta göra är att sluta belöna sig med mat. Spelar inte så stor roll om det gäller träning eller något annat, men mat är en dålig belöningsform.

Jag har börjat rekommendera mina kunder att skapa en lista med roliga saker de vill ha eller vill göra efter att ha genomfört ett visst antal träningspass. En lista som motiverar och peppar att genomföra träningspassen, och en lista som inte värderar prestationen eller vad träningen innebär.

Jag brukar utgå utifrån 100 träningspass, och att sätta tio belöningar utefter dem. Här är tio tips på saker ni kan hitta på.

Belöningarna ska vara roliga saker, saker som får en att må bra och saker som en verkligen verkligen vill ha. 

Belöningarna får inte vara angående mat (om det inte är en matlagningskurs eller kokbok eller liknande) och det får inte vara något negativt för dig.

Det ska kännas bra att du genomfört dina 100 pass och det ska kännas bra att du tagit dig från 0 pass till 100.

Vad innehåller din belöningslista?

8 Comments

  • Carin

    Tack för påminnelsen, det är så himla bra att tänka på det här sättet! Jag brukar ha som belöning att jag får köpa nya kläder, ett plagg för varje milstolpe.

  • Sanna Rosell

    Tänkvärt inlägg! Jag har sammanflätat mina träningsmål för året med belöningar varefter jag uppnår dem. De liknar dina, med träningskläder och massage i toppen, men också roliga alger och superfoods (mina nördintressen…). Men jag är nyfiken på varför du inte tycker en ska ”belöna” sig med mat? Menar förstås inte vanlig mat, som en såklart alltid är värd, utan det där lilla extra. Hur resonerar du då?

    • claratoll

      Intressant! Jag tänker att det är dumt att lära hjärnan att belöna med mat och framförallt godsaker då det kan bli som en trigger att en alltid ska äta så fort man gjort något bra. Sen är det skillnad på att ex välja att gå på en fin restaurang som att gå till ica och köpa godis. Så att ha med alger och superfoods är väl inte ens lite dåligt, utan jag tänker på sockersaker i första hand och sammandrar allt i samma kategori för att underlätta för hjärnan. Hänger du med? 🙂

      • sannarosell

        Ja, jag hänger absolut med! Håller med om att mat, då främst sötsaker, inte ska bli en vana efter något väl utfört. Ibland kan en ju bara vara sugen ”bara för att”… Och hjärnan mår nog bättre att bli sporrad av andra saker, som massage eller kanske nya fina nagellack!

Vad tycker du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: