Blogg,  listor

10 sätt att få mer energi på arbetet!

Upp med alla som inte orkar sitta ner mer än 30 minuter framför datorn på jobbet utan att somna/vilja ha mat/vara törstig/vilja gå på toa/ta upp telefonen som paus/annan orsak!

Det gäller ju inte alltid, men denna rastlösa själv alltså..

En gammal bild från ett läge där jag hade en helt annan bloggdesign än vad jag har nu. Men jag gillar bilden faktiskt väldigt mycket, så blev den tack vare det. 

1. Upp och hoppa!

För ett bra tag sen gjorde jag en serie som jag kallade officeonsdag! Det är miniträningspass eller pausgympa – som tar en minut och görs direkt på arbetsplatsen. Här finns både tyngre och lättare pass, mer eller mindre komplicerade!

2. Sätt timer

Jobba 20 minuter, sitt med telefonen fem minuter, jobba 20, pausa 5, jobba 20, 5, 20, 5, 20, 5. Ni förstår säkert var jag vill komma. Begränsa din telefon/socialamedietid och begränsa din arbetstid. Gör din tid mer effektiv och ta ordentliga pauser. För vissa är det svårt att stänga ner alla flikar med soc.med (jag bl.a) så det är ett väl fungerande knep jag kör på ibland. Ta gärna en mental paus också och ta inte med dig sociala medier på din 5-minutrare.

3. Ta en rask promenix

Fem minuter räcker! Ta det vid tio-fikat, vid lunchen och vid 15-tiden när nästa kaffepaus är. Fem minuter för att få lite syre till kroppen, lite energi av solen och en liten paus från alla intryck.

4. Hälsosamma mellanmål!!

Ät mellanmål som ger energi under längre tid. Undvik söta saker, vitt bröd och annat sånt där. Äpple och nötter är bra grejer. Osötad kvarg är bra grejer. Knäckebröd med jordnötssmör är bra grejer. Vad mer för mellanmål kan en äta?

5. Ta pauser och fundera på vad du gjort bra idag

Inget ger så mycket energi än lite själv-pepp. Helt underbart faktiskt. Har du skrivit ett bra mail? Har du träffat en kund och gjort ett bra jobb då? Har du städat bordet extra bra? Har du tagit tag i något jobbigt?

Ännu en gammal bild, men alltså, härlig?! Mitt gamla mörkbruna hår och korta hår och snö i januari 2016 och allt. Helt ovetandes om dagsläget. Minns faktiskt dagen, vi satt och pluggade på en jobbig tenta och jag tog en snabb promenix för att köpa kaffe. 

6. Ät en energirik lunch

Hur länge ska du jobba? Vad behöver du energi till? Hur energirik är din mat? Vad stoppar du i dig? Brukar du bli hungrig inom en timme? Orkar du träna efter jobbet? Hur lång tid har du på dig att äta?

7. Ge andra energi

Vilka runt om dig behöver en extra boost idag? Vem behöver lite extra pepp och kärlek? Vem kan du ge en high-five, kram eller bara ”bra jobbat”?

8. Ta tag i det jobbiga det första du gör

Börja dagen med att bokföra eller att läsa det där jobbiga mailet. Eller ta tag i disken, packa upp de tyngsta varorna, eller vad nu som kan vara jobbigt på din arbetsplats. När de är klara har ju dagen alla förutsättningar för att bli bättre, eller hur?

Såhär såg det ut en gång när jag tog tag i något som var otroligt jobbigt – gå igenom bokföringen så att det stämde. Två dagars jobb, och otroligt skönt när det var gjort.

9. Sätt tydliga mål för dagen

Vad ska du göra idag? Vad har ni för mål för månaden? För veckan? Vad kan du göra idag för att månadsmålet ska nås? Vad kan du hitta på som tar dig lite närmare?

10. Undvik allt gnäll

Försök att ta en dag i veckan där du absolut inte får gnälla. Du får säga emot, men du får inte gnälla. Försök istället tänka ut något positivt med det jobbiga. Försök få det som du gnäller om att bli lite bättre. Och undvik gnällspikarna på jobbet. De behöver absolut inte vara nära dig. Faktiskt. Det är helt okej att säga ifrån.

Har du några fler tips för mer energi på arbetet?

(glöm inte att träning ger bra energi generellt… 😉 )

11 kommentarer

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: