Blogg,  Träning,  Värt att tänka på

Sju tips för mer vardagsmotion

träna med clara

Världens snyggaste pose… Eller hur? Bild från Englandsresan förra året.

Vardagsmotion är det nya svarta.

Åtminstone om en ska tro allt jag läser och hör om dagligen. Det spelar ingen större roll om du kör ett långpass på en timme, om du sitter ner exakt hela dagen.

Tragiskt, men sant. Du behöver röra på dig. Din kropp mår inte bra av att sitta stilla. Anders Hansen säger i tyngre radio att det räcker med någon minut varje timme, sen så motverkar du mycket av det som händer i kroppen av för mycket stillasittande. Men det var inte det tråkiga vi skulle prata om idag, utan idag tänkte jag ge er tips på hur ni får in mer vardagsmotion i er vardag!

  • Ställ ett larm. Ställ in telefonen på halvtimmesintervaller, och vid varje larm sträcker du på dig, gör tio benböj och går och ger någon en kram på din arbetsplats. Eller så går du till kaffeautomaten och hämtar kaffe (kanske inte varje halvtimme). Obs: se till att du bara äter nyttiga saker under dina pauser. Gör något som tar två minuter, och släpp allt vad jobb och sociala medier heter under de två minutrarna, så du får rensa hjärnan.
  • Ta alltid trapporna. Gör det till en tävling på arbetsplatsen. Vem kan ta trapporna snabbast? Utmana dem på fredagseftermiddagen nästa vecka, efter att du har övat hela veckan såklart! Du vill väl vinna? 😉
  • Cykla! Cykla till arbetet, cykla till matbutiken, cykla till gymmet, cykla till plugget, cykla till vad du vill. Låt bilen stå när det är sträckor som är under en mil. I Örebro går det ändå lika snabbt att cykla som att köra bil, tro mig. Länken till vänster innehåller även åtta andra anledningar till varför du borde cykla mera.
  • Ta alltid en tiominuters promenad på lunchen. Både när du är ledig och när du arbetar. Bestäm dig för att ge dig själv tio minuter där du bara andas och fokuserar på dig själv. Sen går du tillbaka till arbetet, med syresatt och avslappnad hjärna, och helt plötsligt presterar du så mycket bättre. Amazing!
  • Stå upp och jobba. Måste du sitta ner? Finns det möjlighet att stå upp när du jobbar? Se annars till att du fixar den möjligheten. Kanske inte behöver vara hela dagen, men 10 minuter varje timme, det klarar du.
  • Ha INTE en vattenflaska på skrivbordet. Ta inte heller med ett vattenglas till din arbetsplats. Gå istället varje gång du blir törstig till köket, ta ett litet glas vatten och lämna det i köket, så du kan använda det igen, nästa gång du blir törstig. Kombinera gärna denna med punkt nr ett, då får du en anledning till att gå iväg och röra på dig!
  • Telefonpromenader. Varje gång någon ringer dig eller du ringer någon, bestäm dig för att gå under tiden. Perfekt om du har vänner som ringer och pratar i flera timmar, eller hur? 😉

Igår skrev jag också om muskulär inaktivitet, alltså stillasittande. Alla är inte menade för att åka Vasaloppet.

2 Comments

  • Kay Bjurman

    Bra! Även om inte allt funkar för mig. (Artros hindrar cykling, och vi har en halvmil till affären. Inga trappor i vårt hus.) Funderar på att jag skulle vilja skaffa ett höj- och sänkbart bord för datorn, eftersom jag använder den varje dag för såväl arbete som avkoppling.

Vad tycker du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: