Blogg

Mina fem främsta anledningar till att träna med skivstång

Hej på er! Häromdagen fick jag en fråga om varför jag hela tiden envisas med att träna med skivstång, och alltså, ja, varför skulle jag inte göra det? Här kommer mina fem främsta anledningar till att jag tränar med en skivstång dag ut och dag in.

Oj, vilken gammal gif jag hittade nu i systemet. Tre år sen nu va? Eller två kanske bara? Jaja, kul ändå!

Jag får träna hela kroppen

Classy, but true.

Genom att använda en skivstång när jag tränar ben (ex istället för att köra benpress i en maskin) så behöver jag först och främst använda musklerna för att kunna hålla emot på vägen ner och pressa upp skivstången igen. Förutom det behöver jag ju starka leder som orkar jobba med musklerna i rörelsen, och jag behöver ju träna upp balansen så jag inte ramlar mitt under övningen.

OCH jag behöver en stark bål, för även om det är främst benen som jag jobbar med i mina knäböj, och oftast där jag blir trött, så måste min bål orka hålla upp överkroppen så jag inte belastar fel, skadar ryggen och ja, håller spänningen i kroppen under själva rörelsen.

Helt plötsligt blev en övning träning för väldigt många saker.

Jag bygger upp min kroppskontroll

I en maskin blir jag visserligen stark, men i en maskin så är det en bestämd rörelsebana, så det blir inte så mycket runtom som jag behöver hantera.

Oftast brukar det inte blåsa på gym, eller att någon puttar på mig när jag kör knäböj, men det är ändå många saker jag behöver hantera.

Kanske står jag lite snett. Kanske sitter inte vikten fast riktigt. Kanske står jag lite bredare än vanligt. Kanske hamnade skivstången i ett lite annorlunda läge på ryggen än jag är van vid?

Jag tränar kroppen i att hantera yttre objekt och blir starkare för varje gång jag klarar av att hantera objektet samtidigt som jag rör på mig.

Min kroppskontroll ökar.

Jag blir vardagsstark

Jag blir bättre på att hantera vardagssituationer som kräver styrka från mig.

Blir bättre på att hantera vardagsproblem.

Blir bättre i min löpning (hoppas jag iaf).

Jag blir starkare till cyklingen.

Blir bättre på att hantera hindrena i OCR-loppen.

Blir mer uthållig till mina gruppträningspass.

Jag blir bättre på att lyfta tunga väskor på tåget upp till den där fruktansvärda hatthyllan.

Blir starkare så jag kan hjälpa vänner att flytta.

Eller vad jag nu vill göra i min vardag….

Det är skitjobbigt

Skoja inte. Det är tufft och jobbigt, och går att utmana sig själv väldigt snabbt.

Jag älskar ju känslan av att vara stark och vill ju bygga upp styrkan i hela kroppen, och genom att använda en skivstång går det lätt att skapa övningar som utmanar enormt mycket.

Bara för att 50kg i knäböj är lätt för mig så kan det bli skittufft om jag väljer att göra paus i mina knäböj till exempel.

Det är roligt

Alltså, verkligen! Speciellt just nu när jag märker en enorm skillnad pass för pass, vecka för vecka, och framförallt månad för månad.

Så är det ju i all träning, satsar man på det och ger det tid så kommer ju resultaten.

En annan sak som är rolig är ju att jag tränar med roliga människor på gymmet, folk som vill samma sak som mig. Då pushar vi på varandra och utmanar varandra.

Vill du också börja träna med skivstång?

Spana in min gymkurs här!

Vad tycker du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: