Blogg,  listor

Såhär kan du göra för att skapa hälsosamma vanor

Inlägget innehåller reklam för mina tjänster. 

Hej på er! Hur är läget?

Jag får frågor från er ibland om hur man ska göra för att skapa hälsosamma vanor, leva hälsosamt och ta vara på sig själv. Och det är något som är så svårdefinierat, för det beror verkligen på vem det är man pratar med, alltså vad hälsa är.

För mig är hälsa att jag mår bra både fysisk och psykiskt. Det är när jag inte behöver ta mer medicin än pollenmedicin och ibland smärtstillande för mensvärken. Det är när jag känner mig stark och frisk i kroppen, känner att jag vill träna och har energi för det, känner att jag äter hälsosamt och nyttigt och väljer saker som är bra för mig själv.

Det är också när jag känner att jag är i balans i huvudet. Att jag har koll på läget, inte är så ångestfylld stressnivån är på en behaglig nivå. Vill ju att saker ska hända i mitt liv, men det är lika viktigt för mig att det finns plats för återhämtning också. Såklart.

Gå på promenad

Det här är nog mitt bästa tips faktiskt, alltså för att skapa sig hälsosamma vanor. Med Zero har jag ju börjat gå på promenad flera gånger om dagen, speciellt i veckorna när Henke är iväg och det bara är jag som sköter om honom.

Men inte behöver man ha en hund för att röra på sig. Hur långt har du till jobbet? Kan du gå dit? Om du sätter av lite extra tid till att gå dit en gång i veckan, eller kanske gå dit på morgonen och ta bussen hem på eftermiddagen?

I veckan har vi en walking challenge i min facebookgrupp som du ser här nedan, gå gärna med i den! <3

Träna ute med mig

Eller bara allmänt, funkar ju också. Antingen så kör du själv eller så anlitar du mig som din online-PT och får hjälp att skapa träningsrutiner som passar in i ditt liv.

Det som är bra med att träna ute är att du får både frisk luft, röra på dig och bli stark samtidigt. Hur bra som helst.

Läs mer: skapa nya träningsvanor

Vattenflaskan i högsta hugg

Speciellt nu på sommaren, nu när det är så galet varmt. Min vattenflaska lämnar inte mig längre än några sekunder, bara när jag ställer ner den för att kunna hålla i skivstången typ.

Skojar bara, det är inte bra att överkonsumera vatten, men för att undvika huvudvärk under sommaren så är det bra att dricka mycket vatten. Känner allra främst av det här när jag jobbar på fritids, är så viktigt att dricka mycket vatten för att orka med alla barn och ha 100% fokus på arbetet.

Haha SNÖ på bilden?! Var tvungen att ta den här bara för känns så länge sen.

Cykla överallt

Om du har möjlighet det vill säga. Förstår att inte alla kan, men många därute skulle kunna cykla mycket mer och låta bilen stå lite oftare. Nu har jag inte ens en bil att använda överhuvudtaget, vilket kanske blir jobbigt om man ska någonstans, men också ganska skönt.

Om du har väldigt långt till arbetet kanske du kan dela upp det? Cykla på morgonen på måndagen, ta bussen hem på eftermiddagen, buss på tisdagsmorgonen och cykla på eftermiddagen hem? 

Det behöver inte bli så komplicerat

Vad kan du ändra i din vardag?

  • Kan du koka ägg och äta ett ägg varje dag som mellis på jobbet?
  • Kan du ta trapporna på tisdagar istället för hissen?
  • Kan du hoppa över den där serien på torsdagskvällarna som är så himla sen, så att du kommer i säng lite tidigare och kan känna dig utvilad på fredagsmorgonen? Serien går ju i repris på lördagar ändå. 

Vad har du för saker du kan förändra i ditt liv för att skapa bättre vanor?

Läs mer: Gästblogg om nya vanor av Malin

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: