Blogg,  tränarprogrammet

Examination i styrketester, löptester och hopptester

tränarprogrammet.jpg

Fystester är kul, åtminstone om en gillar att vara död i flera dagar efteråt.

Hej på er! Nu är det dags för ett sånt där ”vad gör ni egentligen på tränarprogrammet?”-inlägg.  Den här terminen jobbar vi med prestationsträning och träning för elitidrotten, där vi skriver träningsplanering och pratar allmänt om det mesta som har med elitidrotten att göra.

Otroligt rolig termin och äntligen lite saker som händer. Igår och idag har vi haft examination i hur olika kondititonstester och andra slags maxtester fungerar, alltså inte att vi ska prestera bra i dem, utan mer att vi ska kunna hantera det.

För även om jag nog inte kommer använda vissa av testerna vi haft i vår utbildning under den här terminen, som calipermätaren, så är vissa av testerna riktigt bra i arbete med elitidrottare.

Jag tror att det är bra att vi testar alla möjliga tester, och att vi lär oss skillnaden i dem, och vad resultatet visar, så att vi kan ta fram de testerna som är relevanta för rätt person och rätt typ av idrott.

tränarprogrammet

Här ser ni exempelvis en slags mätare som mäter vilken tid det tar för dig att springa förbi den här första mätaren till den sista mätaren som är långt bort på andra sidan salen (35 meter).

Vad det tester visar är hur snabb acceleration du kan få, eller din maximala fart, eller annat, beroende på om du står stilla, om du har löpande fart (alltså börjar springa innan du kommer igenom) och allt möjligt.

tränarprogrammet

I hopptesterna mäts exempelvis din explosivitet, eller din förmåga att flyga. 😉

Skämt åsido, men många av fystesterna är helt orelevanta i vissa saker, och väldigt viktiga i andra saker. För 100m-löpare är det bra att ha en hög acceleration och kunna vara explosiv, men de behöver inte ha max i bänkpress, som också har varit något vi testat idag.

För alla är idrotter är olika, och alla idrotter kräver olika saker av spelarna. Om jag ser på roller derby så skulle jag gärna testa dem på wingate (all out 30 seconds) men att göra löptester är inte lika relevant. Blockers skulle testa explosivitet i knee extension, jammers skulle kanske göra hopptester för att mäta den explosiviteten. Hopptester och knee extension är båda explosivitet, men på olika sätt.

Fystester är bra, men för olika sporter krävs olika tester.

Vad tycker du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: