tränarprogrammet

Vikten av varje träningspass

Jag vill springa Göteborgsvarvet om tre år på under två timmar.

Det där är ett mål, det kan vi alla vara överens om. Ett ganska stort mål, speciellt för mig som aldrig sprungit längre än 4 kilometer max. Det är ingenting jag har satt som mål, men ska nu försöka förklara kortfattat vad vi gör just nu på min utbildning.

Ett stort mål som detta, satt så långt bort, kan kännas ganska svårt att uppnå. Kanske ska man ändra det och börja med enmilslopp, fem kilometer, eller så behåller man det och börjar från noll ändå. Vad vi pratar om just nu är processen till målet och förstå vilka färdigheter som krävs för att komma till startlinjen på Göteborgsvarvet om tre år.

Först och främst vill vi ha delmål. För mig skulle det kunna vara att första året inte bry sig om tider utan bara arbeta mot distansen. Att ge mig ut och springa fem kilometer skulle jag absolut kunna göra, men om jag har den mentala tuffheten att jobba emot att säga ”äsch, nu orkar jag inte mer” när jag tröttnat, ja, det vet jag inte. Löpning och jag har aldrig varit bästa kombinationen.

Så att klara fem kilometer är första målet, sen sju, nio och sista blir en mil. Bara distansen, ingen tidtagning. Här under tiden jobbar jag med intervallträning kanske två gånger i veckan och ett distanspass. I början kommer arbetsbelastningen öka ju starkare jag blir och ju mer jag tar i, men efter ett tag kommer man behöva periodisera träningen. Det pratar jag om en annan gång.

En löpcoach hade jag absolut tagit kontakt med och bett om hjälp med ALLT. Hur jag ska springa, vart jag ska springa, vad för kläder, fotisättning, kroppsrörelser, mat inför loppet som fungerar bra för andra och ja, det kan aldrig bli för lite man kan fråga en sån, speciellt när man aldrig sysslat med löpning tidigare. Vissa frågor kan man alltid googla, men jag gillar att lära mig genom möten med människor, så jag hade frågat min coach.

Göteborgsvarvet hade jag anmält mig till redan det året, men utan att första året bry mig om tiden, målet är att komma runt. Därför är det ännu viktigare att börja planera för loppet redan nu, se över strukturen och hur marken ser ut. Kanske åka till Göteborg och provspringa någon backe för att känna av. Själva varvet blir inte tidtaget av dig själv, det viktigaste är att du kommer runt. Sen om du går mest eller springer mest spelar ingen roll. Taktikträning.

Varje enskilt pass ska ha ett syfte. Varje enskilt pass ska ha ett mål. Om det är att utmana din mentala styrka, att springa en viss sträcka eller springa ta tiden på en mil spelar ingen större roll, så länge det har ett syfte som gynnar det delmålet du har eller det stora målet. Det blir som minimål du kan uppfylla och utvärdera emot efteråt. För mig hade det kanske varit att orka springa fem kilometer på första passet, uppdelat i två delar med några minuters vila emellan.

Din mentala styrka kommer öka i och med att du kommer motivera dig själv mer för varje pass. Har du ett litet mål med varje pass så kommer det kännas lättare och roligare, det är lättare att klara av dem än det stora målet, det är nämligen alldeles för långt bort. Försök bryta ner ditt mål i olika färdigheter som krävs för uppgiften, så du kan arbeta utefter dem. Ta hjälp av någon som kan (mig) för att få dig i rätt bana. 

Det är lite rörigt, ja. Men det är också därför vi läser hela 15hp på området så vi verkligen ska förstå så vi kan hjälpa er på bästa sätt.

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: