10 tips på att hålla igång även under sommaren

Att hålla i träningen under sommaren är svårare än vanligt. Det är semester, det är ledighet, det är grillkvällar, det är slut på den där regelbundenheten där träningen ingår. Vi i Nerike Knockouts kommer ha träning i några veckor till, sen försvinner det regelbunden träning för oss och träningen som sker i sommar, ja, den kommer konkurrera med allt annat som ska hända. Folk reser omkring eller har helt enkelt inte samma motivation att träna under sommaren. Därför kommer jag nu med tio tips på hur du kan göra för att hålla i träningen, samtidigt som du hinner gå på den där grillkvällen!

oxford race

Här är ifrån ett lopp jag arbetade med när jag bodde i Oxford, där alla som sprang, sprang för cancern. Sjukt kul utmaning att jobba med!

  1. Träna ute med Clara Färdiga Gå! Gå på mina grupppass (eller någon annans)! Själv tycker jag det är mycket mer motiverande att träna i grupp, att träna med någon annan, och speciellt om en kan vara ute. Mina pass är anpassade för att passa både den vältränade, nybörjaren och den som befinner sig någonstans därimellan. Något för alla!
  2. Utmana dina vänner i plankan! Ligger ni på stranden och solar kan ni väl lika gärna köra en plank-off challenge? Perfekt att köra direkt på plats, och efteråt har ni en grym anledning till att simma några längder mellan bryggan och den där stenen/pinnen/bojen. Hur länge orkar du?
  3. Träna med hjälp av youtube! På youtube finns det MÄNGDER med träningspass! På min kanal finns några, och det lär komma många fler! Bara att välja och vraka!
  4. Gå på promenad med en vän! På sommaren är det ju perfekt att kombinera nytta med nöje, träffa en bra vän du inte sett på ett tag och gå en promenad samtidigt. Utmana din vän mitt i promenaden att springa en viss sträcka det snabbaste ni kan. Eller vem som kan göra flest kullerbyttor?
  5. Invadera ett utegym! I Örebro ploppar det upp fler och fler utegym, vilket verkligen är SÅ KUL! Hur många varv hinner ni köra på 15 minuter?
  6. Boka ett PT-pass! Träffa mig eller någon annan personlig tränare för en timmes (eller mer) personlig coaching, peppning och få mer ut av din träning än vad du kanske får om du tränar själv.
  7. PLANERA din träning. Planering är A och O för att det ska bli av. Skriv upp ett schema för dig själv, där du kan lägga in två styrkepass, ett löppass, ett cykelpass, ett pass där du leker med dina barn (eller kidnappa någon annans barn), ett när du dansar på något uteställe i sommar (självklart nyktert för att det ska räknas som träning) och så går du på mina gruppträningpass. Är du ändå ledig så hinner du ju det! 😉
  8. Dra ihop ett gäng vänner och utmana dem i något. Anordna en fem-kamp och se vem som är bäst i alla olika övningar. Det kan vara att springa en viss sträcka snabbast, att hoppa högst, att göra flest armhävningar på en minut och att stå längst på en fot och blunda.
  9. Delta i ett sommarlopp! Jag ska köra Action Run i augusti med en go vän, och det MÅSTE jag träna inför, vilket är sjukt motiverande. Action Run är ett lopp med massor med roliga och utmanande hinder, som jag verkligen rekommenderar! Det är bra att ha lite styrka och kondition i kroppen, men fungerar att köra både för nybörjaren och för den träningsvane personen!
  10. Sätt ett mål. Vad ska du ha som mål med din träning i sommar? För mig är det att klara Action Run bättre än vad jag gjorde förra gången, och att lyfta många fler kilon än vad jag gjort hittills. Vi får väl se hur det går, men det är i alla fall något som motiverar mig otroligt mycket att fortsätta träna. Genom att sätta mål är det större chans att du fortsätter träna, jämfört med om du bara tänker att du ska träna för tränandets skull.

ÖREBRO action run

Vi körde action run sommaren 2015! Så sjukt kul!

Varför kommer ni träna i sommar? Och viktigast; vad ska ni träna i sommar?

Vad tycker du?