Att träna för målet eller att tänka på målet

Visst är det viktigt att sätta mål? Att ha något att sträva efter, att jobba emot, att fortsätta dag ut och dag in med det man gör, för att man vill nå sin dröm.

Du kan sätta hur många mål du vill, stora som små. Det är lätt att sätta mål, som att alltid äta nyttigt eller som att alltid träna innan jobbet, eller att springa ett visst antal gånger i veckan. Mål kan alla sätta upp, stora som små, hur lätt som helst.

Problemet är bara att genomföra dem. Att ta itu med målet och att jobba för att nå det.

Vi tar ett exempel: två personer ska springa ett maraton om några månader. Den ena är en tränande person och den andra är en tänkare. De båda börjar planera inför hur allt ska gå till, det köps träningsskor och träningskläder, ni vet sånt som motiverar lite extra att sätta igång.

Den tränande personen sätter igång med träningen, håller sin plan och funderar inte så mycket på vad som ska göras, utan försöker hitta vägar till att få ihop träningen, så att det åtminstone blir två pass per vecka.

Den tänkande personen däremot… den sätter igång med att oroa sig inför maratonträningen. Hur ska det finnas tid att träna hela fyra gånger i veckan? Hur ska träningen få plats i det redan fullspäckade schemat? Och hur äter man inför ett maraton? Hur äter man på den där dagen? Och vad ska man väga för att få optimala resultat? Hur når jag den vikten utan att förlora i prestation?

Att träna mot målet handlar om att förstå att det är resan dit som är det viktiga. Det handlar inte alls egentligen om målet, för har du inte tränat för det så kommer du ändå inte klara det.

Det handlar istället om att se resan till målet som något som är lika viktigt att genomföra varje dag, inte bara precis in på målet. Det handlar om att förstå hur viktigt det är se sig själv utvecklas under tidens gång, se hur mycket bättre man blir för att man tränar. Att känna efter hur mycket starkare man blir. Att känna hur mycket mer man orkar trycka på i uppförsbacken.

Att tänka på målet är bra, men det tar dig inte närmare målet. Tänk istället på vad du kan göra idag som tar dig närmare målet, och när du tänkt klart… ja men gör det då! 😉

2 thoughts on “Att träna för målet eller att tänka på målet

  1. För något år sen var jag nog ”att tänka på målet”, nu är jag mer ”att träna för målet”. Intressant hur man börjar tänka när någon annan säger det så rakt ut. För nu ser jag en förändring i mitt beteende bara av att läsa detta.

Vad tycker du?