• OCR Team Clara

    Vad du behöver träna på inför ett hinderbanelopp

    I väntan på att jag ska bli frisk och att sommaren ska komma tillbaka så är jag mitt i planering inför vårens roligaste träningsgrupp!

    Jag har nämligen tänkt köra igång med en online-träningsgrupp inför sommarens OCR-lopp, som Action Run, Tough Viking och alla andra såna där lopp! Har inte kommit fram till hur upplägget ska vara exakt än, men det finns ju ett antal saker som jag kommer fokusera på, och det är det som står i checklistan jag gjort här:

    Laddar du ner checklistan (Du får den mailad till dig) så får du bra med fokus på din träning framöver. Då kan du bocka av det du tränat på fram till ditt lopp

    Löpning

    Inför ett hinderbanelopp är det såklart bra att träna på att springa. Jag rekommenderar att träna både på att klara av den distansen du ska springa, men också att köra intervaller och springa på ojämnt underlag.

    Intervaller är nog det jag kommer fokusera på, med olika distanser på varje intervall, i olika tempo och olika fokus. Under själva loppet så är det många start och stopp mellan olika hinder och vill du klara av att springa mellan alla hinder så är intervaller bra att fokusera på.

    Det ojämna underlaget är bra att springa på ett par gånger (kanske 3 gånger under 8v-period) så du får träna på att springa där det inte bara är platt och rakt. Dina knän och fotleder kommer tacka dig under loppet!

    Push

    I loppet kommer det högst troligt vara MÅNGA hinder där du måste trycka dig upp för olika saker och måste pressa dig igenom jobbiga hinder.

    Då måste man ha bra styrka i överkroppen och underkroppen så man orkar helt enkelt.

    Armhävningar är bra, burpees är bra, dips är bra, marklyft är bra, och många andra övningar där man trycker ifrån är bra.

    Obs: kör inte ett OCR-lopp i såna här skor hahaha

    Krypa

    Att klara av att krypa under låga saker är a och o, i de allra flesta hinderbanelopp ska man krypa igenom låga repnät, under låga bommar, igenom rör och många andra saker.

    Att känna att kroppen hänger med och att du inte får ont i höften av att krypa så lågt som möjligt är väldigt viktigt.

    Träna på att åla, träna på att krypa runt som en björn eller spiderman, och kryp under bänkar och andra låga saker.

    Resten får du i mailet

    ( 5 punkter till )

%d bloggers like this: