Blogg

Såhär tränar jag för att klara av att göra chins och pull ups

Som ni vet har jag börjat träna lite mer seriöst för att klara av att göra chins och pullups nu senaste tiden, och utvecklingen har gått himla bra måste jag ändå säga, på bara någon vecka har jag gått från att inte klara någon till att klara en hyfsat, vilket jag är så klart himla nöjd med!

Såhär strikt och seriöst har jag inte tränat på rörelsen förut, så det har liksom inte funnits rörelsebanor i kroppen förut, dock tror jag att jag har varit tillräckligt stark egentligen för att orka dra mig uppåt, bara att kroppen liksom inte fattat vad jag egentligen håller på med.

Musklerna bara: vad i hela försöker du nu? Lägg av?

Men skam den som ger sig!

Vad jag börjat göra är att försöka göra några repetitioner varje träningspass! Först försöker jag göra regelrätta chins med handflatorna framåt, sen med handflatorna mot mig, och sist med handflatorna vinklade inåt.

Jag tycker att den sista varianten är enklast och den kan jag egentligen redan, kunnat länge, men de andra två har jag aldrig fått till.

Så först ett par repetitioner på varje. Kanske försöker totalt 3 ”set” och gör så mycket jag orkar med på varje variant tre gånger.

Därefter har jag kört med gummiband, som ni kanske ser på bilden ovan!

Sätter ett gummiband runt knät och drar uppåt. Blir mycket enklare, eftersom gummibandet hjälper till och drar mig uppåt, vilket såklart är himla trevligt.

Här är tanken att jag ska orka göra 8or, men nu har jag legat på 3-4 reps per set, och har gjort kanske 4 set på det. Blir jättetrött efteråt…. Det är verkligen så tungt det här haha…

Och det har jag varvat med att göra negativa chins. Hoppar upp eller kliver upp och håller emot på vägen ner och försöker verkligen bromsa. Också jobbig övning, men det är ju kul att utmana sig själv.

Har tänkt att jag ska kunna sjunka ner en bit, bromsa helt och stanna till, sen gå upp igen, så att man sjunker ner halvvägs kanske och sen upp igen. Känns skitjobbigt, men som en kul utmaning.

Vill du få ett eget chinsprogram? Anlita mig som online-pt

Sen har jag börjat jobba med alla möjliga roddar och alla möjliga axelövningar jag kan komma på. Både pressar och drag. Sidolyft och kettlebellpressar, rodd med hantlar, rodd i maskin och rodd där jag hänger i trx-band och såklart bänkpress.

Eftersom mitt knä har stoppat all benträning senaste tiden har jag börjat köra mer överkropp generellt och har delat upp det i bröst och biceps i en dag och chins, rygg och triceps i en dag. Vet inte om det är bästa splitten men blir mest logiskt tycker jag. Bänk ena dagen och chins andra dagen.

Målet är att orka med att göra runt 10 till sommaren.

När jag orkar runt 3 stycken tänker jag börja göra med extravikt, hänga en vikt i ett rep runt midjan, eller bara kanske köra med tunga kläder på mig utomhus haha? Får väl se vad vädret säger? 😉

Känns som att mitt mål är lite för lätt satt, tror att jag kommer klara 10 stycken mycket tidigare, men vi får väl se!

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: