Företagarlivet

Att må bra på sin arbetsplats

arbetsplats

Vad gör du för att må bra när du jobbar på din arbetsplats?

Tar du regelbundna pauser?

Tar du och sträcker på dig ibland? Utmanar dig själv?

 

Som ni vet har jag och Sanna en spännande månad framför oss i november. Det kommer bli mycket träning, hälsa och mental styrka på arbetsplatsen.

Och det vill jag prata lite om idag. Mental styrka och mentalt fokus på arbetsplatsen.

Är ni bra på att hålla fokus när ni jobbar? Att sitta rakt upp och ner och verkligen fokusera?

Eller gör ni som mig, vill ha koll på allt som händer runtomkring, vill ha mobilen i närheten och vill ha olika facebookfönster öppna i webläsaren samtidigt? Gärna en podd i bakgrunden och gärna ha en film spelandes samtidigt på tvn?

Det är ju spännande att jag kan koncentrera mig som bäst då, eller hur?

När det är lite lagom ljud runtomkring, när det händer saker runt om mig, och när jag gör flera olika saker samtidigt.

Skämt åsido, det är då jag absolut inte har koncentration.

När jag har något jag vill koncentrera mig på brukar jag göra såhär:

  • Vänd bort telefonen, eller sätta den på laddning utan ljud på i ett annat rum.
  • Sätta på en lugn spellista på spotify eller en dålig podcast som bara surrar i bakgrunden, utan att jag bryr mig speciellt mycket om vad som sägs
  • Stänga ner alla jobbiga flikar
  • Börja med 5 minuters stretch eller rörlighet eller något som aktiverar mig lite, som får mig att slappna av och känna mig redo att sitta still en stund
  • Hämta en kaffekopp eller tekopp, eller kanske ett glas vatten
  • Sätter mig bekvämt med koppen tillräckligt nära, utrymme för armar och ben och allt sånt där ni vet.

Och sen sitter jag där en stund, 30 minuter till 45 minuter. Tar en paus, sträcker på mig igen.

Går på toa, fyller på vattenglaset, sträcker på mig igen och gör mig redo för omgång två.

Tips på bra och enkel pausgympa-övning.

Läs mer: Sannas inlägg om vår utmaning

Hur jobbar man med sin mentala styrka på jobbet då?

Hur blir man fokuserad men inte stressad av alla tusentals arbetsuppgifter?

Jag brukar börja mina arbetsdagar med att strukturera upp vad det är som ska göras. Vad jag ska hitta på. Vad som är mest akut, vad jag kan vänta med, vad som är dagens huvuduppgifter.

Oftast brukar jag ha två huvuduppgifter, en för förmiddagen och en för eftermiddagen, men först brukar jag börja med att släcka alla bränder, eller ja, kolla alla mail och göra alla småsaker.

Att bocka av olika punkter på att-göra-listan gör att allt känns lite lättare. Lite mer framåt. 

Sen börjar jag med en av uppgifterna och jobbar igenom en i taget.

Är noga med mina pauser.

 

Andra saker jag gör regelbundet

Tar korta promenader, utan mobilen, bara några minuter räcker. Där man hinner andas, hinner vila huvudet, eller lyssna på en riktigt bra låt.

Pausdans har jag också börjat med, eftersom jag försöker lära mig några danser inför att jag ska börja hålla danspass.

Det är inte de stora sakerna som gör skillnad, utan det är de små sakerna.

När man lägger bort mobilen och bara är närvarande.

Anmäl dig HÄR


Vill du läsa mer om det här?

* indicates required




Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: