Utegymmet vid Naturens hus

Mitt favoritutegym i Örebro är ändå Utegymmet vid Naturens hus. 

Det har det mesta jag gillar, det har tunga vikter, de har lite lättare saker, de har saker jag kan träna med och bli riktigt trött, utmana mig själv och sådär. Ett lite mer avancerat utegym.

Utegymmet hittas på vägen till Naturens hus vid Oset. Om du befinner dig vid slottet och går förbi stadsparken vid vänster sida längs vattnet så kommer du dit tillslut (följ vattnet hela tiden).

Precis som när jag recenserade utegymmet på Stora Holmen så kommer först en genomgång av vad en kan träna, vad det finns för möjligheter och så, sen kommer mina tankar och åsikter om det.

Dips-ställning

Ställning för utrymme att göra dips. Som ni ser så kan jag inte riktigt göra dips själv än, men målet är att göra rörelsen där du trycker kroppen uppåt och håller emot nedåt, utan att gunga med benen.

+ Finns tydliga instruktioner om hur man gör. Finns även två nivåer.

– Om det är något negativt med den här ställningen så…… För dem (mig) som är svagare kan det vara en bra idé att köra i en maskin där en kan ha fötterna på en hylla som flyttas med i rörelsen (och tar bort lite av din vikt, finns på en hel del gym).

Armgångsställning

En av mina favoriter där borta på utegymmet. Det här kunde jag inte för ett tag sen så är himla nöjd 😉

+ Finns som små höjder att sätta upp fötterna på så en kommer upp att hålla. Kan man inte gå armgång så kan det vara bra att testa att bara hänga ett tag och testa lite.

– De där pinnarna en ska hänga i är jättetjocka vilket göra att greppet är svårt (van vid tunna skivstänger…)

Benböjsställning

Det här är typ den enda jag inte gillar därnere. Det är nämligen så att det hela sitter fast och det går liksom inte att göra benböj som jag är van vid att göra benböj….. Oh look at that warrior face.

+ att det finns en maskin som går att göra ungefärliga benböj med!!!!

– att det är jättesvårt att komma in i rätt position. Tyvärr.

Step-up (fyra olika nivåer)

Eller egentligen kanske det är för att hoppa emellan eller något annat galet. Men fyra stockar är det som sitter sådär. Det här är den lägsta och sen finns det en lagom hög och två jättehöga.

+ Går att träna allt möjligt på de fyra stockarna. Antingen stepups, hopp, benböj (att en sätter sig på dem), dips, armhävningar med fötterna på höjd och allt möjligt.

– … för att ha något negativt så sitter det inga lappar vid de här för att visa vad en ska träna. Men det är ju även bra så egentligen är det inte alls dåligt.

Marklyft

Lika svårt som med benböjen. Fick inte alls till det där ovan haha. Lyckades efter jag slutat fota/filma bättre men fortfarande inte alls lika bra som en vanlig skivstång. Funderar på om det går att göra någon slags benpress här istället. Kan ändå tänka mig att det fungerar bra här.

+ Det finns marklyftsgrejer!!!

– Så svårt att göra riktiga marklyft när jag är van vid min teknik. Här blev det någon slags ”luta mig så långt bakåt jag kan”-teknik.

Chinsställning

Här finns det utrymme att göra chins och pullups. Som ni ser så kan jag inte än, men skam den som ger sig. Jag övar en hel del på att göra negativa chins, alltså att hoppa upp och hålla emot på vägen ner. Hjälpt en hel del, tidigare kunde jag inte alls. 😉 Här kan du även göra omvända chins i den lägsta nivån, instruktioner finns tydligt på plats.

+ tre olika nivåer plus tydliga instruktioner om hur en gör.

– Om jag ska kämpa för att hitta något negativt tycker jag att det ska finnas en fjärde nivå mellan den lägsta och den i mitten, eftersom de två har för stort hopp emellan.

Situpsplats

Fortfarande inte bestämt mig om jag tycker att situps är en bra eller dålig övning. Speciellt när fötterna sitter fast sådär.

+ Två olika nivåer och tydliga instruktioner! Enkelt att förstå hur en ska göra tycker jag 🙂

– Pinnen satt himla högt upp så var svårt för mig att hålla mig fast när jag hade fötterna på den där lutande bänken… Gled bakåt hela tiden…. Läskigt!

Balansbräda

Kul utmaning ändå! Prova att gå baklänges eller att blunda när du går framåt, om det är easy peasy att gå vanligt.

+ Bra grej för alla att träna på!

– om vi ska leta negativa saker här med så…. Det kanske ska sitta en skylt med utmaningar här så en har något att hitta på?

Minihinderbana

+ här kan en hitta på en hel del roliga utmaningar, bara fantasin sätter gränser!

– Här borde det sitta uppe lite tips och kanske varning om det är någon som skadar sig? Idk, kul grej!

Lek/armhävning/spännis/burpeeområde

Sen finns det även en yta som är byggd för lite allmän träning. Lite armhävningar kanske? Lite Burpees? Lite yoga? Lite spännisbilder? Höga hopp? Sprattelgubbar?

+ Ger känsla av öppenhet på platsen, vilket jag gillar!

– Kanske kan finnas förslag på övningar här med då om det är så att jag måste komma på ngt negativt med ett trädäck. 😉 

Tips: Träna ute med Clara Färdiga Gå

Det finns även militärpress-ställning och en latsdragsställning bland annat, kan vara något mer. Det materialet blev dock sådär, men inlägget blev ju hiskeligt långt ändå. 😉 Så ni klarar er nog med de här övningarna.

Utegymmet vid Naturens hus

…. får 9 av 10 biceps.

Om utegymmet på Stora Holmen är för nybörjare så är det här gymmet mer för den vana träningspersonen.

Vissa grejer är mer tunga än andra, vissa grejer har en superlätt variant och en supertung variant. Ibland finns liksom inga mellanting. Och det gör det lite svårt. Förstår verkligen att det är SVÅRT att bygga ett gym som passar exakt alla men…. Om vi nu ska leta saker att gnälla på 😉 

Det här är alltså mitt favoritutegym i Örebro. Har visserligen inte testat ALLA men har testat en hel del och gillar detta mest. Hade jag inte haft ett gymkort hade jag nog tränat här. Varför det bara får nio av tio biceps är att det är svårt att få en bra träningseffekt av bara två olika nivåer, antingen en jättetung benböj eller en superlätt. I bröstpressmaskinen finns en jättelätt som jag orkade göra massa repetitioner i och i den tyngre orkade jag inte ens lyfta den en gång fastän jag verkligen kämpade och tog i.

På gymmet finns det tydliga lappar med bra instruktioner om hur och vad det är som tränas (alltså musklerna) och hur en ska göra för att göra korrekt.

Det finns utrymme att träna andra övningar vid sidan om, ett däck att träna på bland annat, en bänk att sitta och vila på och sen har vi Oset, naturreservatet med mängder av löparbanor att springa runt som en galning i. Riktigt bra och peppande träningsställe.

Jag tycker om att de fokuserar på en hel del funktionella rörelser, som chins, dips, armklättring och sådär, så att det inte bara är isolerade övningar och rörelser. Jag gillar att det är öppet och finns utrymme att köra alla möjliga andra övningar och att det finns åtminstone två varianter av de flesta övningar så både svaga och starka kan träna.

Men riktigt bra är det där stället tycker jag! Guld för att vara ett utegym, då grejerna inte kan vara lösa, eftersom folk säkert hade snott det. Så kan knappt bli bättre va?

Har ni testat det här gymmet? Vad tycker ni?

Vad tycker du?