Utegymmet på Stora Holmen

Hej på er! Idag är det tisdag och idag tänkte jag dela med mig av ett första inlägg av många där jag testar och visar er Örebros (och ev flera städers) utegym! Vissa utegym är riktigt bra och sen så finns utegymmet på Stora Holmen… Skämt åsido, men det är verkligen inte jättebra det gymmet. Det är dock väldigt kul gym, ger mycket skratt och finns möjligheter att träna riktigt bra där vid sidan om som jag kommer förklara längre ner! Först en genomgång av maskinerna där!

Roddmaskin

En halvkonstig maskin, som är väldigt lätt om en har fötterna i backen och väldigt tung om en som jag har här fötterna i luften.

+ Bra maskin om du är träningsnybörjare, då den ger lagom belastning med din vikt som motstånd då du kommer åka uppåt när du drar in stängerna.

– Svårt att få motstånd för någon som är mer vältränad. Väldigt tungt att köra om en inte är tillräckligt vältränad för att lyfta upp hela sin kroppsvikt.

Coremaskin

Väldigt konstig och väldigt rolig. Två varianter, att hålla brett som mig eller hålla händerna på stången framför.

+ bra maskin att stärka upp bålen och hållningen, eftersom syftet är att röra underkroppen och försöka vara statisk i överkroppen.

– svårgenomförd och väldigt kul. Kanske är bara jag som hade svårt att koncentrera mig.

Crosstrainer

Allmänt konstig crosstrainer…. 😉

+ Bra och lätt att förstå hur en ska göra.

– Noll motstånd.

Roddmaskin/juckmaskin.

En otroligt rolig variant som känns som en tränar för rörelser som en inte behöver vara så stark i förutom i sängen. Men kanske var det något planeraren tänkte att det vore bra för Örebroarna… Inte vet jag.

+ bra övning för de som behöver bli starkare i nedre delen av ryggen, samtidigt som de behöver stärka upp höftböjaren och så.

– inget motstånd i maskinen överhuvudtaget.

Roddmaskin – sittande rodd

Den bästa roddmaskinen på gymmet tror jag.

+ får använda hela överkroppen och ta ut sig och dra hela vägen och så vidare.

– tyvärr får inte benen vara med i rörelsen utan de är statiska som ni ser. Och ingen belasning alls tyvärr, mer än egen kroppsvikt.

En icke-oljad crosstrainer

Den här gnisslade och svor som bara den. Fick kämpa för att kunna röra på fötterna alls.

+ bra med motstånd eftersom den inte kunde röra på sig 😉

– tråkigt att den knappt gick att använda. Den hade potential den här.

Situps-ställning

En ställning som du kör situps på/i. Eftersom du får gå ner längre än ”rakt” så får du en extra belastning och får jobba lite extra hårt.

+ bra med en övning för magen

– svårt att utföra om du inte redan är stark i magen.

Dips-ställning

En av de bättre ställningarna på gymmet! Gillar verkligen dips och tycker att fler borde köra det. Om du inte kan köra dips som mig så kan du öva på negativa dips, där du hoppar upp och håller emot på vägen ner.

+ Dips – en övning som passar både vältränade och otränade. Är du otränad kan du scrolla ner lite, kommer en övning längre ner som passar dig (och mig) bättre.

– Ja, svårt att köra direkt såhär om du är otränad, men som sagt, scrolla ner lite.

Benpressen

En maskin som har stor potential.

+ enbart kroppsvikten vilket passar bra för träningsnybörjare. Lätt övning att göra och bra för de starka benen.

– Väger du lite eller är du stark blir belastningen liten. Dock kanske en kan ha en vän på axlarna så det blir tyngre 😉

Latsdragsmaskin

Här hade inte personen som skapade maskinen tänkt till alls. Tyvärr.

+ lätt att genomföra om du har fötterna i backen. Bra för nybörjare.

– Otroligt tung om du inte har fötterna i backen, och för lätt för att ha fötterna i backen för mig. Svårt att hitta en jämn belastning.

Utegymmet på Stora Holmen

…. får 6 av 10 biceps.

Tyvärr inget bicepsbyggargym för en starkare person, däremot väldigt bra för en otränad och nybörjare.

Finns bra instruktioner och är hyfsat lätt att lista ut vad det är en ska göra i varje övning, samt att det är svårt att inte hamna rätt i positionerna.

Det här är ett gym som dock inte fokuserar på hela kroppen eller liksom har en ”jämn fördelning” av de olika muskelgrupperna. Skulle gärna velat ha lite fler övningar som jobbade med benstyrka eller bröststyrka, men det har jag lagt till nedan så det är bara att köra dem som komplement.

Vill dock säga att Stora Holmen är i sin helhet ett ypperligt ställe att träna på!

  • Här kör jag mina gruppträningar på tisdagar och torsdagar, samt kör ibland pt-passen här.
  • Runt ön går en slinga på 1.1 km, vilket gör att det är en hel del som brukar ta ett par varv där, antingen promenad, jogging eller löpning.
  • På ön finns två backar som är helt magiskt bra för backintervaller.
  • Längs med ön om du går eller springer så kan du stanna vid varje bänk och göra någon övning eller två – perfekt för träning.

Bra träningsställe helt enkelt.

Här kommer tips på andra övningar att köra vid sidan om utegymmet:

Armhävningar i all ära. Här är en riktigt bra övning att köra för lite bröststyrka. Armhävningar mot bänken. 

En variant på armhävningar, om den ovan är för lätt. Fötterna på bänken och händerna på marken. 😉

En bra övning generellt. Hoppa upp om du inte är lika höjdrädd som jag är. 😉 GIFen blev lite konstig, sorry.

De som tränar med mig vet att jag gillar plankan. Det är en bra bålövning och för resten av kroppen också såklart.

Här är varianten på dips, om du inte kan köra i ställningen. Kör med raka ben eller böjda ben, böjda om du vill ha det lättare. Tänka på: det är armarna som ska jobba, du ska inte trycka upp höften.

  • Burpees är också en bra övning att köra som komplement
  • Benböj likaså. Har ni testat långsamma benböj? Gå ner på 4 sekunder och upp på 4 sekunder. Testa den annars.
  • Situps – kör hela vägen upp och hela vägen ner.

Finns hur många övningar och varianter som helst att köra, så det är bara att hitta på något träningspass med din vän och dra dit och köra!

Men som slutkläm: Utegymmet på Stora Holmen får 6 av 10 biceps.

2 thoughts on “Utegymmet på Stora Holmen

  1. Så himla bra inlägg! Mycket tydligt för en newbie som jag. Ska läsa ikapp dina braiga inlägg nu, kul att ha hittat hit, och mycket passande för mitt nya tränade(?) liv hehe.

Vad tycker du?