Grönpepparparkens utegym – Örebros mest spännande utegym

Så spännande som nu utegym kan bli då. 😉 I lördags var vi och testade ett av Örebros utegym jag hittills inte testat, och blev glatt överraskad över utbudet.

Grönpepparparkens utegym ligger i Ladugårdsängen i Örebro, mitt i smeten, vid grönområdet där, ganska klurigt att hitta men tillslut såg vi det. Blandat utbud av olika maskiner och ställningar, I like.

Militärpressar

Stå med raka ben och rak överkropp och tryck uppåt utan att pusha på med kroppen. Varför jag står så lutad är för att jag stod för långt bak med fötterna och för att jag är van vid att pressa en skivstång bakom huvudet vilket blir svårt när maskinen sitter fast. 😉

+ Tre olika vikter eller belastningar, vilket jag gillar mycket! Bra tänkt!

– Den tyngsta var ganska lätt för mig, och då är jag inte jättestark. Dock fanns andra längre bort att köra med om en vill det.

Marklyft

+ Bra att det fanns två olika belastningar!

– Kanske bara blivit superstark så klarade allt, eller så var belastningen på den tyngsta väldigt lätt. Tråkigt. Har även lite svårt för marklyft i maskiner som gör att stången sitter fast.

Hinderbanehopp

Kanske inte hade bästa skorna på för sånt här + är höjdrädd………. 😉

+ bra med lite hopp/kondition/plyo-träning.

– Ganska högt, kanske bra med olika höjder om det kommer korta människor? Eller för folk som är höjdrädda och inte vill fastna. Idk. 😉

Benböj

Här gick det även att göra axelpressar om en vill ha högre belastning än de tre som var till för det.

+ Bra att det fanns!

– Lika som med marklyft gillar jag inte riktigt att ”stången” sitter fast. Annars bra att det finns.

Här fattade vi inte alls vad vi skulle göra och fanns inte några instruktioner. Det finns handtag plus hål i båda och ja, någon som vet? Kommentera gärna i kommentaren 😀

Dipsställning

+ som ni ser finns det flera olika varianter att köra – längre bort i bilden finns det högre upp.

Btw kan göra negativa dips nu. Och kommer inte på ngt negativt. 😉

Chins/pullups

Titta här – I can do pullups. 😉 Inte alls vackert men ändå. Aldrig kunnat tidigare. Så nöjd.

+ Flera olika nivåer, för korta, medel och långa personer! 😉

– Om vi ska leta negativa saker så kanske det borde funnits liten pall eller annan hjälp för väldigt korta personer.

Hopp upp på höjd

+ fyra olika höjder, bra för spänstiga och bra för den höjdrädda!

– Kanske lite långt emellan höjderna om vi ska leta negativa saker. 😉  Lite läskigt att hoppa emellan kanske? Idk jag är höjdrädd så gör inte såna dumheter.

Grönpepparparkens utegym

…. får 8 av 10 biceps.

Ett väldigt kul och spännande utegym, synd att det ligger så långt från mig, för hade gärna tränat mer där!

Vikterna kändes tyvärr som att de inte tänkt att starka människor ska träna där, för om jag klarar de tyngsta med hyfsad enkelhet är det då inte tungt.

Önskar också instruktioner på alla grejer, vissa verkade de lämna till fantasin.

Det jag gillar mest är att det fanns många varianter på samma övningar plus att det fanns ytor att träna eget, ett däck att välta och lite allt möjligt.

Vid utegymmet så finns även en stor park att köra intervaller i, att ja… träna mer på.

Tips på andra övningar att köra där:

  • Marklyft/rycksitt – Lekte lite tyngdlyftning med marklyftställningen. Lite ostadigt men väldigt kul! 😉 Bra att marklyftställningen inte var så tung hehe!
  • Armhävningar såklart!
  • Benpress på de där höjderna som skulle hoppas på! En av mina favoriter att köra på utegym.
  • Plankan
  • Dips på höjderna – om du inte klarar att göra i ställning. Bra komplement!
  • Burpees
  • Leg raises – häng i ställningen och lyft benen eller knäna. Bra för stabilitet i axlar, armar och bra för bålstyrkan. 

Har ni tips på fler övningar får ni gärna kommentera dem! Och berätta gärna vad man ska göra på den som vi inte fattade! 😉

Av mig får det här utegymmet 8 av 10 biceps. Vad tycker du om grönpepparparkens utegym?

2 thoughts on “Grönpepparparkens utegym – Örebros mest spännande utegym

  1. Jag är nästan helt säker på att det är en sån där du har låren mot brädan och fötterna i hålet som passar din längd, vänd inåt. Höften över brädan och du böjer ner överkroppen rakt och sen upp igen, typ omvända situps men med raka ben.

Vad tycker du?