Minimum skills

Minimum skills, eller miniskills som jag kallar det, är en stor del av roller derbyn. Varför? Jo, för när du klarat dina minimum skills, så får du börja spela på riktigt. Först då får du börja spela. Testerna är som ett slags fystest, med det mesta som du kan tänka dig. Ni som har lite koll på fystester känner säkert till Cooper testen eller 9+ screening battery. Minimum skills är som såna tester, fast de innehåller så mycket, mycket mer.

  • Säkerhet – Utan att testa av åkarnas kunskaper, utan att istället utsätta dem för att åka direkt, ja, det skulle innebära många skador. Testerna handlar mycket om att vara stabil och säker på sina rörelser, både för sin egna säkerhet och för alla andras.

Förutom alla tekniktester så testas även regelkunskaperna. Det är ett test med minst 40 frågor (minns inte exakt) om vad alla regler betyder. De frågar bland annat vad som händer om en jammer gör en star pass, eller om jammern får poäng när en motståndare är ”down” (alltså inte står upp, utan kanske står med ett knä i backen och är påväg upp). Saker som är varje spelares skyldighet att förstå och kunna. Och tro mig, vi har en lång regelbok.

Örebro roller derby

En av sakerna som vi kollar av är derby stance. Det innebär att du måste ha en bra och stabil hållning hela tiden. Om ni kollar på den halvkassa bilden här ovan så ser ni att alla rullande spelare har en viss böj i benen, vilket ni ser framförallt om ni kollar på spelaren längst bort i bilden. Din derby stance hittar du om du böjer på benen, mycket mer än du tror, men inte putar ut med rumpan. Din tyngdpunkt ska vara rakt under dig, och när du är i rätt position så kommer det vara mycket svårare att tackla ut dig från banan. Det är något vi kollar genom hela testet, inte bara en gång.

27/5 är nästa viktiga sak vi kollar av. Det är att ta sig runt banan på 5 minuter, men inte bara en gång, utan 27 gånger. Läs här om första gången jag klarade det. Det här är den enda konditionsdelen vi testar, så den här är väldigt viktig, det är den delen jag nog skulle säga att vi är hårdast på. De flesta av de andra testerna är bedömningsfrågor, men det här är inget som går att prata bort. Klarar du det så klarar du det, klarar du det inte, ja, då får du göra om.

roller derby mord sith

Minimum Skills – grunder

  • Skating posture – derby stance, som jag förklarade ovan.
  • Stride – Använda båda fötterna för att skatea framåt i en jämn fart. Här är det också viktigt att kunna variera vart du har din tyngdpunkt, på höger eller vänster fot.
  • Crossovers – Att kunna göra ”översteg” – både i derby direction och reverse crossovers.
  • 27/5 – som jag förklarade innan. Första varvet ska vara under 13 sekunder.
  • Stopp – Du ska kunna stoppa på ett flertal sätt, t-stopp och plogstopp. T-stopp är när du bromsar farten med ena foten bakom den andra, tills du står stilla. Plogstopp är när du plogar in till ett stopp, känns säkert igen från skidåkning..
  • One foot glide – Att kunna ta ett halvt varv på en fot, med bra balans då!
  • Stå still på en fot – i trettio sekunder. Ska utföras på båda föttera.
  • Baklängesåkning – Åka ungefär tre varv på en minut baklänges = egentligen är det ”moderate speed”, men moderate speed räknas ungefär med tre varv.

roller derby

Minimum skills – stabilitet

  • Knee taps – Något av det viktigaste kanske. I roller derby så trillas det hela tiden, för det tacklas och puttas och hej och hå, så det är lätt att tappa balansen. Att utföra en knee tap är att gå ner på ett knä, ”dutta” det i marken och sen gå upp igen, utan större problem, och att inte ha tappat någon fart alls.
  • Double knee slides – Att göra samma som knee taps, men att göra först på ena knät, och sen direkt efter på det andra.
  • Stepping – att kunna gå  framåt, bakåt, åt sidorna och kunna göra översteg utan att rulla något alls. Kontroll, kontroll, kontroll.
  • Hoppa – Att kunna hoppa över 15 cm höga objekt och att kunna hoppa i sidled.
  • Weaving – att kunna åka slalom genom 10 konor, med 1.5m mellanrum, under 6 sekunder.
  • Transitions – Att kunna göra en vändning på 180 grader utan att tappa farten. Detta ska man kunna åt båda hållen, och sen ska man även kunna göra en 360, men det behöver en bara kunna åt ett håll.

Nerike Knockouts

Minimum skills – blocking skills

  • Whips – att ta hjälp av sina medspelare för att få fart och komma förbi. Arm whips (att ta tag i armen), hip wips (ta tag i höften) och cloth wips (att ta tag i kläderna). Här är det också bra om din medspelare är stabil och klarar att ta emot det yttre momentet som händer.
  • Pushes – Att kunna ge och ta emot pushes – det handlar om att kunna ge sin medspelare en push så hen kommer ut ur packet snabbt och enkelt.
  • Pace line – att kunna åka på ett led, och hålla en jämn fart, bra avstånd till sina medspelare och inte ramla under tiden. Här testar vi även deras möjlighet att kunna köra slalom (ej på tid) mellan spelarna.
  • Pack-situationer– ett pack är en grupp spelare på 4 medspelare och 4 motspelare på planen. Här är det viktigt att kunna vara säker och stadig om en spelare skulle ramla, om något händer eller om du själv får en tackling. Så här testas ”bumping wheels”, knee taps, och andra pack-övningar.
  • Blocking – Här testar vi spelarens blockingkunskaper – att både kunna ge hits och kunna ta emot det utan att själv tappa balansen. Tappar man balansen ska det ske på ett säkert sätt, ramla och komma upp igen inom några sekunder.

Det är en hel del saker att klara av, men det är också en sport som kräver att spelarna är i form. WFTDA är organisationen som gjort de här testerna, så alla lag i hela världen använder samma tester, bara för att vi ska ha samma grundkunskaper. Sen utvecklas man ju efter testerna också, men det är viktigt att ha samma grund, så att man som spelare vet att andra spelare kan ta emot tacklingar… Här kan ni läsa mer om testerna.

För att få spela roller derby måste du klara av de här testerna, så det är därför vi delar upp våra spelare i två grupper; de som klarat testerna (AV-gruppen) och de som inte klarat de ännu (freshie-gruppen). Freshie-gruppen (eller fresh meat) är den grupp jag är med i just nu, eftersom jag började åka på riktigt i våras, med vår nya freshiegrupp. För vissa tar det ett halvår att lära sig allt det här, för andra tar det ett år och en del tar det ännu längre tid. Roller Derby är en lagsport, men det är också väldigt mycket fokus på den egna prestationen, vilket är viktigt, och därför skulle vi aldrig godkänna en hel grupp tillsammans, utan man kollar den individuella utvecklingen istället. Det är det mest intressanta ändå, ur en tränares ögon.

Jag tycker det är skitbra och väldigt skönt att ha såna här tester. Det visar på seriositeten i sporten, eftersom det annars hade varit en hög skadefrekvens troligen… Vad tycker du om testerna? Är de bra, eller är det något som borde ändras? Är det något som är mer relevant för sporten att kolla?

Vad tycker du?