Militärkvinnor

Hej och välkomna till sidan om instagramkontot Militärkvinnor. Det är ett instakonto jag startade 3 april och som växer otroligt snabbt, vilket är så kul. Ungefär en gång/dag delar jag bilder på tjejer som jobbar i Försvarsmakten, där de får berätta lite om sig själva, vart de jobbar och om de har något annat de vill dela med sig av.

Jag vill hylla alla kvinnor som jobbar i Försvarsmakten.

Ofta tycker jag att det är främst män som syns överallt, och ja, jag drivs inte av att se män själv. Men att få ta del av allt alla de tjejerna vill berätta, det driver mig och det får mig att bli motiverad att fortsätta driva kontot, fortsätta jobba med min egen träning och att göra min GU i höst.

På kontot delas också ibland träningstips inför GU-starter, eftersom det är otroligt många som följer kontot som önskar just det, både tjejer och killar, vilket är superkul! Jag själv startar ju min GU i höst och håller på att träna inför det. Så här på den här sidan tänker jag dela träningstips, lite olika ”vanliga” frågor och lite länktips och annat som är bra att ha koll på! Dela gärna med er av saker ni tycker borde vara med här till info@claratoll.se så lägger jag upp det (eller skicka pm till instakontot). 

Vill ni följa min resa inför min GU? Klicka här!

Gå med i vår FB-grupp och gilla sidan på facebook!

Träningstips

Det främsta folk frågar om är träningstips, så här tänkte jag dela med mig av mina träningstips och andras tips! Jag har ju läst en hel del träning i mitt liv så en del kan jag ju. 😉

Marschträning:

Ju mer du går, ju mer du tränar, desto lättare kommer det bli för dig när du börjar. Här finns en bild på kontot med massor av bra tips, och huvudtipsen är att börja försiktigt, men börja så snart du kan. Ju fler mil i benen, desto bättre.

Börja med att gå kanske en timme, sen två, sen öka försiktigt med vikt på ryggen. Skaffa dig bra gå-skor, så att du inte får ont/skoskav och så vidare. Glöm inte smörja in fötterna efteråt så de inte spricker och gör extra ont.

Styrketräning:

Fokusera på benstyrka och bålstyrka – det är det som sägs behövas mest av många. Fokusera även på överkroppsstyrka för ja, det är allmänt riktigt bra att ha. Tunga saker som ska bäras, du behöver kanske dra dig själv upp för något eller något tungt vapen du ska hantera.

Övningar på gymmet för starka knän inför marschering. (har du fler tips på såna övningar får du gärna tipsa om det i det kommentarsfältet!)

Läs mer: Taktiskt – träna rätt på gymmet inför din grundutbildning

Löpträning:

Vissa förband har krav på kondition (vad jag hört, ej sett några krav själv), andra har inte. Själv fokuserar jag på att kunna springa en mil ”utan problem” tills jag rycker in. Tänker att det är ett bra mål för mig. Vilka löpträningsmål passar dig?

FMTK – Försvarsmaktens Träningsklubb.

Kan ju vara en av de bästa träningsapparna va?

Vad vill ni veta?

Jag tänker att här ska det finnas massa frågor, massa tips, massa grejer som är bra att veta och ha koll på och sådär. Så vad vill ni ha? Vad behöver ni veta? Vad tänker ni?

Önskemål: intervju med någon om hur livet i FM är. Lite som på instakontot men längre intervju. Vill du vara med? Maila info@claratoll.se

 

Bloggar