Blogg, Clara Färdiga Gå

Jag har haft en sockerfri vecka

Min sockerfria vecka är slut. Det är söndag kväll och nu har jag varit duktig i en hel vecka. I söndags förra veckan lade jag upp Sugar Challenge på fb, en utmaning på min facebooksida där jag utmanade folk som gillat min sida att ha en sockerfri vecka. 24 personer har deltagit i eventet – vilket jag räknar som att de har varit helt utan socker den här veckan. 14 var intresserade, vilket jag räknar som att de var lite halvt med, men inte fullt ut.

Jag fuskade en gång. Jag hade nämligen en liten tesked honung i mitt morgonte för att jag kunde knappt andas. Jag har ju varit sjuk den här veckan (och förkylningen håller fortfarande i sig) och i onsdags var jag ”tvungen” att fuska. Jag behövde något lent som bara honung är mot det halsonda.

Örebro

Ganska dålig bild, men tycker att Örebro är himla fint kvällstid. Den här bilden är från en kväll tidigare i veckan när jag var på Pokéwalk. 

Hur har det gått med sötsuget?

Nada problema. Jag har vart otroligt sugen på en kladdkaka hela veckan, men annars har det inte varit något större krisigt. Det sög lite i helgen när jag jobbade (extra på hemvården) och en kollega tog fram en kladdkaka med lite olika krussiduller på. Tänkte ”nej, inte idag” och sen var det inte mer med det.

Det har varit ganska tråkigt att vara sjuk dock, och att inte få äta socker samtidigt. Det har varit liksom långsamt och tråkigt typ. Jag har en liten teori om att jag blir friskare snabbare om jag får äta glass, vilket liksom är varför jag fortsätter vara sjuk och sjuk och sjuk. Antagligen är det mer för att jag är otroligt dålig på att bara vila. 

Vad händer efter en sockerfri vecka?

Jag tänker nog fortsätta. Tanken är att ha två tillfällen i veckan då jag får vara onyttig, och att det skulle vara imorgon (kladdkakan) och på lördag kväll den här veckan. Jag är inte helt övertygad, men jag vill också sluta äta socker i samma mängder som jag tidigare gjort.

Sötsuget har funnits, men har liksom inte varit något problem, eftersom jag fick äta frukt. Det anser jag vara nyttigt, även om det nu innehåller fruktsocker. Det är så mycket nyttigheter i det (speciellt svenska frukter) så det väger över med hästlängder.

Imorgon ska jag äta kladdkaka, och sen får vi se vart jag slutar. Varför jag gjorde det var mest att jag hittills ätit väldigt dåligt senaste tiden, och behövde en reboot. Inget syfte att gå ner i vikt eller liknande, oroa er icke. Nästa gång vi kör en sockefri vecka blir nog inte förrän efter jul, häng gärna med då! Nu: Parlamentet.

Blogg, tränarprogrammet

Om att fundera på c-uppsats – med fokus på prestation

Alltså. Vi har inte ens börjat med c-uppsatsen… Men i mitt huvud skriver jag den redan. I mitt huvud diskuterar jag hypoteser, metoder, resultaten jag tror jag kommer få och vad det kommer sluta med i slutet. I mitt huvud är jag redan inne på slutet på Tränarprogrammet. Jag vet ungefär vad jag vill att det ska handla om… Något med psykologin och något med prestation. Vad det landar på, ja, det märker vi. Någon gång.

Jag har nog tre huvudidéer, varav en av dem är den jag funderar allra mest på. Det handlar om mens. Mens och idrott. Mens och prestation. Mens och att vinna. Hur påverkar mens prestationen hos elitidrottare? Har ens elitidrottare mens, de som pressar sig så hårt? Ni vet, de som sägs ha ätstörningar så det skriker om det. 

Det känns som det finns SÅ MYCKET TABU kring mens och prestation. Hur töntigt är inte det? Mens är liksom lika naturligt som att du har två ben, och det är liksom det som kommer hänga med om du föds med en livmoder. That’s it och det är bara att acceptera.

Jag vill veta om mens kan påverka din prestation eller inte. Jag vill veta skillnaden inom olika idrotter, jag vill veta skillnaden inom olika lag i samma idrott, jag vill veta skillnaden inom olika divisioner. Jag vill veta skillnaden på din prestation om du är individuell idrottare eller en lagspelare.

taizé

Vart är jag påväg? No one knows.

Sen funderar jag även på hur träning på arbetet faktiskt påverkar dina anställdas prestation. Vad kan 1 minuts rörelse ge var tjugonde minut? Vad ger det inte? Hur påverkar det dina siffror i slutet av dagen? Hur förändras försäljningen hos ett gäng telefonförsäljare?

Sånt som är intressant ur mitt företags synpunkt. Sånt som jag kan trycka på när jag vill sälja in mitt företag till annat. Liknande hade varit intressant att se hur försäljningen förändras om de anställda börjar träna varje morgon i tjugofem minuter OCH sen går en promenad på tio minuter på eftermiddagsfikan. Eller om den förändras. Blir vi trevligare av träningen? Frisätts det verkligen lyckohormoner?

Visingsö

Taizé på bilden överst och här är Visingsö. Två underbart vackra ställen.

Sen vore det väldigt kul och intressant framförallt att se hur en tränare påverkar sina spelares prestation. Se hur tränare som är taskiga mot tränare som är snälla påverkar. Här tänker jag nog framförallt hos barn som har sina föräldrar som tränare. Ställa frågor om hur de upplever sina tränare, om de känner press från dem, om hur jargongen är i laget, och hur spelarna själva upplever att de presterar.

Här tror  jag att jag skulle kunna skriva en uppsats om min egna erfarenhet av tränare, men det kanske inte är tillåtet… 😉 Jag minns kanske inte 100 procent av min egna fotbollskarriär (den idrotten jag sysslat med längst), så det kanske blir konstigt, plus att det blir väldigt partiskt.

Det vore också intressant att undersöka barns tro på sin egna prestation i jämförelse med hur de upplever hur deras medspelare presterar. Att se om lagmedlemmarna påverkar. Och kanske då se hur det är i jämförelse med individuella sporter. Det här är ju ännu mer intressant, med tanke på hur Svenska idrotten just nu jobbar med att barn ska vara barn och inte ha tävling i låg ålder, hur de vill att barn ska fortsätta med sina idrotter längre och så vidare.

Det med menstruation blir nog det jag kommer göra. Tror jag. Mest intressant och sådär just nu. Aja, sju månader kvar. 

Blogg, rollerderbybloggen

Sju saker som händer i andra sporter som vi slipper i Roller Derbyn

rollerderby

Allt detta skryt om att roller derby är världens bästa sport. Börjar ni bli trötta? Synd. Idag tänkte jag skryta mer. Massor mer. Tänkte jämföra roller derby med andra lagsporter som ofta sägs vara den bästa sporten (fotboll) och då visa varför roller derby är bättre. Here we go:

1. Det blir inga självmål.

I don’t know about you, men som gammal fotbollsspelare var det här det värsta jag visste. Råkade göra det ca en gång (som jag minns) och jag får fortfarande en riktigt ohärlig klump i magen när jag tänker på den matchen. Tror det var i femman eller något, lika med inte ens en viktig match.

Det var på vår hemmaplan. Vi vann matchen (för vi var överlägsna i vår serie), men det var en hörna och målvakten var kaxig så hon boxade ut bollen, men bollfanskapet studsade på min fot och gick in i mål. Jag springer alltså ut från målområdet men bollfanskapet studsar på min häl. IN. I. MÅL.

Min tränare sa att jag inte skulle må dåligt av det här efteråt, men på hens tonläge så lät det som att hen tyckte att jag skulle skämmas ordentligt. Det minns jag också väldigt tydligt. 

2. Det finns inga bengaler.

Folk säger att det är vackert. Folk säger att det är häftigt.

Jag tycker det ser mest töntigt ut och hemskt, plus att en andas rök och det mest fastnar inne i arenan (inte många svenska arenor som är anpassade efter bengaler liksom), och ja. Jag tycker det mest är supportrar till lag som måste hävda sig att de är bäst. De som inte kan sjunga eller heja ordenligt, utan de behöver använda annat för att visa sin storhet, vilket leder oss till…..

3. Vi behöver inte klappor.

Ibland när jag är på hockey kan jag erkänna att jag använder klappor. Ibland. Men det är när jag inte riktigt bryr mig om matchen utan hänger med och inte vill offra mina händer för Örebro eller något annat lag som spelar.

När man hejar på riktigt behövs inga klappor. Då spelar det ingen roll hur ont det gör i händerna eller hur hes man blir av att skrika, för det är allt för laget.

4. Ingen stormar planen.

Har ALDRIG hört om någon som stormar en rd-track, men ja, det var väl inte så länge sen en målvakt blev nedslagen av en supporter, eller hur? Den härliga fotbollsvärlden.

5. Ingen skriker ”dö.”

Om en spelare skulle skada sig på planen så skriker inte den andra klacken att spelaren ska dö.

Nej, vet ni vad som händer om en spelare skadar sig? Alla andra spelare sätter sig ner på golvet. Alla sju domare ställer sig runt spelaren för att förhindra att någon skulle se vad som händer. Minst två sjukvårdare akutspringer till den skadade och hjälper hen med vad som än hänt. Klacken ombeds att inte ta kort eller filma, och det jag vart med om oftast är att hela klacken börjar prata med varandra istället, bara för att låta den spelare som är skadad vara ifred. Ibland är det allvarligt, ibland inte lika allvarligt. Peppar peppar ta i trä, jag är inte vidskeplig, men önskar en säsong utan skador för våra spelare i de svenska divisionerna.

6. Vi slåss inte på planen.

Alla dessa små bråk i hockeyrinken. I have no words.

Kan inte uttala mig för alla bouts i hela världen, men har aldrig hört talas om att två spelare börjar boxa på varandra under ett bout. Eller ens tjabba. Säga något fult till varandra alls.  En spelare i laget kom tillbaka efter ett jam en gång och var väldigt nöjd med att haft en närkontakt med en annan spelare, en väldigt duktig spelare. Vår spelare hade den andra spelarens glitter på axeln.

Tiden in between jams brukar oftast innebära dans till musik, speciellt under tiden domarna har någon review eller bara vill ta en kaffepaus (självklart gör de något viktigt, men ibland känns det inte så….).

7. Våra fans slåss inte efter matchen.

Vi brukar ha en gemensam efterfest, både fans och spelare. Alla hänger, alla dricker öl (inte jag, gillar inte öl), och alla kan faktiskt vara i samma rum utan att känna att de måste döda varandra. Spännande det där med supporterkultur.

örebro roller derby

Observera hur spelare från de båda lagen här kan stå hullerombuller UTAN att bråka efter matchen. Helt amazing!

Observera också att den här listan är skriven med en viss ironi. Men med en gnutta sanning också. Men det är extremerna jag menar. Inte vi vanliga supportrar. Jag gillar att gå på fotboll och hockey med. Det är kul. Men roller derby är bättre. Dela gärna med dig om du kommer på fler punkter i kommentarerna! 

Läs mer: Vad är Roller Derby?

Blogg, Värt att tänka på

Så här skapar du nya träningsvanor

Träningsvanor kan vara något som är svårt. Det kan vara klurigt. Hur gör man? Hur hittar en vägar att vara hälsosam? Vad är ens en träningsvana?

Träningsvanor är (enligt mig) den vana som gör att du tränar, dagligen, varannan dag eller veckovis. Precis som du kanske har en vana att dricka en kopp kaffe på morgonen så har jag en vana att ta cykeln till jobbet eller universitetet. Precis som du har en vana att alltid sätta dig framför tvn på kvällen har jag en vana att ta mig till gymmet och riva av ett gött träningspass (vilket är lite off nu då, eftersom jag är sjuk).

Tjureda

Skapa nya träningsvanor:

  • GÖR SMÅ FÖRÄNDRINGAR – varje vecka. Gå inte all in direkt. Börja försiktigt. Har du aldrig tränat kan du inte börja med tio pass i veckan, låtsas som du har lika stark kropp som en elitidrottare och bara go loco. Nej, du behöver vänja dig och din kropp. Börja med ett eller två korta pass. Efter några veckor ökar du med både minuter och lägger till ett pass.
  • FUNDERA PÅ DITT VARFÖR – varför vill du träna? Varför vill du vara hälsosam? Gör gärna en tankekarta eller skriv upp punkter på varför du vill träna. Perfekt att ha på toadörren så du ser den när du sitter och skiter, eller hur? Bästa motivationen.
  • TRÄNINGSDAGBOKEN – Din nya vän. Skriv upp här hur passen går. Hur många armhävningar orkade du idag? Hur många lyktstolpar orkade du springa förbi? Skriv ner, gå tillbaka och läs och se din egna utveckling. Lovar att det kommer ha hänt saker bara på några veckor.
  • PREPARATION IS THE KEY – Okej, träningspasset är imorgon innan jobbet. Du vet att du aldrig kommer komma upp om du måste fixa ALLT innan……. Så därför packar du väskan kvällen innan, du fixar frukost som är lätt att äta efter passet, och du packar ombyte för jobbdagen. Inga ursäkter. Bara att gå upp, hur trött du än är. 😉

paradiscykling

  • CYKELTISDAG – Ja, det är bra att cykla till jobbet, men har du över en mil till jobbet behöver du inte go loco, utan du börjar med en dag i taget. Cykeltisdagar till exempel. Gör det till något kul, något du längtar till. Tiden du cyklar till och från jobbet är bara din, det är du och farten, du och musiken eller podden i öronen och ja, det är den bästa tiden på hela veckan.
  • SKAFFA TRÄNINGSKOMPIS – Ha en som drar ut dig, ha en som du kan dra ut. Peppa varandra. Tjata på varandra. Tillsammans orkar ni. Tillsammans kan ni. Vill ni. Börja med att dra till något utegym. Testa på olika träningssätt eller gruppträningspass. Googla eller kör lördagspassen.
  • MÅLSÄTTNINGEN – Sätt ett mål. Tävla mot dig själv. 10 träningspass med PTn och det blir nya träningskläder. 1000 armhävningar på 5 dagar och det blir den där snygga väskan. När du totalt sprungit 50 kilometer blir det att investera i dig själv med massage. Gör det lätt för dig. Något att kryssa av. Något som går att jobba på lite varje dag.

Ta hand om dig själv.

Viktigast är som första punkten säger – gå inte ut för hårt – utan bygg upp det. En vecka i taget. Låt det ta tid. Det är din kropp, det är inget som kan köpas utan det är något du behöver ta hand om. Varje dag.

Blogg, Clara Färdiga Gå

#frihetsprenör

Frihetsprenör

Jag har joinat världens bästa facebookgrupp, Frihetsprenörerna som Linnea på Dinomite styr och ställer i. Världens bästa grej. I Gruppen får vi pepp, inspiration och stöd i olika företagsbeslut, vilket är så skönt. Det är verkligen en bra stämning i gruppen och ja, vi jobbar liksom för att alla ska lyckas. 

Planen är att jag (bara) ska jobba tio timmar i veckan med företaget än så länge, eftersom jag ändå pluggar på heltid, men det är lite svårt att hålla sig till den planen. Igår till exempel hade jag tänkt jobba hela långa dagen med företaget, men punkterna på att-göra-listan tog slut tidigare än jag planerat och där sitter man som ett frågetecken utan att ha något att göra. Gruppmedlemmarna peppade mig att istället för att göra mer arbete än jag planerat; så skulle jag ta och bara njuta av ledig tid.

Sagt och gjort, halvsjuk som jag är så sov jag en timme, och sen var det både fotbollsträning och rollerderbyträning. Ja, jag är dålig på att vara sjuk. Igår var alltså första träningen för mina fotbollsbrudar och första jag höll för laget för den här terminen. SÅ MYCKET KÄRLEK jag får av de tre timmarna jag träffar mina spelare i de båda grupperna. Eller igår var det nog mest hatkärlek från ÖRD-spelarna men men.. Det är så skönt att få vara uppskattad och att få träffa personer som säger att de längtar redan tills nästa gång.

Att vara frihetsprenör är väldigt skönt. Ofta känns det som definitionen är att sitta i sängen/soffan med mysstrumporna på, äta något gott och jobba hemifrån med det man verkligen brinner för. Att vara kreativ och entreprenörig (kan man ens böja det så?) hemifrån. Styra sin egna vardag. Gå med i gruppen om du också är en egenföretagare.

Idag är det meningen att jag ska plugga och inte jobba med företaget. Idag är det meningen att jag ska läsa x antal artiklar (två stycken bara, men fortfarande segt) och skriva en labbrapport. Problemet är bara att företaget är roligare. Ibland är det jobbigt att vara studerande frihetsprenör… 😉

 

PS: smoothien på bilden blev inte alls god.