Clara Färdiga Gå – personlig träning

För samarbeten och sponsring

Gruppträning i Örebro

Racerapport – Action Run

action run

WE DID IT

Förra året sprang vi. Detta året sprang vi igen. Blod, svett och tårar. Åtminstone svett. Ni ska bara veta hur trötta vi är idag. Benen och armarna är blå av alla blåmärken. Min kropp känns som att jag har utsatt den för det absolut värsta jag någonsin kunnat göra. Förlåt.

Action Run är på 7,5 kilometer med 38 hinder, genom hela Örebro. I början och slutet är det mest hinder, så när man springer på lille Stora Holmen och borta vid slussen händer det inte mycket, men det är också ganska skönt med en återhämtningssträcka, där en får tid att vila armarna från att dra sig fram över hindrena.

Det börjar med stockar som ”brinner”, sen ska du upp över saker, ner över saker, gå armgång, ta dig över stockar i vattnet och alla möjliga (omöjliga?) saker.

Det bästa med hela loppet var när vi skulle gå armgång. Det är något som jag aldrig kunnat tidigare, utan första gången jag verkligen lyckades med det var för några månader sen, och jag är fortfarande så nöjd över att jag är stark i överkroppen! Den här gången var jag dock alldeles blöt om händerna och alldeles alldeles slut, eftersom det var ett av de sista hindrena på hela loppet! Men jag tog tag om stången, testade styrkan, tog tag i nästa, släppte första och tog mig sen en stång i taget och helt plötsligt var jag framme. By myself and I. Fortfarande bästa känslan.

action run

Här är ett annat hinder (med mig in action), som man ska klättra över då. Ett av de sista hindrena och just då ett riktigt himla jobbigt hinder. Annars är det väl ett av de lätta, även för mig som är höjdrädd. Jag bara slutar tänka på höjden, slutar kolla ner på marken och fokuserar blicken på repen, där jag ska sätta foten eller där jag ska ta tag med händerna. Hur man överlever Action Run som höjdrädd…. Kanske är ett inlägg jag ska skriva? 😉

Dock så hände en riktigt jobbig sak i början av loppet. Jag fick en smäll rakt på revbenen längst ner, men smärtan kom inte direkt. Utan den byggdes upp i takt med att vi tog oss igenom några skitjobbiga hinder, bland annat ringarna i vattnet. Förra året när vi körde AR så var de avstängda när vi skulle förbi pga anledning, så vi hade ingen koll riktigt på en taktik för att ta sig över på ett effektivt sätt….. Så just då, med en lätt illamående av smällen i bröstet, kände jag att jag bara ville ligga kvar på ringen och skita i att slutföra loppet. 

Tillslut kom vi över och vi körde på. Illamåendet slutade dock aldrig, det blev bara värre. Vi försökte springa mellan alla hinder (här kommer en sträcka med mest löpning) men det gick sådär. Dock gick det över efter några kilometer, och för de sista tre kilometrarna så hade jag inte ont alls! Nu (dagen efter) känns det bara om jag klämmer lite på revbenet, men gör inte ont att andas eller är speciellt märkbart. Bedömmer mig själv som hel! 😉

Action run

Här är ett annat jobbigt hinder! 😉 Ett hinder som man då ska springa över, men ja, det är inte jättelätt, så ja, det blir väl ett bad för de allra flesta! Jag tror jag kom över tre, sen fick jag bada lite. Dock var det ganska skönt med ett bad i Svartån, kände för att lukta illa liksom……….. (ironi). Min taktik för att komma över när man väl är i vattnet är att vara på sidan av rören, och dra mig över med hjälp av kedjorna på sidan som rören sitter fast i. Det är mitt mest effektiva sätt, så tips tips!

Sista (skitjobbiga hindret) är ett lutande rullband, som då rullar åt fel håll. Varför kan det inte vara åt rätt håll?? Bästa tipset där är att ta så korta steg du bara kan. Det sa en till mig förra året som var funktionär, efter att jag försökt springa med mina längsta steg och sen ramlat… Så sprang med korta, korta steg och sen var jag helt plötsligt uppe! Det är det näst sista man gör, sen är det bara att klättra upp och trycka på målknappen (äkta gladiatorknapp)!

action run

En suddig men väldigt bra målbild. Vi svettades och kämpade svinhårt. Typ det värsta jag gjort pga att jag mådde så illa då, men nu, efteråt känns det bra igen. Otroligt nöjda efteråt.

wp-1472400754287.jpg

Till vänster – hur mina ben såg ut förra året. Till höger – hur de ser ut just nu. Kommer uppdatera med en bättre bild. Tycker dock Action Run förra året gav ett värre resultat. Kanske är jag härdad. Kanske är jag hårdare. Starkare. Bättre. Klart jag är.

Tack Action Run för i år! Vi ses nästa år! 😉

Läs mer om action run här.

Har du sprungit Action Run? Hur gick det? Eller ska du?

En dag på stan


En dag på stan kan ju va go och så. 

Nej, men det har varit så bra idag. Har spenderat mycket av lönen, köpt saker jag behöver och bara njutit av mitt eget sällskap och poddisar idag. Plus lunch på Sushi Yama med två vänner.  

Har köpt kläder för att kunna hitta något i garderoben som INTE är träningskläder.  Så välbehövligt. Allt i min garderob är antingen klänningar jag aldrig använder eller träningskläder…. så nu har jag köpt lite snygga kläder, så nu kan jag bara se ut som en vanlig person ibland. Skönt ändå. 

På stan håller de på att bygga upp hela Action Run-banan, vilket är lite läskigt att se. Det är verkligen imorgon som det händer. Det är verkligen imorgon som vi ska köra. 

Om jag är nervös? Ja. Om det ska bli kul? Ja. Åtminstone efteråt. 

Idag har varit en dag för mig själv, efter promotionmorgon då. Så skönt! Promotionmorgon gick förresten så bra! Nöjd efter alla möten med alla härliga människor! Inspirerad att fortsätta bygga min egna framtid och hitta nya sätt att göra det på. Kuligt! 

Önskar er alla en grym träningshelg! ♡

Försvarsmakten och framtiden

Jag tror inte jag pratat så mycket om mina funderingar på Försvarsmakten här på bloggen, men ja, jag har tänkt mycket fram och tillbaka på om jag ska göra GMU (nu är det nog mer när) och om jag ska fortsätta efteråt till att utbilda mig till officer. Det är dock lite läskigt det där, men jag tror det kommer hända ändå.

Ramlade in på deras youtubekanal, och såg videon ovan. Det där är ju SÅ häftigt och så roligt, samtidigt så svårt och så lärorikt. Dock reagerade jag på bristen på jämlikhet. Vart är alla kvinnor? Det var män, män och män. Ytterst tråkigt.

Jag kan ju inte så mycket om det där än, det kanske är så att inte kvinnor får vara med i amfibieregementet, men det vore ju ännu konstigare. Hoppas på att det är mer kvinnor när jag gör GMU sen. Åtminstone blir det ju en till tjej.

Är det någon av er därute som gjort GMU eller liknande? Hur var det? Vad var jobbigt? Vad var det bästa?

Det jag tror jag kommer tycka är jobbigast är nog den psykiska utmaningen. Att aldrig riktigt få vara ensam, att aldrig själv kunna välja vad som ska hända den dagen eller ja, ni vet. Jag är nog en väldigt social person, älskar att omge mig av människor, men jag vill kunna välja när det är och jag vill ha mina stunder för mig själv. Men antar att det är en del av utbildningen. Att kunna anpassa mig efter andra. Att kunna leva med en grupp människor. Att genomföra saker tillsammans.

Jag tror det kommer bli himla kul. Det kommer antagligen hända nästa höst. Då har jag ju pluggat klart (usch och fy på den tanken), så då ska jag ju ha något nytt och kul att göra. Kanske skulle jag göra GMU på vintern…? Frysa röven av mig i snön, det måste vara en kul upplevelse… 😉

Promotionmorgon

Clara Färdiga Gå

Imorgon är det dags igen. Det är sista fredagen i månaden och det innebär frukostmingel med Handelskammaren Mälardalen och Drivhuset. Promotionmorgon heter eventet som samlar hundratals företagare, som minglar, skapar kontakter och äter frukost tillsammans.

Nu har jag snart varit en av Drivhusets ambassadörer i ett halvår, vilket har varit så kul! Det har gett många BRA möten och jag har fått mycket tillbaka, mot att hjälpa dem med olika event. Till exempel Promotionmorgon är ett sånt där event som jag verkligen tycker om att gå på varje gång! Alltid spännande möten och nya människor en träffar på, perfekt för företaget tänker jag.

Clara Färdiga Gå

Första gången jag var där VÅGADE jag verkligen inte prata med en enda person. Inte andra gången heller. Åtminstone inte ta första steget, utan jag lät andra komma fram till mig. Gången efter det hade jag med en broschyrliknande lapp, en infolapp för mitt egna företag, vilken jag gav ut till folk, och den lappen gjorde det hela MYCKET lättare.

Den här gången gör jag nästan samma sak. Jag har tryckt upp (alldeles för många för den korta tiden minglet är) små kort, som är ”prova-på” mina gruppträningar i höst. Tänker att jag verkligen då kommer känna att jag vågar prata med främlingarna, eftersom jag har något lätt och smart att dela ut.

Det är svårt att mingla, men precis som Paulina skrev (för ett annat event, men minglet är ju samma sak) så handlar det om att fundera på vad en vill få ut av minglet. Mitt mål är ju att få kunder till företaget, men för att få kunder behöver jag hitta dem som har behov av att träna med en PT; alltså behöver jag lyssna på de jag möter imorgon och försöka hitta en länk, som jag kan återkomma till efter vi har träffats imorgon.

Mitt absolut största mål med de här eventen är dock inte att få kunder, utan det är att våga. Våga gå fram till den där personen. Våga säga hej. Våga vara professionell. Våga vara mig själv. När jag lyckas med det, då är jag nöjd. 

Helkroppspasset

Förra veckan skrev jag ett inlägg om ett grundläggande träningsupplägg, och den här veckan tänkte jag därför dela med mig av övningar till det första träningspasset! Schemat är alltså tredagars-upplägg, med ett helkropp, ett överkropp och ett underkropp!

Många av övningarna här tar såklart på både överkropp och underkropp, men jag har valt att lägga dem här för att jag tycker de är de övningar som överskrider de båda kategorierna. Du får självklart lägga upp din träning som du vill, det här är bara ett av miljontals sätt att tänka!

Helkroppsövningar för gymmet

Ryck

Första övningen är RYCK – en av två tyngdlyftningsövningar. Den här är klurig, det är inget man greppar på en gång, utan det är en anledning till att det är en OS-gren, men självklart kan alla öva sig i den. Det är en bra övning om man vill bli explosiv, stark och stabil. Kroppskontroll deluxe. Såhär kan det se ut. 

Nästa övning är utfall med vikter. Nere på ÖKK finns ett bra utrymme för att gå fram och tillbaka, så där kör jag mina utfall med två kettlebells i händerna. De första är alltid lätta, men sen brukar det bränna härligt när jag tar lite för tunga vikter. Så var snäll mot dig själv och börja lätt, sen kan du öka i andra och tredje sättet. Minst fem steg/sida tycker jag!

mage

Den här magdödaren brukar jag köra ibland, en riktig härlig jävel den där. Kör tills du inte orkar mer, sen gör du tre till. Och gör det här i tre omgångar, minst.

Marklyft är en omdebatterad övning, en övning som både tar på rygg och ben. De flesta kör väl den i sina ryggpass, men jag tycker då att den ska vara för både rygg och ben, alltså för helkroppsträning. Är du van marklyftare så kommer här en utmaning: På valfri vikt (ska vara lite lagom tungt) kör 5 repetitioner x 5 set, med en minuts vila.

båtvrid mage

Här är nästa magövning – båtvridet. Sitt som en båt (??), alltså med fötterna i luften och lite bakåtlutad. Ta sen en boll/vikt och vrid fram och tillbaka. Se hur många reps du orkar på den vikten, skriv upp och testa en gång i veckan i fem veckor. Hur mycket har du utvecklats?

burpees

Självklart avslutar vi helkroppspasset med tio burpees, right?

Dela gärna det här inlägget med andra, så att andra kan få lite inspiration! HÄR hittar du grundtankarna om träningsupplägget. Kör du passet? Dela gärna i sociala medier och tagga mig, så att jag får se och kan peppa dig!!



burpees

Gamla favoriterna: LÖRDAGSPASSET! Time to work out