• Företagarlivet

    Veckans planering – musikhjälpen, yoga och löpning

    Hej! Den här veckan är det massor med roliga saker som händer, så här kommer en lista med allt jag ska göra:

    • Löpargrupp ikväll!!! Minns inte vilken omgång det är, men vi har verkligen sprungit så många gånger, och det är så himla kul!
    • Fritids hela veckan såklart, och kontorsjobb på förmiddagarna!
    • Fotojobb för ett event på självaste nyårsafton!!
    • Sitta och mysa med musikhjälpen hela veckan!
    • Två stycken aqua-pass och ett yogapass på fredag!
    • Yoga för musikhjälpen på lördag!!
    • Spring för musikhjälpen på söndag!!
    • Min träningsjulkalender på instagram – idag ska jag läsa en bok en timme exempelvis! Hänger ni med?
    • Fyra styrketräningspass ska jag hinna med också, eventuellt bara tre, beror på vad jag hinner med!

    Och… så ska jag ha lediga kvällar efter varje sak jag kommer hem från. Ska alltså lämna datorn här på kontoret hela veckan tänkte jag. Ta med den hem på fredag.

    Det kommer bli spännande, och läskigt! Så nu kör vi!

  • listor

    Veckans bästa: Yoump, hockey och julbord

    I måndags hade vi jultröjatema på jobbet, och eftersom jag inte hade en egen så fick jag låna av en kollega.

    Veckans outfit: se ovan. Blöta strumpor, mugglarbyxor och utsläppt hår. Händer inte ofta men ibland så.

    Veckans roligaste: Yoump. Se film nedan.

    Veckans svettigaste: personalträningen i onsdags.

    Veckans bästa träningspass: Är nog mitt danspass med seniorerna i torsdags. Det var så himla kul faktiskt.

    Veckans bästa: Fick låna den här fina hunden i två dygn. Precis i lagom tid med att jag skulle må som sämst i min menscykel så kom den här hunden hem till mig och var min bästa vän. Vi var ute i kanske 5 timmar igår totalt i skogen och runtom här där jag bor och alltså, fan, hundar hjälper verkligen enormt när åtminstone jag mår dåligt.

    Veckans mående: Bra, förutom igår då. Igår såg jag ut som bilden under, men annars har jag mått bra och haft en bra vecka. Det är ändå skönt att jag börjar förstå min psykiska ohälsa och börjar kunna anpassa mig själv efter den. Det hela hör ihop med min menscykel, som jag pratat om tidigare, och det gör att jag kan förbereda mig på det hela. Nu kom det på en helg som tur är, men för framtiden kommer jag kunna sjukskriva mig om det blir illa och sådär. Vet inte än hur jag ska hantera det helt men börjar kunna hantera det. Så. Himla. Skönt.

    Veckans skönaste: att vara ute så himla mycket om dagarna. Även om det regnar, eller om det är strålande sol, eller vad det nu än är för väder, så är det ändå helt magiskt att få vara ute så mycket som jag är. Det är ett par timmar varje dag på jobbet och det blev ett gäng timmar igår också. Precis vad jag behöver.

    Veckans längtan: efter nästa vecka som kommer vara lugnare än veckan som varit nu.

  • Blogg

    En bullet journal med fokus på träning

    Så jag har gjort en träningsbulletjournal

    En bullet journal är en analog kalender, som man ritar lite själv. Du kan rita upp en kalender, göra ”att-göra-listor” och många andra saker, och såklart så kan man skriva ner sin träning. Det bästa är att en får designa det hela helt själv. Vissa gör snygga saker, andra gör praktiska saker, och ja, jag är såklart i det senare svinget för jag vill ha saker som är enkelt och tydligt.

    Jag har länge letat efter en träningsdagbok som är enkel att tyda och som funkar bra för mig. Till slut tröttnade jag på att prova olika appar, ha anteckningar överallt över mina träningsprogram och allt sånt, så jag testade att designa min egna träningsbulletjournal och måste säga att det funkar magiskt bra för mig.

     

    För det första har jag ett träningspass per sida, så här följer jag min egna utveckling.

    Jag skriver i dagens datum längst ner och kör det här passet varannan vecka – superenkelt att se utvecklingen och följa hur det förändras och se såklart hur jag mår längst upp. Ibland är en pigg, ibland är en trött, och ibland påverkar menscykeln mycket och ja, ni vet. Livet.

    Det är också skönt att kunna skriva exakt vilken vikt jag använde i vilken maskin, så jag inte fastnar på samma hela tiden utan kan pusha på lite extra.

    Längst ner finns det utrymme att anteckna, att skriva i några extra övningar eller bara ”idag sög allt” eller vad en nu känner för. Ibland jobbar jag ju med flera gruppträningar på en dag och då orkar jag ju såklart inte lika mycket som en dag när jag sovit ut, ätit en riktigt bra frukost innan träningen och sådär.

    Träna mer: träningsupplägg med tresplittsschema.

    Träningsbulletjournal

    Jag följer även mina träningsmål, och har tänkt att bocka av här när jag når nästa målpunkt. Vet inte om det någonsin kommer bli 150kg i marklyft, men är ju kul att träna för det. 😉

    Jag har även testat att tracka mitt mående en månad, och fylla i som ni ser på högersidan på bilden ovan, men jag gillade inte det riktigt. Glömde bort och blev stressigt. Aja, en måste ju testa, och det var inget som var för mig! 😉

    Sen har jag även löpningstracker i min träningsbulletjournal. Jag har satt ett köpmål (för sånt drivs jag av hehe), så när jag har sprungit 11 gånger så ska jag få köpa de där byxorna jag spanat in. Här kommer det såklart få plats med fler flikar och fler snygga kläder att köpa när jag sprungit.

    Gillar det här just nu väldigt mycket!

    Jag planerar att fylla på med:

    • gruppträningspass
    • handståendeträning
    • yogaträningspass-logg (att kryssa i)

    Har du några fler idéer får du gärna dela med dig av det 🙂

     


    Vill du läsa mer om såna här ämnen?

    * indicates required




  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Clara Färdiga Gå – 3 år av svett, träning och hälsa

    Jag för tre år sen när bolaget registrerades. 

    Hallå! Idag är det en stor dag.

    Idag har mitt företag varit registrerad hos bolagsverket i tre år (!!!!) och det känns så himla stort.

    I tre år har jag varit en del av folks liv och tjatat och tjatat om träning och hälsa och varit riktigt jobbig för vissa och en räddare i nöden för andra. Vissa har jag skrikit på, andra har jag kramat och hållt om när de gråtit över lycka, andra har jag skrattat åt när de insåg att de kunde något de aldrig trott om sig själva och så vidare.

    Tre år.

    Så många som jag tränat, som varit på mina gruppträningar, som varit mina kunder, stöttepelare och allting.

    Så många som hängt med på resan från start, som varit med på mina träningsutmaningar i min fb-grupp, som hakat på alla mina galna idéer och peppat när det varit tufft.

    Fan. Tre år till. Minst.

    Älskar att jobba med träning. Älskar att svettas med andra. Att förändra liv. Att få vara del av andras utveckling.

    Nu kör vi.

  • Värt att tänka på

    Jag bryr mig inte om vad du väger

    Nyss fick jag ett mail som… alltså, den frågan jag fick var ungefär på samma nivå som att säga att jag är en rasist eller något annat sånt där ni vet. Som om jag vill sprida viktminskningshets. 

    Jag bryr mig inte om vad du väger. Du kan vara stor eller liten, du kan vara lång eller kort eller vad du nu är. Det handlar om din insida, vad du stoppar i kroppen, och vad du gör med kroppen som jag tycker är intressant.

    Jag bryr mig inte om du har en eller två fettvalkar, om du är storlek 48 eller 52, eller 32 för den delen. Eller vad vet jag vad det finns för storlekar, spelar ingen roll.

    Jag lägger ingen värdering i ditt utseende och det är ingenting jag jobbar med.

    Så nu blev jag riktigt jävla arg, ber om ursäkt för språket, för det kom en samarbetsförfrågan från ett företag som jobbar enbart med viktminskning, och de vill att jag ska jobba som personlig tränare för dem, typ som en ambassadör.

    Fan, det är väl kul att vara snygg naken, ja, det erkänner jag att jag med tycker, men vem säger att en viss fettprocent är snyggt och en annan inte är?

    Vem säger att det största målet med livet ska vara att ha en viss typ av kropp? Att inget annat duger.

    Det var tydligen för länge sen som jag skrev om det här, för var länge sen jag fick en sån förfrågan. 

    Ibland får jag såna förfrågningar från kunder.

    Alltså, kunder som vill att jag ska hjälpa dem ner i vikt. Och det är väl okej, folk ska få gå ner i vikt om de nu vill det. Men jag fokuserar bara på att de kunderna ska komma igång med träningen och äta mat som de får mycket energi av, där det inte är så mycket skitmat och försöker ändra vanor.

    Försöker lägga till lite promenader, lite mer fysisk aktivitet, lite mer nyttig mat.

    Min erfarenhet är att om kunden väljer att våga lita på mig och äta mycket mat så kommer kunden få de målen den vill ha. Är det viktnedgång som gäller, ja, då jobbar vi för det, är det viktuppgång, ja, då jobbar vi på ett annorlunda sätt och jobbar för det. Är det att bli starkare, eller orka mer i livet, ja, då jobbar vi mot det.

    Allt handlar om vad du stoppar i kroppen.

    Inget handlar egentligen om utseendet.

    Du kan vara stor.

    Du kan vara liten.

    Du kan väga vad du vill.

    Jag kommer fokusera på att din kropp ska må bra.

    På att du ska bli stark.

    På att du ska ha energi.

    Ork.

    Känna att du orkar prestera.

    Och då spelar det ju ingen roll vad du väger.

    För det finns inget som säger att en ”smal människa” har en hälsosam kropp.

    Eller att en ”tjock människa” är ohälsosam.

    Låt personer se ut som de vill.

    Se till att dina medmänniskor äter hälsosamt, rör på sig, men håll fan käften angående deras kropp.

    Det behövs inte mer hets i det här samhället. Inte om något som om hur vi ser ut. Fokusera på att vara hälsosam, att äta mat som får dig att må bra på sikt.

  • Träningspass

    Torsdagspasset – stark som fan

    En stark kropp.

    Det är mitt viktigaste (starkaste hehe) träningsmål jag har. En stark kropp som orkar allt jag vill, klarar alla utmaningar och liksom levererar med bravur.

    Hur jag definierar en stark kropp är nog inte på samma sätt som du definierar det, men vad gör väl det. Om du vill så kan du köra ett hemmaträningspass här, med fokus underkropp, och bygga upp din starka kropp. Om du vill får du gärna använda vikter också, en hantel eller en tung bok, eller en välfylld vattenflaska, eller hink kanske?

    Träningspasset:

    15 benböj, med eller utan vikt, med eller utan bänk.

    15 utfall på en bräda/bänk/höjd. 15 per sida och ska vara stabilt såklart.

     

    15 benfällningar /legraises/ vad du nu vill kalla dem.

    15 hopp upp på bänk/höjd/stol etc. Viktiga är att du gör en böj i varje landning.

    30 sekunder step up på bänk – så snabbt du kan!

    5 burpees.

    Allt det här upprepar du 5 gånger om!

  • Blogg

    Tänk så mycket annorlunda ett liv kan bli på ett år

    Från att ha varit rekryt i FM, till att jobba på en skola.

    Från att ha vara störtkär till att vara singel och väldigt nöjd med det.

    Från att vara helt säker på att en grönklädd framtid är det enda jag vill i livet, till att drömma om stränder, palmer, och att jobba utomlands.

    Från att alltid längta ut i skogen till att… okej, det är nog samma förresten.

    När jag tänker på det så är det faktiskt väldigt många saker som ändrats på senaste tiden.

    Och snart blir det nya förändringar. Snart är det dags för ett nytt äventyr i livet. Och sen, när det tar slut, så är det ett annat äventyr. Och sen ett till.

    För sån är jag. Jag gillar utmaningar, jag gillar mina projekt. Menar inte att jag såg mitt förra förhållande som ett projekt haha, utan menade såklart allt annat i livet. 

    Jag har alltid gillat att testa andra saker än det jag inte gjort innan. Jag är ganska försiktig, vill gärna prova många gånger, men när jag får ta min tid, då jävlar. Då smäller det. Då kan jag också.

    Vissa saker känns långt bort, vissa saker känns som om det aldrig hänt, vissa saker saknar jag och vissa saker.. ja. 

    Men det stora är att det är så konstigt. Att vissa saker som betydde så mycket för mig en gång i tiden är liksom inte ens intressant idag.

    Förändring och utveckling kanske. Till det negativa och till det positiva. Ibland.