Att äntligen få se resultat

Som ni vet så kraschade jag ganska rejält förra våren. Hade för länge försökt balansera för mycket.

Och i och med det gick träningen åt pipsvängen.

Så därför är jag så otroligt nöjd att jag hela tiden kan se små förändringar. Orkar hela tiden lite mer. Lite mer vikter på stången. Lite fler repetitioner. Lite längre tider.

Utvecklingen går framåt samtidigt som jag mår bättre.

Just nu känner jag mig knappt aldrig stressad.

Jag har ett halvtidsjobb som ger mig trygghet varje månad i att jag kan betala mat, hyra och lägga undan några slantar utan större problem.

Och jag har ett företag som betalar alla utbildningar, alla resor, allt som jag vill göra. I företaget kan jag vara kreativ, kan utmana mig själv och göra så jag själv växer och lär mig saker. Ofta så räknar jag även in min träning i min arbetstid, eftersom det fotas och filmas och jag skapar saker åt er.

Och sen så har jag inte så mycket mer.

Därför är min stressnivå numera oftast väldigt låg. Vilket gör att jag mår bra och kan prestera i min träning.

Äntligen.

Nöjd efter dagens träningspass. Orkade dock inte ta fler selfies efter denna, armarna var för trötta haha…

Förresten, idag blev Zero tre år gammal! Vi firade med att gå till parken och köra lite tennis med honom, han sprang runt som en galning i typ 40 minuter och sen fick vi bära hem honom haha. Så trött.

Gullgrisen.

Nu ska jag utbildas hela helgen. Så vi hörs efteråt.

Snubbar på gym

Ah men hallå eller. Hur är läget med er?

Jag är fortfarande så trött i benen efter dagens benpass, och kommer säkert vara det tills på söndag, när det är dags för nästa. Hurra! 😉

Blev benböj, frontböj, raka marklyft, good mornings, lårcurls och utfallssteg. Ujujuj.

Idag var det en grej som hände på gymmet dock, en sak som jag reagerade ganska mycket på och det var att det var ett par där, där killen i paret var ganska otrevlig och dryg mot tjejen. Ibland var han rakt ut elak mot henne och det liksom fick mig att tänka lite.

Det han gjorde var att han hela tiden klagade och gnällde på olika övningar hon gjorde, för allt hon gjorde var ”fel”, och när hon sa ifrån så sa han typ att han visste bättre och bla bla bla. Att hon inte skulle ta så illa upp för det hela var bara ett skämt var något jag åtminstone tror att jag hörde. Är alltså inte 100% på att jag hörde rätt. Förutom det så sa han flera andra saker, och liksom bara var allmänt otrevlig mot henne.

Hade jag blivit behandlad så hade jag bara skrattat och gått därifrån, och aldrig mer pratat med idioten. Ingen får behandla mig sådär.

Tråkiga var att hon var mer vältränad än vad han var och såg ut som om han aldrig rört en skivstång i hela sitt liv, och enbart tränat biceps. Okej, kanske inte, men han borde träna lite mer ben iaf. 

Ska man ingripa i en sån situation?

Ska man säga åt någon att inte vara så jävla elak?

Säger ju alltid ifrån på jobbet om något av barnen är elaka mot varandra, så tröskeln att säga ifrån till en vuxen är ju inte längre så stor.

Det är inte ofta jag reagerar, eller ens lyssnar, men nu var de nära mig hela tiden och jag gillar inte att träna styrketräning med hörlurar så gick liksom inte att inte lyssna. Den här gången fick jag en klump i magen liksom.

Stark mage – hemmaträningspass

Inlägget innehåller reklam för PT-Mini

Hej på er! Ny dag, nya möjligheter, eller hur? Idag tänkte jag bjuda på ett hemmaträningspass med fokus på en stark mage och bål, vilket är värdefullt i ungefär allt du gör. I benböj, i marklyft, i löpning, i simning, i att bära tunga matkassar, i att lyfta upp något tungt och sätta upp det på en hylla högt upp och många andra saker.

Stark mage

Du kommer jobba med två övningar i taget, under en tabataintervall. En tabataintervall består av åtta arbeten och åtta ”vilor”, där dagens arbetstid är 20 sekunder och vilotiden är 10 sekunder.

Varannat arbete är övning 1 och varannat är övning 2. Klarar du inte av att göra någon övning av någon anledning så kan du istället stå i planka.

Uppvärmning:

Här är förslag på saker att göra under din uppvärmning.

Tabataintervall 1

Tabataintervall 2:

Ta en vattenflaska eller en bok.

Tabataintervall 3:

Tabataintervall 4:

Avslutning:

Stå så länge du orkar i plankan och därefter varva ner med följande video:

Vill du ha mer sånt här i din vardag? Vill du anlita mig som PT online, så att du kan bygga upp din styrka hemifrån när det passar dig? Att anlita min tjänst PT-mini är precis det där. Du får träningspass varje vecka för att bygga upp din vardagsstyrka och och för att klara av de utmaningar du vill testa på.

För 500kr/månaden får du träningsschema direkt i din mail, och mycket mer. Spana in tjänsten nu!

Variation är nyckeln till framgång

Eller ihållighet. Men variation hjälper långt. A och O.

Åtminstone så försökte jag intala mig själv att det är så under dagens träningspass. Så jobbigt. Så tungt. Är absolut inte van vid att göra så speciellt många repetitioner i någon övning överhuvudtaget. Eller vissa är jag van att göra åtta i, men det är inte många överkroppsövningar jag gör fler än 5, så idag när jag gjorde tior, så kändes det helt off.

Inte bild från idag, men tränade bänk idag med så därför det blev den här. Min telefonkamera ville inte samarbeta idag, så kunde inte fota öht. 

Körde bänkpress, militärpress, bröstpress i maskin, dips i maskin och bicepscurls. Och hängde i ett räcke i några minuter i slutet, lite olika grepp.

Nu är jag i alla fall helt slut i armarna och ja, överkroppen, så hoppas att inga barn kommer och hoppas på att bli burna imorgon på jobbet. Orkade knappt lyfta upp lillgrisen innan för en kram….. Det är väl ändå positivt! 😉

Förresten! Är så galet imponerad över deltagarna i min promenixutmaning i FB-gruppen Min tid för träning!

De bara går och går och går och jag har ingen chans att hänga med i deras tempo! Spana in nu!

Nu ska jag sortera tvätt och gå på en kvällsrunda med lillskiten. Han orkar inte riktigt med att gå så långt dagtid nu när det är så varmt, så passar på att gå lite längre på kvällen. Har ni haft en bra dag förresten?

Såhär kan du göra för att skapa hälsosamma vanor

Inlägget innehåller reklam för mina tjänster. 

Hej på er! Hur är läget?

Jag får frågor från er ibland om hur man ska göra för att skapa hälsosamma vanor, leva hälsosamt och ta vara på sig själv. Och det är något som är så svårdefinierat, för det beror verkligen på vem det är man pratar med, alltså vad hälsa är.

För mig är hälsa att jag mår bra både fysisk och psykiskt. Det är när jag inte behöver ta mer medicin än pollenmedicin och ibland smärtstillande för mensvärken. Det är när jag känner mig stark och frisk i kroppen, känner att jag vill träna och har energi för det, känner att jag äter hälsosamt och nyttigt och väljer saker som är bra för mig själv.

Det är också när jag känner att jag är i balans i huvudet. Att jag har koll på läget, inte är så ångestfylld stressnivån är på en behaglig nivå. Vill ju att saker ska hända i mitt liv, men det är lika viktigt för mig att det finns plats för återhämtning också. Såklart.

Gå på promenad

Det här är nog mitt bästa tips faktiskt, alltså för att skapa sig hälsosamma vanor. Med Zero har jag ju börjat gå på promenad flera gånger om dagen, speciellt i veckorna när Henke är iväg och det bara är jag som sköter om honom.

Men inte behöver man ha en hund för att röra på sig. Hur långt har du till jobbet? Kan du gå dit? Om du sätter av lite extra tid till att gå dit en gång i veckan, eller kanske gå dit på morgonen och ta bussen hem på eftermiddagen?

I veckan har vi en walking challenge i min facebookgrupp som du ser här nedan, gå gärna med i den! <3

Träna ute med mig

Eller bara allmänt, funkar ju också. Antingen så kör du själv eller så anlitar du mig som din online-PT och får hjälp att skapa träningsrutiner som passar in i ditt liv.

Det som är bra med att träna ute är att du får både frisk luft, röra på dig och bli stark samtidigt. Hur bra som helst.

Läs mer: skapa nya träningsvanor

Vattenflaskan i högsta hugg

Speciellt nu på sommaren, nu när det är så galet varmt. Min vattenflaska lämnar inte mig längre än några sekunder, bara när jag ställer ner den för att kunna hålla i skivstången typ.

Skojar bara, det är inte bra att överkonsumera vatten, men för att undvika huvudvärk under sommaren så är det bra att dricka mycket vatten. Känner allra främst av det här när jag jobbar på fritids, är så viktigt att dricka mycket vatten för att orka med alla barn och ha 100% fokus på arbetet.

Haha SNÖ på bilden?! Var tvungen att ta den här bara för känns så länge sen.

Cykla överallt

Om du har möjlighet det vill säga. Förstår att inte alla kan, men många därute skulle kunna cykla mycket mer och låta bilen stå lite oftare. Nu har jag inte ens en bil att använda överhuvudtaget, vilket kanske blir jobbigt om man ska någonstans, men också ganska skönt.

Om du har väldigt långt till arbetet kanske du kan dela upp det? Cykla på morgonen på måndagen, ta bussen hem på eftermiddagen, buss på tisdagsmorgonen och cykla på eftermiddagen hem? 

Det behöver inte bli så komplicerat

Vad kan du ändra i din vardag?

  • Kan du koka ägg och äta ett ägg varje dag som mellis på jobbet?
  • Kan du ta trapporna på tisdagar istället för hissen?
  • Kan du hoppa över den där serien på torsdagskvällarna som är så himla sen, så att du kommer i säng lite tidigare och kan känna dig utvilad på fredagsmorgonen? Serien går ju i repris på lördagar ändå. 

Vad har du för saker du kan förändra i ditt liv för att skapa bättre vanor?

Läs mer: Gästblogg om nya vanor av Malin

Veckoplanering – Folksam Ledarcamp 2018

Hallå eller! Hur är läget? Jag laddar här inför en ny vecka med nya möjligheter – genom att läsa ett två år gammalt inlägg. Det är nämligen så att det är dags för mig att vara med på Folksam Ledarcamp 2018, och inte som deltagare utan ledare! För två år sen var jag deltagare (Folksam Ledarcamp 2016) och nu i helgen är det dags för 2018s omgång!

Det kommer bli en helg full av föreläsningar, lekar, aktiviteter och skratt. Förra gången fick jag med mig vänner för livet, kunskap för livet och liksom allt möjligt som en idrottsledare kan behöva ha.

Men veckan som sagt:

Måndag: Nu strax planeringsmöte med Erika och Anna, därefter möte med min nya lifecoach. Fritidsjobb och sen planeringsmöte med en ny samarbetspartner till företaget! Kommer bli en riktigt bra dag!

Tisdag: Fritids, möte med ett företag som antagligen kommer anlita mig som utbildningsledare (!) och på kvällen blir det yoga!

Onsdag: Styrketräning, kodtimmen och fritids.

Torsdag: Fritids, styrketräning och poddinspelning! Dags att producera till Tränarpodden igen!

Fredag, lördag och söndag: Har tagit ledigt från jobbet för utbildningen, så blir pang på hela helgen med Folksam Ledarcamp. Om jag ser fram emot det här? Givetvis. Tänker att jag ska hinna med ett styrketräningspass på fredagen och ett på söndagen också, såklart.

I veckan känns min planering tom, men planen är att marknadsföra mina pt-tjänster, att spela in en youtubefilm och publicera och redigera en vlog från förra veckan! Så kommer ha fullt upp ändå, såklart. Är rätt bra på att ha fullt upp.

Veckans bästa – tjejer kodar, Medisera och många soliga timmar

Veckans bästa – en sammanfattning om mitt galna liv. 😉 Eller inte. Hade mitt liv varit en realityshow hade ni mest sett en dator. 

Veckans utmaning: Att ta mig igenom benpasset igår. Det var faktiskt riktigt jävla jobbigt och svettigt, och ännu värre när jag insåg att jag inte alls blev något piggare av noccon, eftersom jag tydligen köpte en koffeinfri. Så blir det när en ska prova nya smaker. Ser jag trött ut?

 

Veckans bästa mat: Min syster var på besök nu i helgen och titta vad fina skapelser vi åt igår ute på stan. Ligger på Stortorget. Nytt ställe. Helt klart värt att bli stammis där.

Veckans well done Clara: Samarbetet med Medisera som jag publicerade innan blev faktiskt riktigt bra om jag får säga det själv.

Veckans roligaste: Att utklassa både systern och sambon i både sjuan och skitgubbe.

Veckans mysigaste: Att min syster hälsade på såklart.

Veckans svettigaste: Typ att bara vara ute i solen den här veckan. 😉

Veckans styrkeökning: Inga PBn gjorda men har jobbat på samma vikter och repsantal jag gjort tidigare och det har liksom varit lätta set, jämfört med tidigare träningspass.

Veckans boost: Den här veckan (i måndags) började jag prata med en slags livscoach. Lite som en psykolog fast inte riktigt bara för mitt eget mående, utan för företagets skull. Hon fick mig att tänka till redan första gången och den här veckan har jag tagit tag i flera saker som känts jobbiga tidigare, men som nu i efterhand kändes betydligt bättre.

Veckans mående: Har sovit så dåligt hela veckan, så har inte mått på topp. Hujedamig.

Veckans bästa: Tjejer Kodar i Karlstad. Tre timmar kodning och prat med grymma tjejer där i Karlstad. Har ju varit på två av deras event nu, hoppas att det kommer bli många fler i framtiden! Javascript kändes som något jag kan eventuellt lära mig. Faktiskt.