Clara Färdiga Gå fyller ett år!

clara färdiga gå

ETT ÅR IDAG BABY

Min lilla bäbis. Min älskling. Ett år.

I ett år har jag nu drivit företaget Clara Färdiga Gå. Ett år av försök, av misslyckanden, av sälj och av (mycket) trevliga kunder.

Ett första år i företagsvärlden är alltid svårt. Det brukar sägas att det ska gå back rejält, för då har en försökt. Mitt företag har inte gått back rejält, så jag ska försöka mer i framtiden. 😉

Däremot är jag grymt nöjd med mitt första år. Det har varit mitt testår, där jag testar både vad kunder gillar och vad jag gillar.

träna ute med clara färdiga gå

Jag har testat att ha gruppträning, onlineträning och pt-timmar. Jag har testat passiva inkomster och aktiva. Vilket jag gillar? Det mesta.

Det jag gillar allra främst är när jag får göra något som någon annan mår bra av.

Som de själva märker sin utveckling av. Som att en kund berättade att hon orkade springa snabbare intervaller av att hon börjat träna styrketräning. Eller att en annan berättade att hon mår bättre för att hon börjat äta mer regelbundet.

Små grejer, som inte betyder mycket för en del, men för mig och för kunden är det allt.

Åttaveckorsutmaningen

Jag kommer fortsätta bygga och testa vägar och försöka mig på nya saker.

Jag har gjort en hel del promosaker för att försöka synas så mycket som möjligt, och detta ska jag fortsätta med såklart, för det har varit så kul.

Däremot lite mer fokus på sälj, för ni vet, företag mår bra av att pengar kommer in. 😉 Vad som ska göras, det får ni se. Många av sakerna är jag ganska säker på att ni vill vara med på!

träningstights

Idag tar jag ut min första lön.

Jag har faktiskt inte tagit ut lön tidigare. Inte riktig lön. Förut har jag bara tagit ut pengar som jag satte in i starten, nu är det liksom lön på riktigt. IIIH!!!

Dock har jag inte tjänat hur mycket som helst i företaget än. Alltså gått plus. Det blir ett mål för 2017. Tjäna mer pengar.

Clara Färdiga Gå fyller alltså ett år. Mitt egna företag.

Jag är så himla nöjd med att det är startat. Att det är igång på riktigt. Att jag bygger min egna framtid i det.

Äntligen tisdag!

Julkalendern avsnitt 6 är ute!

armhävningsbössan

Bössan är redo för er att göra armhävningar!

Och sen har jag en till grej att dela. Ni har två dagar på er kvar att tävla.

Klicka er in här så hittar ni tävlingen. Det är bara på facebook ni kan tävla om den där boken.

Det var ungefär det jag ville säga. Nu ska jag kolla på julkalendern och sen blir det plugg hela dagen tills huvudet ramlar av. Imorgon har vi examination i världens jobbigaste sak. Vi ska räkna. Yay. Så adios amigos. 

Träna andra advent med Clara Färdiga Gå

andra advent

andra advent

Nu är det andra advent!

Tränade ni första advent? Härligt! Missade du det? No worries, men du kan träna andra advent. Alltså idag!

Idag ska du göra övningarna härunder så snabbt du kan helt enkelt. Vissa är lättare att få klart än andra, och så blir det. Du får gärna dela upp övningarna och köra dem i olika omgångar om du vill. Det kan göra det lättare att komma igenom passet.

Ett upplägg är att dela alla övningsreps med fem, så att du ex ska göra 10 getups, 5 armhävningar, 6 upphopp, 16 utfall och 40 sekunders planka fem gånger om.

andra advent

Övningarna är:

getups

Getups!

armhavning

Armhävning!

upphopp

Upphopp!

utfall

Utfall!

Kör med vikt om du vill!

planka

Planka!

Hoppas ni får en trevlig och mysig andra advent. Jag jobbar hela dagen lång, lite extra i kyrkan inför O Helga Natt som är i Örebro ikväll. Kommentera gärna hur passet gick! Kramar!

Ung och driven, dagens kalender och att designa om bloggen hela tiden

bullvivan på öster

Ser ni vilket mysigt ställe eller? Idag var jag och Paula på Bullis på Öster och åt brunch.

bullvivan på öster

Det är ett helt nytt ställe där jag bor (öppnade några veckor sen) och ja, SÅ HIMLA FINT!

Tyvärr hade de bara en macka (räkmackan ovan) men de hade hur mycket fika som helst, så blev himla sugen på att gå dit fler gånger. Hoppas att de utökar sin matdel också! Eller så var jag bara blind. 

bullvivan på öster

Gigantisk kaffekopp som rymde mycket kaffe, vilket gjorde mig glad.

Paula då?

En grymt driven och rolig tjej att prata med. Kändes som vi verkligen klickade över företagandet, hon är inte långt ifrån min popcornhjärna med alla idéer hon vill hitta på.

Så kul att få börja lära känna henne, ser fram emot nästa gång!!

bullvivan på öster

Älskar verkligen att träffa andra drivna människor. Det gör mig glad!

örebro

Efter det fixade jag hemma med olika saker och sen tog jag en löparrunda för mina militärmåndagar. Och så har jag gymmat, ett sjuhelvetes pass blev det. Ogillar volymträning men det behövs. Aja, snart är det toppningsperiod.

Dagens avsnitt i träningsjulkalendern! Följer ni den?

Som ni ser har jag ändrat design på bloggen (igen). Sorry för förvirring hela tiden, men nu tror jag att jag har hittat the one. Eller ja, vi får se. Men vad tycker ni om den nya designen?

Standardiserat rd-test – är fystester bra eller dåligt?

Hmm. Så mycket frågor angående det här testet. 

Alltså styrketester, spänsttester och andra ja, fystester….. det där är en vetskap i sig. Det är sånt där som vi läser om en hel del i skolan och ja, den största frågan är egentligen:

Vad säger ett sånt här test om dig som rollerderbyspelare? 

Det är bra att vara bra på armhävningar, på utfall, på hoppen och vad nu hen gör för övningar. Det kan ge dig fördelar i spelet och det kan göra att du orkar mer.

Men det säger inte om du är en bra rollerderbyspelare. Det säger att du är bra på armhävningar, på att hoppa snabbt och på att stå i plankan.

Hade jag haft tid och ekonomiska möjligheter hade jag absolut gjort mängder med fystester på laget (och framförallt tvingat ner dem i gymmet oftare). Hade jag haft möjlighet hade jag gjort massor med tester på dem både on skate och off skate, och testerna hade säkert inneburit flera av övningarna i videon men det finns saker som är viktiga att tänka på angående fystester.

Det är att det är så galet mycket mer än hur många armhävningar du kan göra som bestämmer om du är en bra spelare eller inte. Det handlar om hur du hanterar stressande situationer (JAMMERN KOMMER), det handlar om hur bra du är på att läsa spelet, det handlar om hur stabil du är på skates, om hur stark du är i benen och din mentala inställning, plus sjuttiofem andra saker.

Visst, styrketräning är alltid bra i mina ögon, men olika spelare och olika positioner on track kräver olika styrkor.

Är du en jammer som bara trycker och trycker och trycker tills du är igenom betyder det att du är grymt stark i benen (och har ett jävla mindset ingen vill bråka med).

Är du en jammer som det nästan ser ut som att blockers bara studsar på dig har du en grym bålstabilitet, är du en blocker som håller vilken jammer som helst själv i två minuter är du grymt explosiv, stark och snabb samtidigt och ja. Alla positioner, alla spelare, alla därute har och kräver olika fysiska funktioner.

Ett sånt här test visar liksom inte ens lite på din derbykunskap eller din taktiska förmåga. Så får du bra eller får du dåligt resultat, ja, men, vad säger det egentligen?

Gör gärna fystester, men tänk efter på vilket resultat som är mest relevant.

Nu är det dags att börja bygga biceps

tyngdlyftning

Jag kommer flytta mitt fokus lite grann.

Jag kommer gå från att köra mest ben på gymmet till mest överkropp. Varför? För att jag behöver bli mycket, mycket, mycket starkare i överkroppen.

Jag är liksom stark i underkroppen till 200% jämfört med min överkropp. Det är överkroppen som inte orkar när jag kör benböj, det är överkroppen som inte orkar när jag kör marklyft och jag kommer väl aldrig orka köra ryck på vikten jag väger om jag inte blir starkare i överkroppen.

smart planering

Det här är en träningsdagbok jag kommer börja sälja. Mer information kommer imorgon eller söndag om hur ni köper den, men ja, för att kunna sälja något vill jag använda den själv såklart, så därför kommer jag börja köra den nu.

Här ser ni upplägget jag körde idag efter tyngdlyftningspasset, och det är så jag kommer köra. Tre eller fyra överkroppsövningar varannan eller var tredje dag, och sen en magövning, som hjulet.

Jag kommer köra höga reps (åtminstone höga jämfört med vad jag är van vid från tyngdlyftningen, där två reps är lagom), och kommer jobba med att klara 8:or eller 12:or på den vikten jag kör, och när jag kan det, så höjer jag.

Tyngdlyftning

Egentligen har jag väl insett att jag behöver det här för länge sen, men nu tar jag tag i det också.

Målet är bland annat att inom en snar framtid kunna dra upp 130kg i marklyft, kunna böja min egna kroppsvikt utan problem (helst flera reps) och kunna göra chins. Sen är det såklart ett mål att bli bättre tyngdlyftare, men det kommer liksom automatiskt tror jag av det här.

Körde ju första passet med det här idag, och ja, trött blev jag… 😉 Men det är skönt nu när jag är klar!