• Företagarlivet,  listor

    Veckans bästa

    Hallå eller.

    Nu är det söndag och jag är allmänt söndagsdeppig för jobb imorgon kl 6. Men det är också min sista arbetsvecka på kanske tre veckor, sen är det ledighet, Frankrike och sen några dagar till med ledigheter innan hösten börjar igen.

    Längtar dock verkligen efter att skolan ska börja igen, alltså den skolan jag jobbar på. Saknar barnen, rutinerna på jobbet och allt sånt. En rutinvardag igen. Min bästa grej.

    Veckans bästa: Att Henke ba “kan vi inte se alla HP-filmer?” och helt plötsligt har vi sett både ettan och tvåan. Fler blir det helt klart nästa helg!

    Veckans mysigaste: igår var vi i Söderköping med Henkes familj. Åt god mat, god glass och bara umgicks.

    Veckans känsla: att jag behöver en förändring i mitt företag. Har haft den längre men nu har jag äntligen tagit tag i det. Äntligen. Ni kommer märka förändringar här på le blog.

    Veckans träning: Allt går framåt. Gjort lite högre reps den här veckan, eller åtminstone försökt. I veckan som kommer nu har jag tänkt ta fyra dagar utan att dra i en skivstång, ska köra gruppträningspass, och få lite annan belastning. Behövs tror jag nu! Sen ska jag nog börja ett nytt schema i träningen, ska bara komma på vad jag ska ha för mål med det. 😉

    Veckans beslut: Att inte tacka ja till fler jobbdagar, för måååååste verkligen vila min hjärna också. Jag brukar ju vara motiverad för höst nu, men tror att det blivit för mycket av det goda, så behöver få hjärnan att pausa så den kan bli en sån där popcornhjärna igen. Tur att jag ska åka till Taizé om två veckor, då ni, då ska hjärnan få andas allt den vill.

    Nu ska jag jobba vidare med företaget, äta lite mat och sen jobba ännu mer. Ha en bra avslutning av veckan allesammans <3

  • Blogg

    Att bli stark

    Något som är kul är min styrkeutveckling just nu

    Eller styrkeutveckling, i kombination med rörelseförståelse och nervbanor som bildas i kroppen. För jag ökar i styrka rätt mycket just nu, och är liksom i en slags nybörjarperiod, även om jag tränat det jag tränar nu väldigt länge (förutom bänken).

    För det är ju sådär med kroppen, att man kommer utvecklas snabbt i något om man aldrig gjort det seriöst tidigare och sen helt plötsligt lägger ner massor med tid på det. Och så har det ju blivit för mig. Just lägger jag massor med tid på bänk och böj, och i de två övningarna ökar jag en hel del i just nu. Än så länge har jag inte kommit till någon platå, utan det bara ökar stadigt.

    Det är ju ändå rätt roligt att vara nybörjare. Att satsa ordentligt på en sak, lära sig i vilka lägen jag är som starkast/svagast/snabbast/stabilast etc. Hitta vad som funkar för mig och se hur andra tränar.

    För även om jag inte gillar bänk så…

    … blir det lite roligt ändå. Roligt att se utvecklingen från pass till pass. Känna att det händer något i kroppen.

  • Blogg,  träna med Clara

    How to: träna under sommaren

    Det här inlägget innehåller reklam för Clara Färdiga Gå.

    Det här är något som kan blir så hiskeligt jobbigt för vissa. Det här med att tappa sin träningsrutin alltså. För vissa är det enklare att ta tag i det man jobbar mot, men andra har liksom svårt att få till det som är så enkelt i vardagen.

    För när semestern börjar och vardagen bryts är det inte samma vardagsstruktur. Det blir inte träning innan jobbet, snabbpass på lunchen eller gruppträningen direkt efter jobbet. Det blir ingen transportträning till och från jobbet och till råga på allt slutar alla anläggningar med att erbjuda samma mängd pass som tidigare gjorts.

    Mina bästa tips för att träna under sommaren

    Skapa rätt förutsättningar för dig själv så du verkligen tar dig tid att träna:

    Träna med någon annan

    Någon som du bestämmer tid med. Någon som drar ut dig när du behöver det och som du drar ut när den personen behöver det. Någon som har liknande mål och förutsättningar i livet, alltså någon som vill träna samtidigt som dig, lika länge och så vidare.

    Sätt sommarmål

    Vad kan du jobba mot under sommaren? Är det att få till 3 träningspass i veckan? Böja 100kg? Springa milen under en timme? Stå på händerna? Testa alla gymmets gruppträningar som finns, ett nytt per vecka.

    Att sätta nya, korta mål gör det lite lättare att jobba emot det.

    Ät och drick ordentligt

    Skitsamma om det är skräpmat ibland, så länge du äter och häller i dig ordentligt med dricka. Vatten, saft, läsk, whatever. Nu när det är såhär varmt behöver kroppen få i sig mycket vätska. Sen ska du ju få i dit bra saker, så läsk rekommenderar jag ju inte ur hälsosynpunkt, men att få i sig dricka är verkligen viktigt, så därför kan det vara okej att få i sig en liten burkläsk nu under sommaren, bara för att fylla på.

    Satsa på mat och dryck som ger mycket energi, häll i dig vatten och skapa de bästa förutsättningarna för att både prestera under träningen och inte få värmeslag eller liknande.

    Prova något nytt

    Gymma utomhus på något utegym om det finns där du bor.

    Spring en annan sträcka än den du brukar köra.

    Prova ett nytt pass under sommaren (jag provade på spinning för någon vecka sen, så kul och så svettigt).

    Skaffa en PT

    Vill du lära dig mer om träning? Komma igång med det där målet du tänkt på så länge? Ha någon som hjälper dig med rätt teknik i övningar, hur du ska träna och helt enkelt vad.

    Anlita mig här

    Stressa inte så mycket

    Är du sån som tränar ofta under arbetsåret men som får svårt med träningen under semestern? Vad gör det då? Hur många veckors semester har du mot hur många veckors jobb har du? Det kanske är dags för en långvila, din kropp kanske behöver återhämta sig enormt mycket, vem vet? Kanske kommer du prestera på topp i höst?

    Träna det första du gör på morgonen

    Alltså, det är ju så skönt att börja med träningen på morgonen, och liksom få det hela överstökat. Sen kan du göra lite vad du vill under dagen, vila, åka och bada, städa, handla, äta glass i en park eller gå på någon sommarkonsert.

    För många är det svårt att träna på eftermiddagen, både för att man kommit in i andra aktiviteter, blivit seg, eller bara inte har motivationen. När det är så varmt som det är just nu är det ju hopplöst att försöka få i sig rätt mängd vatten, mat och allt man behöver för att orka träna på kvällen också, därav kan det vara lättare att träna på morgonen!

  • Blogg

    Att gå ut från ett gym helt skakis

    Det är något fint med det.

    Att vara helt slutkörd. Inte vilja ta ett steg till mer än man måste.

    Idag tränade jag ben, lite blandade styrkeövningar för benen, och då blev det:

    • Benböj, jobbade med djupa benböj med skivstången då. Gjorde x antal set på 5 reps i varje. Minns inte hur många set det blev.
    • Raka marklyft, vilket nog blev lite för mycket belastning för har ont i axlen. Måste få bukt på den så jag kan börja köra marklyft igen.
    • Knäextensioner, som jag liksom fastnat i. Känns som jag inte blir starkare i den övningen överhuvudtaget. Kanske för att jag var trött av benböjen men ändå.
    • Utfallssteg, hujeda mig. 20kilo kettlebell i varje hand, 8 reps per ben.
    • Benpress, 8or där med. Skittunga var de.

    Kul, men jobbigt. Och framförallt tråkigt att träna själv, men hade aldrig hunnit om jag skulle cykla bort till ÖKK tyvärr. Det är ju skönt att en har olika alternativ i livet, alltså gällande träningen. Vissa dagar behöver man köra snabbpass, andra dagar hinner man köra längre och tyngre.

    Glad tjej precis innan jag skulle köra mina kettlebellsutfall. Fyfan, var inte lika glad efteråt kan jag ju säga.

    Och på tal om något annat så är det en stor dag nästa vecka. En jättestor dag faktiskt. Ska bli så mysigt, men kommer inte berätta än. Ni får veta allt då. Lovar.

  • Blogg

    Kvarntorpstrappan

    En gång i mitt liv har jag sprungit (mer gått) upp för den trappan. Fruktansvärt jobbigt. En utmaning jag är osäker på om jag vill testa igen haha.

    Och det var typ ett år sen, som vi körde på alltså.

    Egentligen har jag inget att säga, för prokrastinerar mest just nu. Har fått en skitjobbig uppgift av min coach att genomföra så har tagit mig så lång tid att formulera ett enkelt litet mail. När jag är klar ska jag belöna mig med träning. Om jag blir klar. 😉

  • Blogg

    Aktivitetsutmaning i Min tid för träning

    Den här veckan räknar vi minuter

    Och svettas som fan. Häller i oss vatten. Svettas lite till. Gnäller lite. Och njuter av värmen.

    Min tid för träning så räknar vi all fysisk aktivitet vi alla kör i en enda stor kompott den här veckan. Allt från att städa till att pula i trädgården, till att cykla en långrunda, simma eller gymma. Kanske är du på något stort köpcentrum och springer runt och provar alla kläder du hittar, eller så målar ni om hemma. Vad ni än gör, så räkna alla minutrar, och var med i vår utmaning!

    Det kommer pågå måndag till och med fredag, så fem dagar. Du rapporterar i tråden som publiceras kl 19 varje dag och ja, du ska rapportera i minutrar för att underlätta för mig.

    Alltså. Så skönt att få röra på sig, förutom värmen då. 😉

    Kanske får köra en liknande utmaning i vinter när det är snö och blaskigt.

  • Företagarlivet

    Veckans planer – beställde precis en ny kalender

    Hallåj

    Fortsätter på spåret med bilder från vår fina baddag förra veckan. Vaaaaarför finns det inte bra bad i Örebro. Vet att det finns utanför, men i Örebro. Så fruktansvärt tråkigt. Denna människa behöver det.

    Denna vecka ska jag jobba med:

    • Jobba fyra korta pass på Actic. Det skulle egentligen vara en ledig vecka men är bro så ställde upp när det blev felplanerat.
    • Jobba med Inos – fortsätta på förra veckans arbete.
    • Jobba med vår aktivitetsutmaning i Min tid för träning, så kul att så många vill vara med och köra!!

    Och sen ska jag ha tre dagar ledigt. Bara vara.

    Eller alltså. Är inte så bra på att bara vara, men än så länge har jag en hel helg utan planer, mer än att jag tänkt träna. Nu är det bara en enda liten vecka kvar till att Eyrabadet öppnar sitt bad igen, så snart kan jag äntligen simma efter arbetspassen.

    Förresten har jag beställt en ny kalender. HEHE. Jag är sämst på det där med att bara hålla mig till en enda liten kalender. Det här är en businesskalender från DailyGreatness, tror den kan vara riktigt bra! Vet dock inte, kanske är 300kr i sjön. Aja. Då får det bli så. Ska redovisa den längre fram såklart!

    Kommer snart kunna öppna butik med alla kalendrar jag har hemma! 😉

    Vad ska ni göra i veckan?