Vad ni ska göra när jag är i Stockholm

Hej på er! Mår ni bra? Vad gör ni idag? Eller i helgen?

Jag är på väg till Stockholm för jag ska göra en privat sak idag, och kommer sen åka tillbaka ikväll! Det blir nog bra det.

Har ni lyssnat på senaste tränarpodden med Matilda som är huvudtränare för Örebro Volley? Det är dags annars isf! 😉

Som ni vet är jag med i Bloggar om Hälsa och idag tänkte jag dela med mig av lite länkar till deras senaste inlägg, så gå in och läs! De har skrivit om lite allt möjligt så håll i hatten, något kanske är exakt för er just nu.

Mari berättar om sina morgonrutiner genom en lista, och hon berättar om sin kärlek till frukost som jag kan relatera till! Skulle ni vara intresserade av att läsa om jag gjorde en liknande sån?

Ida berättar om det bästa som hänt i februari hittills, även om hon inte gillar februari… Hon har bland annat blivit ambassadör för ett stort företag, så gå in och kika vad det är för något.

Emma berättade igår att det var 100 dagar kvar tills hon ska göra Stockholm Maraton. ”Idag möts jag av en stor blinkande banner på facebook som hurtigt kunger att det nu är 100 dagar kvar till Stockholm marathon. Paniken kommer direkt. Vi räknar alltså dagar nu, inte veckor?!”

Camilla delar med sig av ett recept till en mejerifri blåbärssmoothie, och här sitter jag och är så himla hungrig…………. Jätteroligt att läsa. 😉

Erika berättar om sina frukostvanor och om det där med att äta frukost på möten istället för hemma hos sig själv. Håller med på ett ungefär, men gå in och läs och tänk själv.

Nu är vi snart i Stockholm tror jag (hoppas jag). Jag glömde nämligen att förbereda frukost så fick bara med mig två mackor utan pålägg och inget kaffe…. Så fort jag är framme in the huvudstad ska jag käka någon lyxig frukost innan jag ska förflytta mig till the happening.

Berätta gärna vad ni ska hitta på i helgen! <3

Jag vill inte sälja viktnedgång, jag vill sälja hälsa

Ibland önskar jag att jag inte hade så mycket känslor om det här med att sälja på andras viktgång och att bry mig om andras välmående utan enbart jobbade för att folk ska vilja se smala ut och jobba för att gå ner i vikt och allt sånt.

Hela min verksamhet hade fungerat så mycket lättare då. Hela min verksamhet hade varit mycket mer framgångsrik då.

Men jag fungerar inte så.

Jag kan inte sälja på hur en person ska se ut. Jag kan inte sälja på att folk ska känna att en viss vikt är idealet eller att det är en viss typ av kropp som duger, och inget annat.

Jag försöker inte såga alla de PTs som gör det, men för mig handlar inte träning om att se bra ut. 

För mig handlar det om välmående och om styrka och om hälsa. Det handlar inte om att se ut på ett visst sätt eller väga ett visst antal kilon.

Det hade varit mycket lättare för mig att hitta kunder om jag la ut rumpbilder på mig, om jag la ut bilder på min kropp enbart och bara fokuserade på att skriva vad och hur jag tränar, och vad jag äter i relation till det. Det blir att jag i så fall säljer quickfixes och det är väl inget jag egentligen kan stå för faktiskt.

För mig är välmående och hälsa något som finns oberoende på vad du väger eller hur du ser ut. För mig är träning något som görs för att det är kul eller för att du vill må bra eller för att du ska nå ett visst resultat.

Jag har varit en sån där som jagar kalorier, som försökte träna för att öka min fettförbränning och för att försöka minska kilona på vågen. 

Skulle ni kika igenom min hårddisk för tre/fyra år sen skulle ni hitta bild efter bild efter bild där jag jämför min mage dag efter dag. Mindre skulle den bli och sämre mådde jag.

Vet inte vad som hände, men någonstans insåg jag väl att det där inte var hållbart. Någonstans insåg jag att jag inte funkar så bra om jag gör sådär och någonstans tänkte jag att skitsamma vad jag väger, eller hur jag ser ut, så länge som jag blir stark.

Och det kanske är därför min business är lite trögare än andra PTs.

Jag vill inte sälja viktnedgång, jag vill sälja hälsa.

Jag har inget problem med att lägga ut bilder på mig själv i tajta kläder eller i bikinis eller något sånt ibland, det är det jag gillar att gå i (alltså inte bikinis, det blir så himla kallt.. 😉 ) men jag vill inte bidra till ett samhälle där folk tror och tycker att det viktigaste är att se bra ut.

Viktnedgång behöver inte vara det stora målet. Det stora målet kan vara att skita i vågen, och bara satsa på den där viktskivan på gymmet. Eller så satsar du på att orka springa så långt du bara kan, eller på att springa fem kilometer så fort du bara kan.

Att sälja hälsa innebär för mig att jag säljer välmående. Att jag säljer det som jag kan stå för. Att mina kunder inte får räkna kalorier och att de verkligen inte rekommenderas stå på någon våg ever again.

Att sälja hälsa innebär för mig att jag säljer välmående. Att du ska få det som är hållbart på sikt för dig. Sen kan det ändå innebära att du får en grymt snygg kropp av att anlita mig, men fokus är inte fettprocenten då, utan då lägger vi upp det på ett helt annat sätt.

Det är lätt att sälja quickfixes. Det är lätt att sälja på om jag skulle banta ner några kilon själv och visa upp mina eventuella magrutor och säga att jag är PT. Telefonen skulle plinga hej vilt och kunderna skulle vilja ha en liknande träning för att nå liknande mål.

Men jag vill att mina kunder ska må bra. De ska känna att de duger och kan träna, helt oberoende på hur deras kroppar är.

Långsiktighet är nyckeln för mig, hur är det för dig?

Min träningsplanering inför min antagningsprövning

Innan idag räknade jag ut att det är 22 dagar kvar tills jag ska göra en antagningsprövning.

De ska helt enkelt kolla om jag är duglig eller om jag ska ge upp mina drömmar om att jobba som Idrottsofficer om tio år.

Det är olika fystester och olika psykologiska tester som kommer pågå under ungefär ett dygn där borta i Stockholm.

Här är Försvarsmaktens egna film (osponsrat inlägg) om vad som händer under det där dygnet. Ser ju ofarligt ut men jag tänker ändå försöka förbereda mig.

Först och främst tänker jag mycket på det psykologiska. Jag antar att de kommer ställa frågor om min vilja till att kriga, till utlandstjänst och så. Det är inget jag tänker dela här än, men kanske i framtiden.

Sen tänker jag en hel del på min fysiska kapacitet och då speciellt konditionen.

Cykeltest är inget som (jag tror) kommer vara speciellt jobbigt, jag behöver bara cykla lite längre sträckor framöver så att jag är van, kanske också på en sån fast cykel på gymmet för att komma in i det där. Alltså själva testet kommer vara jobbigt, men inte rörelsen… 😉 

Det är mer ett eventuellt löptest som de kanske får för sig att göra. I militären sen så vet jag att det kommer bli en hel del spring och då med utrustning, så det tänker jag testa att träna med längre fram, men nu tänker jag fortsätta träna löpning en gång i veckan, så att jag får in vanan.

En gång i tiden när jag lånade Daniels militärbrallor och var snygg och solbränd… Dröm. 

Jag kommer inte maximera några styrkor inför min antagningsprövning, men däremot tänker jag fokusera på styrka och uthållighet. 

Det passar ganska bra med mitt nya tyngdlyftningsschema, där det just nu är mycket ”volym” och mindre maxlyft. Det är mer jobb för mina muskler och mindre fokus på teknik, även om det kanske är meningen med tvärtom hehe.

Försvarsmakten har gjort en serie på youtube med inriktning GMU, där de under 8 (?) klipp berättar hur det där med GMU går till och vad en faktiskt gör.

Visst är det trevligt att se att det är så få tjejer? 😉

Det är dock en helt annan sak att diskutera. Kanske något jag ska kika efter på min antagningsprövning, eller vad säger ni? Är ni intresserade av sånt där?

Överkroppsfokus – next level

Jag tjötar en hel del om min överkropp, men ja, det kommer fokuseras ännu mer här. Kanske inte bara för min antagningsprövning utan för längre fram också.

Jag vill ju kunna göra chins och sånt, som jag shiftade fokus till i början av december och som har vuxit fram ännu mer. Det är faktiskt ganska roligt att träna överkropp. 

En annan tanke angående överkroppsstyrkan är att min tanke angående militären är att en ska kunna klättra och annat sånt där och lyfta en massa kilon samtidigt, vilket jag inte antagligen kan just nu. Så det behöver jag träna inför. Och att kunna häva mig upp. Chinsgrejen.

Sammanfattning:

  • Mer uthållig styrka generellt
  • Mer överkroppsstyrka
  • Kondition (typ som tidigare)
  • Marschträning

Av både Försvarsmakten själva och alla jag snackat om det med rekommenderar mig att köra marschträning. Alltså ut och gå med en tung ryggsäck i några timmar. Gärna ganska många timmar. Detta för att ha vanan innan när jag väl kommer dit. Under GMU lär vi ju inte sitta still med vår utrustning dag ut och dag in tänker jag…… 😉 

Vad tror ni jag mer ska göra inför antagningsprövningen?

Är det något jag missat? Har ni gjort det? Hur var det? Vad ska jag tänka på? 🙂 Jag har så många frågor haha…

Alltså angående träningen fortsätter jag på ett ungefär som jag gjort hittills.. 😉 

Tänk att det kan vara så kul att bara rulla runt runt runt runt

Dagen började med att snön övertagit hela Örebro och tydligen resten av Sverige också. Har ni med snö? Nu är det dock sol och snön smälter, så det är mysigt nu, men ville ta den här bilden för gillar himlen, det ser så dramatiskt ut. Eller hur?

Det var ett par veckor sen jag stod på mina skates, och hallå, why don’t I do this more often?

Helt slut efter att ha skateat runt runt runt i 40 minuter utan paus haha. Det var så kul så bara åkte runt runt och gjorde inte mycket annat.

Eller jo, lite balans, lite stopp, lite hopp och lite sådär. Men sen var det mest crossovers.

Något som är läskigt det är att enbart göra crossovers med vänsterfoten. Att låta högerfoten ”sitta fast” och bara ta fart med vänstern. Himla skumt. Galet läskigt. Och bra utmaning. Det är sånt där som mina spelare är vana vid för det är något vi tränar på ibland, men själv så…. näe. Varför gör jag inte saker jag säger åt andra att göra själv?

När tror ni jag får för mig att rulla igen? 😉

Jag har ju fått för mig att jag själv inte vill spela roller derby, men idag fick jag en sån där känsla att jag kanske ska börja träna för att spela igen…. Hmm… Huvudet mitt som får massor med dumma idéer hela tiden.

För att få spela roller derby måste du ha klarat Minimum Skills, och det är ett test som tar ett par timmar att komma igenom, och när du gjort det + skrivit ett teoriprov så får du faktiskt spela världens bästa sport. Och det kanske jag ska börja träna för igen nu då. Pust.

Äntligen nytt tyngdlyftningsschema!

Det är dags för mig att kötta 70% igen.

Dag ut och dag in ska jag tacklas med min käre tränares jobbiga schema. Men jag gillar det ändå på något sätt.

Det ska bli så skönt att få lite struktur i träningen igen, även om det vart gött med uppehåll och lite latch-träning i ungefär två månader. Under mina två månader har jag blivit starkare i min rygg och i hela överkroppen plus lärt mig vart alla muskler sitter vilket märks, så fort jag ska spänna och aktivera och sådär så får jag otrolig kontakt och bara några kilon ger otrolig effekt.

Det kommer vara mycket volym nu i början, som idag, då körde jag 3 reps x 8 set på 60% i stöt. Alltså frivändning + stöt x 3 x 8. Det var rama rena konditionspasset. Hemskt och roligt. Mina muskler skrek varje gång på tredje repetitionen, uppenbarligen inte van vid det där.

Imorgon blir pass numero tre i schemat. 

Det som är gött med att ha ett schema att följa är att jag har ett schema att följa.

  • Jag behöver inte tänka ut en plan när jag ska gå till gymmet
  • Jag behöver inte fundera ut vad jag ska träna
  • Jag behöver inte räkna ut hur många set och reps och på vilken vikt

Det enda jag behöver göra är att komma ihåg schemat och lyftarskorna och sen dra dit. Det är så magiskt skönt faktiskt.

Jag gillar att köra mina egna pass där jag bestämmer mig för en muskelgrupp som ska köras, och sen kör jag olika övningar som kommer åt den, men att göra det varje gång en ska ner på gymmet…. det är tufft.

Schemat är egentligen gjort för att jag ska träna tre gånger/veckan, men jag tror att det kommer bli mer. Vissa veckor kommer det bli mindre, eftersom livet ni vet, men andra veckor kommer det bli himla mycket. Kanske nästan varje dag.

Det kommer varvas med bålträning, överkropp och eventuellt lite benträning. Mina ben är dock otroligt starka har jag insett, så behöver fokusera mer på överkroppen. Fortsätta fokusera på den.

Mitt träningsmål är ju bland annat chins och dips, och det är något jag jobbar vidare med. Starkare överkropp helt klart.

Vill du också ha ett träningsschema? Kolla in här så får du mer information om dä!

Hjälp mig att bli bättre och gå med i min mailgrupp – du kommer tjäna på det.

Tvättäkta reklam för min egen business – Clara Färdiga Gå

Haha, spegeln är då inte fräsch ens lite. Men jag var väldigt nöjd efter dagens träningspass… så det gör inget.  örebro personlig träning

Först och främst: HEJ

Jag får en hel del frågor om vad jag gör egentligen och vad det är ni kan köpa av mig och sådär, så nu tänkte jag försöka förklara mina tre ben som jag vill stå på.

1. Personlig träning.

Jag jobbar som personlig tränare i mitt företag: Clara Färdiga Gå. Det är mitt huvudsyfte och det jag tycker är roligast tror jag. Gruppträningen som är nr två är också himla kul. Min sida för personlig träning är lite rörig, så lättast är att tänka att jag kostar 600kr/timmen för träning, och att du får rabatt om du bokar flera timmar och att jag kommer dit du är, så länge du är i Örebro. Jag tränar helst utomhus med mina kunder, men regnar det så fixar jag en plats för oss att vara på. Ett första planeringsmöte är alltid gratis. Maila info@claratoll.se om du är intresserad av det.

2. Gruppträning.

Business numero två är min gruppträning. Den riktar sig mot träningsnybörjare. De som inte kan och de som krånglar till träningen. De som aldrig orka hålla igång träningen för olika anledningar och för de som aldrig kommer iväg. Här kan ni läsa mer om det. 

3. Onlinecoaching.

Du tränar själv hemma eller någonannanstans och jag sitter vid min dator och följer upp hur det gick. Jag berättar hur du ska träna nästa pass och du berättar hur det kändes. Min onlinecoachingsida är på väg, men är inte nöjd med den heller så här finns lite information om några grundpriser. Det kan bli billigare och det kan bli dyrare, jag berättar priset så fort jag vet vad du vill ha. För det här kan du bo vart du vill, det jag behöver av dig är 30 minuter per vecka på skype. Här är också planeringsmötet gratis såklart. Maila info@claratoll.se så tar vi ett första samtal. 

 

Jag gör lite annat i företaget också, men det tar vi en annan gång. 😉

 

 

Sen så kan du få rabatter också. Tänka sig vilken tur. Skriv in din mail, ditt namn och efternamn så kommer det komma ett mail ungefär varannan månad där jag ger lite rabatter på mina tjänster och berättar om vad som ska hända framöver. Du får förstahandschans på event som kommer och du får en hel del annat. I infobladet är du med exakt så länge som du önskar, det går snabbt att klicka ur det, och du behöver absolut inte vara med om du inte vill. Men jag skulle verkligen bli glad om du gjorde det här för min skull. För mitt företags skull.


Anmäl dig till infobladet

* indicates required




Anmäl dig till mitt infoblad – för att ha den senaste informationen från CFG direkt i din mail! Där kommer det tips på övningar, rabatter på personlig träning och en hel del mer!