Om att vinna när man spelar som ett lag

Inte många har undgått hur Island vann över England igårkväll va? Även om mitt hjärta är närmare England så måste jag ge den här vinsten till Island, för de förtjänade den big time. Det jag såg av matchen (andra halvlek) så kändes det som att Island spelade som ett lag mot elva individuella spelare från England.

Ett lag mot elva spelare.

Inte två lag mot varandra. Det är lite det som jag inte gillar med fotboll. Det har blivit en sån stor grej med alla superspelare att man glömmer bort att det är en lagsport. 

Det är individuella spelar hit och dit. Det säljs spelare dit och den där spelaren ska spela i det laget, och den andra ska spela på andra sidan landet. Laget glöms bort. Spelarna blir i fokus.

Vi kan ju se vårt eget lag som exempel. Zlatan är kungen. Det har väl ingen missat vid det här laget, inte ens de som avskyr fotboll? Allt fokus på honom och de andra spelarna glöms bort. När Sverige spelade såg jag mest 11 spelare som sprang runt och jagade boll på planen, inte ett lag som tillsammans jobbade mot ett gemensamt mål.

Det sågs även igårkväll när England spelade. Det var elva individuella spelare som själva skulle fixa målen. De andra stod mest och kollade på när spelare efter spelare försökte ta sig in mot mål. Istället för att använda sig av varandra och hjälpa varandra, istället för att läsa spelet och blockera motståndare, visa sig för sin medspelare och allt vad som behövs när man ska spela som ett lag, ja, istället för det krävs för vinst i en lagsport.

Det är som att fotbollsvärlden glömt bort vad fotboll handlar om.

Och det är som att Island kom igår och visade vad fotboll verkligen handlar om. Kärleken till sitt land. Gemenskapen i laget. Spelet mellan spelarna, mot det gemensamma målet. De visade att man behöver alla elva spelare i ett lag. Inte en mer, inte en mindre. Det går inte att vinna en match med bara två spelare som kämpar. De behöver alla. Varenda en.

Det var inget magiskt de gjorde igår. De bara spelade som ett lag. Men det blev magiskt.

Det blev speciellt magiskt när jag insåg hur lik islänningen med skägget var Ragnar Lodbrok i Vikings. Skägget. Leendet. 

Cheesy monday

Så, nu är det måndag igen! Äntligen! Dags för ännu en veckas måndagspepp, got to love that, right? Den här måndagen är min första måndag som 22åring, och nu är det dags att fortsätta se ljust på att få stiga upp varje måndag va? 😉 Att känna sig tacksam för att man får vakna varje måndag, att man får leva i den här världen och njuta av allt som erbjuds. Typ som säsongsavslutningen av Game of Thrones.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera att den här säsongen redan är slut. I skrivande stund har jag alltså inte sett det här avsnittet, kommer antagligen inte se det förrän till kvällen heller, så inga spoilers tack. Att börja varje måndag med lite woman power i form av Khaleesi har varit otroligt GRYMT och jag är lika imponerad av hennes attityd varje gång. Att hon bara kör över alla hela tiden är det absolut bästa med henne.

Det här är verkligen sant. För att utvecklas behöver man utmanas. Du behöver hitta vägar att utmana dig själv. Det behöver inte vara mycket, men lite hela tiden; så gör jag i alla fall. Jag tar några mer kilon på stången, jag tar en lite längre cykelrunda. Jag hälsar på en främling, jag börjar prata med någon som jag aldrig sagt mer än hej till även om jag träffar den personen ofta. Ett litet steg i taget eller hoppa direkt, det får du välja själv. Så länge du utmanar dig själv.

Olivia Holt alltså. Den här videon ramlade jag över här någonstans på internet och ja, jävlar i havet vad hon är grym. Videon gör mig på så otroligt bra humör, haha, måste vara hennes fina leende, roliga video och att hela låten är så positiv! Me like!

Precis som innan. Ett steg i taget mot målet. Ju mer du jobbar mot målet desto närmare kommer det. Kanske låter klyschigt, men vissa saker ÄR klyschiga. Så det är bara att köra nu! 😉

HA EN GRYM MÅNDAG!

Att träna för målet eller att tänka på målet

Visst är det viktigt att sätta mål? Att ha något att sträva efter, att jobba emot, att fortsätta dag ut och dag in med det man gör, för att man vill nå sin dröm.

Du kan sätta hur många mål du vill, stora som små. Det är lätt att sätta mål, som att alltid äta nyttigt eller som att alltid träna innan jobbet, eller att springa ett visst antal gånger i veckan. Mål kan alla sätta upp, stora som små, hur lätt som helst.

Problemet är bara att genomföra dem. Att ta itu med målet och att jobba för att nå det.

Vi tar ett exempel: två personer ska springa ett maraton om några månader. Den ena är en tränande person och den andra är en tänkare. De båda börjar planera inför hur allt ska gå till, det köps träningsskor och träningskläder, ni vet sånt som motiverar lite extra att sätta igång.

Den tränande personen sätter igång med träningen, håller sin plan och funderar inte så mycket på vad som ska göras, utan försöker hitta vägar till att få ihop träningen, så att det åtminstone blir två pass per vecka.

Den tänkande personen däremot… den sätter igång med att oroa sig inför maratonträningen. Hur ska det finnas tid att träna hela fyra gånger i veckan? Hur ska träningen få plats i det redan fullspäckade schemat? Och hur äter man inför ett maraton? Hur äter man på den där dagen? Och vad ska man väga för att få optimala resultat? Hur når jag den vikten utan att förlora i prestation?

Att träna mot målet handlar om att förstå att det är resan dit som är det viktiga. Det handlar inte alls egentligen om målet, för har du inte tränat för det så kommer du ändå inte klara det.

Det handlar istället om att se resan till målet som något som är lika viktigt att genomföra varje dag, inte bara precis in på målet. Det handlar om att förstå hur viktigt det är se sig själv utvecklas under tidens gång, se hur mycket bättre man blir för att man tränar. Att känna efter hur mycket starkare man blir. Att känna hur mycket mer man orkar trycka på i uppförsbacken.

Att tänka på målet är bra, men det tar dig inte närmare målet. Tänk istället på vad du kan göra idag som tar dig närmare målet, och när du tänkt klart… ja men gör det då! 😉

Lördagspasset med fokus ben

God förmiddag! Det är dags för pass nummer två, fokus på benträning. Varje lördag är numera tanken att jag ska dela med mig av ett kort men roligt benträningspass, vilket kommer gå under taggen lördagspasset här på bloggen. Lite inspiration till den egna träningen, eller så kör ni det jag skriver härunder helt och hållet! Det viktigaste är ATT ni tränar! 😉

Uppläggsförslag:

AMRAPs: As many reps as possible, precis som förra gången, men denna gången ska du göra 6 repetitioner av varje övning så många gånger du hinner under en låt. Här är min bootcamplista på spotify, den får du gärna köra till! 😉 Fem låtar, med tre minuters paus emellan. Hur många omgångar hinner du?

Löpning: Spring fyra minuter i valfritt tempo, pausa med att göra en omgång av övningarna under. Upprepa tills du sprungit din sträcka du tänkte köra. Gör minst tre pauser.

Benböj

Hederliga benböj. Spänn överkroppen så du inte faller framåt. Aktivera även underkroppen så du bara sätter dig ner i ett avslappnat läge utan att få någon effekt; alltså spänn benen.

stepup

Stepup på bänk: Gör tre stycken på varje sida.

Upphopp på bänk

Upphopp på bänk: Spänn överkroppen, så du har en ”ståtlig” position genom hela hoppet.

utfallssteg

Utfall: Pumpa utfallen, sex stycken på varje sida. Hoppas att det bränner skönt… 😉

LYCKA TILL!

Dela gärna med er hur det gick!

Tyngdlyftning är det bästa

frontböj

Lätta frontböj på 40kg

Hej på er! Idag har jag jobbat på hemtjänsten, som är sommarjobbet, sen har jag haft gruppträningspass och efter det åkte jag ner till ÖKK för ett tyngdlyftarpass. Första timmen på OL-träningen gick grymt, sen så bommade jag lyft efter lyft utan att förstå ett piss varför. Sen kopplade det; jag hade haft en lång dag som krävt massa energi och att efter det köra ett teknikpass där man måste ha 100% fokus för att lyckas, ja, ni hör ju själva. Nu i efterhand är jag grymt stolt över att det gick så bra som det gjorde! 😉

Tyngdlyftning är verkligen min favoritgrej att träna, samt att träna styrka vid sidan av. Egentligen ska jag inte köra längre pass än en timme med tyngdlyftning, men glömde väl bort det idag eftersom jag var så trött… Egentligen brukar jag sätta igång med benträning eller överkropp när jag är klar med lyften. När jag väl kom på mig gjorde jag istället fyra femmor på 40kg frontböj, bara för att. Som ni ser på bilden då.

Jag tycker verkligen det är intressant med hur hjärnan fungerar, och om hur mitt fokus fungerar. I vintras var plugget jättelugnt, jag hade knappt något att göra om dagarna förutom att vara tränare och träna själv, vilket resulterade i säkert två timmars teknikträning fem dagar i veckan. Nu; inte lika mycket ledigt, jobbar åtta timmar per dag och har ett företag att driva, och där ska jag få in träningen…. det blir inte lika lätt att orka fokusera på TL lika länge.

Det kanske är ganska logiskt att jag inte får ihop tretimmarspass längre, som jag körde då. DÄREMOT känner jag att alla de timmar jag lagt ner på min teknikträning har gett resultat. Jag gör snygga lyft och anstränger jag mig ordentligt kan jag till och med få en tumme upp av tränarna där nere… 😉 

Träning ger färdighet. 

Frågan är nu bara när jag sätter igång med att gå upp i vikter i mina lyft. Senaste månaden har jag knappt haft tid att träna, men nu lugnar det ner sig och jag kommer förhoppningsvis hinna träna oftare nu under sommaren.

Just nu känner jag verkligen att tyngdlyftningen är det jag vill satsa på, det är skitkul och jag känner mig grym. Stark känner jag mig dock inte, inte än, utan min starkare sida är mina marklyft. Men det kommer väl med åldern… 😉