Vecka tretton blir en spännande vecka!

Måndag: imorse hade jag ett spännande möte med en ny kund! Så otroligt givande samtal, ser verkligen fram emot att jobba med personen mot hens mål! Vandrade runt på biblioteket efter det i jakt på några böcker jag verkligen vill ha men hittade inte dem, hittade dock en annan, och det kommer jag berätta om längre fram! 😉 Nu har jag pluggat hela eftermiddagen (som ni vet om om ni följer mig på twitter) och snart är det dags för slutspelsmatch nummer sex mot Malmö! Vinner vi är det en match kvar, förlorar vi är säsongen slut.

Tisdag: Börjar med seminarium om det som jag pluggat om idag (måndag). Woho. Har sen möte med ett spännande företag som jag hoppas kunna samarbeta med, för då kommer jag äntligen kunna börja massera! Sen är det gruppträning för BraKropp och efter det är det mer plugg.

Onsdag: PT-pass för en företagskollega. Hoppas det dåliga vädret INTE har kommit hit då utan att det kommer på eftermiddagen, har nämligen hört att det ska snöa…. Nej tack. Sen är det plugg, företagsjobb och träning med både fotbollslaget och rollerderbylaget. Det är även här en eventuell sista match mellan Malmö och Växjö kommer vara. I hope. Vinner vi då går vi vidare!!

Torsdag: Pluggelilugg och gruppträning kl 17.30 i stadsparken! Då är ni varmt välkomna allesammans. Eventuellt kommer jag försöka få till en mys-fika med en fin vän, vi hinner aldrig prata klart när vi väl ses så vi behöver träffas mer helt enkelt. Efter gruppträningen är det dags för årsmöte med ÖRD, ska bli otroligt spännande då det kommer tas flera spännande beslut om föreningens framtid.

Fredag och lördag: STOCKHOLM på The Influencer Convention = TIC! Minns ni när jag var på BBCON 2016? Det ska bli så otroligt kul och lärorikt det här! Ses vi där? Jag ser mest fram emot ”att bygga ett community på youtube” och dag två:workshopparna. Det kommer nog bli de mest lärorika tillfällena. Och såklart alla tillfällen att nätverka med alla otroligt stora namn som ska dit. Ryser lite.

Söndag: Poddsöndag! Nytt avsnitt av Tränarpodden kommer varannan söndag! Följer ni podden? Förutom det ska jag bara relaxa och försöka ta till mig av allt som sas då. Kanske läsa lite ur min otroligt hemliga bok…… 😉

Vad ska ni hitta på den här veckan?

Tips: kolla temperaturen innan du väljer jacka

Note to self: Nästa gång det är värmebölja ta INTE din vinterjacka. På flera håll i landet har det varit upp emot 20 grader och här visar temperaturen 15 grader och jag väljer alltså min vinterjacka.

Ibland önskar jag att jag inte var singel så jag hade någon som sa åt mig att inte göra dumma val här i livet. Svetten rann så fort jag visade mig ute.

Och inte har jag en cykel med en pakethållare så jag skulle kunna trycka ner jackan däri heller.

Men bara så ni vet – vädret är på min sida! På onsdag kommer det bli snö igen, så då kan jag skratta åt er alla som hängt undan era varma vinterjackor.

Skämt åsido. Det är otroligt gött väder ute. Längtar verkligen till sommaren.

Vad hittar ni på idag?

Jag har träffat en ny kund, ska hjälpa henne komma igång med träningen och sådär, ska bli himla spännande! Sen har jag varit i skolan och fixat lite olika viktiga saker, pratat med BossbloggsClara en stund i telefon och nu ska jag läsa ett otroligt o-roligt kapitel i min bok. Måste eventuellt fixa lite andra grejer först……. 😉

Ikväll är det match också, woho!! Nu är det vinna eller försvinna för hela slanten!

Förresten så blir det ingen militärmåndag idag heller. Sjukdomen vägrar släppa och nu måste jag faktiskt bli frisk på riktigt. Ingen träning på något sätt förrens jag är helt och hållet friskus. Ni får träna åt mig istället. <3

Styrketräning för jammers – dags att bli mer explosiv

Hej på er! Fick scrolla LÅNGT bak i instaflödet för att hitta den här filmen haha, men ville ha en film som förklarar lite kort vem jammern är på tracken när vi snackar roller derby.

Men men, det var inte vårt fina instaflöde jag skulle visa upp idag, utan tänkte dela med mig av ett styrketräningspass för jammers, så vet du någon halvhård jammer därute får du gärna dela det här inlägget med den personen! 😉

Styrketräning för jammers

Det här passet fokuserar på att jammern ska bli mer explosiv och samtidigt starkare för att klara av tacklingar framifrån och i sidled.

Ryck!

Först och främst: kan du göra ryck och stöt (tyngdlyftningsövningarna) så kör du övningen (ryck) ovan i ungefär 30 minuter. Jobba upp tills du hittar dagens 2RM (two repetition max, alltså ditt max på två repetitioner). Jobba så du kör 4 stycken set på 2kg mindre än ditt 2RM.

Hänger du inte med i det snacket ovan är det lugnt, men kanske finns någon jammer därute som kör lite tyngdlyftning också? 😉

Benböjshopp – Explosiva benböj!

Explosiva benböj är bra för att bli starkare och explosiva i ”trycka ifrån-fasen” vilket kan vara fördelaktigt som jammer. 

Körde du ryck behöver du inte köra den här övningen om du inte absolut vill bli helt slut. 😉

Börja med en pinne bakom nacken, testa sen att köra med en skivstång bakom nacken (som att du kör vanliga benböj). Öka sen med vikter när du är säker i rörelsen. Kör med en bänk bakom som du sätter dig på i böjen och reser dig ifrån när du hoppar upp.

5 repetitioner x 4 set. 

Armhävningar på boll!

Allt för att krångla till det lite. Vare sig du klarar att göra en armhävning på knäna eller trettio på fötterna tycker jag att du ska testa och köra på bollar. Varför? För att bollarna är ostabila och kräver en annan styrka, vilket är en bra variation mot vanliga armhävningar. När du som jammer trycker på en vägg så är väggen inte stillastående hela tiden eller hur? Väggen är ganska jobbig faktiskt.

Max antal reps x 5 set.

Jag klarade en halv… 😉 Klarar du mer än 15 så är det dags att sätta fötterna på en bänk, och klarar du det sätter du fötterna högre och högre tills du kör i handstående.

Axelpressar med hantel

8 reps x 5 set.

Tänk på att pressa rakt upp och inte i sidled. Vikten ska gå lodrätt upp ovanför din axel.

Hahahah that warrior face. Säg dock en person som är snygg när hen tar i. 

Sumomarklyft

Istället för vanliga marklyft är det bra (och kul) att variera marklyften så en kommer åt lite ”andra muskler.” Jag brukar få en aktivering i musklerna som sitter lateralt (längst ut, yttre rumpan) och de musklerna är lika viktiga att använda som de inre för en jammer.

Tänk på: försök vara explosiv uppåt och håll emot på vägen ner, jobba med 4 sekunders ”nedgång.”

Jobba upp till att du orkar max fem repetitioner, 5RM, och sänk sedan med 5-10 kg, jobba med fem repetitioner och kör 4 set.

Styrketräning för jammers

Kombinera gärna träningen ovan med snabba steg i sidled, med eller utan gummiband (där någon håller emot, du står i gummibandet) och snabba fötter framåt och bakåt. Det här tror jag att jag får spela in faktiskt.

Nu ska jag kolla på en serie om brittiska armén, adios så länge och hoppas ni får en trevlig vecka! <3

Vi har äntligen börjat med riktig fysträning för Örebro Roller Derby

Svetten flödade i onsdags när vi körde fysträning på Xplore Fitness!

Så himla kul att få vara där med laget och träna!

Vi körde en tävling, där de skulle samla antal reps på ett visst antal kilon, och lite utan kilon också, och det var himla kul! Det var kul att se att alla kämpade på efter sina förutsättningar och var peppade att jobba helt och hållet.

Sen har vi ett ÖRD som består enbart av dåliga vinnare (hehe) så jag ändrade om lite i uträkningen efteråt. Man kan kalla det att fuska, jag kallar det att vara rättvis. 😉 

Huvudfokus var ändå att de skulle ta i, vilket de gjorde allesammans! Nästan glada miner på bilden ovan till och med! 😉

Jag är otroligt nöjd med allas insats! Det ska bli kul att fortsätta träna dem!

Nu däremot ska jag skriva en kompletteringsdel till en uppsats jag skjutit på ett tag……… Av någon konstig anledning gör den inte sig klar själv utan tydligen måste jag skriva klart den. Typiskt. 

Tur att jag har både chips och godis kvar från i fredags! Funderar dock på om jag borde duscha innan? Och städa? Och diska, det måste jag ju göra såklart! Och och och och 😉 Fokusera!!

När dagen bara flyger förbi

Dagen med massor med punkter där jag glömt hälften. 😉

  1. Maila fixa och dona här hemma. 

Donade gjorde jag. Mailade gjorde jag halvt. Fixade gjorde jag inte. Skulle nämligen fixat nya visitkort. Det är högprio imorgonbitti, för behöver skicka iväg en beställning på det till Universitetets tryckeri så jag har dem i handen måndag eftermiddag. Tisdag morgon ska jag nämligen nätverka……..

2. Lämnade in cykeln på reparation.

Fick punka igår. Behöver min cykel för att överleva. Fick gå med den hela vägen in till stan och sen gå till uni och sen gå tillbaka till uni efter föreläsningen. Skönt visserligen med promenix i solen. Men ändå segt med punka.

Någon gång vill jag lära mig att laga punkor. Det är ju gött att kunna.

3. Tre timmars föreläsning.

Förstår verkligen ingenting av statistiken vi håller på med nu. Känner mig faktiskt otroligt stressad över tentan jag har om en månad (???). Det borde ju vara lugnt? Men nej, det är otroligt mycket vi ska kunna på ett otroligt komplicerat språk. Statistikspråk.

4. Gruppträning.

Så himla kul var det idag. Framförallt kul för att vi fick träna i solen. Ser ni hur spänstig jag ser ut? 😉

5. Lakers mosade inte Malmö utan det blev åt andra hållet. 

Nu måste vi vinna på lördag för att ens ha en chans. Annars har Malmö tagit 4 segrar. Bäst av sju. Usch. Sport är en känslosam resa.

Är ändå glad idag, även om vi förlorade, för det var soligt och fint idag.

Imorgon behöver jag dock ha en bättre struktur i livet. Glömmer ibland bort att använda min bästa grej: att-göra-listan. Det är mitt viktigaste verktyg för att få saker gjorda.

Vad har du för knep på att få saker gjorda?

14 sätt att spara vatten för starka människor

Nu har det varit kris för länge! Nu måste vi spara vatten Örebro!

Ganska mycket lägre vattennivåer i Svartån än vad det brukar vara

Ingen Örebroare har väl missat den kris som har varit i Örebro ett bra tag nu? Det har varit en väldigt torr sommar och höst, inte alls lika mycket regn som det behövs för att vi ska kunna leva som vi vill.

Örebros politiker tog idag ett beslut om ett bevattningsförbud, vilket innebär att det är slut på att fylla på pooler, vattna sina trädgårdar med slang och en hel del annat. I värsta fall har de rätt att stänga av vattnet till det hushållet, så ni får passa er.

Vi alla behöver hjälpa till på alla sätt vi kan för att spara vatten, och liksom inte slösa vatten för mycket. Spara vatten Örebro!!

14 tips för starka människor att spara vatten

  • Duscha tillsammans – given på förstaplatsen! 😉
  • Duscha snabbt – har du ingen att duscha med så får du tänka snabbduschar. Det går faktiskt att tvätta håret med schampoo, balsam och sånt där på 5 minuter om en har lika tjockt hår som mig. Så sluta gnäll. 
  • Ha alltid vatten i kylen – Det tar otroligt lång tid att få vattnet kallt i kranen så: 1. Du sparar tid. 2. Du får kallt vatten direkt. Underbart. Ställ in vattenflaskan så får du kallt i den med.
  • Låt bilen stå i garaget – står bilen still blir den inte skitig och då behöver du inte tvätta den, så då sparar du otroligt mycket vatten. Perfekt ju.

Min fina kanna med underbart kallt vatten i.

  • Ställ smutsdisk i blöt – proteinshakes, matlådor och annat som vi träningsnördar använder dagligen kan vara jobbiga att diska ur. Ställer ni dem i vatten kan de lätt få blötas upp så det går snabbt att diska av.
  • Använd samma kaffemugg hela dagen – du slipper diska lika mycket och du sparar vatten. Perfekt.
  • Diska inte i rinnande vatten – Nu blir min gamla hemkunskapslärare glad att jag skriver det här, men faktiskt, du behöver inte diska med rinnande vatten.
  • Träna på en plats så du kan bada direkt efter – kanske mer ett sommartips än tidig-vår-tips, men till sommaren så kan ni ju passa på att träna nära en sjö så får du bada istället för att duscha efteråt! Perfekt och härligt samtidigt.
  • Duscha i regnet – visserligen regnbrist, men om det nu skulle regna så kan ni alltid duscha i regnet. Kanske behöver varmare väder som i under sommaren… 😉
  • Spola inte i onödan – Visst är det sjukt, men fortfarande, år 2017, slängs tamponger, snusprillor och en hel del annat skräp ner i toaletten HELT I ONÖDAN. Det kallas papperskorg. Bredvid toaletten. Använd den.

Tips för att spara vatten Örebro när en är en träningsnarkoman…

  • Laga många matlådor samtidigt – tänk om du ska koka ett ägg eller tre broccolisar per dag, eller om du kokar ägg för tre dagar samtidigt, och förbereder flera matlådor samtidigt. Du sparar både tid och energi och vatten. Perfekt.
  • Använd samma kokvatten till flera saker – När du ändå håller på att koka pasta, spara vattnet när du ska hälla av, och koka dina ägg direkt i det avhällda vattnet. Ja, ägg äts mycket iaf hos mig. 
  • Torka ur dina kvargburkar med papper – istället för att skölja ur dem. Du ska ju ändå bara slänga dem, eller hur? Så mycket smidigare och mindre vattenåtgång samtidigt.
  • Tvätta med full maskin – alltid. Vet att det går åt mycket träningskläder, så det tvättas ofta, I know, men försök att alltid fylla och planera dina tvättningar. Min tvättmaskin har en eco-funktion som jag kör på.

Har du några fler tips?

Dela gärna inlägget så fler starka människor sparar mer vatten! 

Att värdera ett helt år eller värdera dag för dag

Hej mina vänner! Idag sitter jag och jobbar på Kafé Kulör! Det är Guerilla Office på onsdagar och idag tänkte jag passa på att vara med, var ett tag sen men jobbar alltid bättre när jag är med andra. På dagens schema står det: fixa visitkort, boka poddintervjuer och höra av sig till kunder. En kul dag helt enkelt.

Något jag funderat ett tag på är hur folk värderar sin träning och sin kosthållning… Jag har märkt att det skiljer sig ganska mycket från personen som tränar mycket och folk som inte definierar sig som personer som tränar.

Som nu, när jag varit borta från träningen i två veckor på grund av sjukdom, resor och omotivation, så har jag inte värderat det som något som är ”hela världen”, eftersom jag vet att jag kommer träna så fort jag vill komma igång igen (som jag har gjort nu). Istället tänker jag att ja, ja, det gör inget för den här dagen, men jag väljer ett hälsosamt alternativ och ser till att jag rör på mig ändå, så att jag inte bara sitter still hela tiden, men den uteblivna träningen gör inte så mycket.

Igår frågade jag i min facebookgrupp om just det här, om de värderar uppehåll som att de ”pausar” från träningen eller som att de ”slutar.” Det kom upp intressanta tankar och jag kan verkligen förstå dem som inte har det där med träning naturligt.

För mig är träning så naturligt i min vardag. Det pluggas, jag är instruktör, PT, skriver om det, jag är tränare i två lag och så tränar jag själv. Allt i mitt liv handlar om träning på något sätt.

För andra är det inte lika naturligt. För andra är det en högre tröskel att få den där vanan.

Så idag tänkte jag ge er några tips och trix för att komma över tröskeln och helt enkelt sluta värdera ”snedsteg” så hårt.

Träna dag-för-dag-listan.

1. Planera för en dag i taget.

Ta kvällen innan och planera för morgondagen. Får du plats med ett träningspass på lunchen? Ta med dina träningskläder och ta en kort löprunda på lunchen med fem upphopp var 3e minut. Ska du träna innan jobbet? Samma sak. Ska du träna efter jobbet? Planera dina mellanmål så du orkar ta i allt och inte behöver köpa en kexchoklad precis innan du ska köra igång.

2. Fundera på vad du kan göra just den dagen.

Den här punkten hänger mycket ihop med punkten ovan, men fundera på vad du kan göra för hälsosamt just den kommande dagen. Inte på fredag nästa vecka utan den dagen. När kan du ta en frukt som mellanmål? Vad kan du äta till lunch just den dagen? Kan du ta en tio-minuterspromenad på eftermiddagen? Kan du få ihop en promenad med en vän på kvällen i telefon?

3. Använd dig av kortsiktiga mål.

Träna tio pass och belöna dig med en ny träningsjacka. Träna femton pass och belöna dig med ett par nya skor. En resa kanske när du fått till 100 pass. Sätt upp en lapp på väggen där du får kryssa av 100 pass. Sätt upp delmål, 100 pass är jobbigt att se… 😉

4. Tänk inte börja om, tänk fortsätt.

Ja, so what om du inte tränar på en hel vecka eller går bananas på en efterrättsbuffé? No problemo. Dagen efter fortsätter du bara på ditt gamla spår att träna, att äta nyttigt och ta de där hälsosamma valen.

5. Tänk på känslan efter.

Du vet känslan efter att ha kört ett jobbigt träningspass, eller hur?

Hoppas ni har fått lite inspiration och pepp idag, och lite träningsglädje, och slutar värdera träningen! <3