• Företagarlivet

    Veckans planer

    Måndagsmood.

    Måndag: Idag ska jag på ett spännande möte, ha ett annat spännande möte på telefon, jobba på fritids och så är planen att springa en runda ikväll!

    Tisdag: Imorgon ska jag ha flera gruppträningar, jobba på skolan, yoga på kvällen och så ska jag jobba med stark på jobbet. 

    Onsdag: Jobbar på Actic på morgonen, och därefter ska jag till Guerilla Office och jobba med företagskollegorna! Längtar verkligen, har så mycket jag behöver ventilera efter att inte ha gått på ett par veckor haha! Kl 13 ska jag hålla utbildning på Medborgarskolan och på kvällen ska jag styrketräna med Melina, vilket ska bli så kul!

    Torsdag: Först till Actic, därefter danspass, fritidsjobb, gym och hockeymatch på kvällen. Brukar passa på att spana in veckans hockeyplugg i samband med matcherna, håller man på med hockey kan man ju lika gärna ta två flugor i en smäll.

    Fredag: blir contentskapande dag, behöver fylla på förrådet! Och så ska jag ta hand om alla PT-kunder, jobba på fritids och gymma på kvällen.

    Helgen: eventuellt till Stockholm och kolla på hockeyn, Lakers spelar mot Djurgården. Men beror på hur det går lite i veckan och hur jag mår. Förra veckan var lite skakig, så vet inte om jag vill skaka till livet igen, dock är det ju bra att åka bort också, ibland åtminstone!

    Vad ska ni göra i veckan?

  • Företagarlivet

    Veckans bästa

    WOW. Vilken vecka.

    Eller? Har ju mest varit sjuk. Och haft en himlans känslostorm inom mig. Min mens har spårat ur den här veckan, hela 9 dagars mens. Tror det är en kombination av att jag inte alltid mår på topp och att jag slutat med att stoppa i mig preventivmedel… Har inte haft en regelbunden mens sen när jag var 16 och ärligt talat minns jag inte om mensen var regelbunden då.

    Aja.

    Har även lärt mig att jag måste lära mig att våga lita på att om en människa säger en sak så kan det faktiskt stämma.

    Men, ja, det är ju ett projekt för mig och min psykolog att ta tag i känner jag. Nästnästa vecka ska jag dit första gången!

    Över till veckans bästa då:

    Veckans bästa träningspass: dagens! Herregud vad stark jag är. Skulle inte gymmat men BAM. Wow. Imponerad av mig själv. Ser inte fram emot träningsvärken i magen imorgon.

    Hittade en bra pinne idag. 

    Veckans roligaste: Ja, inte att jag var sjuk hela veckan kanske……. Säger jobbdagen i fredags. Alltså på fritids. Skrattade typ hela arbetspasset. Mådde bra liksom. Har en sån där ”längtar till jobbet”-känsla i kroppen!

    Veckans viktigaste: att jag tog mig tid till att bli frisk, även om jag kanske hade kunnat jobba egentligen alla tre dagar jag var hemma. Kände att nej, jag ska fan bli frisk nu.

    Veckans bästa känsla: Kanske att jag var stark idag då. Att kroppen orkade.

    Veckans bästa inlägg: Skrev ett längre inlägg om hur jag tyckte InoS workation var!

    Veckans mysigaste: att hänga med en person jag tycker väldigt mycket om.

    Veckans bästa: Att gå en lååååång promenad med Madelene som jag gjorde idag. Så himla skönt att både prata av sig och vara ute i skogen och ibland bara inte prata utan bara röra på sig.

  • Träningspass

    the 100 torsdags workout fyfaan

    Okej. Det är dags. Det är torsdag. Det är dags att träna.

    Dagens upplägg är att genomföra 100 repetitioner av samtliga övningar som kommer nedanför.

    Svettigt som fan faktiskt. Men rätt kul. Du kommer ju bli glad när du är klar.

    Antingen kör du en övning i taget och jobbar upp till 100 så fort du kan, eller så kör du 10 varv och jobbar med 10 reps i taget. Eller så jobbar du med 5 reps, två övningar i taget. Eller 50 första varvet, 25 andra och 25 tredje. Helt valfritt.

    Övningarna:

    Armhävningar går givetvis bra att göra tvärtom, eller på golvet, mot stol eller mot väggen också.

    Valfri burpeevariant. Viktiga är att du lägger dig ner med magen på golvet och ställer dig upp.

    Utfallssteg bakåt är övning numero 3.

    Walk in walk out plank är övning numero 4.

    Armwalk är övning numero 5.

    Benböj är sista övningen!

    600 repetitioner totalt, uppdelat på 100 reps per övning. Lycka till!

  • Blogg

    Dag tre utan socker

    För tre år sen fotade jag helst med snapchatkameran och hade helst det här filtret på.

    Går att ifrågasätta idag, men det har sin charm att ha det här filtret, åtminstone i den hallen, där inte många bilder blir snygga.

    Ibland saknar jag ÖRD väldigt mycket. Speciellt under såna här tråkiga höstkvällar.

    Kanske är det för att jag inte tränat själv på flera dagar. Eller knappt sett människor. Saknar dem som fan såklart. Hela gänget. Till och med de nya spelarna som jag inte känner öht.

    Aja.

    Sockersuget alltså.

    Idag har det mest kommit när jag hållt på att laga mat och fixa något att äta. Det är som att kroppen ba ”nu är jag jättehungrig och du MÅSTE ge mig något att äta, gärna något sockrigt”, men sen, efter jag ätit klart, ja, då är inte behovet lika stort längre.

    Det är som att hjärnan bara skriker en stund och sen när jag är mätt, då är det lugnt igen. Var supersugen på glass innan, men tog och mixade en banan, lite mjölk och lite proteinpulver, och sen var det lugna puckar igen.

    Men alltså, tänkte göra det här till ett jätteintressant blogginlägg, men är för trött för att reflektera över något intressant, så ber om ursäkt. Ska gå och lägga mig och ladda för jobb imorgon. Det ni. Det ska bli kul.

  • Företagarlivet

    Att må bra på sin arbetsplats

    arbetsplats

    Vad gör du för att må bra när du jobbar på din arbetsplats?

    Tar du regelbundna pauser?

    Tar du och sträcker på dig ibland? Utmanar dig själv?

     

    Som ni vet har jag och Sanna en spännande månad framför oss i november. Det kommer bli mycket träning, hälsa och mental styrka på arbetsplatsen.

    Och det vill jag prata lite om idag. Mental styrka och mentalt fokus på arbetsplatsen.

    Är ni bra på att hålla fokus när ni jobbar? Att sitta rakt upp och ner och verkligen fokusera?

    Eller gör ni som mig, vill ha koll på allt som händer runtomkring, vill ha mobilen i närheten och vill ha olika facebookfönster öppna i webläsaren samtidigt? Gärna en podd i bakgrunden och gärna ha en film spelandes samtidigt på tvn?

    Det är ju spännande att jag kan koncentrera mig som bäst då, eller hur?

    När det är lite lagom ljud runtomkring, när det händer saker runt om mig, och när jag gör flera olika saker samtidigt.

    Skämt åsido, det är då jag absolut inte har koncentration.

    När jag har något jag vill koncentrera mig på brukar jag göra såhär:

    • Vänd bort telefonen, eller sätta den på laddning utan ljud på i ett annat rum.
    • Sätta på en lugn spellista på spotify eller en dålig podcast som bara surrar i bakgrunden, utan att jag bryr mig speciellt mycket om vad som sägs
    • Stänga ner alla jobbiga flikar
    • Börja med 5 minuters stretch eller rörlighet eller något som aktiverar mig lite, som får mig att slappna av och känna mig redo att sitta still en stund
    • Hämta en kaffekopp eller tekopp, eller kanske ett glas vatten
    • Sätter mig bekvämt med koppen tillräckligt nära, utrymme för armar och ben och allt sånt där ni vet.

    Och sen sitter jag där en stund, 30 minuter till 45 minuter. Tar en paus, sträcker på mig igen.

    Går på toa, fyller på vattenglaset, sträcker på mig igen och gör mig redo för omgång två.

    Tips på bra och enkel pausgympa-övning.

    Läs mer: Sannas inlägg om vår utmaning

    Hur jobbar man med sin mentala styrka på jobbet då?

    Hur blir man fokuserad men inte stressad av alla tusentals arbetsuppgifter?

    Jag brukar börja mina arbetsdagar med att strukturera upp vad det är som ska göras. Vad jag ska hitta på. Vad som är mest akut, vad jag kan vänta med, vad som är dagens huvuduppgifter.

    Oftast brukar jag ha två huvuduppgifter, en för förmiddagen och en för eftermiddagen, men först brukar jag börja med att släcka alla bränder, eller ja, kolla alla mail och göra alla småsaker.

    Att bocka av olika punkter på att-göra-listan gör att allt känns lite lättare. Lite mer framåt. 

    Sen börjar jag med en av uppgifterna och jobbar igenom en i taget.

    Är noga med mina pauser.

     

    Andra saker jag gör regelbundet

    Tar korta promenader, utan mobilen, bara några minuter räcker. Där man hinner andas, hinner vila huvudet, eller lyssna på en riktigt bra låt.

    Pausdans har jag också börjat med, eftersom jag försöker lära mig några danser inför att jag ska börja hålla danspass.

    Det är inte de stora sakerna som gör skillnad, utan det är de små sakerna.

    När man lägger bort mobilen och bara är närvarande.

    Anmäl dig HÄR


    Vill du läsa mer om det här?

    * indicates required




  • Företagarlivet

    Att posera på en toalett och allt annat på inos workation i örebro

    Hej hej från toaletten. 

    Eller ja, nu sitter jag ju soffan, men då var jag på toaletten och satt där och poserade. Det var ju ett fantastiskt fint badrum så varför inte liksom. Borde gjort burpees därinne dock. #konstigaställenatttränapå

    INOS Workation i Örebro

    Alltså ojojoj, vilken helg vi hade här i stan. Först och främst så vill jag än en gång säga ett stort tack till Sanna, Johanna och Kerstin som skapade denna magiska helg för oss alla.

    Mingelstart med workshop

    Vi började dagen med en rundvandring på Borgen, en hel del nätverkande och en fotoworkshop styrd av bästa Caroline. Vi lärde oss hur man redigerar bilder i Lightroom bland annat, men också lite blandat kring fotande, färger och allt möjligt som man kan hinna på en timme.

    Caroline är ju också ordförande för InoS, Influencers of Sweden, så det är ju extra kul att ha en workshop med henne tycker jag!

    Lunch och filmutbildning

    Därefter åt vi en jättegod lunch på Borgen, och därefter tog vi oss mot Kulturhuset för först en utbildning i film-skapande av Tant Sara, som alltså drivs av Sara, som har måååånga filmproduktioner gjorda.

    Lärde mig jättemycket av den korta stunden, för har haft lite problem med att få engagemang kring mina filmer, men nu, nu kändes det som jag fick en aha-upplevelse liksom. Vi får se om ni märker någon skillnad.

    Därefter hade vi en workshop med en politiker om influencers i valet.

    Spännande det där, vilka influencers som blev köpta och inte. Vilka som var ärliga och inte.

    inos workation i örebro

    Kerstin satt och klurade en hel del här på sin dator mer rätt bildinställningar på Carolines workshop. 

    Efter workshoparna hade vi egen-tid, så jag och Madeleine tog filmkamerorna med och passade på att spela in lite efter Tant Annas workshop, båda var väldigt inspirerade efter den timmen. Så vi filmade massor vid slottet och när jag har tid ska jag fixa iordning en snygg promofilm till mitt företag! Så kul!

    inos workation i örebro

    Titta det här ljuset liksom. Örebro bjöd på bra fotoväder hela helgen.  

    Middag och spökrunda

    Sen hade vi middag på Borgen och sen drogs vi iväg på spökrunda på slottet.

    Fyfan säger jag bara.

    Gillar ju mer barnfilmer än skräck så att säga.

    Är fruktansvärt otaggad på att stan ska fyllas av zombies för zombie run eller vad det nu heter som ska vara här. Slutet av oktober kommer jag inte befinna mig speciellt mycket i stan alltså.

    Söndag morgon och yoga

    Söndagen började vi med yoga och därefter hotellfrukost. Så lyxigt och mysig start på dagen!

    Därefter förflyttade vi oss till slottet igen, och jag var himla otaggad på det kan man ju säga. Nervös som tusan efter gårdagen men gick bra, vi överlevde ju det.

    Workshop med Linda och Elin

    Först hade Linda en workshop om att blogga effektivt och därefter pratade Elin om hur man bygger upp sin hemsida och blogg med hjälp av SEO. Man lär sig alltid nya saker av båda de två, så himla bra dag helt enkelt.

    Sen var det dags att äta lunch och sen gå hem. Så himla skönt att bara cykla hem, fem minuter, istället för att behöva åka tåg hem från Stockholm som det alltid är annars. Så otroligt skönt att få vara på hemmaplan liksom.

    inos workation i Örebro

    Det bästa med alla såna här workations som jag är på hyfsat regelbundet är att man får så otroligt mycket inspiration och pepp till sitt företag och blogg, vilket man behöver ibland.

    Man blir inte ifrågasatt när man vill fota allt, utan det är mer att man är konstig om man inte vill fota.

    Jag lärde mig om upplägg, om tankesätt och fick dela med mig om mina erfarenheter.

    Sen var det fantastiskt kul att bara få hänga och umgås med vissa människor, såna som liksom förstår ens struggle ibland. Det var himla trevligt.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Blogg

    Dag två utan socker

    Och en saknad av ett gym, som ni kanske förstår. Här är en gammal bild från när jag gymmade för två år sen. Syns på armarna att det är en gammal bild haha. Och på lårmusklerna. Och marklyftsformen också. Hehe.

    För herregud. Det är nu länge sen jag tränade ordentligt känner jag.

    Men, men, men. Imorgon ska jag vara hemma från jobb igen och då ska jag jobba på sista biten i min bli-frisk-situation jag har.

    Måste säga att det suger att vara hemma och vara sjuk och inte äta godis eller andra onyttiga saker.

    Har tänkt tanken så många gånger att ”vad gör det om jag tar en liten sötsak?”

    Det är ju inte som att någon av de i gruppen kommer se mig om jag gör det, eller någon annan för den delen heller.

    Men sen handlar det ju inte om de i min fb-grupp. Eller någon annan.

    Det handlar om mig.

    Så därför sitter jag här hemma, eller ja, ligger i soffan, och äter knäckebröd istället för choklad.

    Istället för onyttigheter.

    Fastän det är så tråkigt så gör jag det. Jag klarar det här.

    Hoppas jag i alla fall.