Träning

5 rimliga träningsmål för en nybörjare

När jag drar igång nya pt-kunder försöker jag alltid få dem att sätta rimliga mål för sig själva, men för personer som aldrig riktigt tränat så är det svårt, för vem vet vad som kan vara ett bra mål, när man aldrig tränat och bara ser personer som kan springa 4 mil under 4 timmar, folk som gör 10×10 med 100kg i knäböj och andra såna där sjuka saker?

Givetvis kan man sätta upp såna mål, MEN det är så långt till att ens klara 4 mil för en nybörjarlöpare (som knappt orkar igenom 3 km) att det kanske mest känns hopplöst.

Att börja med mindre och smartare mål gör det hela enklare. Kanske är det stora målet mer en dröm, eller ett stort mål som får brytas ner i små mål att pricka av längs vägen.

5 kilometer utan att stanna

Ett mål kan vara att springa 5 kilometer utan att stanna. Att försöka springa i samma tempo hela tiden. Det behöver inte gå snabbt, du behöver inte springa ditt snabbaste, men att inte stanna, det är ett riktigt bra mål. Det visar en bra grundkondition och när du klarat det så är det enklare att jobba mot milen, mot två mil och sen kanske mot ett maraton, om du vill det.

En hel minut i plankan

Lite mer fokus på styrka i det här målet, men går ju att göra på alla möjliga sätt. Här handlar det om att träna bålkontroll, statisk styrka och bara göra en allmänt bra övning.

Orka gå armgång hela vägen i ditt utegym

Här är kanske en lite roligare utmaning, åtminstone tycker jag det! Här handlar det om att bygga upp en greppstyrka, och en vana att orka bära upp sig själv och sin kroppsvikt. Och våga utmana sig själv (jag är höjdrädd så tycker att det är jobbigt om det är alltför högt upp hehe).

Klara armhävningar på tårna i hela 30 sekunder

Ni vet sådär snyggt pumpa armhävningar som typ elitsoldater gör, ja, det kan man ha som mål, men i början kanske man kan ta det lite lugnare. Börja med att klara 30 sekunder på knäna och därefter utveckla och testa sig fram.

Klara hela gruppträningen med den tyngsta vikten

Kanske kan du börja gå på gruppträning regelbundet och försöka jobba mot att orka allt som ledaren får er att göra först hela tiden man ska jobba, och sen börja försiktigt sakta men säkert höja vikten. Det tyckte jag var så roligt i början när jag gick på cirkelfys regelbundet. Blev så himla stolt över mig själv när jag klarat göra burpees hela tiden, eller insåg att 5kg var alldeles för lätt för att det skulle vara jobbigt för mig.

Vad tycker du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: