GMU-träning-arkiv ⋆ Clara Färdiga Gå
  • Blogg,  Clara Färdiga Gå,  GMU-träning,  Träning

    Andra träningshalvåret av 2017

    Som ni kan läsa i det här inlägget så var första delen av träningsåret 2017 inget att hänga i julgranen. Mådde absolut inte på topp och fick verkligen inte ihop det.

    Sen blev det sommar, ledighet, jag fick chans att andas, pausa och helt plöstligt så orkade jag träna ibland två gånger PER DAG!! Utan att vara helt död efter det dessutom! Men vi börjar från början:

    Juli 2017

    Månaden började med att jag blev töntigt kär i Henke, tränade på att springa inför min GMU och såklart en hel del pass på gymmet. Juni (efter själva plugget var slut) hade gått åt att återhämta, sova och sådär, så i samband med att jag träffade Henke så fick jag sådär galet mycket energi och började träna till höger och vänster. Simmade några gånger på actic, var ute mycket och sprang (åtminstone ett par gånger) och testade på att träna på Atleten i Katrineholm för första gången.

    Augusti 2017

    Tänk att jag ändå överlevde det där loppet…. Racerapport you find here. Fortsatte träna och jobba inför GMUstarten i oktober.

    Sprang i trapporna i Cluny också! Himla bra träningstrappor, mindre bra träningsskor! 😉

    September 2017

    September var mest bicepsmånad….. Skämt åsido, vill minnas att jag fick till många bra träningspass i september. Gick mycket med Zero (hunden) och sprang en del också.

    Oktober 2017

    Den stora GMU-månaden. Första delen av GMUn (sista delen av månaden) innebar mest stå och gå i kängorna, inte så mycket träning (förutom BRAK). Ändå var en helt slut i kroppen, orkade knappt göra något och direkt när en la sig på kvällen så däckade jag haha!

    November 2017

    Lite mer fys, eller ganska mycket mer. Tror vi fysade en eller två gånger i veckan, förutom att gå och stå mycket då såklart. Vi började springa några gånger med packningen (fast inte så långt, mer att vi behövde förflytta oss snabbt för att hinna med).

    December 2017

    I Göteborg så hann jag nog med två pass på gymmet innan julledigheten, och förutom det var jag med på åtminstone några fyspass också. Tyvärr missade jag många pass av att jag var sjuk, hade ont i axeln/ryggen och lite andra anledningar som möten och sådär.

    Här hemma har jag tränat både igår och idag! Igår tränade jag ben som känns väldigt bra och idag tränade jag överkropp som börjar kännas bra det med nu.

    Sammanfattning:

    Andra delen av 2017 var ju betydligt mer träning än första delen. Fick en helt annan regelbundenhet och hittade en pojkvän som tävlar i styrkelyft som innebär att han dragit med mig många gånger till gymmet också såklart. Blir ju lite lättare att komma iväg om han ändå ska dit menar jag. Så förutsättningarna för att bli ännu starkare 2018 är helt klart goda.

    Att jag skulle nått några träningsmål överhuvudtaget under året… ja… nä. Nådde visserligen ”vara hyfsat i form för GMUn” men det är nog det enda. Hade önskat att jag var i bättre form men men, med mina förutsättningar så gick det inte.

    Mål jag funderar på inför 2018 är:

    • Nå 80kg i benböj innan sommaren (har 75kg som pb nu, men var länge sen).
    • Orka springa en mil helt utan att stanna
    • Klara göra chins/pullups/dips
    • Testa på en ny träningsform, kanske till och med en ny lagsport? Behöver inte innebära att jag ska börja träna för att tävla men vill gärna testa på något nytt!

    Blir spännande att se vad 2018 innebär för mig träningsmässigt!

    Hur har ert träningsår varit?

  • GMU,  GMU-träning

    Hur många armhävningar behöver en rekryt kunna göra?

    Har fått en kluring ställd till mig:

    Hur många armhävningar måste en person klara för att jobba i Försvarsmakten?

    Jadu, det vet jag faktiskt inte. Måste och måste.

    Jag tror att svaret är så att samtliga rekryter som genomför en grundläggande utbildning i Försvarsmakten måste genomföra ett godkänt multitest och i det testet måste du genomföra 8 armhävningar innan det börjas räknas poäng.

    Antar att det gäller samtliga platser där det går att genomföra en grundläggande utbildning, men är väldigt osäker.

    Vågar inte säga helt ärligt, så ni som vet får gärna kommentera inlägget längst ner och hjälpa till!

    Vissa förband kräver kanske mer än andra, vissa kanske har stenhårda krav och andra kanske inte har såna krav alls. Jag har ingen susning.

    Tips: maila det förband du är intresserad av och fråga angående deras fysiska krav. De kommer högst troligt berätta tider på milen, antal armhävningar eller mycket annat som är målbilden när du är klar med din GMU. Precis i början kanske du inte ens behöver ha klarat springa milen alls, eller gjort en armhävning på fötterna alls. Du kommer byggas upp under din utbildning, jag lovar.

    DÄREMOT:

    Tidigare multitest jag genomfört på GMUn gjorde jag 18 armhävningar (tror jag) och idag gjorde jag 26 (!!!!!!!!!!). Har typ aldrig någonsin kunnat göra många armhävningar på fötter men idag så ba BAM. Dock såklart besviken att jag inte gjorde 28 så jag maxade den grenen och fick 100 poäng men är helt klart nöjd. Sätter 100 nästa gång. 

    Vet inte om det blev 30p exakt, ska kontrollera söndag kväll när jag är tillbaka på kasern. Vet dock ATT jag ökade och är himlans väldigt glad över detta.

    Hur mycket fokus är det på armhävningar?

    Alltså, fokus och fokus. Beror väl på. Vi har BRAK ibland, och då brukar det ingå att göra runt 20 armhävningar. Ibland innebär det att ha på sig stridsutrustning (vilket är supertungt) och ibland innebär det att bara göra det i vårt tunna poplinställ, vilket är hur enkelt som helst.

    Gillar variationen i det där, och gillar faktiskt att vi fokuserar så mycket på armhävningar som vi gör, eftersom jag kan märka en sån markant utveckling hos mig själv.

    Kan absolut inte heller svara för andra platser i Försvarsmakten såklart, andra förband och plutoner kanske har BRAK varje dag, vissa kanske har det två gånger om dagen.

    Viktigaste är tekniken

    Bättre med en snygg armhävning på knäna än en förskräcklig på fötterna. Är du osäker på din teknik, be om hjälp, filma dig själv eller försök lösa det på annat sätt. Lovar att det är värt att investera lite tid i att träna på rätt armhävningar, för med packning på så vill du ha en bra teknik.

    Så, 10 armhävningar kära läsare, framåt.

  • Blogg,  GMU-träning

    Mitt sista pass inför GMU – eller?

    Herregud. Tänk att det blev hela 30 pass i min playlist. Här ser ni sista träningspasset. Avslöjar lite angående min tränarkarriär. Avslöjar lite andra saker med (som att det är ngt med mina lurar) och lite annat.

    Det är alltså en vecka kvar innan jag börjar idag. En vecka som massor ska hinnas med:

    Måndag: Idag har jag suttit och skrivit på min c-uppsats en stund och sen gått ut med söthunden en runda. Snart är det dags för kvällsträning och nu kollar jag ut på de två helikoptrarna som kör förbi här? What is going on. Tänkte köra ben, massor med utfallssteg och lite såna där benböj ni vet. Och chinsträning. Helkroppspass alltså. Kommer inte gymma förrens på lördag så förtjänar det.

    Tisdag: Fortsätta med c-uppsatskompletteringen och hoppas bli väldigt klar. Imorgon blir det nog en löparrunda och sen är det väl matlagningskväll med H.

    Onsdag: Färdigfix med c-uppsatsen, åka till Örebro, sista Guerilla Office på 9 månader, sista träningen på actic och sista passet med ÖRD någonsin. Hujedamig.

    Torsdag: Sitta och gråta pga kommer sakna ÖRD. Nej, men på torsdag är min företagsfest!!! Kanske löptränar innan också! Och städa iordning i min lille lägenhet.

  • Blogg,  GMU-träning

    Tre veckor kvar innan jag börjar!!!

     

    Löpningen inför min GU går sådär, har en skada som inte vill släppa, men som bara känns av när jag springer. Kanske borde kontakta en löpcoach som kan utvärdera min löparstil? Kanske är det? Idk. Min egen pt-verksamhet handlar ju om styrketräning främst, jag kan ju inte löpning och sånt där. Kanske skulle göra löpningen roligare?

    Som jag skrev för ett tag sen så hade jag planerat att göra klart mitt tyngdlyftningsschema innan jag rycker in, men vet ni? Jag har inte mått speciellt bra i sommar, jobbat konstiga tider, rest runt mycket och inte fått lyftningen att fungera. Så jag tror att jag faktiskt bara kommer ge upp tyngdlyftningsförsöket, åtminstone försöket i att bli bra i det just nu. Försökte köra några lyft igår men kändes sådär bra. Kanske kan lyckas bättre med det längre fram, idag och imorgon har jag vilodagar. Kanske ska köra på ÖKKs tjejträning på onsdag… Då är det bara tjejer därnere och det brukar vara himla peppigt och roligt att träna då!

    Igår mådde jag lite extra dåligt, ångesten kom som en attack och bara högg tag i mig när jag skulle jobba med företagssaker. Så istället åkte jag och Jessica och kollade på när KIF spelade oavgjort mot Rosengård, vilket är galet stort! KIF ligger sist i tabellen och Rosengård låg tvåa, och att det blev oavgjort, det är liksom… stort. Blev väldigt glad för deras skull! Jag och J bestämde att vi ska försöka se fler matcher innan säsongen är slut, fotboll är ju faktiskt väldigt kul.

    Det är som en av personerna i ångestpodden (jag och namn, fråga inte vem av dem) som brukar prata om att personens ångest avtar i sportsammanhang. Ångest kan liksom inte bara försvinna helt sådär hux flux, men tror hen brukar säga att ångesten avtar och liksom att hen blir helt inne i sporten och släpper allt det där jobbiga för en stund, vilket kan vara otroligt skönt.

    Här är en sak som gör mig riktigt glad idag. Jag har bara tre arbetspass kvar på mitt extrajobb innan jag bara ska chilla kakan och inte göra något. Pilla navelludd i två veckor. Haha kanske inte.

    Men ska bli otroligt skönt att lämna in min hemvårdsplupp på torsdag kväll och säga tack-för-mig. Ta bort mitt nummer ur vikariepärmen och bjuda på något gott som tack för mina tre (!!) år på Älvtomta hemvård. Hade tänkt att första sommarn skulle vara sista, sen blev det en till och i somras så behövde jag ett enkelt jobb där jag inte behövde lära mig nya saker, så att jag kunde fokusera på företaget ändå.

    Gillar verkligen att jobba i vården, funderar ofta på att utbilda mig till ambulanssjuksköterska, men får se. Har ju hela livet framför mig att fundera och eventuellt gå en sån utbildning. Vet ni vad jag ville bli när jag var liten? En ”plugga.” Så det är därför jag snart börjar min tredje eftergymnasiala utbildning och säkerligen kommer gå ett par stycken till. 😉

    Förresten så fick jag igår lite påhopp om att en person misstolkat ett blogginlägg, och utan att kommentera det för mycket så läste jag precis Isabella Löwengrips inlägg om att bryta normer. Och känner att mitt lilla påhopp inte är något jämfört med vad hon får stå ut med. Jag är ju inte avundsjuk.

    Vad jag ska göra under mina lediga veckor

    1. Jobba med min företagsfest jag ska ha precis innan jag rycker in. Ska fira att jag drivit företag i två år och att det kommer ändras helt snart. Verkligen helt och hållet. Så kul! Ska fira allt som hänt hittills, det är ju viktigt att fira.
    2. Jobba och fixa med Stora Influencerpriset som jag fått förtroende för att jobba lite med.
    3. Jobba med en rör-dig-lite-i-vardagen-grej jag ska ha nästa vecka. Kommer mer inlägg om det längre fram!
  • Blogg,  GMU-träning

    Äntligen har jag fått mina m90 kängor

    Äntligen börjar det kännas på riktigt. Bara några få veckor kvar innan jag börjar och att skorna är hemma gör det ju lite lättare att förbereda sig.

    Kängorna är i läder och de är stenhårda och stela, så mitt första projekt var att mjuka upp dem enligt riktlinjer jag fick av dem på regementet.

    M90 kängor

    Igår: blöta upp med varmt vatten inifrån så att de värms upp (bara några minuter, stod tydligt på internet (hehe) att de inte fick bli för varma). Sen ut med allt vatten, på med dubbla sockor jag fick med och sen satt jag i soffan med dem hårt åtsnörade en stund och sen diskade jag en stund.

    Idag: ska de smörjas in ordentligt med en slags skokräm jag har fått som ligger någonstans i något fack i lägenheten. Tur att jag bara har 41 kvm att leta på……… 😉 Sen minns jag inte om jag skulle ha dem på eller inte när de är insmorda, men lika bra att dra på dem och sitta och skriva på datorn va?

    Min plan för kommande vecka: Ha dem på jobbet. Ska jobba tre och ett halvt pass nästa vecka och varför inte ha dem? Behöver vänja mina fötter och behöver få dem ingångna lite mer. Hoppas bara de där blåa plastskydden vi har hos brukarna fungerar och inte är för små…. 😉

    Efter det tänker jag även ha dem ute i skogen ett par gånger, öva på att rengöra ordentligt (vilket var superviktigt sa dom) och sen mest försöka lära mig att snöra på dem ordentligt på en gång så att de inte behöver bli justerade, om de klämmer åt för hårt eller för löst ni vet.

    Mvh övertänkaren. 

    Hoppas ni får en trevlig fredag! Jag ska ut och springa milen alldeles strax, ska bara dricka upp kaffet. Sen blir det…… ja, det vet jag inte riktigt. Inga klara planer idag, förutom att H kommer hit ikväll, äntligen!

  • Blogg,  GMU-träning

    Saker jag är nervös över inför GMUn

    Det börjar faktiskt dra ihop sig. Idag är det fem veckor kvar tills jag börjar. Fem små veckor. Är helt superpirrig och jättenervös haha, och speciellt nervös över inför GMUn:

    1. Att det kommer vara jag och en tjej. Plus ca 40 grabbar.

    2. Att jag kommer få mens exakt varje gång vi har fältvecka. 

    3. Att jag kommer misslyckas med varenda fläta jag försöker sätta upp så jag måste ha mitt hår i en bulle hela GMUn och då behöver klippa av allt hår efteråt pga slitet.

    4. Att jag kommer vara sämst. (här är nog min absoluta ångestpunkt)

    5. Att jag inte kommer kunna hantera vapnet och få panik av det. Har aldrig hållit i ett vapen så vet liksom inte hur jag kommer hantera det hela. Eventuellt får jag total panik och hoppar av min GMU.

    6. Att mina fötter och knän och höfter kommer gå sönder och jag kommer få ont av exakt allt. Känns inte alls bra just nu i höger höft och vänster fot. De mår inte bra sen efter tough viking. 🙁

    7. Att jag kommer få världens skavsår av kängorna när jag börjar gå in dem (har fortfarande inte fått dem, de skulle skickas till mig 🙁 ) som inte kommer gå över och att jag kommer få äckliga köttsår haha…….

    8. Att SJ-tågen hem och dit på permission alltid kommer vara sena. Var nära att missa anslutningen på tåget jag sitter på just nu nämligen. Hehe.

    9. Att jag kommer få skit pga Militärkvinnor. Har väldigt svårt att tro det men man vet ju inte, de kanske får någon dille på att sätta dit mig. Tur att jag har ett instakonto med över 4000 följare så jag kan sätta dit dem då 😉

    10. Att jag kommer glömma något jätteviktigt när vi har fältvecka. 

    11. Att jag kommer råka skjuta någon (???) Haha är så nervös för detta. Vi kommer inte få hantera några laddade vapen (eller vad det nu heter) på ett väldigt långt tag meeeeeeen får ändå panik. Vet inte ens hur jag ställer mig till att döda någon med ett vapen. Att vara i krig. I riktiga situationer. Ser fram emot diskussioner angående detta på GMUn.

    12. Att jag kommer göra sönder någon viktig utrustning. Typ ett fordon. En anläggning.

    13. Att jag kommer tycka att det är fel och att jag inte trivs där. Att jag inte vill fullfölja utbildningen.

    14. Att det kommer vara alldeles för tuffa fysiska krav så jag blir totalt sågad. 

    15. Att jag inte kommer få några vänner #hahatönt #eller?

    16. Att jag antingen blir någons favorit eller någons hatobjekt. Angående att vara två tjejer så kommer vi ju automatiskt vara utsatta, hur vi än gör. Killarna kommer ju kunna va en i mängden om de vill. Det kommer aldrig vi.

    17. Att jag kommer sova katastrofdåligt varje natt och bli helt förstörd. Att vi blir väckta varje natt jättetidigt och att jag inte kommer i säng i tid och allt haha. Ja, nä, det är en seriös utbildning och inget slavdrivande men ni vet, en har ju sett filmer. 😉

    18. Att jag kommer sova i samma rum som 9 andra grabbar och aldrig någonsin få sova pga alla snarkningar. Tur att jag alltid låter värst om nätterna…………… Måste fixa ett stort lager allergimedicin till GMUn tror jag.

    19. Att jag inte kommer orka bära vapnet? Idk det kan va skittungt.

    20. Att de tycker att mitt efternamn är ett väldigt roligt namn som kan ändras till både troll och boll. Så himla kul. Jätte. Tjoho. Oklart om de kan komma på någon ny variant jag inte hört innan. Det var väl på lågstadiet som jag senast hörde en ny version.

    Vissa saker är såklart mer rimliga än andra. Jag kommer ju inte råka skjuta någon, hoppas jag verkligen. Då hamnar jag väl i fängelse? Vållande till annans skada (DÖD??) Åh usch.

    Har du gjort GMU eller liknande utbildning?

    Vad var du i så fall nervös för?

  • GMU-träning

    Förra veckan när jag sprang vilse i Katrineholm

    Tur att vädret var roligare där än det är här nu idag. #regniörebro

    Idag ska jag egentligen springa igen MEN vet ni? Igår skar någon sönder mitt bakdäck på cykeln, så istället ska jag gå till jobbet, hämta cykeln, lämna den på service och sen gå tillbaka till jobbet. Det blir typ en mil. Kul. Är inte alls bitter och sur. Nej nej.

    Såg precis att jag inte får till träningen alls den här veckan. Blev ännu surare nu. Livet.