• Clara Färdiga Gå

    Svettas med Clara – gruppträning på gång

    Reklam för mitt företag i det här inlägget.

    Är i längtan efter Sverige och mina kära kunder hemma. Planeringen för återkomsten till Sverige går för fullt, och jag som inte gillar att vänta och bara sitta still funderar för fullt på vad jag ska göra när jag kommer hem! Två månader kvar har jag, och än så länge har jag planerat för massor med gruppträning och bootcamps.

    För det första: Morgonbootcamps i 45 minuter i centrala Örebro. Vi utgår från stadsparken och kör ett intensivt morgonträningspass tillsammans. Boka måndag, onsdag och fredag morgon med mig! Lite mer träningsvana krävs här.

    För det andra: Kvällsgruppträning, 60 minuter och inte lika intensivt, utan det här passar dig som vill komma igång med träningen, som inte är så van att träna helt enkelt. Här hittar ni också helgträning!

    För det tredje kommer du kunna boka personlig träning här med mig också. Kom igång med din träning med mig i maj, när jag är hemma igen.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet,  listor

    Veckans planer – plugg och yoga

    bucket list 2019

    Måndag: En ledig dag som inte innebär ledighet, utan plugg, admin i företaget och massor med andra saker. Men vem vill vara ledig liksom?

    Tisdag: Börjar dagen med yoga, har tid att öva på dans, HIIT, aquafitness och en del apollo-admin. Hoppas på bänk-tid också. Behöver bänka.

    Onsdag: yoga, morning walk (30 minuters promenad), hålla i en padelturnering, cirkelfys och stretch på kvällen. En rolig och svettig dag helt enkelt. Ska försöka lära mig att spela padel också.

    Torsdag: betyder snyggkläder på, ska jobba med admin här hela dagen. Sen på kvällen lär jag behöva köra lite marklyft eller knäböj, bara för att få fokusera lite på tung träning också. Yoga i all ära men min kropp mår fan bra av knäböj och allt sånt. Och på kvällen spelar Lakers mot Skellefteå så det ska jag försöka se på också.

    Fredag: yoga, functional training, vattenpolo (haha att jag ska leda det), aqua fitness, och därefter admin och kanske simning eller något sånt på kvällen. Har blivit utmanad här att börja simma ordentligt.

    Lördag: morning yoga och morning walk, admintid, padelturnering igen och sen kommer min favorit: seniorfys. Alltså, hur kul? Saknar mina seniorer hemma så ser fram emot att få ha liknande fyspass här. Lakers spelar mot Frölunda med, vilket kan sluta hursom, och det.. ja… det blir kul. Kanske.

    Söndag:morning yoga och morning walk, admin, aqua fitness och cirkelfys.

    Målet med veckan: skriva klart den där uppsatsen. Heja mig.

  • Clara Färdiga Gå,  Värt att tänka på

    Att komma igång med träningen som nybörjare

    Det här är ett känsligt ämne, jag vet. Och ett viktigt ämne. Och ett svårt ämne, för alla reagerar och tänker olika. Att komma igång är svårt, men så viktigt.

    Men det är väldigt viktigt att träna, det vet nog de flesta. Det handlar om hur vi mår på insidan, hur vi känner oss och vad vi orkar med om dagarna. Jag tränar ju för att inte bara överleva dagen utan för att orka göra allt jag vill hela tiden. Jag vill inte känna att något är för tungt, vare sig det handlar om att bära hem två matkassar, köra ett träningspass eller gå ut och gå en timme och orka prata samtidigt.

    Börja smått

    Tänk inte att du ska omvända dig, gå med i en sekt, eller sätta världens största och mest omöjliga träningsmål.

    Enkelt.

    Är det att ut och gå 20 minuter två gånger i veckan?

    Köra en kvarts youtubepass hemma efter jobbet på tisdagarna?

    Haka på en promenadutmaning i januari i facebookgruppen min tid för träning?

    Läs mer: steg för steg guide för att börja gymma. 

    Utvärdera och belöna!

    Jag som inte gillar att springa har satt upp som mål att när jag har sprungit 10 gånger så ska jag få köpa ett par träningsbyxor jag verkligen velat ha så länge, och när jag sprungit 20 gånger så ska jag få köpa något annat. 30 gånger något annat.

    Det blir en belöning och motivationen att faktiskt röra på mig ökar.

    Jag utvärderar också hela tiden, försöker göra samma träningspass flera gånger, och skriver upp hur allt kändes och hur jag mådde, för att kunna jämföra. Det använder jag min bullet journal till.

    Testa något nytt!

    Testa en ny sport vetja. Min vän Erika började med friidrott, mitt gamla lag ÖRD tar regelbundet in nybörjare och ja, det finns nybörjargrupper för klättring, padel och allt möjligt därute. Golf kanske?

    Jag tänker att det är både bra och roligt att testa något som inte handlar om hur kroppen ser ut, utan där det är något man ska lära sig för att kunna prestera. Där en inte tänker på att det är träning för hälsan utan mer inriktad på prestationen.

    Åtminstone var det så jag tänkte både när jag tränade fotboll och roller derby, och så tänker jag inte riktigt nu när jag gymmar, för där blir det så påtagligt att det handlar om ens utseende hela tiden.

    Så det här är ett av de viktigaste tipsen, att gå med i en nybörjargrupp i någon sport du är nyfiken på. Någon där man tränar en gång i veckan, och fokuserar på att lära sig och ha kul.

    Vad krävs för att du ska komma igång?

    Träna hemma eller ute – ett träningspass att köra direkt. 

    Fundera på vad du faktiskt vill

    Vad är det du behöver i ditt liv? Är det verkligen en helomvändning du vill ha?

    Eller är det små förändringar som är det viktiga? Skulle du kunna ta dig tid att cykla en gång i veckan till kontoret?

    Kan du börja umgås med din vän en gång i veckan, när ni har bestämt att ni ska gå på ett visst gruppträningspass varje tisdag kl 18 på gymmet?

    Hur kan du göra för att komma igång med din träning?

    Läs mer: planera inför en riktigt bra träningsvecka.

    Vill du läsa mer om det här?

    * indicates required




  • Clara Färdiga Gå

    Yoga för musikhjälpen

    På lördag är det dags, på lördag kör vi yoga för musikhjälpen!

    Så himla roligt, ser verkligen så mycket fram emot det här!

    Först kommer vi yoga i 45 minuter, och det kommer vara fokus på dig som är nybörjare!

    Därefter kommer vi äta hotellfrukost tillsammans! Hur gott?

    Och allting kommer vara på Livin City Hotell. Det kostar 170kr, och 20kr kommer gå till Musikhjälpen! Vill du skänka mer går det såklart.

    Vill du tar du med dig en egen yogamatta, och har du ingen så tar jag med en till dig såklart.

    Anmäl dig här

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet

    Clara Färdiga Gå – 3 år av svett, träning och hälsa

    Jag för tre år sen när bolaget registrerades. 

    Hallå! Idag är det en stor dag.

    Idag har mitt företag varit registrerad hos bolagsverket i tre år (!!!!) och det känns så himla stort.

    I tre år har jag varit en del av folks liv och tjatat och tjatat om träning och hälsa och varit riktigt jobbig för vissa och en räddare i nöden för andra. Vissa har jag skrikit på, andra har jag kramat och hållt om när de gråtit över lycka, andra har jag skrattat åt när de insåg att de kunde något de aldrig trott om sig själva och så vidare.

    Tre år.

    Så många som jag tränat, som varit på mina gruppträningar, som varit mina kunder, stöttepelare och allting.

    Så många som hängt med på resan från start, som varit med på mina träningsutmaningar i min fb-grupp, som hakat på alla mina galna idéer och peppat när det varit tufft.

    Fan. Tre år till. Minst.

    Älskar att jobba med träning. Älskar att svettas med andra. Att förändra liv. Att få vara del av andras utveckling.

    Nu kör vi.

  • Clara Färdiga Gå,  Företagarlivet,  listor

    December och julfysmys

    Ny månad, nya möjligheter!

    Den här månaden har jag tänkt fortsätta ta hand om mig själv, men såklart har jag en del mål jag vill bocka av under december!

    • Ett riktigt bra yogaevent den 15e december!!
    • Testa en ny sista sport vill jag göra!
    • Få min examen (haha alltså, det här är så himla irriterande, väntar just nu bara på att få in alla godkännanden från mina lärare innan jag kan ansöka om det)
    • Testa en ny restaurang (som jag har på min bucket list, som jag glömt bort)
    • Fortsätta spara pengar, vilket går himla bra just nu faktiskt, gillar Dreams, det blir så himla enkelt liksom!
    • Fortsätta träna som jag gör inför mellandagarna där jag tänkt ha PB-tester! Så himla taggad! Försöker att inte testa högre vikter än jag jobbat med just nu, utan bara göra fler repetitioner på samma vikt, men det är ju så kul…
    • Sätta ihop min januari-kickstarts-grupp…. som jag inte riktigt kommit fram till än hur jag vill ha den, men det kommer mer information om det längre fram!
    • Genomföra hela min december-jul-tränings-hälsokalender med stolthet

    Och många andra saker. Många många andra saker.

    Men främst: vila.

    Hälsa före allt.

    Ladda inför januari och inför min Egyptenresa!