Ingen behöver vara perfekt faktiskt

Lyssnade på avsnitt 22 av Forni och Hamilton på vägen hem från jobbet igår. Eller ja, lyssnade på halva avsnittet, halva idag.

Kände igen mig så mycket i avsnittet. Och blev så ledsen för vet att så många andra också känner igen sig. Finns ju en anledning till att det är 30.000 som köpt Mikaelas bok Jag är inte perfekt, tyvärr.

Jag tycker att det är så himla tråkigt att så många (och även jag då) försöker vara perfekta. Försöker ha perfekt jobb, försöker ha perfekt förhållande, försöker ha perfekt lägenhet, perfekta vänskapsrelationer, perfekt instaflöde, perfekt träningsvanor, perfekta morgonpromenader, perfekt kaffemugg, perfekt planerade möten, perfekt hobby, perfekt husdjur och hinna åka på x antal resor per år också.

Jag jobbar ofta med det här med mig själv, speciellt efter förra året som var väldigt jobbigt rent psykiskt, som ni som hängt med vet vad jag pratar om. Gick inte helt in i väggen men det var inte långt ifrån. Skulle absolut inte orka jobba 100% nu om vi säger så.. 🙂 Jobbar ständigt med framförallt träningsbiten; att även om jag är PT så behöver jag inte få till den bästa träningen, speciellt inte nu när jag är skadad.

Det gör inget att jag inte har någon träningsplanering. Det gör inget att jag inte gjort marklyft eller benböj på evigheter. Det gör inget att jag inte springer någon gång i veckan, att jag inte cyklar varje dag till jobbet (och är en förebild), att jag inte yogar varje morgon och allt möjligt sånt ni vet, sånt man ska göra för att vara perfekt. 

Jag vet att det finns så många därute som strävar efter den perfekta kroppen, som jobbar efter att få till perfekt träning och den ultimata viktnedgångsplanen. Såna som vill få till fem gympass i veckan, som vill hinna löpträna tre gånger, som vill gå ner några kilon till sommaren och som vill så mycket mer.

Det är precis det här jag försöker jobba mot i mitt företag, alltså att folk inte ska känna såhär. Jag försöker vända det så det blir tvärtom. 

Jag tycker inte att träning ska vara för att ”man måste”, utan träning ska vara för att det är roligt och att en mår bra av det. Jag tycker att det är så tråkigt att gå in på olika ställen om träning och all reklam som riktar sig till kvinnor handlar om att gå ner i vikt och bli ”slimmad”. Senast igår försökte jag hitta några kul träningsappar, men där stod det ”loose weight” som prio i marknadsföringen, ingenting om träningsglädje och bygga muskler eller något sånt.

Jag försöker jobbar med att jag själv ska tänka att det jag gör i träningen duger. Ibland blir det två promenader med hunden, ibland blir det ett gympass och ibland blir det ingenting. Fine. Det gör inte så mycket. Jag tror det är superviktigt att inte försöka vara perfekt inom alla områden, som hus, karriär, träning, utseende osv. Att försöka tänka att det jag gör duger och att så jag ser ut, ja, så ser jag ut.

För vad är ens ett perfekt liv?

Håller du med?

Fem fina bloggtips om träning och hälsa

Hej på er! Brukar ni kika tillbaka på er själva för något år sen? Såhär såg jag ut för två år sen, glad, stark och lite mer mörkhårig. Funderar så mycket på om jag ska färga mörkt eller ljust. Saknar det mörka….

Idag tänkte jag bjuda på fem tips på bloggar jag följer just nu som skriver om träning och hälsa på olika sätt. En skriver mest om tatueringar och sånt, men det inlägget passade väldigt bra in i det här med hälsa tyckte jag!

Pischa

Hon driver Wörkout Sverige och är så himla grym och inspirerande, det är inte många som peppar mig lika mycket till både business och träning just nu som henne! Älskar att följa med bakom kulisserna på instastories, läsa hennes blogginlägg och se vad hon jobbar med.

Elna

Elna bloggar om cykling och träning och sitt barn och mycket om business och olika saker som händer i hennes företag, nu när hon lämnat mammaledigheten. Får massa inspiration och längtar efter vår och cykelsäsong!

Anna

Anna ger nio knep för att få till ett lättare långpass. Gillar att följa henne rent allmänt, men det här inlägget är lite extra bra, kika in där!

Lina

Lina lurade mig, trodde hon skulle skriva om att simma utomhus i inlägget ovan, men det var faktiskt inomhus-simning hon tipsade om. Kika in på hennes blogg och läs om de tio anledningarna för att simma inomhus på vintern.

Emilia

Emilia skriver inte så ofta om träning, utan skriver mycket om tatueringar och bullet journal (visste ni att hon tatuerat mig?), men tyckte att inlägget passade in här. Hon tipsar om att kartlägga sitt mående i sin bullet journal, men går ju att kartlägga så mycket mer om hälsa och träning. Brukar ni göra det? Här gör hon en mood tracker för att se över hur hennes mående förändras under menscykeln, och ett annat förslag kan ju vara att göra en training mood tracker, alltså se hur humöret efter (eller innan) ett träningspass förändras över tid. Kanske är motivationen högre på måndagar än torsdagar?

5 bästa sakerna den här veckan

Hej på er! Den här veckan ska jag jobba en hel del, för det är nämligen så att Örebro har sportlov, och då vill vuxna vara lediga så då frågar de mig om jag vill jobba lite extra, och hux flux blev det hur mycket som helst! Tur att det är kul 😉

@ebbatoll ❤

A post shared by Clara Toll (@claratoll) on

1.

En av de bästa sakerna är att min syster är på besök nu några dagar, så blir både skönt med sällskap men också hundvakt, vilket kanske innebär att jag kan….

2.

… cykla till jobbet. Dock snöar det som bara den just nu, vet inte hur det är ute om jag ska cykla hela vägen dit och hela hem…. Kanske blir bilen ändå #lat, eftersom vi ska ut på en långpromenad nu 🙂

 

3.

I och med allas ledigheter får jag hålla fyra (!) gruppträningar den här veckan för att täcka upp, vilket ska bli kul! Ett aqua bike ikväll, två seniorgruppträningar och ett vanligt aqua-pass!

4.

Började veckan som vanligt med Erika och Anna, mina två businesskollegor. Älskar att gå igenom veckans planering med dem. Lite lättare än att göra det själv, för det finns så mycket annat en kan göra än att fokusera på just planeringen. I like.

5.

I och med massor med mer jobb än vanligt kanske det blir lite extra klirr i kassan = mer pengar att köpa vad jag vill ha sen. Har jag sagt att jag längtar efter både en lägenhet och ett hus och ett eget gym?

Börja träna med fria vikter – här är de bästa övningarna

Hej på er! Hur är läget? Idag tänkte jag bjuda på inlägg två i serien om att komma igång med att träna med fria vikter. Första inlägget handlade om ”läskiga fria vikter” och idag tänkte jag bjuda på mina bästa övningar för att börja komma igång och våga träna!

Börja träna med fria vikter

Mitt bästa tips att börja träna med fria vikter är att välja ut några övningar och börja jobba med dem för att hitta rätt teknik, och lära sig lite åt gången. Det kan vara omtumlande att börja med alla möjliga stora övningar direkt, så därför kan det vara bra att börja med kanske 5 övningar och sen utvecklas och testa på nytt.

Goblet squat.

Håll en vikt intill bröstet och sätt dig så djupt ner du kan. Försök hålla en bra spänning och hållning genom hela övningen, alltså att du inte ska vara avslappnad i benen och magen. Håll i en viktskiva, medicinboll eller kettlebell eller annan vikt du hittar.

Axelpressar.

Också en bra nybörjarövning, som såklart går att utveckla och jobba mer med på olika sätt.

Varianten jag kör här i GIF-en är en axelpress precis rakt ovanför axeln. Jobba rakt ner och rakt upp. Tips är att kika i en spegel så du ser att du går rakt ner och rakt upp.

Militärpress.

Annan press över huvudet med skivstång istället. Du får testa dig fram vilken bredd du vill ha på händerna, vissa kör brett, vissa kör smalt. Försök skjuta fram huvudet i toppläget så du får en ”bra position” och sträck ut armarna.

Step up.

Också bra grundövning, går att göra på lite alla möjliga sätt. Som ovan är min favorit, att hålla i två kettlebells och kliva upp på en höjd. Variant kan vara att ha en skivstång bakom nacken eller göra utfall eller eller eller 😉

Marklyft.

Kan vara en lite krångligare övning för en nybörjare, men ändå en väldigt naturlig rörelse. Här står jag i en sumomark, alltså att fötterna står brett. Vanligt är att en börjar med höftbrett mellan fötterna.

Finns säkert någon annan som kör mark på ditt gym, så fråga! De flesta brukar bli smickrade av att få frågan om de kan hjälpa 🙂

Bra rörelse/övning att lära sig!

Bicepscurls.

En klassiker men en väldigt bra övning att börja med. Tänk på att inte svinga upp vikten utan att jobba upp på ”två” och ner på ”två”, alltså att du räknar två sekunder upp och två ner.

Frågor? Egna tips? Andra bra övningar att köra?

Kommentera gärna så hjälper vi varandra!

Att tvinga sin hund till att vara fotomodell

Så otroligt fint ute på morgonpromenaden idag så tvingade min stackars hund att vara fotomodell. Han var inte jätteglad på mig, som ni ser! 😉

Han vill mest springa runt och nosa på andra hundars kiss (why oh why, varför gör hundar sånt?) men några fina bilder fick jag iaf.

Idag har jag skickat in min c-uppsats för tredje gången! Happy girrrrrrrrrrrl

Känns bra att vara ett steg närmare examen. Kommer givetvis få tillbaka den och få göra om något because that is how it’s done MEN ändå klart. Det var ett av målen för februari, så är hiskeligt glad över att jag fick gjort ett mål så fort! NÖJD!

Resten av dagen ska jag:

  • gå ut med hunden en gång till, lunchpromenixen. Kommer nog gå lite längre, ändå skönt!
  • åka på företagslunch, ska nätverka och förhoppningsvis hitta några spännande kontakter!
  • jobba på skolan ett par timmar
  • äta hamburgare som Henke ska laga till mig ikväll
  • trääääääna och börja jobba med tränarpodden-avsnittet som ska ut på söndag!

Vad ska ni hitta på idag?

Gick på ett yoga-pass – blev yogi direkt

Det är som det där med att dricka Celsius och bli PT och fitnessatlet innan burken är slut. Igår gick jag på mitt första (fast kom på att jag gått på yoga en gång för typ tre år sen) yogapass på Actic, och kände direkt att såna där pass vill jag gå oftare på:

  1. Var så otroligt stel i hela ryggen, mina skulderblad är helt otroliga och hade sån spänningshuvudvärk innan passet som släppte pga fick dra ut och röra på musklerna i partiet.
  2. Fick ta en mental paus, jobba med andning och ba utmana mig själv i hunden och allt vad det hette.

Vet dock inte om jag kanske kommer bli en yogi som kommer sitta och enbart meditera, det jag gillade var att utmana sin rörlighet och testa såna gränser.

Nu har jag dock ont i typ alla muskler pga STEL och knölig sen jag började min GMU då. Har ingen träningsvärk än men kanske kommer, men stelheten är ett faktum.

Gillade att passet inte var så komplicerat, det var ganska basic och inte så förvirrande, det var enkelt att hänga med och det var väldigt mysigt. Lite lagom. Hade nära till dörren om det hade blivit för jobbigt. 😉  Tycker det är himla viktigt att utmana sig själv och testa nya saker, och det fick jag ju göra igår!

Vad tror ni, kommer jag börja med yoga på riktigt?

Bokade in mig på samma pass nästa vecka, får se om jag går eller bokar av, blir spännande 😉

Ska försöka gå på Yoga en gång i veckan, beror lite på mitt schema och allt sånt där. Henke var imponerad av att jag genomförde det igår och eventuellt sugen på att hänga med, han om någon är stel som ett kylskåp och behöver verkligen jobba med rörligheten 😉 Styrkelyftare är ju inte kända för att vara rörliga. Tror ni jag får med honom?

Ikväll ska jag på ett pass som heter Functional Toning. Är lite mer kluven till det, men är enbart 30 minuter. Har ju fått som instruktion att testa samtliga av Actics träningspass på schemat så det är ju bara att bocka av listan! Finns en hel del pass på Actic så att säga! 😉

Glad alla hjärtans dag förresten!

Att göra något man inte är så bekväm med

Idag har jag jobbat med en utmaning för mig själv – att träna i maskiner. Förra veckan var jag på en kort utbildning och där fick vi mer eller mindre order om att bli bekväma med alla maskiner som finns på de anläggningar vi jobbar på (rimligt) så därför tog jag ett träningspass idag till att lära känna några av maskinerna i alla fall.

Ska berätta mer längre fram (när jag gjort examinationen och förhoppningsvis blivit godkänd) om Steg 1 Instruktörsutbildning, den jag gick alltså. 

Men även om det känns rimligt att kunna instruera om allt gymmet har som man jobbar på så känns det skumt att gå till maskiner att träna i första hand, maskiner är komplement i mina ögon. Men för att utvecklas behöver man testa sina gränser… 😉 

Körde först en kilometer i roddmaskinen. Ungefär två och en halv minut långsammare än vanlig tid, men vågar inte anstränga axelen för mycket så tog det lugnt. Kändes ingenting i axeln efteråt så helt klart bra val!

Ser ni att jag gömmer mig därborta?

Testade en jättekonstig axel/bröstpress på bilden ovan. Testade även en roddmaskin, en mer vanlig bröstpress och lite olika inställningar på chins/dipsmaskinen. Tänkte köra bicepscurlsmaskinen men så tänkte jag ”äh” och gick till hantlarna och gjorde riktiga.

Och här gjorde jag latsdrag! Det var kul. Var starkare än jag brukar vara, eller kanske en snällare maskin 😉 Brukar jobba på kanske 40  jämnt. Här 46. Nöjd.

Det är viktigt att utmana sig själv ibland. Vissa vill inte träna med fria vikter, andra (jag) känner sig obekväm med att enbart köra maskiner. Alla behöver vi förnya oss och testa nytt. 😉