• Clara Färdiga Gå,  Värt att tänka på

    Att komma igång med träningen som nybörjare

    Det här är ett känsligt ämne, jag vet. Och ett viktigt ämne. Och ett svårt ämne, för alla reagerar och tänker olika. Att komma igång är svårt, men så viktigt.

    Men det är väldigt viktigt att träna, det vet nog de flesta. Det handlar om hur vi mår på insidan, hur vi känner oss och vad vi orkar med om dagarna. Jag tränar ju för att inte bara överleva dagen utan för att orka göra allt jag vill hela tiden. Jag vill inte känna att något är för tungt, vare sig det handlar om att bära hem två matkassar, köra ett träningspass eller gå ut och gå en timme och orka prata samtidigt.

    Börja smått

    Tänk inte att du ska omvända dig, gå med i en sekt, eller sätta världens största och mest omöjliga träningsmål.

    Enkelt.

    Är det att ut och gå 20 minuter två gånger i veckan?

    Köra en kvarts youtubepass hemma efter jobbet på tisdagarna?

    Haka på en promenadutmaning i januari i facebookgruppen min tid för träning?

    Läs mer: steg för steg guide för att börja gymma. 

    Utvärdera och belöna!

    Jag som inte gillar att springa har satt upp som mål att när jag har sprungit 10 gånger så ska jag få köpa ett par träningsbyxor jag verkligen velat ha så länge, och när jag sprungit 20 gånger så ska jag få köpa något annat. 30 gånger något annat.

    Det blir en belöning och motivationen att faktiskt röra på mig ökar.

    Jag utvärderar också hela tiden, försöker göra samma träningspass flera gånger, och skriver upp hur allt kändes och hur jag mådde, för att kunna jämföra. Det använder jag min bullet journal till.

    Testa något nytt!

    Testa en ny sport vetja. Min vän Erika började med friidrott, mitt gamla lag ÖRD tar regelbundet in nybörjare och ja, det finns nybörjargrupper för klättring, padel och allt möjligt därute. Golf kanske?

    Jag tänker att det är både bra och roligt att testa något som inte handlar om hur kroppen ser ut, utan där det är något man ska lära sig för att kunna prestera. Där en inte tänker på att det är träning för hälsan utan mer inriktad på prestationen.

    Åtminstone var det så jag tänkte både när jag tränade fotboll och roller derby, och så tänker jag inte riktigt nu när jag gymmar, för där blir det så påtagligt att det handlar om ens utseende hela tiden.

    Så det här är ett av de viktigaste tipsen, att gå med i en nybörjargrupp i någon sport du är nyfiken på. Någon där man tränar en gång i veckan, och fokuserar på att lära sig och ha kul.

    Vad krävs för att du ska komma igång?

    Träna hemma eller ute – ett träningspass att köra direkt. 

    Fundera på vad du faktiskt vill

    Vad är det du behöver i ditt liv? Är det verkligen en helomvändning du vill ha?

    Eller är det små förändringar som är det viktiga? Skulle du kunna ta dig tid att cykla en gång i veckan till kontoret?

    Kan du börja umgås med din vän en gång i veckan, när ni har bestämt att ni ska gå på ett visst gruppträningspass varje tisdag kl 18 på gymmet?

    Hur kan du göra för att komma igång med din träning?

    Läs mer: planera inför en riktigt bra träningsvecka.

    Vill du läsa mer om det här?

    * indicates required




  • Företagarlivet

    Hujedamig vilken morgon

    Snökaosets snökaos. Nejdå, det var ganska mysigt. Lite småsladdrigt, bakdäcket gled runt en massa när jag försökte bromsa, men idag cyklade jag på stora vägar till jobbet som var redan färdigskottade. På vissa ställen hade de till och med skottat cykelvägen före bilvägen!! Hur glad blir man inte då?

    Veckans planer:

    • Fritidsjobb (min sista vecka som anställd!!!)
    • Kontorsjobb (även sista veckan här, om det inte blir i mellandagarna, beror på vad jag gör då)
    • Träna på gymmet och eventuellt springa två gånger (!)
    • Återkoppla helgens två träningsevent.
    • Kolla på hockey eftersom landslagsuppehållet är över! På fredag ska jag till och med få gå på hockey!!! Är visserligen ingen match jag ba ”YES” över men det är fortfarande hockey.
    • Fortsätta jobba med Kickstart 2019
    • Lägga ut information om yogaeventet på nyårsafton!
    • Åka hem för att fira jul. Äntligen.

  • listor

    Veckans bästa – hockeypaniken är på gång

    Hej mina fina läsare

    Är det inte konstigt att veckan har varit så intensiv med så mycket intryck… att en måste scrolla tillbaka i bloggen för att minnas vad en gjort?

    Veckans starkaste: i veckan gjorde jag så många repsPBn så jag inte ens vågar skriva ut det längre. Nästa vecka är det högreps på gång, sen är det jul och vila och därefter är det PB-test-tid. KUL. Nervöst.

    Veckans äntligen: ansökte om min examen.

    Veckans skratt-attack:

    Veckans pyssligaste: Pysselmys med en väldigt fin vän idag! Vi gjorde egna hudsalvor, vilket är så himla mysigt och roligt och framförallt enkelt!

    Veckans vigaste: hade mitt efterlängtade yogaevent igår lördag.

    Veckans mysigaste: i helgen har min fina vän Julia varit här. Vi har myst, vi har skrattat, vi har poddat och vi har gjort så många roliga saker. Tack för världens bästa helg.

    Veckans tråkigaste: alla dessa julavslutningar. Gillar inte avslut haha. Vill ju såklart åka till Egypten, men kommer sakna att ha mina gruppträningar varje vecka.

    Veckans snabbaste: hade mitt efterlängtade spring-för-musikhjälpen event idag.

    Veckans känsla: stressad. Usch vad jag stressat den här veckan. Men nu är den bakom mig och nu ska jag bara njuta mina sista tre veckor i Sverige.

    Veckans bästa: Hade hejdå-jag-drar-till-Egypten-fest igår för några vänner, och alltså, det är nog veckans bästa. Vi spelade spel, pratade strunt och bara umgicks. Hade kul. Lärde oss om världen och Harry Potter. Det ni. Mådde mycket bra i lördags kväll.

  • Företagarlivet

    Mina sista veckor i Sverige

    Tänk att jag snart sitter på ett flyg till Egypten

    Tänk att det snart är dags.

    Här sitter jag och jobbar stenhårt på att få till mina sista veckor i Sverige. Yogaevent på lördag och löparevent på söndag. Kickstarta 2019. Online-kunder.

    Lägenhet som ska hyras ut medans jag är borta.

    Julfirande.

    Nyårsfirande.

    Igår hade jag sista ordinarie gruppträningen för det här året på Actic, vilket var lite tråkigt! Men sen efter jag varit i Egypten får jag helt enkelt bara komma tillbaka 😉

    Vet att mina inlägg här på bloggen just nu är väldigt innehållsfattiga men så får det bli ett tag framöver. Lägger fokus på kunderna just nu och att förbereda mig för 2019.

    Men min träning går riktigt bra just nu.

    Jag presterar hela tiden, jag orkar mer och mer och det händer saker i kroppen hela tiden.

    Min planerade PB-testning i mellandagarna kommer bli så spännande! Ska bli så kul att se vad kroppen orkar med då! Men först är det en vecka med lågreps och en vecka med högreps kvar, innan det är dags att prova. Så taggad!!!

    Här är mer information om kickstarta 2019 som tar all min vakna tid just nu!

  • Blogg

    Musikhjälpen och en lugn morgon

    Ibland är livet stressigt.

    Ibland måste en också pausa.

    Ibland måste en också tänka på sig själv.

    Så det gjorde jag idag. Tog en förmiddag hemma. Småstädar. Tvättar. Kollar på Musikhjälpen.

    Mailar och jobbar visserligen, men inte något stressigt.

    Ska plugga alldeles strax.

    Vill du veta något kul?

    Igår ansökte jag om min examen.

    Det är något jag käääääääämpat med så länge. Som ni vet såklart.

    Men ändå glad.

    Och jaja, det här blev ett väldigt konstigt blogginlägg. Men jag fastnade helt i det som hände i Musikhjälpen nyss. Så hejdå. Haha.

  • Träningspass

    Utefys i regnet – torsdagspasset

    Idag är det torsdag.

    Idag är en riktigt bra uteträningsdag.

    Upplägg:

    Spring valfri sträcka, minst 30 minuter, och sätt larm på var 4e minut. När det ringer så gör du följande övningar:

    • 5 upphopp
    • 5 armhävningar (mot marken, en bänk eller ett träd)
    • 5 utfallssteg/ben
    • 5 burpees

    Och sen springer du vidare och kör samma sak nästa 4e minut.

    Tips: En låt är oftast runt 4 minuter, eller hur? 😉