Ånäsparkens utegym

Ett av Örebros nyaste utegym och ett väldigt kul utegym dessutom!

Har sett Ånäsparkens utegym när jag gått och cyklat förbi senaste månaden men inte stannat – förrens i onsdags. Drog med några i laget och vi svettades, pratade, åt kakor och svettades lite till.

Eftersom ALLA gick fel fem gånger när jag försökte förklara vart det låg så… ja. Här har ni en länk till vart det ligger. Vid Trumpetaregatan, vid Alessandros grill, vid Svartån. Tror det bara är de i laget som inte kan vägbeskrivningar…….. 😉 

Se tidigare recensioner av Örebros utegym: vid naturens hus och på stora holmen. Först kommer en genomgång på övningar du kan köra där, sen kommer lite tankar om gymmet och till slut vad jag tycker om gymmet! Let’s go Ånäsparkens utegym!

Dips-ställning

En ställning för att köra dips på. Bra för bröstmuskler och armarna, bra bålstyrkeövning och bra övning allmänt.

+ Finns instruktioner på andra sidan ställningen (om du kollar från andra hållet) samt finns en pinne att ha fötterna på.

– Tycker dock att det är läskigt att ha fötterna på ett sånt stöd. Hade kanske vart bättre med ett stöd på marken…..

Monkeybar

Här finns det MÅNGA alternativ till träning:

  • chins/pullups
  • omvänd rodd i ringarna
  • armgång
  • klättra över och runt och ja, vara en apa.

Finns säkert fler övningar att köra, dela gärna i kommentarerna nedan!

+ Gillar att det finns mängder med möjligheter att träna på allt möjligt.

– Om vi letar negativa saker så var det svårt att gå armgång pga olika höjder. Men det är ju ba att öva.

En lång träbänk

Hoppa upp, hoppa ned, göra dips, benpressar, armhävningar mot bänken (händerna eller fötterna), stå i planka på den, göra något annat trevligt, kanske fika lite.

+ Lite oväntat med en så lång bänk men också väldigt bra och roligt. Vad kan du komma på för roliga övningar där?

– Om det är meningen att man ska träna på den kanske det vore bra med lite instruktioner där.

Situps-ställning

+ En magträningsställning!!!!

– Är inget fan av situps generellt, än mindre i ställning. Men bra för de som gört.

Box

Två storlekar, en liten och en stor, eller hög och låg box dårå. Här går det att göra benpressar, med eller utan unge på ryggen. Här går det att göra boxhopp och här går det att göra benböj med rumpdutt på boxen.

+ grymt bra med två olika storlekar, finns ju olika människor, alla kan inte använda samma saker.

– ehm… Det kanske kunde funnits tre (om vi ska leta negativa saker)

Battle ropes

Skitjobbigt och askul. Vill kunna vara mer power och orka fler. Behöver träna mer på de här alltså.

+ asbra kondition plus bålövning och armar då.

– Svårt för nybörjare om……… (ja, ni vet vad jag tänker säga).

Viktställning

Verkade inte fastna på bild men det finns en ställning med en skivstång på kanske 30 kg. Hittade ingen info om vikten.

+ kul att det finns lite skivstänger.

– Bara en skivstång = svårt att få bra belastning för alla. Mer instruktioner om hur en gör marklyft, frivändningar, axelpressar, bicepscurls eller liknande. Allt som en kan göra med en skivstång liksom. Nu var det bara 30 kg-ish, hade det vart tyngre hade jag önskat mer information.

Ånäsparkens utegym

…. får 7 av 10 biceps.

Här finns massor med bra grejer, mycket coola saker och möjligheter att träna annat vid sidan om stället.

Tyvärr känns det som att gymmet ska vara coolt mer än bra träning. De har satt lite coola saker men inte riktigt tänkt att det ska vara för alla. Det känns inte riktigt som det är för alla. Men det kanske är egentligen för en crossfitperson? För vid gymmet sitter även en instruktionsskylt med övningarna och tips på träningspass (wod).

Om en tränar med komplement-övningar utan maskinerna går det att få ett riktigt bra träningspass genom gymmet, om en lägger till lite benböj, utfall eller liknande.

Längs ån går det även att springa en vända, det är så himla fint därnere vid Svartån.

Tips på övningar att köra förutom de maskiner som finns ovan:

  • Benböj
  • Utfall
  • Burpees
  • Armhävningar (med klapp?)
  • Planka
  • Mountainclimbers

Sen finns det många fler såklart. Kanske är lite väl negativ till gymmet men är inte helt såld. Känns som att de som byggde gymmet var lite för snåla. Jag önskar fler varianter av samma övning, så att flera personer som har olika förutsättningar ska kunna göra ungefär samma. Önskar också fler grejer. Fler saker att träna på.

Men 7 av 10 biceps får Ånäsparkens utegym.

Vad tycker du?