How to: träna under sommaren ⋆ Clara Färdiga Gå
Blogg,  träna med Clara

How to: träna under sommaren

Det här inlägget innehåller reklam för Clara Färdiga Gå.

Det här är något som kan blir så hiskeligt jobbigt för vissa. Det här med att tappa sin träningsrutin alltså. För vissa är det enklare att ta tag i det man jobbar mot, men andra har liksom svårt att få till det som är så enkelt i vardagen.

För när semestern börjar och vardagen bryts är det inte samma vardagsstruktur. Det blir inte träning innan jobbet, snabbpass på lunchen eller gruppträningen direkt efter jobbet. Det blir ingen transportträning till och från jobbet och till råga på allt slutar alla anläggningar med att erbjuda samma mängd pass som tidigare gjorts.

Mina bästa tips för att träna under sommaren

Skapa rätt förutsättningar för dig själv så du verkligen tar dig tid att träna:

Träna med någon annan

Någon som du bestämmer tid med. Någon som drar ut dig när du behöver det och som du drar ut när den personen behöver det. Någon som har liknande mål och förutsättningar i livet, alltså någon som vill träna samtidigt som dig, lika länge och så vidare.

Sätt sommarmål

Vad kan du jobba mot under sommaren? Är det att få till 3 träningspass i veckan? Böja 100kg? Springa milen under en timme? Stå på händerna? Testa alla gymmets gruppträningar som finns, ett nytt per vecka.

Att sätta nya, korta mål gör det lite lättare att jobba emot det.

Ät och drick ordentligt

Skitsamma om det är skräpmat ibland, så länge du äter och häller i dig ordentligt med dricka. Vatten, saft, läsk, whatever. Nu när det är såhär varmt behöver kroppen få i sig mycket vätska. Sen ska du ju få i dit bra saker, så läsk rekommenderar jag ju inte ur hälsosynpunkt, men att få i sig dricka är verkligen viktigt, så därför kan det vara okej att få i sig en liten burkläsk nu under sommaren, bara för att fylla på.

Satsa på mat och dryck som ger mycket energi, häll i dig vatten och skapa de bästa förutsättningarna för att både prestera under träningen och inte få värmeslag eller liknande.

Prova något nytt

Gymma utomhus på något utegym om det finns där du bor.

Spring en annan sträcka än den du brukar köra.

Prova ett nytt pass under sommaren (jag provade på spinning för någon vecka sen, så kul och så svettigt).

Skaffa en PT

Vill du lära dig mer om träning? Komma igång med det där målet du tänkt på så länge? Ha någon som hjälper dig med rätt teknik i övningar, hur du ska träna och helt enkelt vad.

Anlita mig här

Stressa inte så mycket

Är du sån som tränar ofta under arbetsåret men som får svårt med träningen under semestern? Vad gör det då? Hur många veckors semester har du mot hur många veckors jobb har du? Det kanske är dags för en långvila, din kropp kanske behöver återhämta sig enormt mycket, vem vet? Kanske kommer du prestera på topp i höst?

Träna det första du gör på morgonen

Alltså, det är ju så skönt att börja med träningen på morgonen, och liksom få det hela överstökat. Sen kan du göra lite vad du vill under dagen, vila, åka och bada, städa, handla, äta glass i en park eller gå på någon sommarkonsert.

För många är det svårt att träna på eftermiddagen, både för att man kommit in i andra aktiviteter, blivit seg, eller bara inte har motivationen. När det är så varmt som det är just nu är det ju hopplöst att försöka få i sig rätt mängd vatten, mat och allt man behöver för att orka träna på kvällen också, därav kan det vara lättare att träna på morgonen!

Vad tycker du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.