8 sätt träning bygger ditt självförtroende ⋆ Clara Färdiga Gå
Clara Färdiga Gå,  listor

8 sätt träning bygger ditt självförtroende

Hej på er! Hoppas allt är bra med er!

Med mig är det bra, även om jag är riktigt riktigt trött. Gick upp tidigt imorse, cyklade till Actic, jobbade, hem, byta om, åka bil, gå på dop, åka hem. Pang bom och nu crash. Blev så trött, men äsch, det får man bli!

Ikväll tänkte jag bjuda på 10 saker som händer med ditt självförtroende när du tränar, och hur du kan göra för att träna för att bygga på det ännu mer!

1. Du blir stark.

Stark som fan faktiskt. Om du vill då. Vissa vill hellre bli snabbare, eller uthålligare, eller mer explosiv, eller större eller mindre eller något. Men oftast så når de flesta sina mål med träningen, och det om något ökar ju självförtroendet.

2. Du blir glad.

Genom träning frisätts hormonet endorfiner, vilket gör att du får en sån där lycko-känsla i kroppen. Lite det som kan göra att vissa känner sig beroende av träning, fast på ett bra sätt. Glad = mer självförtroende.

3. Du blir snygg.

Eller ja, beror väl på vad du tränar inför, men lovar att det finns någon därute som tycker att du blir galet snygg av din träning. Jag tänker att, om du tränar och blir glad, så kommer du bli snygg (eller vacker kanske är ett bättre ord) eftersom du börjar le. Och vem är inte vacker när hen ler?

Och såklart, du vill väl visa upp dina snygga muskler du bygger, eller dina starka löparben?

Vet att det finns så många därute som har det här som sitt stora mål, hemligt eller inte. Och kanske är världens bästa mål, så länge det inte blir till överdrift. 

4. Du får bättre hållning.

Åtminstone de flesta får det. 

Bättre hållning gör att du ser åtminstone ut som du har ett starkt självförtroende. Fake it until you make it.

Nä men skämt åsido, går ju att träna till sig en snygg hållning, men liksom generellt, folks om tränar (styrketräning) har oftast en väldigt snygg hållning. Blir väl oftast så naturligt om man tränar bänkpress, militärpress, lite latsdrag ibland och såklart biceps.

 

5. Du får tid att tänka och ta vettiga beslut.

Ja, men verkligen. Något jag tycker är skönt är att sätta mig på cykeln och dra på en runda och bara tänka. Vet inte om ni reflekterade över det förra våren när jag inte mådde så bra, men cyklade på en hel del cykelrundor faktiskt. Försökte tänka. Beslutade mig för att bland annat säga upp en vänskap, sluta med 3 (!) saker jag gjorde om vardagarna och lite allt möjligt då.

6. Du kan sätta personliga rekord i varenda sak du gör, och göra varje grej du presterar till världens underverk.

Kanske min bästa punkt.

Hur många bicepscurls orkar du på 3 kg? 7kg? 10kg? Hur många benböj hinner du göra på en minut på 40kg? På 80kg? Hur snabbt kan du göra 20 armhävningar?

Hur långt hinner du cykla eller springa på en timme? Hur snabbt kan du cykla 10km? Hur många varv kan du simma på 20 minuter i simhallen? Hur långt kommer du i bassängen innan du måste upp och andas efter att du dykt?

Hur bra självförtroende-boost är inte det? Hur kul är det inte att sätta ett rekord varje träningspass?

7. Du kan skaffa dig nya vänner.

Nya vänner med samma eller liknande mål. Mål som ni kan pusha varandra och hjälpa varandra mot. Som ni kan jobba med tillsammans. Skapa bästa förutsättningarna. Grotta ner sig tillsammans.

Såna vänner som förstår att det inte är så viktigt med krogrundor längre, att dricka alkohol, äta skitmat, göra saker som kanske inte är så hälsosamma. Istället ändrar ni om era liv ett steg i taget mot att bli lite mer hälsosamma. Tar fredagskvällarna på gymmet eller lägger sig tidigt på lördagskvällen för att se vem som har mest energi till söndagsintervallerna. Såna som ser till att du tar hand om ditt självförtroende.

8. Du lär dig att jobba mot dina mål.

Ett som är säkert att det finns inte många saker som kommer emellan vissa personer och deras träningsmål. Typ som min sambos träningsmål. Vågar inte blanda mig i där inte haha…

Men något som är kul är helt klart att sätta upp ett träningsmål, jobba mot det och sen klara av det. Jag satte upp ett träningsmål inför GMUn och det var att jag inte skulle vara sämst tränad (vilket jag inte var hehe), och jag satte upp träningsmål tidigare om styrketräningen som jag nådde också. Roligast var när jag drog 100kg i marklyft, var så galet glad för hade jagat det där, men inte lyckats. En person nere på ÖKK ba ”gör såhär istället” och vips flög den upp.

Klarar man av att prestera med sina träningsmål så klarar man ju av att sätta upp andra mål och träna inför dem också… 


Vill du ha mer av det här?

* indicates required




2 Comments

Vad tycker du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.