Blogg,  Clara Färdiga Gå

En promenad på 30 minuter är värt så mycket mer än vad du tror

hälsa på recept

I boken här ovan berättas det om ett experiment där ett gäng hjärtsjuka fick börja träna kondition varje dag i tjugo minuter, samt ett gruppträningspass på en timme, och kontrollgruppen fick opereras som en oftast får när en har en hjärtsjukdom. Efter experimentet var över såg forskarna att resultatet av konditionsträningen var lika bra som för de som opererades, bara det att de som hade haft konditionsträning istället helt hade sluppit en operation.

“Det visade sig att det var hälften så många som drabbades av en ny hjärtinfarkt och andra hjärtproblem bland dem som konditionstränat jämfört med de som opererats efter ett år.”

Visst är det intressant? Det där med träning alltså.

Örebro träning

FYSS rekommenderar att en går på en rask promenad fem gånger i veckan på 30 minuter. Det ska alltså inte vara så du springer, men det ska vara ett högt tempo och kännas att du går fort.

Men hur får man till 150 minuter promenad direkt från noll?

Är du helt ovan med träningen så kan det vara svårt att få till 150 minuter direkt när en kommer från noll minuter, och därför är det smart om en väljer att börja med 10 minuter på måndagen, 15 på onsdagen och en promenad på 30 minuter på lördagen.

Att börja försiktigt och ta ett steg i taget när en ska komma igång tycker jag är smart. Att inte gå all out direkt och sen istället bli sjuk/skada sig/liknande.., ja, det känns onödigt.

Parkera bilen längst bort på jobbets parkering så får du några minuters extra promenad (beror på hur stor parkering ni har visserligen). Ta bussen till jobbet på onsdagar och hoppa av två hållplatser innan dig så du går hem den sista biten.

Örebro

Varför du ska ta en promenad på 30 minuter?

  • Du förbättrar din livskvalité.
  • Du förbättrar din koncentrationsförmåga.
  • Du skapar ett bra grundskydd mot exempelvis hjärtkärlsjukdomar och osteoporos.
  • Du stärker upp hjärtat och dina muskler, vilket gör att du håller bättre och lever längre.

Ta en promenad i taget. Gör det till en vana. Bli friskare.

Läs vidare: Sju tips för mer vardagsmotion

Källor är “Hälsa på recept” av Anders Hansen och Carl Johan Sundberg, samt FYSS.

4 Comments

  • Åsa

    Så roligt att du bloggar om den här boken! Den är så otroligt bra! Jag tycker att ALLA borde läsa den, vare sig man tränar eller ej. Den tar upp så grymt viktiga saker!

  • Heléna

    Promenader är verkligen en underskattad motionsform. Jag promenerar alltid till och från jobbet varje dag och det blir ca 30 minuter i vardera riktningen – så enkelt och då får man dessutom frisk luft och eftersom jag arbetar inom psykiatrin så är det även bra för hjärnan att hinna bearbeta arbetsdagen innan man kommer hem och det hinner man under en promenad på 30 minuter. Enbart fördelar med att promenera 😀 Bra inlägg och intressant att promenader kan hjälpa så man slipper en operation! Kram <3

Vad tycker du?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.